Chat

Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä onginnasta / lahna, ahven, särki, hauki  (Luettu 4889 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

suomi_säätäjä

• MSN Messenger  - suomi_leijona@hotmail.com
    • Profiili
1) Minkä kokonen koukku olisi hyvä paikkaan, josta tulee yleensä semmosii 100-400g lahnoja, 50-500g ahvenia ja yleensä 100-350g särkiä?

2) Mikä on hyvä syötti lahnalle?

3) Miten saa pyydettyä ongella haukia? Mikä on hyvä syötti hauelle?

4) Kuinka paksut siimat näiden kalojen onginnassa olisivat sopivia? Näkevätkö kalat siiman vai minkä vuoksi paksu siima on muka huonompaa kuin ohut (näin oon kuullu)?

edit: Viestissä kysyttiin melkoisen monta eri asiaa. Muokkasin otsikkoa + tekstiä ja jaoin viestin neljään erilliseen osaan, jotta vastaaminen olisi helpompaa
säätäjä nurmoosta.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger  - StaaLou@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Kysymyksiä onginnasta / lahna, ahven, särki, hauki
« Vastaus #1 : Elokuu 06, 2005, 23:59:50 »
Hmm...Kannatta selata myös vanhempia keskusteluja, mutta vastaanpa nyt tähän.

Ongintaan suosittelisin jotain 12-16 koko luokan koukkuja. Kyllä nuo kalat ovat ja tarpeeksi ison kokosia, että jäävtä vähän isompaankin koukkuun, mutta kun on kalat ottavat arasti, kannattaa kokeilla pienenpiäkin koukkuja

Haukea saa pyydettyä helposti täkykalastamalla. Hauskaa puuhaa... Iso koho, johon paino ja vaikkapa melko isot kaksi kolmiahaara koukkua tapsissa, tai vaikkapa vaan yksi iso yksi haara koukku(yksikin haara koukku toimii, oon kokeillut). Hyvä syötti on särki, mutta ahven, salakka ja ruutanakin on hyviä syöttejä. Lahnalle on hyvä syötti taikina tai mato(asiasta ei oo paljoa kokemusta:))

Siimasta sen verran, että ongessa olen käyttänyt 0,14mm-0, 30mm siimaa...Täkyongessa joka on vititetty ihan heittokalastuskelaani, niin 0,325mm siimaa...Lisäksi mulla on oma täky kela jossa on 0,40mm siimaa...Molemmat vahviidet on pelannut hyvin, ja kalaa on tullut paljon!
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

suomi_säätäjä

• Profiili
kuinka kauan joudutte odottaan yleensä täkykalalla haukea?
« Vastaus #2 : Elokuu 07, 2005, 09:28:28 »
kuinka kauan joudutte odottaan yleensä täky kalalla(särki) haukea?
ja miten täky olis hyvä kiinnittää? siis mistä kohdasta(selästä?)?
säätäjä nurmoosta.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger  - StaaLou@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: kuinka kauan joudutte odottaan yleensä täkykalalla hauk
« Vastaus #3 : Elokuu 07, 2005, 23:22:26 »
Lainaus käyttäjältä: suomi_säätäjä
kuinka kauan joudutte odottaan yleensä täky kalalla(särki) haukea?
ja miten täky olis hyvä kiinnittää? siis mistä kohdasta(selästä?)?

Se vähän riippuu, siis to odotusaika. Koskella kun kalastaa, ja sielä on sellaisia pieniä kohtia jossa ei virtaa kovin paljoa, niin niistä kala nappa melko nopeasti. Joella muuten odotan sen verran kuin jaksan. Paikkaa kannattaa kyllä vaihtaa useasti, mutta toisaalta ei, koska kyllä hauki löytää sen särjen luo kaueampaakin. Sitten kun koho on veden alla niin jonkin aikaa kannattaa odotella, että kala ehtii niellä syötin, mutta jos on kalanpala täkynä niin melko nopea vastaisku on poekaa.

Kala kannattaa kiinnittää suusta ja selästä jos käyttääkahta kolmihaarakoukkua tapsissa. Pelkällä ykshaarakoukulla selästä. Sitten ykshaarakoukulla oon painanut eka kokoukun kalan selän läpi ja pistänyt alakautta kiinni. Oon aina kalastanu kuoleella täkyllä, en koskaan elävällä
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Elokuu 07, 2005, 23:43:35 »
no jos nyt täkyllä haluat onkia ni eti joku hiljalleen virtaava salmi tai joku tehdas alue(poisto vesi putki) ovat yleensä tähän vuodenaikaan täynnä salakkaa ja sinne kun viskaat toisen täkyongen kohon kanssa n 1m tapsilla ja siihen elävä salakka tai särki ja toinen onki liuku painolla pohjaan ja sama syötti...Sitten vaan piinallista odottelua...ei se kala aina nappaa mut sitten kun se nappaa ni voi saada montakin haukea/kuhaa/ankeriasta/ahventa riippuen paikoista.

Onkeen vaan hyvää 0,20mm-0,45mm siimaa ja 1/0-6/0 koukku ja siihen isohko heitto koho.
syötti ei ole pakko olla elävä eikä edes kokonainen kala ainakaan ankeriaalle...
 8)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

suomi_säätäjä

• Profiili
ok.....
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2005, 09:07:38 »
itse kalastan semmoisessa lammessa tuossa alle kilometrin pääs. kyllä sieltä hyvin tulee..
säätäjä nurmoosta.

tomir

• Profiili
« Vastaus #6 : Marraskuu 23, 2005, 12:57:23 »
paras hauki syötti on särki ehdottomasti.meidän lähellä on lampi josta tulee ihan joka kerta kolme neljä haukea täkyllä ja viime vuonna suurin oli lähemmäs parikiloinen.ja olen sen huomannu että suusta kun laittaa koukun kiini ja sit kun hauki on kiini nii tekee nopean kiskasu liikkeen se koukku irtoaa ja sit se on hauen suussa se on paras vaihto ehto mitä mulla on ollu.mut mulla on ihan eri vapa hauelle se on vähän joustavampi saa helpommin hauet ylös.ja koukulla ei ole väliä normaalinkokonen käy :)  :D
kala mies on aina kalamies

Delfin-Pilkki

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2006, 16:45:36 »
Itse aion koittaa täyllä ensi keväänä! :D
Hauki o kala, Keso o raejuusto!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>