Chat

Kirjoittaja Aihe: Haukea ongella??  (Luettu 19205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Calico Cat

• joo-o
    • Profiili
Haukea ongella??
« : Kesäkuu 15, 2006, 17:28:38 »
Kertokaa miten haukea saa ongella, jos olette saaneet tai jos harrastatte hauen ongintaa
-parempi pasuri pivossa kuin pari pyhäjärvessä-

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Profiili
    • -
Vs: Haukea ongella??
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2006, 17:47:58 »
Haukea kannattaa onkia täky-ongella. Täky onki on onki jossa on iso koukku ja siinä joku pikku kala. :-D
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2006, 18:02:27 »
Joskus sitä on tullut kokeiltua kaislikoiden reunassa. Täkyongella juuri. Hyvä tarpeeksi jäykkä vapa, iso koho, polvikoukku ja saavissa useampi särki/salakka tai parhaassa tapauksessa ruutana.

Kun hauki sitten ottaa täytyy sen antaa niellä se syötti ensin, usein koho lähtee kiertämään kehää ja sitten lopuksi häviää nopeasti veden alle. Joskus se koho lähtee vauhdilla alas ja silloin tulee vähän kiire, koska ongessa ei tuota siimaa liiemmälti ole.

Ihan hauskaa kokeilla joskus kun on hyvä ilma ja sopiva paikka.

tomir

• Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 18, 2006, 19:12:58 »
täky se paras keino on jos sillä et haukea saa nii kumma on minun mielestä kannattaa olla aika loysä vapa koska se muuten katkasee siimat mut itelläni on täky ongessa 9 kilon siiimat suurin on 2 kilone minkä olen saanu  :-)
kala mies on aina kalamies

esal

• Profiili
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2006, 20:30:42 »
Jostain ruohikon reunasta on joskus tullutkin ihan tavan mato-ongella. Täkyongella sain  pari viikkoo sitten 1kg hauen.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger  - StaaLou@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Kesäkuu 21, 2006, 13:54:12 »
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=12480.0

Toi aihe kannattaa katsoa.

Pete sanoi, että jäykkä vapa, kun taas tomir sanoi, että löysä vapa. Itse suosin melko jäykkiä vapoja, sillä kalan saa tartutettua helpommin ja vastaisku on helpompi tehdä. Tosin kukin kalastakoon millä tykkää :-)
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Kesäkuu 21, 2006, 15:58:30 »
Joskus on hauet napannu ihan normaali kalastus tilanteessa matoon. Mutta täkyonginta ruohikon reunasta voi tuottaa kyllä hyvin tulosta.

Hemulisoturi

• Profiili
« Vastaus #7 : Kesäkuu 21, 2006, 19:24:35 »
Äsken olin ongella lahnaa narraamassa kun kohoon jysähti noin 300g hauki joka oli kiinni vain kohosta eikä koukusta, koho suussa kala tuli nätisti rantaan, otin ylös ja päästin kasvamaan  :-)

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger  - atte89@luukku.com
    • Profiili
    • kilpapilkintäblogi
« Vastaus #8 : Heinäkuu 19, 2006, 17:35:30 »
Muutaman hauen olen saanut ihan normaalilla mato-ongella, vaarana vain on että hauki puree siiman poikki, syöttikalaongella olen koittanut haukea, mutta saanut "vain" ahvenia, vieläpä hyvän kokoisia.

xyu

• Vieras
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2006, 09:48:55 »
Useimmat tärpit tulleet, kun ongessa kiinni pieni kala johon hauki jysäyttää. Erästä haukea väsyttelin 55 minuuttia (kellosta katottu) ennen kuin se irtos. Kuvaa antanee se, että kala ei missään vaiheessa käyttäytynyt siten, että se olisi tajunnut olleensa siiman päässä. Rauhassa uiskenteli ala- ja ylävirtaan. Siitä "väsyttämisestä" ei väsynyt kuin vavan väärässä päässä ollut toimija,  :roll:

Räpeltäjä

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2006, 22:48:57 »
Itse en ole kokeillut.
Muistan kuinka isäni kalasti ongella haukia.Olin silloin n.6-7 v.
Onki oli leppää tai pajua ja tiukasti maassa kiinni ja siitä lähti paksuhko siima. Siimassa roikkui ylösalaisin ritsapuun mallinen puinen häkkyrä. Häkkyrän ympärille oli pyöritetty siimaa. Sinä siimassa oli koho ja jonkinmoinen koukku. Koukussa oli syöttikala.
Kalastus tapahtui ruohkon reunasta.
En tiedä millä nimellä moista kalastusmuotoa kutsutaa...mutta hauskaa se oli.
Tarvitseeko täkyonki mitään lupia ?

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger  - StaaLou@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Elokuu 03, 2006, 23:02:57 »
Itse en ole kokeillut.
Muistan kuinka isäni kalasti ongella haukia.Olin silloin n.6-7 v.
Onki oli leppää tai pajua ja tiukasti maassa kiinni ja siitä lähti paksuhko siima. Siimassa roikkui ylösalaisin ritsapuun mallinen puinen häkkyrä. Häkkyrän ympärille oli pyöritetty siimaa. Sinä siimassa oli koho ja jonkinmoinen koukku. Koukussa oli syöttikala.
Kalastus tapahtui ruohkon reunasta.
En tiedä millä nimellä moista kalastusmuotoa kutsutaa...mutta hauskaa se oli.
Tarvitseeko täkyonki mitään lupia ?

Tuolla samaisella tyylillä, jolla isäsi veteli haukia, niin tuskinpa lupia tarvitsee. Mutta, mutta jos haluaa hieman enemmän mukavuutta kalastukseen ja täkynsä pitemmälle, niin joutuu käyttämään virveliä. Silloin ainakin oman tiedon mukaan tarvitaan lupa..
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Räpeltäjä

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Elokuu 03, 2006, 23:15:36 »
Noista kalamuistoista on aikaa yli 40 v. Joten kaikki muuttuu ja kehittyy. Tuskin silloin mitään lupiakaan kukaan oli keksinyt.

pyrstovaappu

• Profiili
« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2006, 14:08:52 »
Vanhempi tuttu kalamies muisteli nuoruutta. Kuulemma yks tapa onkia haukea on ollut sellainen, että otetaan joku muovipönttö (esim 1,5 litran mehupönikkä), kiinnitetään vahva siima, lanka tai naru sen kahvaan, kierretään useita metrejä sitä narua sen pöntön ympärille niin, että kiinni käyneen kalan sukeltaessa syvemmälle se naru purkautuu.
Niin, sitten siihen narun/siiman päähän kiinnitetään kookas koukku ja siihen täkykala. Ja lasketaan koko paketti uimaan.
Veneillään lähellä esim onkien ja seurataan "kohoa". Kalan iskun huomaa kuulemma. Sitten annetaan vaan kalan väsytellä ittensä sen kupin kanssa ja käydään poimimassa kyytiin jossain vaiheessa.

En tiedä tarkemmin toimiiko, ja tarviaako mitä lupia. Luulisin että tarvitsee, passiiviselta kalastukseltahan tuo äkkiseltään vaikuttaa. Mutta että tällaistä on ainakin joskus tehty.
Kalastaen vietetty aika ei ole koskaan hukattua aikaa.

Räpeltäjä

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2006, 15:07:27 »
Pyrstovaapun kertoma kalastusmuoto pelittää vieläkin....
En tiedä tarviiko siinä mitään lupia, mutta minulla ei ainakaan ole siihen mitään lupaa.
Onhan minulla muuten lupa-asiat kunnossa.
Suurempi hauki antaa mehukanisterille kovaa kyytiä.
Tulee "tappaja hai" mieleen.

Diamond Ruby

• Perhokalastuksen aloittelia :D
    • MSN Messenger  - shimp_@hotmail.com
    • Profiili
    • Kotisivu ;D
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : Elokuu 10, 2006, 20:03:27 »
Itse olen saanut pelkällä madolla 1½kg hauen.. oli aika säkä kyllä :)
Diamond Ruby

xyu

• Vieras
« Vastaus #16 : Elokuu 14, 2006, 11:53:41 »
Tossa oltiin Mikon kanssa onkireissulla, niin kesken liutuksen hauki syöksyi särjen kimppuun. Tarttui ja väsyttelin sen lipikon keskellä. Vedessä leijaili särjen pää. Oli hauki purassut hiukka voimakkaasti.

Tosimies

• Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 22, 2006, 18:42:03 »
käy se niinkin että virvelin päähän heittokoho ja 30-50 cm siimaa heittokohon alle + joku 20 cm peruke (koska hauki syö täkyn aika syvälle..) ja syötiks vaikkapa pien särki,ahven tai paras mahdollinen ruutana. itellä toimi myös salakan ja muikun palasilla.

kullervo kankinen

• karu mies
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Elokuu 24, 2006, 21:35:04 »
itse olen saanut 2 haukea normi mato ongella joka oli tehty virveliin..kelatessa kohoa ja koukkua rantaan tarkistaakseni mato tilanteen on hauki napannut..hauet oli toki pieniä mutta kuitenki haukia. :-P eikö se sanontaki kuulu jotta sattuu sitä paremmissakin piireissä.
Shimano sen olla pitää!!

kensoo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : Syyskuu 05, 2006, 16:54:36 »
sain yhten hauen ongella :-).. madolla.. nyt kalastan taikinalla kun kastemadoja ei löydy.. :cry:

Kalakaverit

• Profiili
« Vastaus #20 : Syyskuu 07, 2006, 22:43:43 »
Kertokaa miten haukea saa ongella, jos olette saaneet tai jos harrastatte hauen ongintaa

Poikani sai vuosi sitten merenrannalta mato-ongella 3,5kiloisen hauen.Syöttinä reilunkokoinen mato.Siima 0,45 mm ja vapa 7m robbarin halpis mato-onkivapa.Minä olin haavimiehenä.  :-)
"Herra anna minulle kerrankin, niin suuri kala. Jottei minun, aina tarvitsisi valehdella"

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger  - Trabucc0@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : Syyskuu 14, 2006, 18:58:04 »
Kyllähän niitä kirottuja aina sillon tällön iskee.
Suurin on 3.5 kg ja viel isompi otti pari viikkoo sitten 300 g sorvaan (joita pyydystin), hirmu lummematto  edesssä --> hauki sen alle, rauhottelin sitä jonkun aikaa, kunnes se kyllästy ja puras 0. 12 tapsin poikki prkl.  :x

Jokuvaiin

• Profiili
« Vastaus #22 : Kesäkuu 03, 2009, 17:25:14 »
oon ite saanu tavallisella matongella 2,3 kg hauen  :-D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2009, 18:05:23 kirjoittanut fisupoika »

jompsu

• Perhokalastelija
    • Profiili
« Vastaus #23 : Kesäkuu 03, 2009, 18:20:59 »
Tänä keväänä olin ongella rannalla ja siinä vetelin särkiä ja pikkuahvenia ylös :-)
Sitte yhtäkkiä ku oli nostamassa ongea ylös kun oli särki kiinni niin hauki pomppas vedestä ja yritti oottaa sen särjen ilmasta.
Harmi kun hyökkäs ohi ja ei jäänyt kiinni onkeen. Olisihan tuo ollut mukava väsytellä haukea :| Tämmöstä tälläkertaa..
muutama vuosi takaperin sain yhden hauen ongellakin ylös mutta montaa niitä ei oo tullu.
tä...?

Roope-Ankka

• MSN Messenger  - Niiksuhc@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #24 : Heinäkuu 02, 2009, 21:05:58 »
Pari päivää sitten meni siima veteen kun joku ison ryökäleen hauki tuli kiinni. No sitten laitoin kaks 23cm peruketta se pitäs riittä ja 12kg siima mato onkee :D

KalaÄijä

• Profiili
« Vastaus #25 : Heinäkuu 20, 2009, 18:00:20 »
sain yhten hauen ongella :-).. madolla.. nyt kalastan taikinalla kun kastemadoja ei löydy.. :cry:
Kaivappas savisesta maasta savimatoja, kompostikasan vierestä. Ja maan- sekä kävelyteiltä löytyy sateen aikana matoja jotka tulee koloista pois :-)

Itselläni on hauki napannut kohoon ja kerran nappas suolenpätkään mato ongella (yli 2kg) prkle mutta katkas siiman. :cry:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>