Chat

Kirjoittaja Aihe: Onko oulunsalon papin järveltä tullu kalaa?  (Luettu 95039 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
Vs: Onko oulunsalon papin järveltä tullu kalaa?
« Vastaus #180 : Huhtikuu 15, 2010, 22:13:09 »
Papinjärveltä maanantaina tasurilla 35 ahventa. Tänään huonompi syönti ja sain vaan kolme, joista suurin 160 g. Kaveri sai vajaat 20 ahventa, joista kaikki hyvän kokoisia. Jäällä sohjoa vaihtelevasti 0-20 cm. Jäätä noin 40-50 cm (melkolailla terästä kokonaan).

Möyke

• Profiili
Vs: Onko oulunsalon papin järveltä tullu kalaa? - Eipä tullut ei
« Vastaus #181 : Huhtikuu 20, 2010, 22:40:34 »
Käytiin tänään Papinjärvellä koittamassa, ei kalaa löytynyt. Parraimmillaan meitä oli kuusi pilikkijjää, noin kello neljästätoista kuuentoista tienoille. Ja ei ainuttakkaan havaintoa minkäänlaesista eväkkäistä.

Uimarannalta katottuna oikeata puolta haravoitiin aika tehokkaasti, sekä aivan rantaa että syvemmästäkin. Tasuria, morria ja pystäriäkin, mutta ei niin ei. Van keli oli onneksi kevvään kommein!!

Edit: Jäätilanne on vielä kohtuullinen, pahempia sulakohtia ei näkynyt ja kantavan oloista jäätä pintajään alla noin parikymmentä senttiä.

SaerX

• Profiili
« Vastaus #182 : Toukokuu 16, 2010, 09:45:54 »
Jokohan Papparin affenet & kumppanit alkavat tarttumaan mato-onkeen? Voisi tuon valtamerisoudun viritellä tänään järvelle...

-Sale

Hoksaahven

• Pateniemen suurustykistön kenraali
    • MSN Messenger  - sami.piippo@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #183 : Kesäkuu 15, 2010, 20:03:34 »
Mitäs te luulette onko Tuolla Papinjärvellä enää siikaa?

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #184 : Kesäkuu 20, 2010, 20:24:42 »
Mitäs te luulette onko Tuolla Papinjärvellä enää siikaa?
Ei varmasti ole. Siian istutuksista on niin kauan aikaa. Niitä ei ole 2000 luvulla tietääkseni sinne laitettu.

SaerX

• Profiili
« Vastaus #185 : Kesäkuu 20, 2010, 21:28:21 »
Oli sitten jotkut neropatit käyneet rikkomassa/hävittämässä mun veneen. Tai oikeammin se tuli rakennettua meidän tytöille, mutta kuitenkin. Kyllä osaa v*tuttaa tuommoinen. Nyt pitää rakennella uusi, että pääsee järvelle..

-Sale

Hautsi

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #186 : Kesäkuu 21, 2010, 19:19:30 »
Oli sitten jotkut neropatit käyneet rikkomassa/hävittämässä mun veneen. Tai oikeammin se tuli rakennettua meidän tytöille, mutta kuitenkin. Kyllä osaa v*tuttaa tuommoinen. Nyt pitää rakennella uusi, että pääsee järvelle..

-Sale

Meidän veneestä oli katkottu airot n, ½m pätkiksi
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #187 : Kesäkuu 22, 2010, 18:57:36 »
Oon huomannu, että sielä rikotaan tavaraa ihan liikaa (siis en ihan rikkomista, vaan jälkiä). Viimevuonna kiertelin järven taakse ja sieltä löyty uudenkarhea airo, josta oli lavan nokka väännetty poikki (noin 20 cm lavan päästä). Toinen uudenveroinesen airon puolikas löytyi vähän kauempaa järven takaa. Ihan turhaa touhua tuollainen.

Olin kalassa siellä viime kesänä ja sinne tuli joku porukka, tarkoituksena lähteä venellä kalaan. Löysivät veneen, mutta eivät airoja (huudoista päätellen). No ei mitään. Otetaampa naapurin veneestä. Ottivat jjonkun airot ja lähtivät soutelemaan. En tiiä palauttivatko.

Ihan turhaa oikeastaan jättää omaisuuttaan sinne. Jos joku haluaa tuhota jonkun omaisuutta, on sinne melko helppo mennä, eikä sielä aina edes ole ketään. Meilläkin on ihan perus lasikuituvene, mutta se kulkee aina peräkärryssä mukana.

SaerX

• Profiili
« Vastaus #188 : Kesäkuu 22, 2010, 19:27:58 »
Tänään kipaisin uudet puutavarat seuraavaan venhoon (pikkupurkkiin). Josko sitä parin viikon sisällä pääsisi vesille asti...

Mitenkäs on affen tarttunut koukkuun? Ajattelin kokeilla PowerBaittia ja kastematoja samanaikaisesti, ns. "tieteellisellä tarkkuudella".. ;)

Jos PB toimii riittävän hyvin, niin siirryn sen käyttöön, kun on hieman vaivattomampi.

-Sale

SaerX

• Profiili
« Vastaus #189 : Heinäkuu 05, 2010, 18:33:06 »
Sain Loitsun rakennettua valmiiksi ja vesille.

Pituutta 2,8 metriä, uppokuorma noin 1350 kg. Kulkee näppärästi peräkärryssä ja kun tyhjäpaino on noin 35 kg ei käsittelykään ole kovin vaikeaa.

Tuli tänään nopeasti testattua purkkia siinä neljän-viiden välissä ja pari affentakin mato-onkeen tarttui. Meidän tytöt ovat sen verran pieniä vielä, etteivät kovin pitkään jaksaneet pilkkiä...mutta takaisinhan tuonne on päästävä. Paatti pelasi oikein mukavasti ja kunhan saan tuohon ankkurin viriteltyä, on varustus oikeastaan mukitelineitä vaille valmis.

-Sale

Neepo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #190 : Heinäkuu 25, 2010, 19:03:48 »
Kuluneella viikolla kaksi kertaa käyty ja molemmilla kerroilla yks ahven saaliina ja kaverihan sen aina on saanu, itsellä vielä tilastoissa puhdas nolla, ei tunnu löytyvän lentokentän puoleisesta rannasta hyvää kohtaa heitellä rannan tuntumasta. Onko siinä uimarannan toisella puolella (uimarannalta katsottuna oikealta) parempaa rantaa, mistä saattaisi heitellä jopa rannasta?

Alkanut tuntumaan että vene käytännössä pakko jos haluaa saalista, joten olisin halukas vuokraamaan veneen, korvausta vastaan toki :). Yhteyttä voi ottaa yksityisviestillä tai sähköpostilla (löytyy profiilista).

SaerX

• Profiili
« Vastaus #191 : Lokakuu 24, 2010, 10:21:30 »
Jokos järvi on hiljentynyt tältä vuodelta ja väki odottelee jäitä?

-Sale

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • Profiili
« Vastaus #192 : Joulukuu 02, 2010, 13:55:27 »
Onkohan kukaan vielä korkannut Papinjärveä tälle talvelle? Jäätä varmasti löytyy vähintäänkin tarpeeksi, sen verran on pakkasia pidellyt.

Itse ajattelin käydä jonain päivänä avaamassa pilkkikauden nyt kun on koeviikkokin kärsitty. Pilkkipaikkana tuo on mielestäni melko hengetön, mutta ahvenet saattavat olla suuriakin mikäli sattuu isojen parvi kohdalle.

Peleconex

• Kalojen tiskaaja
    • Profiili
« Vastaus #193 : Joulukuu 02, 2010, 21:23:59 »
On käyty haukia koittaa tunnin verran.
Ei tullu mitään siitä uimarannan läheltä heinikon laidasta.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #194 : Joulukuu 04, 2010, 19:56:08 »
Isäntä kävi korkkaamassa papparin. Jäätä kuulemma vajaat 40 cm ja noin 150 g ahvenia tuli muutama.

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • Profiili
« Vastaus #195 : Tammikuu 02, 2011, 15:27:47 »
Itse kävin tänään Papinjärvellä ensimmäistä kertaa tälle talvelle. Jäätä oli noin 40 cm. Toukkia en näin sunnuntaina saanut, eli tyydyin yrittelemään tasapainolla. Alku oli lupaava, sillä sain ensimmäisen ahvenen ensimmäiseltä rei'ältä heti parin vavanheilautuksen jälkeen. Tämän jälkeen kalat kävivät tökkimässä, mutta enempää en saanut tältä rei'ältä. Siirryin järven takaosaan ja sain n. 200 gramman ahvenen noin metrin syvyydestä. Kymmenisen minuuttia tämän jälkeen hauki vei pilkin. Tuttuni itse tekemän karvapyrstötasurin menetys pisti ketuttamaan, mutta kyllähän niitä vieheitä menee väkisinkin tässä harrastuksessa. Peruke olisi pilannut pienen pilkin uinnin ja kalastavuuden. Pitää varmaan kokeilla kuitusiimoilla seuraavalla kerralla.

Lähipäivinä pitää ottaa revanssi.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #196 : Tammikuu 25, 2011, 01:12:49 »
Tänään papinjärveltä kolmessa tunnissa yksi 30 grammainen ahven, kahteen mieheen. Jäätä oli 40 senttiä ja jään päällä vettä 10-15 cm. Lunta 20-30 cm. Yhden hauen näin, kun se kävi hätistelemässä ahvenia. Kolme ahventa näin reissun aikana ja tyksi niistä otti. Toisella oli mittaa arviolta 5 cm, eli ei kovin paljon.

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • Profiili
« Vastaus #197 : Helmikuu 28, 2011, 20:45:59 »
Eilen tuli taas Papinjärvellä käytyä kuukauden tauon jälkeen. Ahvenista ei ollut aluksi mitään havaintoa, mutta siinä 11 jälkeen nousi muutama n. 200-grammainen tasapainolla. Huomenna ajattelin käydä taas kokeilemassa, sillä jotain aktivoitumisen merkkejä oli kalojen otissa havaittavissa.

SaerX

• Profiili
« Vastaus #198 : Maaliskuu 24, 2011, 13:37:52 »
Hoplaa. Ollut syksystä lähtien hirveä härdellikiire päällä monestakin syystä, enkä ole päässyt talven mittaan yhtäkään kertaa Papparille siimoja uittelemaan. Persiistä moinen meno.

..mutta nyt olisi mahdollisuudet parantaa tilannetta ja vahvasti, nimittäin edessä on vapaaviikonloppu ja pilkille lähtee mielellään myös nykyinen parempi puolikas (!). Minkälainen ottitilanne Papparilla on tällä hetkellä päällä, joko kevään merkkejä on syönnin puolesta nähty? Millä elukalla sinne kannattaisi lähteä yrittelemään?

Kesällä sitten Loitsua uittamaan, mikäli on talven lumikuormasta selvinnyt...nimittäin unehtui ihmisten puoli ylöspäin tuonne ulkosalle, eli saumoja tarkastettaneen erityisellä pieteetillä ennen kevään vesillelaskua.

-Sale

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #199 : Maaliskuu 24, 2011, 22:37:43 »
Tälläviikolla olen käynyt Papinjärvellä muutamana päivänä.

Syönnissä on näkynyt kevään merkkejä, aktiivisella uittamisella saa kalan liikkeelle. Suhteellisen suurta on ahvenkin ollut verrattuna mitä tuolta matalemmasta saa alkutalvella. Jäätä siellä on Moran kierteen verran, eli noin 50 cm. Jää oli kovaa ja irtos pieninä palasina, eli ei ihan terästä, mutta ei sitä haurastakaan. Näkyvyys jään alle on hyvä, sillä lunta on vähän jäällä ja hanki kantaa (ainakin eilen). Ahven otti siivelliseen Arttu pystypilkin (RST-messinki väritys) alla olevaan kupari-tina morriin ja siinä olevaan punaiseen kärpäsentoukkaan. Myös pienintä Rapalan tasapainopilkkiä kävivät ahvenet näykkimässä.

Maanantaina aloitin pilkkimisen metrisestä vedestä "kaislikon" vierestä. Muutama ahven otti. Suurin 120 grammainen. Siirryin parikymmentä metriä matalempaan ja lähemmäs "kaislikkoa". Ahvenen syönti kiihtyi ja kalaa alkoi tulla. Parissa minuutissa oli kymmenen ahventa ja se riitti mulle, syystä että mahassa kiersi melkolailla ja olo oli muutenkin vähän sitä sun tätä. Seittemältä alkoikin sitten yrjöäminen.

Keskiviikkona käytiin pilkillä, mutta uittelin tasaria uudessa paikassa, niin eihän sieltä mitään tullut. Vettä tosin oli jää mukaan laskettuna noin 2,5 metriä ja moskaa pohjassa, joka vaikuttaa varmasti.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2011, 22:40:31 kirjoittanut Murmeli »

SaerX

• Profiili
« Vastaus #200 : Maaliskuu 30, 2011, 11:36:12 »
Lauantaina piipahdettiin Papparilla hetkisen verran, mutta minkäänlaista eloa ei näkynyt kolmeen varttiin, joten lähdettiin Varjakan edustalle. Siellä paremman puoliskon pystärin alle nappasi reilut puolenkymmentä kiiskeä, mutta eipä sitä sitten muuta näkynytkään. Sunnuntaina Varjakassa oli samantyylinen tilanne.

Papinjärvelle ajateltiin suunnata lauantaina, mikäli kelit ovat kohdallaan. Tällä kertaa nuorisokin otetaan mukaan kokeilemaan hommaa, mutta uusi kaira pitää ehdottomasti hommata nykyisen lelun tilalle ennen tuota keikkaa...

Kyllä pieni ihminen kaipaa kesää ja vapaata vettä...

Murmeli: Tarkoitatko kaislikolla sitä venerannan edustan kaislikkoa, joka on siinä n. 150 metrin päässä rannasta (syvyys kesällä siinä noin 2...2,5 m) vaiko sitä lähempää vitikkoa?

-Sale

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #201 : Huhtikuu 01, 2011, 23:25:04 »
Tarkoitan sillä sitä "kaislikkoa", mikä näkyy talvellakin, eli se alue missä näkee aarin alueella 1-2 heinää talvisin. Sinne löytää, kun menee venerannan parkkipaikalta suoraan kohti vesitornia. Matkaa tulee noin 350-400 metriä rannasta. Siinä missä ensimmäiset heinät alkaa tulemaan vastaan, on porailtu reikiä ja siitä saa kalaa (saa sitä muualtakin, mutta siinä olen pilkkinyt paljon). Siinä reunassa on vettä jään alla noin metri. Siitä kannattaa lähteä saarta kohti kairailemaan jos kala ei ota.

Itse olen aina näköpilkillä, siitä syystä, että näkee kalojen liikkeet. Suunnileen 3:lla reissulla 10:stä näkee myös haukia. Ahvenet kuljeskelee rauhallisesti syötin ympärillä ja sitten lähtevät yhtäkkiä pois. Kuluu noin 1-2 sekuntia ja hauki vilahtaa ohi. En tiedä saavatko hauet saalista, mutta ahvenet palaa aina nopeasti takaisin.

Tänään lähdin kuuden aikaan illalla pilkkimään ja yhden ahvenen sain. Näkyvyys jään alle oli melko heikko, mutta näki silti kalat. Sama ahven kävi monta kertaa ihan lähellä ja yhtäkkiä otti. Käytin kalan tieteen hyväksi. Se oli 19,8 cm pitkä, painoi 83 grammaa ja oli naaras. Sen ikää en osaa vielä sanoa, mutta laskin, että se olisi 4-9 vuotta vanha. Tarkemman arvion antaa RKTL:n tutkija, toivottavasti. Lähetin sille kuvan.

Tuossa karttapaikan linkki, missä se "kaislikko" suunnilleen alkaa.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=%22kaislikko%22&srs=EPSG%3A3067&y=7202680&x=421839&lang=fi

SaerX

• Profiili
« Vastaus #202 : Huhtikuu 02, 2011, 08:38:21 »
Kiitoksia paljon kartasta ja vinkeistä, tullee tänään käyttöön. Kolmen aikuisen ja neljän lapsen revohka iskee kairat jäihin tänään toivon mukaan kymmenen maissa.

Mikäli tulevan viikon sääennuste pitää paikkansa, alkavat jäätkin ohentumaan hiljalleen.

-Sale

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #203 : Huhtikuu 03, 2011, 01:09:19 »
Siellä olis ollut seurakunnan järjestämät pilkkikisatki. Itse ajelin järvelle, kun viimeiset lähti pois. Oliko siellä porukka saanut kalaa?

SaerX

• Profiili
« Vastaus #204 : Huhtikuu 03, 2011, 07:12:27 »
Käväistiin järvellä eilen ja lähdettiin joskus 11 jälkeen pois, kun nuorisolla alkoi olemaan tylsää. Vain parempi puolikkaani nappasi yhden pikkuaffenen, muuten jäi saldo muutamiin nykäyksiin.

-Sale

SaerX

• Profiili
« Vastaus #205 : Toukokuu 20, 2011, 10:31:03 »
Vapaat vedet ja nätit kelit ovat ajaneet jo jonkun verran väkeä järvelle saalistelemaan. Paremman puoliskon kanssa ollaan pari kertaa käväisty kokeilemassa, mutta paria nykäisyä enempää ei vielä ole tullut.

Mihin aikaan näitä affenia kannattaisi tähän aikaan vuodesta kiusata? Lumpeikotkin varmaan alkavat hiljalleen heräilemään henkiin ja vakiopaikat löytyvät näin ollen melko helposti, mutta niitä odotellessa kuuntelen kyllä korvat höröllään paikkavinkkejä.

-Sale

mikarim

• Profiili
« Vastaus #206 : Toukokuu 20, 2011, 11:19:04 »
Mikä kalastuslupa Papinjärvelle pitää olla? Oulun läänin lupa vai joku muu?

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #207 : Toukokuu 21, 2011, 16:09:46 »
Mikä kalastuslupa Papinjärvelle pitää olla? Oulun läänin lupa vai joku muu?
Läänilupa ja valtion kalastuskortti. Ei siellä muuta lupaa tarvi (voi toki ostaa vissiin jostain pappilasta, mutta en tiedä tarkempaa). En oo koskaan kuullut, että papinjärvellä keltään ois lupiakaan kysytty.

SaerX

• Profiili
« Vastaus #208 : Toukokuu 22, 2011, 16:15:28 »
Kirkkoherranvirastosta saapi luvat. Perhelupa maksoi vuosi sitten alle kympin koko vuodeksi, eikä liene juuri siitä kallistunut. Luparahat käytetään istutuksiin, joten ihan periaatteesta on tullut maksettua tuo. Tälle vuodelle maksu lähtee varmaankin tulevalla viikolla, niin selviää se tarkka summa.

-Sale

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #209 : Toukokuu 27, 2011, 20:38:34 »
Kirkkoherranvirastosta saapi luvat...
Niinhän se olikin. Mahtaa olla se kellertävä rakennus pappilantiellä.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>