Chat

Kirjoittaja Aihe: Kalastaako kukaan Tenolla joka vuosi?  (Luettu 23793 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kalapoika

• Profiili
    • Sähköposti
Kalastaako kukaan Tenolla joka vuosi?
« : Lokakuu 26, 2002, 11:15:39 »
mä oon käyny siel kerran ja tuli pieni lohi(noin ykstoist senttii perhol)haluaisin kyl käydä monta kertaa siel mutta kun asuu eteläs on aika raskasta lähtee sinne.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2008, 12:35:05 kirjoittanut Kaivo »
Holy Culture<3 Cross Movement<3

M1kko

• M1kko Alatalo
    • Profiili
Re: kalastaako kukaan tenolta joka vuos??
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2002, 11:40:16 »
Kolmeen vuoteen en ole päässyt Tenolle kalaan. Vuosina 93-99, tuli Tenolla käytyä joka kesä kalastamassa 5-8 lupaa.

Kalantulo on ollut vaihtelevaa. Vuonna -93 tuli mukava 8 kg lohi, joka on vieläkin ennätyskalani. Tenolla saa kyllä tehdä tosissaan työtä lohen eteen, mutta jos on oikeassa paikassa oikeaan aikaan, niin saalis voi olla muikea. Välillä voi olla viikkokin ettei näe lohesta vilaustakaan. Onneksi Tenossa on mukava harjuskanta ja niitä on aina vaihtelun vuoksi mukava kalastella, jos ei lohesta ole havaintoa. Yli 40 cm harjuksia tulee melko usein.

Itse olen kalastanut Tenolla ainoastaan rannalta perholla. Perho millä on tullut eniten lohia on ollut Sarvijaakko. Itse suosin kalapaikkana mieluummin Ylä-Tenoa ja Inarinjokea. Siellä joki on jo hieman kapeampi ja siten helpommin kalastettava.

Toivottavasti ensi kesänä olisi aikaa (ja rahaa) päästä taas Tenon lohia narraamaan.

Pasi

• Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2002, 14:52:03 »
Onhan sitä tullut Tenolla jonkun verran rampattua. Ensimmäisen kerran kävin Tenolla 20 vuotta sitten, mutta väliin mahtuu myös useita välivuosia, jolloin Tenolla en ole käynyt. Nopeasti laskettuna kalastusvuorokausia Tenolla on ollut noin 110 kpl.

Saaliit on on vaihdelleet niin, että jonain vuosina on mennyt munat pataan ja joskus taas(todella harvoin) lohet tuntuvat purevan mihin tahansa. Viime vuosina on sattunut olemaan hyvää tuuria ja lohia on tullut ihan mukavasti. Suurimpana lohena tänä kesänä tullut 17 kiloinen kojamo.

Suurimmaksi osaksi olen kalastellut soutamalla Utsjoen ja Alakönkään välistä aluetta. Vieheinä  käytän olosuhteista riippuen niin vaappua, peltiä, kuin perhoakin.

JanneH

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2002, 16:45:23 »
Onhan tuolla Tenolla tullut käytyä 16 kertaa... Pari kesää on jäänyt väliin ettei ole päässyt kertaakaan. Välillä on lohen tulon kanssa ollut heikkoa, mut harjusta on kumminkin saanut... 53cm pisimmät. Aika harva kalamies tuntuu arvostavan harjusta mutta minusta se on erittäin hyvä vastus siiman päässä, ja vielä kun pintureilla namittelee!!!
Kalasteltua on tullut Inarinjoen yläosista Tenon Alakönkäälle asti, kuitenkin eniten Sirman ja Palokosken väliä (mm. Miljoonasuvanto). Rannalta käsin lohta voi saada ihan yhtä hyvin alempaakin kuin inarilta, kannattaa ajella joki vartta ja katsella paikkoja. Löytyy yllätyksiä jos malttaa katsella ja etsiä ja kokeilla. Harjuspaikkoja löytyy varsinkin. Itse en alle 40cm harreja ole ottanut edes mukaan.
#kalastus @ ircnet

MAi

• Profiili
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2002, 18:40:20 »
Joskus muinoin siellä tuli noin joka kesä käytyä, ainakin jonninmoinen reissu, mutta nykyään ei oikein kiinosta tuo Teno... Onhan se kuitenkin helkutin hyvä lohijoki, vaan parhaimpina aikoina ylikansoitettu joten soutelen laxia mielummin Wäylällä tai Kalixjoella, siellä ei tarvi jonottaa heittovuoroakaan kun perhoa haluaa heittää. Vaelluskalastus on enemmän in eli  Käsivarteen ja Ruotsin Lappiin lähen mielummin... Eikä ole täältä edes pitkä matka  :D
...en se minä ollut

Säkkimies

• Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: kalastaako kukaan tenolta joka vuos??
« Vastaus #5 : Maaliskuu 02, 2008, 10:34:23 »
Tere Joo on kuljettu Tenolla muistaakseni vuosi 75 oli ensimmäinen silloin sain vain isoja harreja , mutta sittemmin kun paikat
tulleet tutuksi on tapahtumiakin piisannut ,parhaina kesinä olen käynyt 3 kertaa ja 10,5 kg,n on enkka , tosin uitellut olen isojakin , mutta niille on käynyt hyvin. Alaköngäs on minulle tutuin paikka koska kalastan nykyään vain rannalta .Miljoonasuvannossa on hyviä pinturi paikkoja ,tästä olen saanut esimmäisen pinturi loheni.Käytän Juhannuksen aikaan sellaisia Vihreitä perhoja joissa siivessä on oranssia , ja tietenkin jaakkoja .
Lohen eteen pitää tehdä työtä ja kalastaa monipuolisesti.
Joskus tosiaan on mukava käydä jallittamassa harreja , minulla on savustus vehkeet mukana , niin saan mukavaa lisuketta pottujen viereen,
Enkka on nykyään 14,6 kg ja vieheenä oli Riko-vaappu .
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2009, 21:32:15 kirjoittanut Säkkimies »

Juntti

• kala
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: kalastaako kukaan tenolta joka vuos??
« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2008, 12:29:41 »
Kyllähä sinne aina tulee vahingossa mentyä vaappuja ja perhoja veneen perässä uittelemaan. itse sain ensi loheni itse ylös biime kesänä painoa oli 10-kiloa. Nappasi noin 200m soudun jälkeen norjan puolelta. Nyt seureemme lähteee elokuussa kokeilemaan köriläitä. 8-)
Hauki on kala,Keso on raejuusto!
Väittävät että hullujen osastolle pitäs mennä käymään :)                           On hyvä jos on iskä töissä Rapalalla ei tarvitse tuhlata aikaa prismassa käyntii vaan kalastukseen.

Mind_Flayer

• Vappilosuhvero juomutryffeli !
    • Profiili
Vs: Kalastaako kukaan Tenolla joka vuosi?
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2008, 16:14:23 »
Vois itsekkin joskus käydä kokeilemassa, mutta ei taida minun kärsivällisyys riittää, jos kalastetaan useampi päivä tyhjää. Sellaisiakin päiviä voi tenolla tulla?

perhomies

• Profiili
« Vastaus #8 : Kesäkuu 04, 2009, 21:16:03 »
Minä ainakin käyn Tenolla joka vuosi ja mukavaa siellä on.Sitten käymme myös tunturissa tammukoita kalastamassa ja jäämereltä  turskaa ja seitä.
saalis ei ole tärkein!

Rami81

• Profiili
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2010, 15:52:06 »
Olen aloittanut Tenolla juoksun vuonna -81 puoli vuotiaana ja siitä lähtien siellä käynyt. Yksi kesä jäi välistä armeijan vuoksi kun eivät ymmärtäneet asian tärkeyttä. Hyvä putki katkesi siihen vaan jatkui heti seuraavana kesänä päättymättömänä. Olen kalastanut siellä viikosta kuukauteen. Yksi tyhjä reissu on tullut tehtyä. Kalastuksen tosiaan aloitin joella vasta 7 vuotiaana. Ensin rannalta ja nykyään pääsääntöisesti soutaen. Teno on hieno joki ja se on vienyt sydämen aivan täysin. Nykyään ei enää kalastuspaineita vaan lähinnä mukavaa ajan viettoa hienoissa maisemissa. No pitäähän talvella tehtyjä uusia vieheitä aina vähän testata =)
Kireitä siimoja kaikille joelle mieliville

wewwer51

• back to black
    • Profiili
« Vastaus #10 : Kesäkuu 22, 2010, 12:35:38 »
2004 vuona aloitin uistelemalla ja 2005 vuonna sain ensimäisen lohen tenosta. lohi määrä on kasvanut  1-16 kalaan ja sitte on tullut aika jo lähteä jo pois.Viime vuonna 2 kalaa ja 2 viikoa tenolla niin kyrsäsi jo mieltä vaihtaisiko anni-jokeen.tämä vuosi saataa olla kyllä viiminenkin,mutta mistäs sitä tietää.
käväisin viime vuonna katsomassa hylkeitä ja siellä niitä oli pari tusinaa 2 lohta suussa yhdellä hylkeellä kerralla maxsimissaan ja se kertoo niiden ruoka halusta. kireitä siimoja tenolla niinkuin muuallakin. teno on rock and roll paikka kyllä siinä painee vähenevät kun näkee omissa käsissä 20 kilon lohen.  :-D :-)
fishing rocks!

Säkkimies

• Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Elokuu 04, 2013, 22:13:25 »
Itsellä hyvä reissu tenolle taas , vaikka ollut kuulemma heikkoa ylejään.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2013, 22:18:21 kirjoittanut Säkkimies »

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>