Chat

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Janne -Procyon-

Sivuja: [1] 2 3 4
1
It is well possible that pp2host 64bit package for Debian is not working. 64 bit package is created for Ubuntu, but I added it to Debian repository as well, assuming it is compatible, looks like libc-library is not. When it comes time to update pp2host, I'll try to fix also Debian 64 bit package.

2
Asia on tosiaan tiedossa ja korjattu jo tuohon viimeisimpään Linux-hostin versioon. Sama korjaus tulee mukaan seuraavaan PC-version päivitykseen.

3
Propilkki in english / Vs: Hosting on remote Windows machine
« : Helmikuu 07, 2017, 22:51:13  »
Hi.

If the game starts normally without remote desktop, I would assume it will work also with VNC. Windows Remote Desktop might be different tough. I have no experience on that.

But I remember from the past: in some Windows Server 2000 computers, all graphics-acceleration was disabled by default. After turning it on somewhere from control panel, DirectX applications started to work. I don't know, but probably this is not anymore the case.

4
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: PC versioon päivitys tarjolla
« : Lokakuu 24, 2016, 17:56:48  »
Pienellä googlettelun perusteella vaikuttaisi, että näytönohjain AMD radeon hd 6470m vaikuttaisi olevan juurikin tuollainen "kaksois-näytönohjain", eli läppärin emolevyllä on tyypillisesti sen kaverina myös Intel(R)HD Graphics xxx näytönohjainpiiri.

Netissä oli seuraavat ohjeet, jolla AMD:n Catalys Control Center:stä voi pakottaa tietyt sovellukset vain tietylle näytönohjaimelle, ettei vaihtoa tapahdu "lennossa".
Pitäisihän tuon lennossavaihtamisenkin toki toimia, mutta tässä vaiheessa olisi mielenkiintoista tietää onko vika juurikin siinä ja poistuuko ongelma jos alla olevilla ohjeilla määrää Pilkin käyttämään vain AMD radeon korttia.

1) Look in Windows Control Panel. You should see Catalyst Control Centre.
2) Open that.
3) Click “Power” and select “Switchable Graphics.”
4) Choose an application from the list or browse and select an application and assign the appropriate GPU.

5
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: PC versioon päivitys tarjolla
« : Lokakuu 24, 2016, 15:53:56  »
Nimenomaan 1.1.5 versio. Näytönohjain on päivitetty ja läppärillä ikää 4½ vuotta. Mitään haittaohjelmaa ei ainakaan minun ohjelmat löydä, eikä ongelmaa esiinny tosiaankaan kuin pilkin ollessa käynnissä.

Sunnuntain havainnot: Pilkki päälle ja ensimmäisen 40min aikana näytönohjain kaatui 5 kertaa. Pari tuntia muuta toimintaa, (muita pelejä, videoita ym.) ei mitään onglmia. Pilkki takaisin päälle ja 2½ minuuttia ja näytönohjain nurin. Yleensä tuohon kaatumiseen menee 20-60 sekuntia peliaikaa.

Onko testiryhmässä ketään, jolla on halpis kone?

Kiitos tiedoista. Kyseinen näytönohjain on kuitenkin DirectX11 -kykenevä, joten sen pitäisi olla aivan täysin riittävä pilkin pyörittämiseen sulavasti. Jossain on siis vikaa, mutta missä. Ajurit ovat yksi vaihtoehto, ylikuumeneminen toinen. Pilkin piirto-shadereissa voi tietysti olla myös vikaa, mutta toisaalta ne ovat suoraviivaista tavaraa, eikä siellä hirveästi voi säveltää. Lisäksi ne toimivat muualla (jopa halpis Lumioissa) ongelmitta. Muuttaako tilannetta jos pyörität peliä SD tarkkuudella (pelin asetuksista) ja pienessä ikkunassa? Mitä isompi ikkuna, sitä enemmän näytönohjaimella on työtä tehtävänä.

Sellainen tuli mieleen, että eihän tietokoneellasi satu olemaan myös toista näytönohjainta (integroitua), jota järjestelmä vaihtaa käyttöön ja pois "lennossa" tehontarpeen mukaan? Tämän tilanteen koitin pelin puolella käsitellä Microsoftin dokumentaation mukaan, mutta en ole sitä voinut testata, kun ei itsellä kyseisenlaista laitetta ole.

6
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: PC versioon päivitys tarjolla
« : Lokakuu 22, 2016, 00:53:50  »
Läppärissä tuollainen näytönohjain, AMD radeon hd 6470m ja nyt kahden päivän aikana kaatunut 15 kertaa. Kaatuminen tapahtunut aina vain, kun pilkki ollut käynnissä. Vaatiiko minkälaisen nykyinen versio? Ennen ei ole kaatumisia pilkin aikana ollut.
Muutenkin oli ongelmia saada toimimaan. Kahden ensimmäisen asennuksen jälkeen suoritinkäyttö oli avantonäkymässä 55-70% ja liikkuessa 95-100%, kolmannen asennuksen jälkeen tippui hieman, mutta silloin grafiikka muuttui utuiseksi. Neljännen asennuksen jälkeen suoritinkäyttö tipahti normaaliksi, mutta näytönohjaimen kaatuilu alkoi.
Eli minkälaisen "myllyn" pilkki vaatii jatkossa pyöriäkseen?

Oudolta vaikuttaa. Tosin epäselväksi jäi oliko nyt kyse pelin uusimmasta versiosta 1.1.5 vai vanhaa DirectX:ää käyttävästä 1.1? Ja etenkin onko näillä eroa tässä tilanteessa (teknisestihän versiot eroavat kuin yö ja päivä)?

Sitä en kyllä ymmärrä miten pelin asentaminen uudelleen vaikuttaisi suorituskykyyn. Tarvittavat tiedostot joko ovat siellä tai sitten eivät.

Joka tapauksessa, kyllähän pelin pitää jatkossakin toimia sulavasti halvimmalla läppärillä, jonka marketista saa.
Eri asia on 10v+ vanhat näytönohjaimet, jotka eivät tue ollenkaan shader-pohjaisia 3d-kiihdytyksiä.

Olethan varmistanut, ettei mikään haittaohjelma olisikin koneen kiusana?

7
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Päivitysversion tilanteesta
« : Lokakuu 12, 2016, 09:16:14  »

Offtopic: Käyttääkö tää pc versio samaa dx feature leveliä mitä toi winukka puhelin versio käyttää. Minimissään 9_3, joka on windows phone 8.1 korkein tukema. Vai suurempaa kuten 11_0, joka rajoittaa rautayhteensopivuutta enemmän kuin tuo 9_3. Tuo dx11 9_3 on suunniteltu toimimaan dx 9 raudalla.

Käyttääkö android versio ominaisuuksia tosta täydestä opengl vai pelkkää opengl es subsettiä? Vai jotain muuta velhoutta.

PC puolella peli käyttää directX:n korkeinta feature leveliä, mihin alla oleva rauta sanoo pystyvänsä, välillä 11_1 -> 9_1. Todellisuudessa sekä shaderit että kaikki muu käyttävät kuitenkin vain 9_1 ominaisuuksia. En osaa sanoa onko tuolla valinnalla suorituskykyvaikutuksia, mutta esim beta testien aikana selvinnyt GTX640:n vilkkumisbugi muutti luonnettaan, mikäli tuota featureleveliä pakotetusti muutti. Tästä voi päätellä, että ajuripuolella tuo vaikuttaa toimintaan. Jos ei muuta rauta tue, niin käytetään WARP-simulaatiota.

Android puolella käytössä on OpenGL ES 2.0, jota käytännössä kaikki Android-laitteet tukevat.

8
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: PC versioon päivitys tarjolla
« : Lokakuu 09, 2016, 14:53:11  »
Tämä päivitys on omalla kohdallani menestys.
Ensimmäistä kertaa pystyn pelaamaan täydellä resoluutiolla
ilman heikentynyttä suorituskykyä ts. pykimistä.

Kuutisen vuotta vanha kone, Windows 7.

Hyvä kuulla. Tämänsuuntaisia kommentteja tuli beta-testin aikana monelta suunnalta. Lähes kaikissa itse kokeilemissani koneissa (n. 10 kpl, uusia ja vanhoja), tämä uusi versio on toiminut paremmin kuin vanhat. Vain yhdessä koneessa, 12 vuotta vanhassa omassa IBM T42 Windows Vista -läppärissäni, tämä uusi versio toimii hitaammin kuin vanha versio jäällä juostessa, pilkki-ikkuna toimii siinäkin ihan kelvollisesti.

Ne pelaajat, joilla on uuden version kanssa "lägimisongelmia", voisivat laittaa tänne tietoja koneesta, näytönohjaimesta (mielellään tarkka malli), niin jospa niistä voisi päätellä liittyvätkö ongelmat johonkin tiettyyn kokoonpanoon tai merkkiin/malliin tai vanhaan ajuriin.

Taustatietona grafiikkauudistukseen ja sen tarpeelllisuuteen, jota yllä spekuloitiin, mainittakoon se, että pelin sisäistä rakennetta on ollut pakko parantaa siten, että siihen istuvat nätisti yhdessä sekä Android puhelinten grafiikka (OpenGL), Windows puhelinten grafiikka (DirectX 11.1), sekä PC puolen DirectX 11 grafiikka, josta kaksi viimeistä ovat hyvin lähellä toisiaan. Ikivanha DirectX 7 (jota pelin versio v1.1 käyttää) on puolestaan niin erilainen, että sen lisääminen tuohon nykyversioon "uudelleen" kyllä onnistuu, mutta vaatii paljon lisätyötä ja yhteensovittamista (ja vääjäämättä myös uusia bugeja), ja ajan käyttäminen siihen tuntuu jotenkin nurinkuriselta.

Ja jos puolestaan vanhaa DirectX7-versiota edelleen tekohengittäisi, niin se on pelin rankenteeseen tehtyjen muutoseten myötä erkaantunut sen verran kauas nykytilanteesta, että kaikki uudet ominaisuudet pitäisi tehdä sinne uudestan (ja copy-pastettaminenkaan ei suoraan onnistu), testata erikseen ja julkaista sitä omana versionaan. Se houkuttaa vielä vähemmän, kun käytettävissä oleva aika on rajallinen ja olisi lisäksi sekavaa käyttäjille. Ajan käyttäisi mieluummin uuden kehittämiseen.

Lisäksi pitää muistaa, että DirectX 7 -versio ei tosiaankaan ole ongelmaton, kuten uutiseen kirjoitin:

Viimeaikaisten raporttien perusteella monissa uusissa koneissa ja ajureissa vanhan DirectX 7:n tuki alkaa romahtaa, tuloksena on väärin näkyviä kirjaimia, violetteja taustoja ym. Saamiemme tietojen mukaan tämä versio korjaa nämä ongelmat.

Ja sellaisiakin näytönohjaimia on näkynyt automaattisissa vikaraporteissa, jossa DirectX 7 (ja 9) tuki on jo poistettu kokonaan.

9
Kiitos vinkistä. Hyvät puolet ovat toki että latauspalvelimia ei tarvitse itse haalia ja ylläpitää ja automaattiset päivitykset onnistuvat.
Mutta kun ajattelee peruskäyttäjää:
Asentaakseen Pilkin, pitää ensin asentaa Chocolatey (admin kehotteesta komentoriviltä) ja antaa asennuskäsky pilkin asentamiseksi, myös komentoriviltä. Luulenpa, että melko monelta loppuu mielenkiinto, kun ei hiirellä klikkaamalla onnistu.

Pilkin PC-version jakelu Windows Storen kautta on yksi harkitsemamme vaihtoehto. Siihen on lähes kaikki valmiina Windows Phone version myötä. Sen suurin ongelma tässä vaiheessa on, että Windows Store vaatii Win8:n tai Win10:n toimiakseen. Win7 koneita on toistaiseksi kuitenkin Pilkin pelaajien keskuudessa niin paljon, että "normaalia" jakelua ei oikein voi jättää pois. Siksi jokainen ylimääräinen jakelukanva tuo tässä tilanteessa lähinnä vain lisätyötä.

On myös huomattavaa, että tuollaisen automaattisen (hiljaisen) asennuksen myötä käyttehtojen hyväksyminen pitää siirtää osaksi pelin aloitusta, pois installerista, kuten se on ratkaistu mobiilipuolella.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ja pitää muistaa, että nämä mainitut pakettipalvelut eivät toki ole ainoat.

10
Maybe at some point, especially if current 24/7 hosts become full and more hosts are needed. Biggest job would be to package it properly to Ubuntu or other distros. It took surprisingly much time to get it properly packaged and distributed for Debian (Raspbian). Of course some zip-distribution with instructions could be done, but it feels somewhat lame.  :-)

i386 or amd64 Debian package would be the most convenient next step in Linux side.

11
F-securelle on nyt laitettu raportti virheellisestä estosta. Katsotaan miten nopeasti reagoivat.

12
Pro Pilkki 2 host (v1.6 Linux) is now available for the following Linux distributions:

Debian Jessie:
  - Processor type ARM (Raspberry Pi, Raspbian)
Debian Stretch:
  - Processor type ARM (Raspberry Pi, Raspbian)
  - Processor type AMD64 (64 bit server)
Ubuntu Xenial / Bionic / Focal:
  - Processor type AMD64 (64 bit server)

Quick instructions for downloading and setting up the host:

Run the commands in bold in console window.

1) Add Team Procyon GPG public package signing key to the system
wget -O - http://procyon.ddns.net:8080/propilkki_pub.gpg.key| sudo apt-key add -

2) Add Team Procyon apt-package repository to sources list (/etc/apt/sources.list). Select the command from below according to your Linux distribution and release:

Debian Stretch:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/debian stretch main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Debian Jessie:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/debian jessie main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Ubuntu Xenial:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/ubuntu xenial main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Ubuntu Bionic:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/ubuntu bionic main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Ubuntu Focal:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/ubuntu focal main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

From here, the installation goes with the standard apt-get style. Name of the program package is "pp2host"

3) Update available packages list (reads available packages also from Team Procyon apt-package repository)
sudo apt-get update

4) Install Pro Pilkki 2 host (pp2host)
sudo apt-get install pp2host

Installation program asks initial setup for the host (passwords, hello-texts etc.). It also asks if the program is registered to run automatically on boot. It also asks which Linux user is used to run the program service. Default is "pi" in Raspberry (recommended). Please avoid using "root" for security reasons.

The same settings can be later on changed from config-file: /etc/pp2host/pp2host.conf
The config file has a few settings which the installer does not ask (IP port for example, default is 4500).

When the host has started, it can be monitored/controlled with network browser: http://<ip-address-of-server>:4500
admin/host http-page can be accessed with passwords defined during the installation procedure (or configured to pp2host.conf)

Some additional details can be read from the online manual, type: man pp2host
(how to start/stop the host manually, file locations etc.)

Remember to configure your network router to forward the traffic from outside world port 4500 to your server IP-address port 4500.

Later, if there are updates for pp2host it will update along with everything else in the system when running
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
To only upgrade pp2host, run
sudo apt-get update
sudo apt-get install --only-upgrade pp2host
If there is new version of pp2host available in our repository, your host will shut down, update to new version and restart automatically.

pp2host can be removed from the system permanently:
sudo apt-get purge pp2host

Please note: if you upgrade existing linux host (1.x -> 1.4.x), new features are enable only if you remove the setting for minimum client version.
Setting can be found from /etc/pp2host/pp2host.conf
replace the line:
MIN_CLIENT_VER=1.0.9
with:
MIN_CLIENT_VER=""

13
Uutiset ja pelin kehitys / Pro Pilkki 2 - Linux hostaaminen
« : Maaliskuu 25, 2016, 14:54:41  »
Pro Pilkki 2 hostista on nyt julkaistu Linux-versio (1.6 Linux), joka toimii seuraavilla Linux-jakeluilla:

Debian Jessie:
  - Prosessorityyppi ARM (Raspberry Pi:n Raspbian)
Debian Stretch:
  - Prosessorityyppi ARM (Raspberry Pi:n Raspbian)
  - Prosessorityyppi AMD64 (64 bittinen serveri)
Ubuntu Xenial / Bionic / Focal:
  - Prosessorityyppi AMD64 (64 bittinen serveri)

Ohessa ohjeet, joilla hostin saa ladattua ja asennettua Linux-palvelimelle. Tummennetut komennot tulee ajaa Linuxin komentokehotteessa.

1) Seuraava komento lisää järjestelmään meidän julkisen allekirjoitusavaimen, jotta järjestelmä suostuu asentamaan meidän paketteja:
wget -O - http://procyon.ddns.net:8080/propilkki_pub.gpg.key| sudo apt-key add -

2) Seuraava komento lisää järjestelmään meidän pakettipalvelun, valitse oikea komento (vain yksi) seuraavista järjestelmäsi version mukaan:
Debian Stretch:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/debian stretch main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Debian Jessie:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/debian jessie main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Ubuntu Xenial:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/ubuntu xenial main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Ubuntu Bionic:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/ubuntu bionic main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list
Ubuntu Focal:
echo "deb http://procyon.ddns.net:8080/repos/apt/ubuntu focal main" | sudo tee -a /etc/apt/sources.list

Lisätyn pakettipalvelun saa halutessaan poistettua, poistamalla vastaavan rivin /etc/apt/sources.list -tiedoston lopusta, jonne yllä oleva komento sen lisää.

Tästä eteenpäin asennus menee aivan normaaliin tyyliin käyttäen apt-get komentoa, Pro Pilkki 2 host-ohjelman nimi on "pp2host":

3) Päivitä tarjolla olevien pakettien lista (tämä hakee nyt näkyville myös meidän pakettipalvelun paketit)
sudo apt-get update

4) Asenna Pro Pilkki 2 host (pp2host)
sudo apt-get install pp2host

Asennuksen yhteydessä ohjelma kyselee alustavat asetukset (salasanat, hello-tekstit ym), joilla hosti käynnistetään ja myös valinnat haluaako hostin käynnistyvät automaattisesti aina bootissa. Se kysyy myös millä Linux-käyttäjällä hostia pyöritetään, oletus Raspberry pi:ssa on "pi", jota suosittelen käytettäväksi. Vältä "root" -käyttäjän käyttöä tietoturvasyistä!

Samat hostin asetukset voi muuttaa myöhemmin config-filestä: /etc/pp2host/pp2host.conf
Siellä on myös muutamia asetuksia, joita asennus ei kysele (muunmuassa IP portti, oletus 4500).

Hieman lisätietoja käytöstä (esim. sammutuksesta ja käynnistyksestä käsin ym) saa komennolla: man pp2host
Siellä on kerrottu myös PC-versiosta tuttujen autoscript.txt:n ja autohost.ini filejen sijainti (/etc/pp2host/static).

Luonnollisesti portti 4500 on ohjattava verkkoreitittimeltä serverin (esim. rasperry pi:n) IP-osoitteeseen. pp2host.conf-filestä voi vaihtaa tarvittaessa hostin portin vaikka 4501:ksi, jos haluaa pyörittää saman routterin takana kahta hostia: esim PC:llä yhtä (4500) ja Raspberry Pi:lla toista (4501). Routterissa ohjaus on tehtävä vastaavasti. Reitityksen pitää luonnollisesti olla kunnossa hostin käynnistyshetkellä että hosti päätyy julkiselle hostilistalle.

Mikäli Linux-hostiin tulee päivityksiä, ne päivittyvät samalla kuin muukin järjestelmä ajettaessa:
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
Mikäli päivitys on tarjolla, hosti sammuu, päivittyy ja palaa takaisin käyntiin (kaikki asetukset säilyvät). Joissain tilanteissa verkkoyhteysportti voi jäädä järjestelmään varatuksi joksikin aikaa, jolloin hostin automaattinen uudelleenkäynnistyminen ei onnistu. Tässä tilanteessa, odota muutama minuutti ja suoria komento "service pp2host start" käynnistääksesi hostin.

Hostin asennuksen saa poistettua asetuksineen päivineen komennolla:
sudo apt-get purge pp2host

Huom! Jos päivität jo aikaisemmin asennetun linux-version (1.1/1.2/1.3 -> 1.4.x), uudet ominaisuudet tulevat käyttöön vasta, kun poistat pelaajien minimi-peliversion tiedostosta /etc/pp2host/pp2host.conf
korvaamalla rivin:
MIN_CLIENT_VER=1.0.9
rivillä:
MIN_CLIENT_VER=""

14
Itselläni pöytäkoneessa kyseinen ininä myös kuuluu, ei kovin kovaa, mutta kuultavasti. Ja on kuulunut aina ProPilkissä. Tämä johtuu siitä, ettei ruudunpiirtoa ole pelissä rajoitettu, joten piirtonopeus (fps) nousee paikkapaikoin todella korkeaksi, etenkin valikoissa, josta siis seuraa kyseinen ääni. Ruudunpäivitykseen liittyvä taajuus vuotaa emolevyllä jonnekin sopivaan paikkaan, jossa luultavimmin joku komponenetti alkaa "soida" audiotaajuudelle.

Yritin tätä asiaa parantaa tähän uuteen versioon 1.1, mutta johtuen pelin käyttämästä vanhasta DirectX versiosta, siitä seurasi muita ongelmia, joten en uskaltanut muuttanut oletustilannetta verrattuna edelliseen pelin versioon. Sen verran asialle on tehty, että juuri tätä varten Settings.dat:sta löytyy uusi asetus:

WaitForMonitorVerticalSync

Oletus on NO, mutta kun tuon vaihtaa asentoon YES, niin ruudunpäivitys rajoittuu 60 fps:ään.
Tästä seuraa se, että GPU:n kulutus putoaa (vinkuna loppuu), mutta CPU:n kuormitus hyppää yhden ytimen osalta 100%:iin, mikä omalla koneellani aiheuttaa prosessorituulettimen myötä pahempaa melua kuin ensimmäinen vaihtoehto. CPU:n kulutuksen kasvu tuossa tilanteessa on DirectX7:n puutteellisuudesta johtuva ongelma (tuli minulle yllätyksenä), kuten edellä mainitsin. Beta-testeissä oletusarvo tälle uudelle asetukselle oli aluksi YES, mutta kun useampi testaaja valitti myös lisääntyneestä ruudun nykimisestä, päätin laittaa asetuksen oletuksena pois päältä.

Mobiiliversiota ja Windows Storea varten tehdyssä DX11.x enginessä vastaavaa ongelmaa ei ole.

Joka tapauksessa ne, joilla kyseistä ongelmaa on, voivat tuota asetusta muuttaa. Sitä varten se on tehty. Toinen vaihtoehto on muuttaa Settings.dat:sta pelin prioriteettiä alaspäin, tämä vaikuttaa piirtonopeuteen ja sitä kautta ininään myös. Pelin prioriteetin vaikutus on kuitenkin riippuvainen järjestelmän "ajastimen tarkkuudesta", jota esimerkisi Google Chrome käy käynnissä ollessaan joskus säätämässä - Microsoftin ohjeiden vastasesti. Tästä siis seuraa, että mikäli pelin prioriteetti on joku muu kuin 1=high (oletus), niin esim Chromen käynnissäolo, voi vaikuttaa pelin ruudunpiirron nopeuteen. Prioriteettia pienentämällä saa kuitenkin sekä GPU:n että CPU:n kulutusta laskettua, ruudunpäivityksen sulavuuden kustannuksella tosin. Tässäkin taas tulee esille se, että asiat eivät ikinä ole niin yksinkertaisia kuin kuvittelisi.

15
Tukeeko pro pilkki muuten ipv6 yhteyksiä. Tuli tuossa vaan mieleen kun netti päivitty nopeempaan tekniikkaan niin samalla tuli ipv6 osoitteet käyttöön.
Ei nykyisellään tue. Mutta verkkojärjestelmät tukevat rinnakkain sekä ipv4:sta että ipv6:sta ja joutuvat käsittääkseni tukemaan sitä hamaan tulevaisuuteen. Maailmahan on täynnä vanhoja ipv4 linux-web-palvelimia, enkä usko että käyttäjät tykkäävät, jos joihinkin webbisivuihin ei yhtäkkiä pääsekkään enää omalla koneella/puhelimella. Niinpä peliin liittyjien puolella tämän ei pitäisi olla ongelma, hostin päätyyn näkyy jokin palveluntarjoajan jaettu ipv4-osoite, mutta tämähän ei haittaa - paitsi tietysti rajoittaa IP osoitteeseen perustuvien bannien toimivuutta ja käyttömahdollisuutta. Sen sijaan hostaajilla pitää olla julkinen ipv4 osoite. Tämä voi haitata joillain 4G-mokkuloilla hostaamista. Mutta monilla tele-operaattoreilla julkisesta IP osoitteesta käsittääkseni pitää muutenkin maksaa ekstraa. En tiedä muuttuuko tämä politiikka ipv6:n myötä, voisi kuvitella että kaikki ovat julkisia. Eiköhän se ole koko ipv6:n ja "internet of things":n idea. Mikäli ipv6:n tuen puute alkaa jossain vaiheessa muodostua todelliseksi ongelmaksi, niin sitten pitää ilman muuta lisätä peliin ipv6 tuki.

16
Vika on korjattu ja hostilista toimii nyt oikein. Syynä oli uudella palvelimella käytössä oleva "kuorman jakaja" (Load Balancer), joka saa aikaan sen, että saapuvan yhteyden IP osoite ei näykään suoraan lähettäjässä, koska yhteys tuleekin aina virtuaalisen välityspalvelimen kautta (Load balancer). Tämä välityspalvelimen IP osoite näkyy saapuvassa yhteydessä lähettäjänä. Alkuperäisen lähettäjän IP-osoite pitää kaivaa mutkan kautta muualta HTTP-tunnistetiedoista.

17
Propilkki in english / Vs: Speed cheating
« : Helmikuu 03, 2014, 21:14:21  »
It's been a matter of time when someone starts purposely attacking PP2 servers. My initial guess is that the weakness could be in the web-page interface (HTTP) of PP2 server (info & admin page). Even some generic HTTP attacking tools could have been used to find the issue. I noticed this risk already when creating the feature and added a way to disable the whole web-interface in the server. In the Settings.dat, replace:
HostHttpPage = Yes  --> No
and then start ProPilkki2.

Downside of this is of course that web-interface is not working anymore (infopage and admin page). Of course the issue can still be outside HTTP, but this could be tried as a first-aid. Hopefully we somehow and somewhere get more details about this attack, so the attack can be blocked in future releases. Also the information if disabling HostHTTPPage helps or not would be very useful to us.

18
Hyvä, mutta pyydän edelleen että mademapeissa olisi mahdollisuus kisapituuskohtaisissa ennätyksissä saada mateet pois jotta näkisi normikisoissa pelatut tulokset. Ilkeä käydä nyt etsimään parasta Kuopionlahden 30min normikalatulosta tuolta...

Tuo vaatisi isompaa remonttia, se ei ole ainostaan tulosten filtteröintiä. Ennätyslistat eivät nimittäin tiedä kisatyypistä mitään. Myös kisatyyppiin kuulumattomat (ja alamittaiset) kalat menevät listalle. Samoin kisapituuskohtaisissa tuloksissa kalapussin kokonaispaino on ainut mikä ratkaisee, eli myös kisatyyppiin kuulumattomattomat kalat lasketaan kokonaispainoon. Aivan kuten on ollut pelin sisäisissä ennätyksissäkin alusta asti.

Sen sijaan kalalajivalinta "Kaikki paitsi made" listojen katseluun on ollut mielessä lisästä, sen teko ei montaa riviä lisäkoodia vaadi. Tuo "kaikki kalalajit" kun on listan alkupään osalta käytännössä sama kuin "Made".

19
Tekninen tuki ja bugiraportointi / Vs: F-secure käyttäjät!
« : Syyskuu 23, 2013, 19:33:55  »
Mulla on Saunalahti 4G Super liittymä. Eli tää o mokkula. Voiko vika olla tietoturvassa vai netissä?

Kaikki langattomat (mokkula) nettiliittymät eivät saa enää nykyään julkisia osoitteita, joten niillä ei voi hostata, koska ne eivät yksinkertaisesti näy ulospäin. Yksi tuttava tuskaili asiaa, kun päiväsaikaan julkista osoitetta ei saa, mutta yöaikaan kyllä. Eli "ongelma" voi olla operaattorin päädyssä. Yleensä maksamalla lisää jaa julkisen IP-osoitteen ja maksamalla VIELÄ lisää saa kiinteän IP-osoitteen.

Ja sitten tähän toiseen asiaan:
nimenomaan näitä verkkopelejä oli nätisti sanottuna pökälettä.

No onpa aika ikävästi sanottu, eikä lisää YHTÄÄN luottamustani F-secureen. Sinäänsä kyseisestä asiasta vastattiin F-Securelta meille suoraan varsin asiallisesti ja korjasin tuon mainitun epäkohdan versioon 1.0.5. Yksi terminointi-merkki (\r) puuttui HTTP-viestin tunnisteesta, joka oli ihan puhdas kirjoitusvirhe, mutta se ei ollut tullut esiin, koska kyseinen tunniste kelpasi hienosti kalassa.netin HTTP serverille eikä aiheuttanut ongelmaa muiden virustutkien kanssa EIKÄ MYÖSKÄÄN F-SECUREN ITSENSÄ KANSSA, kun peliä lisättiin hostilistalle. Ongelma oli ainoastaan silloin kun pelilistaa haettiin. Tämä johti minut harhaan, enkä osannut epäillä sellaista paikkaa Pilkissä joka on yhteinen näille kahdelle.

Ja jos OIKEIN lähdetään saivartelemaan, niin HTTP standardi sanoo seuraavaa:
RFC 2616,  HTTP/1.1,  June 1999 Page 26
3.7.1 Canonicalization and Text Defaults
"...HTTP applications MUST accept CRLF, bare CR, and bare LF as being representative of a line break in text media received via HTTP"

Ja tuon mukaan vastaanottajan pitää osata parsia ja hyväksyä MYÖS yksittäiset CR tai LF, joten tässä tilanteessa F-secure onkin se, joka ei toteuttanut HTTP standardia. hehe :)

20
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Syyskuu 21, 2013, 20:10:06  »
       Kun propilkkiä voi pelata wii kapulalla, niin voiko sitä joskus pelata joystickilla?

No siinä nyt en kyllä näe mitään lisäarvoa. Tuo Wii-ohjain muistuttaa niin paljon pilkkivapaa, että tuki oli ihan mielenkiinnosta värkättävä.
Tein muutama vuosi sitten itselleni sellaisen USB-adapterin, jolla saa vanhat C64-joystickit näkymään PC-joystickeina, tein siihen lisäksi mahdollisuuden käyttää joystickia myös Windowsin "hiirenä". Tietysti sillä piti kokeilla pelata Pilkkiä - ei kovin mieltä ylentävä kokemus ollut se. Kuten ei myöskään Windowsin käyttäminen joystickilla.  :-P

21
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Syyskuu 18, 2013, 20:46:01  »
No niin, eiköhän syksyn virallinen paketti ole kasassa nyt, versio on 1.0.6.
Laitetaan nyt vielä varmuuden vuoksi tänne, ennen etusivulle laittoa.

http://www.kalassa.net/propilkki2/download_1.0.6/PP2_download.php

Vain pari pikkujuttua enää korjattu:
1) Vavan liikkuminen itsestään Wii Motion Plussan kanssa korjattu.
2) Korjaus kalojen häviämiseen pahojen verkkoyhteysongelmien aikana.

Päivitelkää kaikki kynnelle kykenevät ja raportoikaa ongelmista, etenkin kaikki hostit, ennen kuin laitan etusivulle latauslinkin ja tiedotteen.

22
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Syyskuu 13, 2013, 20:44:40  »
Tein pienen muutoksen Wii-ohjaimeen liittyen ja laitoin Lapelle eilen testiversion. Kuulemma nyt tuo vavan itsestään liikkuminen on samaa luokkaa kuin minullakin, eli lienee siedettävää. Hyvä niin. Tuosta pitänee jossain vaiheessa tehdä 1.0.6. Ilmeisesti versio alkaa olla kypsä, kun muuta ei ole raportoitu. 1.0.5 on näköjään juuri nyt ladattu tasan 500 kertaa.

23
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Syyskuu 12, 2013, 22:05:16  »
Juu, mutta juju onkin siinä, että kun kyseistä ohjainta käyttää, niin vavankärkeä ei tartte edes välttämättä tuijottaa. Ohjaimessa kun on vibra mikä väräjää enemmän tai vähemmän kun kalat nykivät.

Sitä en osaa sanoa, onko tuo ohjain "tosissaan" pilkkiessä tehokas, luultavasti vastanyvyt ei onnistu niin tarkasti kuin hiirellä, mutta kun tuon vibra-toiminnallisuuden sain tuohon värkättyä, niin jopa minä jaksoin itsekin puoli tuntia nostella Lehmilammen pasureita ja lahnoja - hymy naamalla. Ja vastaavaa ei ole muuten tapahtunut aikoihin!

24
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Syyskuu 12, 2013, 21:00:14  »
Jaa, eli tuon vavan itsestään liikkuminen on siis NIIN pahaa, että se estää pelaamisen. No sittenhän sille pitää yrittää tehdä jotain. Ymmärsin nimittäin viestistä (tai halusin ymmärtää :)), että se olisi ollut samanlaista kuin itselläni ilman tuota sisäänrakennettua motionplussaa, eli muutama pikseli parin sekunnin välien. Se ei haittaa mitään ja B-napilla vavan saa lisäksi aina keskitettyä tarpeen vaatiessa. Ilmeisesti liikkuminen on sitten huomattavasti enemmän. Minäpä laitan YV:nä uutta testi-versiota, eiköhän siitä saada lisävalaistusta asiaan.

25
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Syyskuu 03, 2013, 16:40:52  »
Kuten jo tuonne latauslinkkiin editoin, 1.0.4 testaus teki tehtävänsä, ja paketti on nyt poistettu jaosta. 1.0.5 tulee testiin kunhan ehdin sen tehdä.
Katsotaan, jos Lapelta saisi lisäinfoa tuohon Wii-ohjaimen ongelmaan, niin sitäkin voisi samalla tuohon koittaa korjailla.

Kiitos kaikille testanneille.

26
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Syyskuu 03, 2013, 10:11:00  »
Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille versiota testanneille. Testi teki tehtävänsä, kun heti löytyi muutama vika. Ilmeisesti versiossa on ongelma, että hosti laskee pelaajien avannosta mahtumattomat kalat edelleen mukaan tulokseen, vaikka ne nyt eivät avannosta enää nouse. Asia pitää tutkia. Tuolta osin versio ei nyt ole juuri edellistä versiota parempi, ehkä jopa huonompi, ainakaan paljon hostaavien ei kannata tuota versiota käyttää. Peliin liittyjillä yllä mainittu vika ei vaikuta mitenkään.

Ja se zoomasi kyllä talon taakse, mutta ei se ainkaan liikkeelle lähteny sieltä...
Kuulostaa jotenkin siltä, että ukko olis syntynyt mäihällä sopivasti talon reunalle jumiin. Epäilen vahvasti, että jos joku tuommoinen vika on, se on ollut tuolla aina. Muutokset tuossa versiossa ovat kuitenkin todella pieniä ja olisi todella yllättävää, että ne voisivat tuommoista saada aikaan.

Motion plus oli juu.
Vielä tarkennus Lapelle, oliko käytössä ohjaimen sisään rakennettu Motion Plus (uusi ohjain) vai erillinen lisäpalikka vanhaan? Itselläni on vain lisäpalikallinen-versio ja sillä olen tuota viritellyt.
Ja sitten vielä pyyntö:
- Lataa DebugView-ohjelma: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896647.aspx
- Käynnistä se
- Yhdistä Wiimote
- Käynnistä Pilkki
- Laita tänne tai minulle YV:nä Copy-paste DebugView-ikkunaan tulostuvista printeistä (liittyvät Wiimoten toimintaan), eiköhän niistä selviä lisää.

Kiitos.

27
Tekninen tuki ja bugiraportointi / Vs: Etähallinta
« : Huhtikuu 17, 2013, 12:02:36  »
No entä jos viimeinen lähtijä laittaa autohostin pois päältä (/autohost off)
Ja ensimmäinen tulija takaisin päälle /autohost on
Silloin peli on aulassa aina kun eka pelaaja tulee paikalle ja hän saa heti pelin päälle.

Viimeisen pitää vain muistaa "sammuttaa valot".  :-)

- janne

28
Tekninen tuki ja bugiraportointi / Vs: Etähallinta
« : Huhtikuu 17, 2013, 09:26:07  »
Niin, no haittaako se, vaikka se arpoo järven kisan päätyttyä? Uusi järvihän pitää kuitenkin valita, tuskin samaa järveä haluaa pelata kahdesti peräkkäin?

29
Tekninen tuki ja bugiraportointi / Vs: Etähallinta
« : Huhtikuu 17, 2013, 08:25:04  »
Työtähän se vain on, ei mitään muuta kummallista - eli ehkä joskus tulevaisuudessa.
/wait 0 ei ole hyvä, vaan mieluummin suoraan komennot /start ja /end, tuollaisia minulla on ollut mielessä. /end voisi olla sellainen että se pitää antaa kahdesti peräkkäin (kuten /exit), ettei vahingossa sulje peliä.

/lake -komento ei ole käytössä muuta kuin autohostissa, koska peliä ei saa muuten käyntiin (kun ei ole /start -komentoa).

Mutta tuohon on kiertotie jo nyt:
Tee seuraavan autoscript.txt file (huomaa tyhjä rivi kahden komennon välissä):
# ---autoscript.txt tiedoston ensimmäinen rivi---------------------
#Odotusajaksi 999s joka kisan jälkeen
/wait 999

#Palaa scriptin alkuun
/autoscript onLaitat /autoscript ON
# ---autoscript.txt tiedoston viimeinen rivi-------------------------

Sitten vain laitat scriptin käyntiin:
/autoscript ON
Nyt kuka hyvänsä aulassa voi rauhassa valita järven /lake komennolla, ja sitten käynnistää sen (5 sekunnin viiveellä) komennolla: /wait 5
Kisan jälkeen odotusaika palaa automaattisesti 999 sekuntiin, ettei seuraava kisa käynnisty "vahingossa itsestään".

- Janne

30
Uutiset ja pelin kehitys / Vs: Propilkki 2 versio 1.0 JULKAISTU!
« : Huhtikuu 13, 2013, 23:03:07  »
Ei olisi muuten yhtään huonompi ajatus kiusata F-Securen tuotetukea tuolla ongelmalla. Peli juttelee kalassa.net:n kanssa aivan normaalisti käyttäen TCP/IP porttia 80 (HTTP-portti), kuten mikä hyvänsä nettiselainkin tekee. Parastahan tuossa asiassa on, että kuulemani mukaan oman hostin on saanut lisättyä julkiselle hostilistalle, mutta kun yrittää liittyä muiden peliin, niin listaa käynnissäolevista peleistä ei saa haettua. Nämä toimenpiteet ovat verkkoliikenteen kannalta täysin identtiset, lähetettävä ja vastaanotettava tieto vain on erilaista, ja sama koskee nyt myös nettiennätyksiä. Minä ymmärrän asian niin, että FSecure tulkitsee liikennettä lennossa ja pitää sitä joko uhkana tai ei. Ja senkin minä jotenkin ymmärrän, että se sattuisi pitämään uhkana sitä, että paluuviestissä tulee kasa IP-osoitteita (pelien osoitteet), mutta sitä minä en ymmärrä, miksi se ei tee sitä kaikilla FSecuren käyttäjillä, ja toiseksi miksi ohjelman (Pro Pilkin) laittaminen sallittujen ohjelmien listalle ei poista ongelmaa. Itse Pro Pilkin puolella avataan yhteys kalassa.net:iin porttiin 80 ja lähetetään tavaraa ja kuunnellaan vastaus. Jos se ei onnistu, niin ei siinä kovin paljon ole tehtävissä.

Sivuja: [1] 2 3 4


center>