Chat

Kirjoittaja Aihe: Pilkille vaasan karperö järvelle  (Luettu 8382 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

l0hi

• Profiili
Pilkille vaasan karperö järvelle
« : Joulukuu 04, 2002, 14:58:42 »
Niin onko sieltä päin pilkkimiehiä?
Mitä pilkitte ja millä?
Voi myös kertoo mistä ja jotain muitakin kokemuksia ko. järvestä.

Itse kalastelen lähinnä karpellan edustalla haukea ja ahventa, vaikka siitä suoraan vastapuolellakin tulee käytyä välillä.

Ahvenia pilkin mormuskalla ja ketjupilkillä.
Haukia kalastan pystypilkeillä tai ootto-ongella.

Jigimies

• Profiili
    • Sähköposti
Re: Pilkille vaasan karperö järvelle
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2002, 16:28:00 »
kuulema kalaa on mutta pientä! pilvilammelta on tullut isompaa ahventa ja pystypilkillä! morilla en oikeen kalasta paitsi jos on huono syönti niin sit tietenkin ja tasa-paino pilkillä on myös kalastanut mut en oo niillä mitään saanut toimiikohan se ollenkaan ahvenelle?

l0hi

• Profiili
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2002, 11:45:19 »
eilen karperöstä 15.30 tuli hauki pituus 100cm , leveys 45cm ja paino 7.1 kiloo   :)

Jigimies

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Joulukuu 08, 2002, 13:19:38 »
olin itsekkin siellä eileen pilkillä siinä 8-15 välillä ei oikeen tullu hyvin 6 ahventa ja aika pieniä vielä! ja matalaakin joku 1,5 metriä melkeen joka paikassa mikähän siellä on syvin kohta. jotkut pilkivät siinä ranassakin en tiedä saivatko mitään en usko!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2002, 06:28:52 »
siis oot saanu vai?millä?

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2002, 06:31:00 »
on kyllä vähä lyhyt hauki "seiskax"?! ;)

l0hi

• Profiili
« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2002, 07:11:55 »
Sain sen ootto-onki viritelmällä, jossa oli syöttinä ahven.
Saan kyllä Kuvan sitä kahen viikon sisällä!
  Suurhauuen paino:                            
pituus(cm)xympärys(cm)x(ympärys)  jaettuna 28.000

Olen punninnut sen kyllä puntarillakin.

Hauki on kala, jolla eri yksilön pituudessa ja painossa voi olla suurtakin vaihtelua.
Toisaalta voi näitä lyhyehköjä haukia olla, jotka ovat olemukseltaan lihavia ja tukevan tuntuisia.
Esim. RUotsissa pyydettiin v1994 hauki, joka painoi 21,2kiloa, mutta pituutta oli vain 120senttiä.Mua kiinnosti voika kaksi vaakaa olla väärässä ja katsoin SUomenhaukiseuran sivujen ennätyskaloja, siellä oli esimerkiksi tälläinen kala: Ovaska Janne  22.4.2002  9.50kiloa  100cm eli tässä on jo yksi hyvä vahviste kalalleni.
Jos joku ei usko kalaani, niin voi olla uskomatta, koska mä tiedän varmemmin sen kalan painon ku te.  

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 10, 2002, 11:26:15 »
kyllä hauen pituus/paino suhteissa on eroja,mutta esim.turun saariston haukea ei voi verrata näihin järvihaukiin.sielä 105sm hauki voi painaa melkein kympin,mutta tiedän tapauksen tältä vuodelta järvihauesta joka oli 118sm pitkä ja painoi alle 9kg.että silleen... :)

l0hi

• Profiili
« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2002, 07:22:07 »
Onko ketään kalastanut karperön länsi-päässä?Siis
ei karpellas vaan siellä toises päässä, joka on lähempänä kokolan tietä?

Siellä pilkkimällä ei oo tullu mitään, mutta kesällä sitäkin paremmin.

ps. se hauki on tossa http://www.geocities.com/l0hii/pike.jpg

UL_Tommi

• Vieras
« Vastaus #9 : Joulukuu 11, 2002, 15:22:48 »
ei toimi tuo linkki  :(

l0hi

• Profiili
« Vastaus #10 : Joulukuu 11, 2002, 15:56:43 »

UL_Tommi

• Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 11, 2002, 16:31:25 »
Sorry, this site is temporarily unavailable!  
The web site you are trying to access has exceeded its allocated data transfer. Visit our help area for more information.
Access to this site will be restored within an hour. Please try again later.
http://www.geocities.com/l0hii/hauki.html

tommonen teksti tulee sinne,eli ei toimi toikaan

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 12, 2002, 08:11:18 »
Nätti hauki, onnittelut!

Mutta, näenkö mä näkyjä, oliko siltä leikattu pää irti?

l0hi

• Profiili
« Vastaus #13 : Joulukuu 12, 2002, 09:23:59 »
Ei kyllä oo leikattu päätä irti..Kiduksissa näkyy vain verta..Miksi ihmeessä olisin leikannu pään irti?

Kiitos kuitenkin.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #14 : Joulukuu 12, 2002, 09:32:11 »
kyllä se siltä näyttää että pamppua olis tullu niin että riittää,ei mikään c&r kala.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #15 : Joulukuu 12, 2002, 09:59:51 »
Meikä kai näkee näkyjä. Kattelin vaan sitä sivuillasi olevaa kuvaa, ja olin näkevinäni niskassa kohdan josta olisi leikattu. Nooh mitäpä turhia, hieno saalis joka tapauksessa.

Oletko muuten saanut karppikselta täyllä enemmänkin kalaa?

Itse olen käynyt siellä Kokkolantien puoleisessa päässä (saarien luona) jonkun verran pilkillä. Ahvenet ovat kyllä useimmiten olleet aika mukavan kokoisia. Pitää ensi kesänä mennä karppikselle ongelle, kun siellä kerran on lahnaa ja säynävää.

l0hi

• Profiili
« Vastaus #16 : Joulukuu 12, 2002, 10:19:18 »
Tarkoitatko saarilla niitä kaislikkoja?
Siellä kalastan joka kesä ja olen kalastanut yhdeksän vuoden ajan.

Kesällä ahventa on todella paljon myös suurta ahventa.Ja haukia on myös runsaasti, kun tietää ne oikeat paikat..

Kesällä kalastan täkyllä juuri siellä metsämaan tien alkupäässä, jonne käännytään kokolan tieltä..Ja haukea tulee ihan hyvin..

Kesällä paras syönti on mielestäni, kun veden lämpötila on 0-18astetta, niin kala syö hyvin..Tietysti ahven syö koko kesän hyvin.Ja tietysti kun vedet kylmenevät, niin syönti on hyvää..

Yleensä pilin uimarannalla (ranansta ehkä 15metriä) ja siellä täkyilläkin..Sieltä tuo kala tuli ja muitakin..

Kävimme ensimmäistä kertaa juuri tuolla kesä paikassani pilkillä, mutta emme saaneet mitään kesäpaikoilta.Tiedän kuitenkin, että siellä on isoja ahvenia, joita varmasti saa kovalla yrittämisellä :)..

TOivottavasti tavataan joskus kalastuksen merkeissä..
Ja niin ahventa tulee hyvin kesälllä, mutta säynävä ja lahna on enemmän sattuma kaloja..
Säynäviä olen saanut eniten kesällä öisin.En tiedä onko vain sattumaa..

Olen menossa uimarannalle pilkkimään ainakin sunnuntai aamulla eli nähdään siellä jos olet niin tulee ihmeessä tervehtimään.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #17 : Tammikuu 26, 2003, 19:31:08 »
kyllä karpärön järvestä ja sivu lammista ISOJA ahvenia tulee. Oma ennätys 1,25kg(jigillä). Lisäksi tunne 5 kaveria jotka ovat saaneet yli kilon. sinne suunnalle vaan kalastamaan!

l0hi

• Profiili
« Vastaus #18 : Tammikuu 27, 2003, 11:27:58 »
eihän vain olisi niin, että nämä lammet mistä puhut olisi ahvenen kutupaikkoja, minne ne nousee kutemaan??

Keväisin siellä ahventen teurastus on aika hirveetä!!!!!!

Jos haluaa kalastaa purossa, niin karperö järven botniahallin päässä on sellanen ojan suu, jossa on haukia ja ahvenia, siinä voi kalastaa, koska siellä kalat ei kude!

knookala

• Vieras
« Vastaus #19 : Helmikuu 01, 2003, 13:29:04 »
niin siis missä tämä "puro" tarkalleen sijaitsee? kuinka pitkä matka carpellalta yms?

l0hi

• Profiili
« Vastaus #20 : Helmikuu 02, 2003, 10:49:09 »
No kun ajat carpellaan vaasasta, niin ennen sitä ylämäen mutkaa kun järvi alkaa, niin oikealla näkyy oja, siitä meet sellasta peltojen välistä tietä rantaan, joka näkyy tieltä, niin siellä kuhisee haukia kesällä ja keväällä.

Jos veneellä menet niin carpellan puoleisen rannan reunaa pitkin.

SR-KI

• Profiili
« Vastaus #21 : Helmikuu 02, 2003, 20:36:03 »
Meneekö sinne sun hauki paikkaan kunnon tie vai joku pieni kinttupolku? Ei ainakaan heti tuu mieleen missä kohdas se tie menee vaikka oon aika usein kulkenu siellä päin.
OlHu meinaaks tällä sun ihmepaikalla niin kutsuttua patoa. No ei pitäs olla mikään saavutus saada sieltä kutuaikaan mitään isoja kaloja, ku niitä saa haavinki pullolleen hujaukses. En oo itte kalastanu mutta oon kyllä käyny joskus kauan sitte. :(
Onko jollain kokemuksia ihan järven toisesta reunasta (ei botniahallin pää)? Villin huhun mukaan pitäs tulla isojakin ahvenia?
Minkä kokosta säynävää, lahnaa ja ahventa järvestä tulee? :D  

l0hi

• Profiili
« Vastaus #22 : Helmikuu 03, 2003, 10:52:56 »
No mään oon kalastanu ihan järven molemmissa päissä ja isoa ahventa tulee, kun tietää paikat ihan molemmilta puolilta botniahallin puolelta tulee paremmin säynävää ja lahnaa tai ainaki ite oon saanu, vaatimattomia tosin..

Kuollleina oon nähny isoja lahnoja ja säyneitä...Jopa noin 2-3kilosen säyneen ja joku sen oli saanu, et hyvät mahdollisuudet niitä on saada, kun esim. lahnan kulkureitit oppii ja opettele, niin eiköhän sitäkin ala sieltä tulla.

Nyt kuitenkin keskityn sundomin sillalla onkimiseen  :)
niin ku eilenki tuli todistettua et se on hyvä haukipaikka

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #23 : Helmikuu 03, 2003, 16:40:51 »
Ihan elokuussa sain sen ahveneni (ei ole tietääkseni ahvenen kutuaika!) Ja se lampi on suljettu, sieltä ei lähde puroja minnekkään suuntaan!

l0hi

• Profiili
7j6k8
« Vastaus #24 : Helmikuu 03, 2003, 17:40:34 »
Se paikka on kalastuskiellossa ja siellä ei saa kalastaa edes joulukuussa, joten todella ikävää, että toiset kalastaa luvattomilla paikoilla ja olen varma, että jokainen vastuuntuntoinen kalastaja kunnioittaa rauhoitus paikkoja!!!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #25 : Helmikuu 04, 2003, 01:38:24 »
Lohi!

Oletkos nyt aivan varma tuosta kalastuskiellosta? Toki se kalaa kuhiseva oja siinä padon luona on rauhoitettu kutuaikana (muuna aikana siellä tuskin kalaa onkaan), mutta tuskinpa noita matkalla olevia lampia on rauhoitettu. Eivät nimittäin ole mitään 10cm syviä kutulampareita, joista saisi noukkia haukia ja affenia atraimella. Ovat vaan pikkujärviä, joiden läpi tuo kalojen nousureitti mereltä Karperönjärveen kulkee. Ei se toki aivan väärin olisi jos nuo järvetkin rauhoitettaisiin esim. toukokuun kiivaimman nousun ajaksi, mutta mielestäni niissä voi huoletta kalastaa kudun jälkeen. Elokuussa ahvenet eivät kude siellä yhtään sen enempää kuin Karperönjärvessäkään. Tuolla perusteella sun pitää hiljalleen lopettaa virvelöinti Sundomin sillalla, sillä kutuun valmistauvat hauet ovat jo hiljalleen matkalla kohti Sundomin lahden perällä sijaitsevia kutumatalikkoja, ainakin ne kaikkein nopeimmat... ;) Siitä olen aivan samaa mieltä, että kutuojissa "kalastaminen" ei ole mitään kalastamista. Törkeimmillään touhu on mielestäni keväällä Köklotissa (Lillön lampien edustalla), kun porukoilla on siiman päässä vain paino ja nippu isoja koukkuja. Tätä viritystä he sitten heiluttelevat nousevan kalaparven keskellä, siten että suuri osa veteen jäävistäkin kaloista vaurioituu koukkunippujen raapiessa kylkiä.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #26 : Helmikuu 04, 2003, 13:22:31 »
Mä oon nähny kuinka kutemaan tulevia ahvenia lahdataan just kyseisellä nousupaikalla, joten ajattelin sanoo et se on kiellettyä, jos ei se oikeesti oo, en oo varma, mutta se on vähintäänkin tyhmää, koska ei niitä kaloja siellä olis, ellei ne kutemaan tulis... Vai mitä mieltä sä oot?

ei toimi kirjautuminen.

SR-KI

• Profiili
« Vastaus #27 : Helmikuu 04, 2003, 13:55:40 »
Mitä järkee on kalastaa "raukkamaisesti" jostain pienestä lammesta joka kuhisee kalaa? Jos ei sitä  kalaa muuten saa niin ei sitä kannata ainakaan hakee mistään lammesta. Kalastus on kärsivällinen laji ja jos ei heti tuu kalaa niin ettii uusia paikkoja eikä mee mihkään rauhotettuun lampeen hakeen kalaa.  :(
Raukkamaista tommonen.

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #28 : Helmikuu 04, 2003, 21:47:21 »
Jatketaan aiheesta...

Toki olen sitä vastaan, että kalastetaan jostain kutuojasta tai kutulammesta, joka kuhisee keväällä kalaa, kuten jo ylempänä kirjoitin. Noilla järvillä ja kutemisella vain ei satu olemaan mitään tekemistä toistensa kanssa esim. juuri elokuussa, jolloin OlHu kertoi ahvenensa saaneen. Lohi kertoo myös nähneensä kuinka ahvenia lahdataan juuri kyseisellä nousupaikalla. Mikä on tuo juuri kyseinen "nousupaikka", kun matkaa järvestä mereen kertyy useampia kilometrejä ja matkalla on lampia vaikka kuinka monta. Osa "lammista" on ihan reilusti kalastettavan kokoisia järviä, joissa kalat viihtyvät varmasti ympäri vuoden. Olen edelleen sitä mieltä, että noissa järvissä saa huoletta kalastaa kudun jälkeen, ilman että siinä olisi mitään väärää. OlHu mainitsee käsittääkseni myös, että lampeen ei tule mitään ojaa, joten kyseessä ei edes taida olla mikään noista nousureitin varrella olevista järvistä, vaan siinä risteyksessä oleva uimapaikka, jossa pitäisi olla isoa ahventa. Ei tosiaankaan ole mikään kutupaikka siinä tapauksessa. Keväällä toki kaikki kutemiseen soveltuvat paikat ovat kutupaikkoja, mutta siinä tapauksessa on aivan yhtä väärin kalastaa silloin koko Karparönjärvessä.

knookala

• Vieras
« Vastaus #29 : Helmikuu 05, 2003, 22:16:08 »
No ehkä nyt ei kumminkaa!!! Se paikka josta yleensä niitä ahvenia "lahdataan" on nimeltään "pato" jossa ei edes sais kalastaa! Kokemusta on! Poliisit tullu käymään pariin otteeseen kavereiden kalastaessa!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>