Ero sivun ”Propilkki 2” versioiden välillä

kalapediasta
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
 
 
(37 välissä olevaa versiota 13 käyttäjän tekeminä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
Pelin historia:
+
== Pelin idea ==
  
Team Procyon on perustettu vuonna 1994.  
+
Pelissä on tarkoitus saada enemmän [[kala]]a kuin muut kilpailijat. Siinä on tähän mennessä 31 [[:Luokka:Propilkki 2:n vesistöt| vesistöä]].
 +
Peliä voi pelata yksin kotona pelin hahmoja vastaan, tai verkkopelinä muiden pelaajien kanssa.
  
Ensimmäinen julkaistu tietokoneohjelma näki päivänvalon samana vuonna. Kyseinen ohjelma oli "Kalapäiväkirja". Kalapäiväkirja sai ERÄ-lehden testissä 3 tähteä ja kehuja edullisesta hinnastaan. Olisimme jo silloin halunneet levittää kyseistä ohjelmaa ilmaiseksi, mutta toimittajan mieliksi laitoimme pari silloista kymppiä sille hinnaksi. Ohjelmaa myytiin jopa yllättävän hyvin, vaikka se oli ulkoasultaan varsin askeettinen.
+
Propilkki 2:n uusin versio on 1.0.6
  
Tietokoneohjelmien lisäksi Team Procyonin alkuaikojen projekteihin kuuluivat myös erinäiset videoprojektit ja musiikin teko. Viimeisin julkaistu levy on Horn&: "Ei koske henkilökuntaa" vuosilta 1997-1999. Vaappujen valmistaminen on myös ollut eräs projekti, joka tunnetaan nimellä "Procyon Lures". Myytyjä Procyon -vaappuja on liikkeellä pieni erä, mutta harvinaisia ne silti ovat. Ainoa liike, jossa niitä on ikinä myyty, on Kajaanilainen "Kalastustarvike Sintti", joka ei ole enää pariin vuoteen ollut toiminnassa.
+
== Pilkit ==
  
Propilkki 1 peli valmistui vuonna 1997-1998 versioon 1.0, mutta suurimman julkisuuden saanut versio 1.41 vasta 1999. Viimeisin 1.42 päivitys on julkaistu reilusti tuon jälkeen. Näiden väliin osuu myös Revontulipilkki -pelin julkaiseminen, joka tehtiin tilaustyönä Revontulipilkki -tapahtumalle.
 
  
Vuonna 1999 kirjoitettiin myös ensimmäiset rivit Propilkki 2 -pelistä ja suuri projekti lähti käyntiin. Ensiksi pelistä oli tarkoitus tulla lähinnä grafiikkaparannus Propilkki 1:stä, jossa olisi suuremmat järvet ja animoidut hahmot. Hahmojen animointi nähtiin sen verran työläänä, että oli helpompi tehdä 3D-hahmo. Tämä hahmo onnistui sen verran paljon yli odotusten, että koko pelin ympäristö päätettiin siirtää 3D-muotoon. Projektin odotettu kesto venähti samalla yli kaksinkertaiseksi.
+
Propilkki 2 pelissä on yhteensä 48 [[:Luokka:Propilkki 2:n pilkit| pilkkiä]], joista 12 on käytössä kotipeleissä, 4 [[vapa]]a, sekä neljä eriväristä matoa, (punainen, keltainen, sininen, vihreä). Ja lisäksi uutuutena löytyy survari,katka ja 3eriväristä syötti tahnaa. Lisäksi verkkopelissä on käytössä 6 sattumanvaraisesti valittua lisäpilkkiä. Turnausmuotoisessa pelissä voi voittaa lisäpilkkejä, jotka säilyvät vain turnauksen ajan. Uusimmissa versioissa myös toukkien määrää on rajoitettu, käytössä on vain tietty määrä toukkia järveä kohden.
  
Ajan myötä meihin ottivat yhteyttä lukuisat yhteistyökumppanit, jotka oma-aloitteisesti halusivat tarjota asiantuntemustaan pelinteossa. Ohjelmointi päätettiin pitää kokonaan itsellä, mutta muita osa-alueita annettiin toisten vastuulle. Näin saatiin äänipuolen työt jaettua kokonaan ulkopuolisille ja grafiikan puolelta osa vastuusta meni myös muille. Mikko pystyi keskittymään enemmän projektin kokonaisuuden hallintaan ja suunnitteluun, kun graafikot tekivät oman osansa. Ei tarvinnut kuin kertoa "mitä tarvitaan" ja "miten se olisi hyvä toteuttaa". Samalla pelin yleissuunnittelulle jäi enemmän aikaa, joka taas helpotti Jannen ohjelmointityötä merkittävästi.
+
== Vuodenajat ==
  
Vuonna 2003 oli viimeinkin ensimmäinen "Grafiikka demo" valmis julkaistavaksi. Ihmiset pitivät näkemästään, mutta demon sisältö oli varsin suppea. Eihän siinä oikeastaan ollut muuta kuin esiteltävä engine ja tarvittavat raamit. Tästä oli yllättävän pitkä matka Propilkki 2 betan julkaisuun, jossa on käytännössä jo olemassa peli. Sisällöllisesti betakin on vielä varsin suppea, mutta nyt oli olemassa jo oikea pohja itse lopulliselle pelilliselle sisällölle.
 
  
1,5 vuorokautta julkaisemisen jälkeen betaa on ladattu jo yli 1500 kertaa, mikä kertoo ihmisten kiinnostuksesta sitä kohtaan! Suomalaisille pilkkiminen on tärkeä osa elämää, tämä kertonee selvästi jotain siitä! (edit: 10kk beta 0.1 julkaisemisesta on nyt kulunut ja latauksia on jo lähes 60 000kpl). 14.4. 2008 lyhyttä aikaa ennen 0.6 version julkaisemista peliä on ladattu jo lähes 240 000 kertaa.
+
Pelissä voit valita [[:Luokka:Propilkki 2:n vuodenajat| vuodenajan]] kolmesta vaihtoehdosta: syksy, keskitalvi ja kevät. Eri vuorokauden aloitusaikoja ovat aamu, keskipäivä ja ilta. Pelin pituuden vaihtoehdot ovat 10min, 15min, 30min, 1h, 1h30min ja 2h.
  
Tällä hetkellä (10.08.2009) versio 0.7 on uusin. Pelkästään tätä versiota on ladattu reilusti yli 75000 kertaa pelin virallisilta sivuilta http://www.kalassa.net/propilkki2/
+
Aikakerroin on 6, joten esimerkiksi 10min peli tarkoittaa tunnin istumista oikealla pilkillä.
  
Seuraava versio 0.75 on jo beta-testaus asteella ja julkaistaneen lähiviikkojen aikana.
 
  
Peli on myös kansainvälisesti suosittu. Siitä ovat osoituksena useiden eri maiden omat Propilkki foorumit. Esimerkkeinä mainittakoon Norja, Ruotsi, Venäjä, Latvia, USA/Kanada
+
== Kalalajisto ==
  
Pelissä voi valita kieleksi joko suomen tai englannin.
 
  
Pelin idea
+
Pelin [[:Luokka:Propilkki 2:n kalalajit|kalalajisto]] on runsas, tällä hetkellä on tarjolla 31 eri kalalajia:
 +
*[[ahven pp2|ahven]]
 +
*[[harjus pp2|harjus]]
 +
*[[harmaanieriä pp2|harmaanieriä]]
 +
*[[hauki pp2|hauki]]
 +
*[[isosimppu pp2|isosimppu]]
 +
*[[kiiski pp2|kiiski]]
 +
*[[kirjolohi pp2|kirjolohi]]
 +
*[[kivinilkka pp2|kivinilkka]]
 +
*[[kolmipiikki pp2|kolmipiikki]]
 +
*[[kuha pp2|kuha]]
 +
*[[kuore pp2|kuore]]
 +
*[[lahna pp2|lahna]]
 +
*[[lohi pp2|lohi]]
 +
*[[miekkasärki pp2|miekkasärki]]
 +
*[[muikku pp2|muikku]]
 +
*[[pasuri pp2|pasuri]]
 +
*[[puronieriä pp2|puronieriä]]
 +
*[[rautu pp2|rautu]]
 +
*[[ruutana pp2|ruutana]]
 +
*[[salakka pp2|salakka]]
 +
*[[seipi pp2|seipi]]
 +
*[[siika pp2|siika]]
 +
*[[silakka pp2|silakka]]
 +
*[[sorva pp2|sorva]]
 +
*[[sulkava pp2|sulkava]]
 +
*[[suutari pp2|suutari]]
 +
*[[särki pp2|särki]]
 +
*[[säyne pp2|säyne]]
 +
*[[taimen pp2|taimen]]
 +
*[[toutain pp2|toutain]]
 +
*[[turpa pp2|turpa]]
  
Pelissä on tarkoitus saada enemmän kalaa kuin muut kilpailijat. Siinä on tähän mennessä 21 vesistöä:
 
  
  * Haapolahti,
+
== Versioista ==
  * Hossalaislammet,
 
  * Iso-ruuhijärvi,
 
  * Iso-söimi,
 
  * Jormuanlahti,
 
  * Kivijoki,
 
  * Koivusaaren matalikko,
 
  * Lehmilampi,
 
  * Linlonlahti,
 
  * Mustalampi,
 
  * Niemisjärvet,
 
  * Pieni särkinen,
 
  * Pohjalampi,
 
  * Rautupuro,
 
  * Saarijärvi,
 
  * Siika-valkeinen,
 
  * Siikakoski,
 
  * Särkijärvi,
 
  * Taivallampi,
 
  * Telkänlampi,
 
  * Vuolasniva,
 
  
Propilkki 2 pelissä on yhteensä 48 pilkkiä, joista 12 on käytössä kotipeleissä, kaksi vapaa, sekä neljä eriväristä toukkaa (punainen, keltainen, sininen, vihreä). Lisäksi verkkopelissä on käytössä 6 sattumanvaraisesti valittua lisäpilkkiä. Turnausmuotoisessa pelissä voi voittaa lisäpilkkejä, jotka säilyvät vain turnauksen ajan.
+
Peliä voi pelata yksinpelin hahmoja eli botteja vastaan, tai verkkopelinä muiden pelaajien kanssa.
  
Pelissä voit valita vuodenajan kolmesta vaihtoehdosta: syksy, keskitalvi ja kevät. Eri vuorokauden aloitusaikoja ovat aamu, keskipäivä ja ilta. Pelin pituuden vaihtoehdot ovat 10min, 15min, 30min, 1h, 1h30min ja 2h.
+
Propilkki 2:n kuudenneksi uusin versio on 0.75 ja sen mukana tuli mm. kolme uutta vesistöä ([[Meri (propilkki 2)|Meri]], [[Haukilahti]] ja [[Surrinlampi]]).
  
Aikakerroin on 6, joten esimerkiksi 10min peli tarkoittaa tunnin istumista oikealla pilkillä.
+
'''Meri''' lienee uusista vesistöistä mielenkiintoisin, ainakin pelaajat ovat ottaneet sen avosylin vastaan.
 +
Meren pääasiallinen saaliskala on ahven, jonka keskikoko on huomattavan suuri.
 +
Myös siikaa, taimenta, haukea ja kiiskeä esiintyy. Myös näiden lajien edustajat voivat olla suuria.
 +
 
 +
'''Haukilahti''' perustuu osittain jo legendaariseen PP1 pelissä olleeseen Haukilahteen.
 +
Haukilahden saaliit perustuvat lähinnä kappalemäärään, ei niinkään yksittäisten kalojen painoon.
 +
Toki siellä uiskentelee mukavan kokoisia ahvenia ja haukia.
 +
 
 +
'''Surrinlampi''' taas tuo vaihtelua vuodenaikojen mukaan: Kirjolohista pääosa saadaan syksyllä.
 +
Kesällä istutetut kirjolohet kalastetaan loppuun syksyn aikana, joten keskitalvella ja keväällä
 +
saalis muodostuu pääasiassa ahvenista ja siioista.
 +
 
 +
Viidenneksi uusin versio on 0.751, joka sisälsi muutaman bugikorjauksen lisäksi Propilkki 1:stä tutun [[Savilahti (propilkki 2)|Savilahden]]
 +
 
 +
Koska Savilahdesta saa todella hyvin kalaa ja ne ovat yleensä isojakin, pelaajat pitävät Savilahdesta erityisen paljon. Savilahti on erityisesti särkikalojen valtakuntaa, mutta sieltä löytyy myös haukea, ahventa, siikaa ja taimenta ja muita kalalajeja.
 +
[[Luokka:Propilkki 2]]
 +
[[Luokka:Kalastusohjelmat ja kalastuspelit]]
 +
 
 +
Kolmanneksi uusin versio on 0.853
  
Pelin kalalajisto on runsas, tällä hetkellä on tarjolla 21 eri kalalajia: ahven, harmaanieriä, harjus, hauki, kiiski, kirjolohi, kuha, kuore, lahna, muikku, puronieriä, pasuri, rautu, salakka, seipi, siika, sorva, sulkava, särki, säyne ja taimen.
+
Toiseksi uusin versio on 0.9
  
Peliä voi pelata yksin kotona pelin hahmoja vastaan, tai verkkopelinä muiden pelaajien kanssa.
+
Uusin versio tällä hetkellä on 0.91

Nykyinen versio 18. huhtikuuta 2022 kello 07.09

Pelin idea[muokkaa]

Pelissä on tarkoitus saada enemmän kalaa kuin muut kilpailijat. Siinä on tähän mennessä 31 vesistöä. Peliä voi pelata yksin kotona pelin hahmoja vastaan, tai verkkopelinä muiden pelaajien kanssa.

Propilkki 2:n uusin versio on 1.0.6

Pilkit[muokkaa]

Propilkki 2 pelissä on yhteensä 48 pilkkiä, joista 12 on käytössä kotipeleissä, 4 vapaa, sekä neljä eriväristä matoa, (punainen, keltainen, sininen, vihreä). Ja lisäksi uutuutena löytyy survari,katka ja 3eriväristä syötti tahnaa. Lisäksi verkkopelissä on käytössä 6 sattumanvaraisesti valittua lisäpilkkiä. Turnausmuotoisessa pelissä voi voittaa lisäpilkkejä, jotka säilyvät vain turnauksen ajan. Uusimmissa versioissa myös toukkien määrää on rajoitettu, käytössä on vain tietty määrä toukkia järveä kohden.

Vuodenajat[muokkaa]

Pelissä voit valita vuodenajan kolmesta vaihtoehdosta: syksy, keskitalvi ja kevät. Eri vuorokauden aloitusaikoja ovat aamu, keskipäivä ja ilta. Pelin pituuden vaihtoehdot ovat 10min, 15min, 30min, 1h, 1h30min ja 2h.

Aikakerroin on 6, joten esimerkiksi 10min peli tarkoittaa tunnin istumista oikealla pilkillä.


Kalalajisto[muokkaa]

Pelin kalalajisto on runsas, tällä hetkellä on tarjolla 31 eri kalalajia:


Versioista[muokkaa]

Peliä voi pelata yksinpelin hahmoja eli botteja vastaan, tai verkkopelinä muiden pelaajien kanssa.

Propilkki 2:n kuudenneksi uusin versio on 0.75 ja sen mukana tuli mm. kolme uutta vesistöä (Meri, Haukilahti ja Surrinlampi).

Meri lienee uusista vesistöistä mielenkiintoisin, ainakin pelaajat ovat ottaneet sen avosylin vastaan. Meren pääasiallinen saaliskala on ahven, jonka keskikoko on huomattavan suuri. Myös siikaa, taimenta, haukea ja kiiskeä esiintyy. Myös näiden lajien edustajat voivat olla suuria.

Haukilahti perustuu osittain jo legendaariseen PP1 pelissä olleeseen Haukilahteen. Haukilahden saaliit perustuvat lähinnä kappalemäärään, ei niinkään yksittäisten kalojen painoon. Toki siellä uiskentelee mukavan kokoisia ahvenia ja haukia.

Surrinlampi taas tuo vaihtelua vuodenaikojen mukaan: Kirjolohista pääosa saadaan syksyllä. Kesällä istutetut kirjolohet kalastetaan loppuun syksyn aikana, joten keskitalvella ja keväällä saalis muodostuu pääasiassa ahvenista ja siioista.

Viidenneksi uusin versio on 0.751, joka sisälsi muutaman bugikorjauksen lisäksi Propilkki 1:stä tutun Savilahden

Koska Savilahdesta saa todella hyvin kalaa ja ne ovat yleensä isojakin, pelaajat pitävät Savilahdesta erityisen paljon. Savilahti on erityisesti särkikalojen valtakuntaa, mutta sieltä löytyy myös haukea, ahventa, siikaa ja taimenta ja muita kalalajeja.

Kolmanneksi uusin versio on 0.853

Toiseksi uusin versio on 0.9

Uusin versio tällä hetkellä on 0.91