Chat

Author Topic: Norjan kalajuttuja  (Read 24801 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Karvakasa

• View Profile
Norjan kalajuttuja
« on: June 17, 2002, 20:25:51 »
Kun kerran kaivattiin juttua Norjasta niin tässäpä yksi:

Pari vuotta sitten oltiin muijan kanssa Bömlon saaressa (Bergenistä 50 km etelään) tutun lahden rannalla kalassa.Huomasin heti kun tultiin rantaan että kalat polskuttelee keskellä lahtea,arvasin että kysessä oli makrilliparvi ja oikeassa olin.Ensimmäisellä heitolla tuli ~1,5 kilonen kiiltävä kala.Jatkoin heittämistä ja muutaman heiton jälkeen tuli lisää makrillia,kun minulla oli 6 kalaa kasassa niin ihmettelin kun ei muija saannut ollenkaan nappaamaan vaikka samanlaista viehettä käytettiin ja samaan kohtaan heitettiin.Huomasin sitten että muijalla oli 10 cm peruke ja minulla taas pelkkä lukkoleikari.Peruke vaihtoon ja johan rupes muijallakin nappaamaan.2,5 tunnin aikana saatiin yhteensä 30 makrillia ja lisää oltais varmaan saatu mutta kohtuus kaikessa ja lopetettiin siihen.Onneksi tuttavilla on iso pakastin.  ;D

Sitten muutama vinkki:
Yleisviehe Norjan vesillä kalastettaessa on Jensenin sillin näköinen,kirkkaan metallin värinen 40 g pilkki.Sillä tulee kalaa jos vaan on kalaa paikalla.Olen saanut sillä kalaa riippumatta säästä saatikka olenko heitellyt tai "pilkkinyt" veneestä.Kaikenlaista kalaa on tullut: makrillia,turskaa,seitä y.m.

5 viikon päästä taas samoille vesille.  8)

JaHe

• Guest
Re: Norjan kalajuttuja
« Reply #1 on: July 06, 2002, 16:21:05 »
Joo, kirjoitin tuonne reissuraporttiin kans jutun Norjasta. Tuli merikalastusta harrastettua.

Paras yleisviehe vuonoille heittokalastusvälineillä kalastettaessa on tosiaan sellainen norjalainen pitkulainen pilkki, 28g tai 40g että lentää kauas. Itse totesin punertavan värin (keltainen vatsa) olevan paras. Turskaa jos haluaa saada, pitää antaa pilkin laskeutua pohjaan ja sitten uittaa sitä pohjan lähellä. Yleensä ottavat heti kun pilkki laskeutuu pohjaan. Tosin pohjatärppejä voi tulla. Sei taas ottaa yleensä pinnasta ja pitää nopeammasta liikkeestä. Sei on muuten mahtava urheilukalastuskala. Veto on lähes samaa luokkaa kuin taimenella. Turska on taas sellainen laiska junnaaja.

Muita hyviä vieheitä jos kalastat heittokalastusvälineillä rannalta: hopean värinen Abu Salar ja eriväriset Tobyt. Hätätilanteessa käy perinteiset suomalaiset haukilusikatkin mutta jotenkin tuntuu että kapeaan ja pitkään ne ottaa paremmin. Lisäksi ainakin pohjoisessa vuonoihin laskee runsaasti jokia ja puroja, joiden suulla on mahdollista saada meritaimenta ja jopa lohta joten Toby on valttia.

Anonymous

• Guest
« Reply #2 on: July 14, 2002, 09:54:18 »
Kalastukseen Norjassa saa uutta hohtoa veneestä. Raskailla vehkeillä  (7000 dööri ja 150-400g pilkki) ja venymättömällä siimalla  saa pohjalta kissakalaa. keilaa. Läheltä pohjaa tulee isoa turskaa ja välivedestä koljaa ja seitä. Välivedestä ongittaessa on hyvänä apuna siimamittari, lasketaan pilkkiä aina kolmisenkymmentä jalkaa (kymmenisen metriä) ja testataan hetken  ja  neljänkymmenen metrin syvyydessä yleensä alkaa tapahtua, kala ylös ja nyt on helppo saada pilkki nopeasti samaan syvyyteen. Tosi syvältä yli sadasta metristä tulee puna-ahventa.  Välillä on ollut kiinni joitain mörköjä. eivät ole tulleet ollenkaan ylös vieneet siimaa ja lopulta katkasseet 0,5 mm siimasta tehdyn perukkeen. peruke on muuten välttämätön, koska näitä yli 40 kg vetolujuuden omaavia monikuitusiimoja ei muuten saa poikki pohja pohjatärpissä.
Ainoita huonoja puolia venekalastuksessa on kovat venevuokrat ja helekatin suuret saalismäärät.

koopa-

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: September 07, 2002, 09:16:58 »
Onkos Vinkkejä puroille norjaan tai lappiin?
Irkki nickki Efugi

Reaper

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: January 16, 2003, 15:47:49 »
Joo tossa toissa vuonna käytiin isän kanssa kalassa siellä norjassa ja hyvähän reissu toi oli ku käytiin merellä kalassa. Ihan aluks sain sellasen 1,5kg seitin ja sen jälkeen samasta paikasta 2kilon turskan. Siirryimme etelänpään päin ja siellä seuraavassa paikassa saimme yhteensä noin 10 kiloa kalaa. 3 seitiä(suurin 1000g) ja 6 turskaa(suurin noin 3500g, mutta isä sai sen ja muut oli hyvin pieniä, semmosta 200-100g laatua). Siinä vielä ajelimme montaki paikkaa ja loppujen lopuksi lähdimme ajamaan Ruotsin kautta Suomeen missä käytiin vielä muutamassa paikassa kalassa. Ja sitte vain kotiin.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

Anonymous

• Guest
Re:Norjan kalajuttuja
« Reply #5 on: December 18, 2003, 13:50:37 »
se on voinut olla ruijanpallas... ne kasvaa yli 3m pitkiksi ja yli 300kg  :)

Anonymous

• Guest
Norjan kalajuttuja
« Reply #6 on: August 05, 2004, 09:40:45 »
Vene on kyllä ehdoton, mutta lievästi sanottuna aika outo yhdistelmä toi 0,50 peruke ja 40 kg monikuitusiima. Jos käyttää peruketta suojaamaan monikuitusiimaa pohjakivien hankaukselta, kalojen hampailta jne. niin  0,50 on kyllä onnettoman ohut. Ja 40 kg monikuitusiima on jo niin järjettömän paksua että ainakin ajelehtivassa veneessä/virtauksissa on vaikea saada välineitä pohjaan. Enkä sitä paitsi ymmärrä mitä hyötyä tuosta 40 kg vetolujuudesta ylipäätään on koska 0,50 peruke napsahtaa poikki paljon pienemmällä vedolla, sillä ei päästä  lähellekään 40 kg:n vetolujuutta.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • View Profile
    • Email
Norjan kalajuttuja
« Reply #7 on: June 12, 2005, 20:56:32 »
Ja kukaanko ei ole niillä puroilla käyny? Onko siellä Norjassa puroja alkuunkaan, kun pelkkiä vuonoja ja vuoria... Tuo purokalastus kiinnostaisi ja perholla ehkä mieluiten.
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Jaska vaan

• View Profile
Vs: Norjan kalajuttuja
« Reply #8 on: June 22, 2006, 23:52:07 »
Hello,

Joku kyseli purokalastuksesta. Pari vuotta täällä Norjassa on tullut asusteltua ja itse olen keskittynyt pelkästään taimenen kalasteluun. Tosin itse kalastelen ihan heittovehkeillä. En oikein tiedä mitä puroilla tarkoitat? Noi joet mitä täällä on, on aika matalia paikoin ja siellä on kyllä hyviä paikkoja perhosteluunkin. Esim. tänään kävin tossa paikallisessa vakkaripaikassa ja siinä on sellanen laaja alue mistä joen päävirta ei mene ja syvyys 1/2 metrin luokkaa. Sitten joen virran kohdalla on aika syvää. Noista saa aika hyvin taimenta just niiltä kohin missä se matalan ja syvän kohta alkaa. Lymyää noi taimenet syvällä kyttäämässä makupaloja ja iskevät aina sieltä. ei tarvii kauan seurailla kun huomaa kuvion.

Meillä on täällä käytössä sellanen mökki tunturissa jonka ihan vierestä menee ehkä mainitsemasi "puro". Eli leveyttä oisko 10m ja syvyyttä ehkä max 1/2 metriä. tiedän että tossa kyllä on taimenta koska itse kalastelen usein järvellä joka laskee tuohon "puroon". Tiedän myös että ko. purossa saa kalastaa mutta ihmettelen jos meinsit tällaiseen perhovehkeitten kanssa mahtua. (tuntuu niin kapealta). No, mutta rehellisesti sanoen en kyllä paljoa perhostelusta tiedä.

Kuten mainittu, itse kalastelen myös tunturijärvillä aika paljon. Aina on yleensä pari taimenta tullut. Itse-asiassa en ole ikinä täältä edes muita kaloja saanut kuin taimenia. Eli taimenta riittää näköjään. Erityisen hyvin tuntuu toimivan solvkrokenin kupari/punainen lusikka kokoa 12gr ainakin minulla. Yleensäkin ottaen hopea/punainen, kupari/punainen toimii. Sen mitä ne täällä toitottaa että kirkas sää - kirkas väri, sateinen sää - tumma väri. Näitä kun noudattelee niin ainakin minulla ollut pettämätön kuvio.
« Last Edit: June 23, 2006, 00:04:27 by Jaska vaan »

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #9 on: July 11, 2006, 14:43:13 »
Lähen elokuun 7. Norjaan veteleen puna-ahventa, turskaa, seitiä, taimenta ym. Voin kertookkin pari ohjetta Norjaan menijöille:
Sei: Lippa joka ei ui, tai pieniuintinen, kirkas lusikka.
Turska: Ihan mikä tahansa!
Tammukka: Hyvä esim. on Meppsin black fury.
Puna-ahven: vaikkapa 400g. pilkki, koska kevyemmällä turska ottaa jo matkalla kiinni!

Kireitä siimoja, Norjaan menijät.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Tai men

• View Profile
« Reply #10 on: August 04, 2006, 21:10:22 »
Muistatteko veneiden vuokrahintaa ?

Rautuseppo

• View Profile
« Reply #11 on: January 22, 2007, 19:58:05 »
Norjassa on tullut tuota edellä mainittua "purokalastusta" vähän harrasteltua. Isä kävi ensimmäisen kerran norjassa veljensä kanssa joskus 70- luvun alussa. Itse tuli 15. reissu viime kesänä tehtyä. Kolme-neljä vuotta on käyty merellä enemmänkin, kun tuo sei on osoittautunut loistavaksi taistelijaksi. Muutenkin hauskaa kun ei koskaan tiedä minkälaista kalaa sieltä tulee. Pari vuotta sitten löysimme paikan mereltä, mihin laskee lohijoki. Muutamia kymmeniä taimenia saatiin parin päivän aikana kalasteltua. Koko about 500-2000g. Turskaa ja seitä tulikin sitten enemmän. Suurin punaturska (korjatkaa jos olen väärässä - punainen tuska se ainakin oli =) oli ehkä joku 4kg. Kissakaloja ja kampeloita on tullut myös saatua.
      Viime vuonna innostuimme kuningasravun pyynistä. Suurin yksilö painoikin n. 10 kg. Pyynti oli erittäin hauskaa ja saalista tuli yllättävän hyvin. Taskurapujen kanssa leikkiminen oli myös hauskaa, siltä kun ei voinut välttyä. Tosiaan tuo 10 kiloinenkin tuli ihan pelkällä siimasotkulla missä oli räsäsen seiska keskellä. Pieniä sein paloja siimasöheröön mukaan niin saalista tuli. Joku kymmenkunta tapua saatiin, koko n. 2-5 kg (ainut yli 2kg:n rapu oli tosiaankin sitten kympin painoinen).

Mtta siitä purokalastuksesta. Rautua lähdemme aina hakemaan tuntureista ja paikkoja on tullut koluttua enemmän tai vielä enemmän :) Muutamia vakiopaikkoja on alkanutkin syntyä. Gamvikin puolella kalansaanti ei ole omilta kokemuksiltani niin varmaa, koska siellä ei tamenia ole niin paljoa, mutta sieltä olen 2 suurinta rautua saanut (molemmat tunnin sisään, toinen 1,5kg ja toinen 2kg). Setä sai Gamvikin eteläpuolelta joskus 90-luvun alussa 2,7 kiloisen jöntin. Lähempänä Båtsfjordia on sitten enemmän niitä haluamianne "pikkupuroja" mistä löytyy niin taimenta kuin rautua. Koko ei ole päätä huimaava, mutta yli puolen kilon kalat ovat jokapäiväistä herkkua. Se täytyy vielä mainita että puolen kilon tammukan väsytys perholla on "hieman" erilainen kokemus kuin suomalaisen taimenen. Taustelutahto on aivan omaa luokkaansa; kalat ovat melkeinpä (hieman liioiteltuna =) enemmän veden yläpuolella mitä itse vedessä. Paikka missä joka vuosi tulee pysähdyttyä on kongsfjordelva. Siellä on mukavia paikkoja perhokalastukseen ja tien läheltä löytyy syviä "suolampia" missä on erittäin suurta rautua.

Myös lohikalastusta on vähäkseltään tullut kokeiltua. Olemme ehkä viitenä vuotena käyneet lohijoella, että niistä ei sen enempää ole tietoa. Lilla porsangerelvalla isäni kävi joskus 20 vuotta sitten ja kävimme sitten verestämässä muistoja siellä pari vuotta taaksepäin. Isä sai silloin 7kg lohen ja minä pari tittiä. Merirautua oli noussut jokeen erittäin hyvin, eikä alle 700 gramman merirautuja edes nähty ja kuitenkin parikymmentä niitä koukittin. Jälkeenpäin olen vasta kuullut että mm. Vardon puolella olevissa lohijoissa yli kiloiset meriraudut ovat harvemmassa ja keskikoko on enemmänkin puolen kilon luokkaa. Jos merirautuja aikoo kalastella, kannattaa soitella eri paikkoihin (muutamia suomalaisia kalastuksen ammattilaisia) ja kysellä miten merirautu on nousulla missäkin puolella norjaa.

Loppukaneettina voisi vielä mainita, että jokien veden korkeus on erittäin ratkaiseva kalansaannin kannalta. Jos on vähän vettä --> kala on arka joten saantu on huono. Silloin kannattaa keskittää kalastusta merelle ja järville. Mutta jos jotain kysyttävää tulee Väliltä Kalak - Vardo, niin vastaan mielelläni, koska ne paikat ovat tuleet jokseenkin tutuiks vuosien aikana.

Tiukkoja siimoja!

aekinorge

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: January 22, 2007, 22:07:35 »
Tæællæ norjassa kalastellut vasta 35 vuotta ja asunut nyt viimeiset 6 vuotta, Finnmarkissa,viimeksi Lebesbyssæ Norkinnilla. Tohon toiselle jo ihmettelin ettæ mistæ tuo nimi kissakala oikein kummittelee, ei tæællæ ole kuin merikissoja eli steinbitejæ (kivenpaloja), kissakalahan on amerikkalainen istutuskala makeaan veteen. Suurin Finnmark-lehdessæ næytetty kuningasrapu on ollut n.5 kiloinen, joten kannattaa ilmoittaa tuo 10 kiloinen paikallislehdillekin. Monenlaista kalatusta olen tæællæ harjoittanut, mutta niistæ enemmæn myøhemmin. Omalla koneella on oikeat æ:t ja Ø:tkin.

Äitini on lohi

• Rumallakin perholla saa kalaa kunhan on omatekemä
    • MSN Messenger - kari.vallo@luukku.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: April 11, 2007, 09:16:57 »
Steinbit tarkoittaa kivenpurija, nimi tulee siitä kun tämä syö kotiloita ja simpukoita. Punaahven Öyar elää erittäin syvässä vedessä +70m Paras kala norjassa on (iskalte) elää vain kylmillä alueilla +700m Andenes hotellissa saa maistaa tätä herkkua. Norja on erittäin antoisa maa purokalastukseen, söröyan saaren pohjoisosa Dönnesfjord joki on komea ja antoisa, paikkoja on miljoonia kunhan pitää silmät auki ajaessaan ja seuraa karttaa. Kannattee pitää varansa koska monet joet on kalastuskiellossa lohiloisen takia (girokagturus-salaris) Paras kalapaikka merikalastukseen rannalla on Saltstraum (Suolavirta) uitat vaikka vaapun akanvirtaan niin se menee 60 km/h alas pohjaan ( rannalla sillanalla 70 m) missä lymyää todella suuret kalat sei,turska ja pallas. odottavat vain että ravinto tulee kohdalle, virta kääntyy 6 tunnin välein ja on todella kova, varatkaa paksut siimat la isot kelat, rannalla on varoitus kyltti jossa kala vetää miehen mereen..
Kireitä siimoja..
Ps: suurin norjasta virvelillä saatu kala on vuonna 1985 håkjärring 750 kg lofotin ulkopuolelta 700 m syvyydestä, tämä kala on hai mutta ilman luita ja hampaita, sulaa ja katoaa hirmu lemun kans kun tuodaan maille. Islannissa tällä kalalla tedään miehuus ja vikinki testi turisteille, pala tämän lihaa (kudosta) ja lasi vodkaa, jos pysyy sisällä niin niin... :-P

miserable

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: May 23, 2007, 16:21:06 »
Ois tarkoitus lähtä käymään Norjassa heinäkuun alussa. Kohteena ois todellakin purokalastus. Nykyisinhän suomalaiset saavat lupia suunnilleen minne vaan norjaan, kunhan vehkeet on desinfioitu. Suunnitelmissa on tällä hetkellä ajaa tuosta olkapäästä ylöspäin mutta siihen se sitten jääkin. Saako Suomen puolelta ostettua norjaan lupia, vai pitääkö ensin ajella Norjaan johonkin kaupunkiin ostamaan luvat ja sitten vasta kalapaikan etsintään? Ei välttämättä tee mieli ajella myöskään kalapaikoille aivan tuonne jäämeren rantaan, kun muutenkin varmaan kilometrejä tulee kiitettävästi.

Kaikenlaisista kalapaikka-vinkeistä olen kiitollinen. Kohteena taimen, rautu, harjus ja mahdollisesti lohikin.
Life is like a box of chocolates, you never know what you gonna get. There's the same thing for Fishing ;)

Jaska vaan

• View Profile
« Reply #15 on: June 06, 2007, 14:27:17 »
Tere miserable

kokeiles vaikka tätä linkkiä: http://www.inatur.no/fiske/

tuolta saat ostettua virallisen kalastusluvan ja sitten vielä paikallisia lupia. Sitten on paljon noita paikallisia "saitteja" jotka lupia myyvät. Itse olen näppärästi kysellyt esim lähellä sijaitsevista kyläkaupoista lupia.

center>