Chat

Kirjoittaja Aihe: monofiili- vai kuitusiimaa hauenkalastukseen?  (Luettu 9586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarkka

• Profiili
monofiili- vai kuitusiimaa hauenkalastukseen?
« : Toukokuu 14, 2006, 21:42:52 »
kumpaa siimaa kannattaisi ostaa kun on haukikalassa keväällä ja jos on aika isokokoinen uistin ja hyrräkela?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2006, 21:51:26 kirjoittanut jarkka »

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: monofiili- vai kuitusiimaa hauenkalastukseen?
« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2006, 21:53:07 »
kumpaa siimaa kannattaisi ostaa kun on haukikalassa?

Kumpaakaan ei kannata ostaa silloin kun on haukikalassa, menee hyvää kalastus aikaa hukkaan, osta se siima jo aikaisemmin. Heh heh....

No, kuitenkin, taitaa asia riippua paljon siitä uisteletko vai heitteletkö. Heittelyssä itse käytän kuitusiimaa, tärppien ja vastaiskujen tartuttamiseksi. Kuitusiimassa kun se venyvyys on pienempi ja hauella aika kovat leuat ja pään luut.
Vetouistelussa, josta en niin paljoa kylläkään tiedä, oletan käytettävän enemmän mono-siimoja, koska kuitusiiman venymättömyys saattaa aiheuttaa koukkujen irtoamisia, siima ei jousta juuri lainkaan ja koukku kalvaa itsensä irti.

Itsellä heitossa kuidut käytössä ja vetopeleissä monoa.

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2006, 12:53:42 »
Itse olen käyttänyt aina sekä heittelyssä että satunnaisessa uistelussa 0,30 - 0,35 hyvälaatuista monofiiliä. Toki monofiilisiimoissakin on paljon venyvyyseroja, mutta en näe venyvyyttä ongelmana ainakaan kalan tartutuksessa kunhan muistaa pitää koukut terävinä. Aloittelevalle kalastajalle myös suosittelen monofiilisiimaa koska se antaa enemmän anteeksi virheitä, eli jos kala on saatu kelattua lähelle ja jarru on unohtunut tiukalle voi välineet olla kovalla koetuksella kalan syöksyessä viimeisillä voimilla jos siima ei jousta. Kuitusiimojen kanssa saa muutenkin olla varovainen esimerkiksi pohjasta uistinta kiskottaessa että ei riko vapaa tai väännä kelan akselia, vaan muistaa kiskoa pelkästään siimasta.

UL-haukihommissa tulee sitten kuitusiimaa käytettyä että yleensä jotain saisi tarttumaan ja että kelalle saa mahtumaan tarpeeksi vahvaa siimaa...

Kuitusiima
+ hyvät kalan tartutusominaisuudet
+ hyvä vetolujuus, säästää vieheitä
+ voi käyttää ohuempaa siimaa jolloin heitot pitenevät
+ pieni "muisti" eli oikenee heitoissa

- hinta
- jossain tilanteissa venyvyyttä tulee ikävä
- iskunkestävyys eli voi katketa äkillisestä nykäisystä
- siimaan syntyvien "harakanpesien" selvittäminen vaikeaa ellei jopa mahdotonta
- perinteiset solmut eivät välttämättä pidä vaan on opeteltava uusia

Monofiilisiima
+ edullinen
+ parempi hankauskestävyys (kuitusiima muuttuu äkkiä kuluneen näköiseksi)

- jotkut siimat venyvät kohtuuttoman paljon
- vetolujuus
- suuri "muisti" eli siima ei oikene kunnolla heitoissa

ps. minkähän takia edes käytän monofiilia  :roll:
Ehkä otin, ehkä en!

vastarannankiiski

• Profiili
« Vastaus #3 : Toukokuu 15, 2006, 13:15:54 »
No ite olen käyttänyt monofiilia sekä heittelyssä että vetouistelussa ja hyvin on pelittäny. Mäkään en oo huomannu, että tossa kalan tarttuvuudessa ois mitään ongelmaa tolla monofiililla ku muistaa pitää koukut terävinä... Yks syy siihen että käytän monofiilia on se, että en vaan ole tykästyny noihin kuitusiimoihin (en tiedä miks), mutta toisaalta jos tulee hommattua noi UL-vehkeet nii niissä sitte tuun käyttämään tota kuitusiimaa just ton takia, että voi käyttää ohkasempaa siimaa.
Huumoria pitää olla!

JuhaS14

• Profiili
    • Kalastus
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2006, 15:07:07 »
Mä en nykyisin keksi enää monofiilille mitään järkevää käyttöä kun korkeintaan onginnassa, joten kyllä kuitusiima on mun valinta.

lauri.sinisalo

• MSN Messenger  - lauri11sinisalo@hotmail.com
    • Profiili
    • kalassa on paras paikka olla  : )
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2006, 18:15:54 »
valitsen myös kuitusiiman  se on kestävää ja ohuet siimatkin kestää aika paljon  (0,19mm 13kg nii ihan riittäväst). en käytä monofiilii koska vaikka on paksuu nii ei aina kestä tarpeeksi sekään.  vaikka kuitusiima onkin vähän kalliimpaa nii sitä ei kuitenkaan tarvitse ostaa joka kuukaisi uudestaan vaan kestää aika kauan   ainakin mulla  :wink: :wink: :wink:
Tereve vaan kalastajille

Kalajalle

• Luupää
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2006, 12:36:56 »
Kuitusiiima ehdottomasti hauki kalaan mentäessä.
tosin on varottava siiman joutumista hauen hampaisiin, sitä se ei kestä ollenkaan, taitaakin olla ainut puoli missä monofiili päihittää kuidun.
jepjep

lape89

• Profiili
« Vastaus #7 : Toukokuu 25, 2006, 17:47:25 »
Monofiilia käytän ja olen aina käyttänyt. Kyllä sekin kestää jos se on tarpeeksi paksua, itellä on Trilenen 0,41 mm paksua ja sen pitäs kestää 12,5 kiloa. Voishan tota kuituaki kokeilla, mutta ku se on niin kallista

kaivo

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 25, 2006, 18:34:05 »
Minusta siimoissa tuijotetaan aivan liikaa pelkkään vetolujuuteen. Kuitusiima on toki paksuuteensa nähden lujaa, mutta mielestäni suurin ilo verrattuna monofiileihin tulee kuidun venymättömyydestä, mikä tarkoittaa paljon parempaa kalastustuntumaa ja kalan tartutusta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2006, 18:47:58 kirjoittanut kaivo »

lape89

• Profiili
« Vastaus #9 : Toukokuu 25, 2006, 22:26:36 »
Minusta siimoissa tuijotetaan aivan liikaa pelkkään vetolujuuteen. Kuitusiima on toki paksuuteensa nähden lujaa, mutta mielestäni suurin ilo verrattuna monofiileihin tulee kuidun venymättömyydestä, mikä tarkoittaa paljon parempaa kalastustuntumaa ja kalan tartutusta.

Mutta eikö siiman venyvyydestä ole etua kalan väsytyksessä, vai olenko aivan väärässä?

kaivo

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 25, 2006, 22:45:05 »
Siiman joustosta on väsytyksessä ilman muuta etua. Voitaisiinkin ajatella, että itse kalastuksen aikana punottu siima on miellyttävämpi paremman viehe- ja tärppituntuman takia, mutta väsytyksessä monofiili taas antaa enemmän pelivaraa.

Osittain tästä syystä lohensukuisia kaloja pyydettäessä monofiili taitaa olla edelleen suosituin siimavaihtoehto, koska rajuotteisten kalojen kanssa joustamaton siima saattaa lisätä karkuutuksia. Sen sijaan haukea, kuhaa ja ahventa yms. rauhallisemmin siiman päässä käyttäytyviä kaloja pyydettäessä kuitusiima ei lisää karkuutuksia, kunhan joustoa annetaan vavalla ja kelan jarrulla. Suurin osa haukea aktiivisesti kalastavista käyttäneekin nykyään kuitusiimoja. Mielestäni hauen heittokalastus on (ahvenen jigikalastuksen ohella) kuitusiiman parasta käyttöaluetta. 

FisherManne

• Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 28, 2006, 01:12:06 »
Haukikalaan kuitua,TOTTA KAI!Monofilissä ei ole mitään ominaisuuksia,jotka puoltaisivat tämän käyttöä.

K.A.T.I.S.K.A

• Profiili
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2006, 15:24:26 »
Mä käytän ainakin kuitusiimaa.
Kalastusta vuodesta -98!

JuhaS14

• Profiili
    • Kalastus
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Kesäkuu 01, 2006, 16:18:26 »
En nykyisin enää keksi järkevää käyttöä monolle, joten kuitua käytän kaikessa kalastuksessa. Ehkä hyrrällä heittoharjoitteluun monofiili on parempi koska sotkut on helpompi selvittää.

Haspeli

• Profiili
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2006, 01:13:42 »
Haukikalaan kuitua,TOTTA KAI!Monofilissä ei ole mitään ominaisuuksia,jotka puoltaisivat tämän käyttöä.
Ja itse en muuta käytäkään kuin monofiilisiimaa. Vetouistelussa 50mm, ja heittokalastuksessa 35mm monoa ja hyvin on kestänyt.  :-)

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger  - Trabucc0@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : Kesäkuu 03, 2006, 16:00:31 »
Kuitu on järkevin valinta mihin tahansa kalastukseen

1Affen1

• Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 04, 2006, 09:33:25 »
Kyllä kuitusiimaa kannattaa ostaa ja sitten monofiilii jos kalastaa jotain pienempää esim: ahventa..
Olen aina suosinut kuitua :mrgreen:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>