Chat

Kirjoittaja Aihe: Tampereen Pyhäjärvi  (Luettu 117814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Tampereen Pyhäjärvi
« Vastaus #120 : Helmikuu 21, 2012, 21:29:11 »
Onko tullu isoja ahvenia pyhäjärvestä? Viime lauantaina sain ekan mottisen toutoselta,sitä ennen 3 lähes nollareissia.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger  - atte89@luukku.com
    • Profiili
    • kilpapilkintäblogi
« Vastaus #121 : Helmikuu 21, 2012, 23:06:59 »
250g ellen ihan väärässä ole.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #122 : Helmikuu 22, 2012, 09:32:25 »
Kyylä mottinen tarkoittaa ainakin mun kalastustuttujen piirissä 250g ahventa...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #123 : Helmikuu 22, 2012, 10:01:49 »
kyllä tarkoitin 250g ahventa, se ei ole silppua mulle, eikä kai useimmille täällä ruuhka-suomessa.

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #124 : Helmikuu 22, 2012, 21:06:10 »
No onko kukaan saanu pyhäjärvestä ahvenia, mistä päin ja miltä syvyydeltä?

Alkeis

• Koita itse kirjoittaa Aleksi 2 promillen kännissä!
    • MSN Messenger  - aljoko2@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #125 : Helmikuu 22, 2012, 21:40:18 »
No onko kukaan saanu pyhäjärvestä ahvenia, mistä päin ja miltä syvyydeltä?
Kyllä varmaan aikas monikin on saanut pyhäjärvestä ahvenia ;) Itse olen ainakin onnistunut esim pitkäniemen lähellä... Olisikohan siellä joku siltakin? ;) Siitä vaaria ja pari metriä votaa alle ja saletisti natsaa.. Varo virtaa!!

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #126 : Helmikuu 22, 2012, 21:49:41 »
Tämän talven jäillä ei kannat mennä lähellekään rajasalmen siltoja!!!! Jos ei tosi tarkkaan tiedä miten virtaukset siinä menee.

Syvyyskartta käteen ja "patteja" etsimään. mm. härmälänsaaren ja pyynikin välissä pari pikkupakkaa, joissa isompaakin ahventa kohdalla joskus. Samoin viikinsaaren ja pereensaaren välissä (varo, virta syö jäätä) sekä viikinsaaren ja pereen rantojen välissä 5-6m vettä jossa hyvin kalaa.

Pirkaalan Turrin kohdalta kohti kaarilaa myös pari pattia. Vaikeat löytää paitti jos ottaa gps- suuntiman mut hyvin antavat kalaa.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger  - kala.keitto@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #127 : Helmikuu 23, 2012, 16:01:45 »
Joo, Tampereen puolella ei kannata Pyhäjärvellä pilkillä käydä jos vaan on mahdollista käydä Lempäälän/Nokian puolella..

Itse käynyt ehkä 10 kertaa, saanut 4 yli 200g ahventa (isoin 330g) ja loput on sellasta perus silppua, 20-50g. Parhaita paikkoja matalikot ja syvän reunat Rajasalmen siltojen lähistöllä.. Parhaiten tullut 6-10metristä ahventa ja tasureilla. Sattumakaloja siis on isompiakin, mutta todennäköisempää niitä on saada hakemalla ympäri selkää isolla tasurilla.
Olen kalastelijapoika!

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #128 : Helmikuu 23, 2012, 16:09:24 »
kiitos vastauksesta pilkkiäijä, se oli asiallinen raportti. Syvyys yllätti, onko tavanomaista saada pyhäjärvestä kalaa yli 6 metrin. Itse kalastelen sorvanselän eteläpuolella olevia vesiä, toutonen, alho,palho, vakkala, säijä.

pilkkiäijä

• Profiili
« Vastaus #129 : Helmikuu 24, 2012, 00:18:39 »
Noh, eiköhän se yleisin ja "paras" syvyys ole aikalailla päivästä ja vuodenajasta riippuen sellanen 4-6m.

Kyllä Pyhäjärvestä olen saanut ahventa 14+ metristäkin, mutta kalat on yleensä max. 5m jään alta. Syvässä usein isompaa, mutta myös pikkuahventa eksyy syvempiin vesiin.
Isoo ahventa yrittäisin paikasta, jossa on jonkun verran 4-6m aluetta ja syvenee jossain lähellä 10 metriin tai yli. Itse kun pilkin suurimmaksi osaksi tasapainolla, se karsii usein pikkuahvenia pois.

Pystyllä/tapsilla kannattaa kokeilla ihan 2m vesistä lähtien, keväällä vieläkin matalemmasta. 2-6m on hyvää pystyonkijan paikkaa, pystyilläkin saa isompaa ahventa, mutta pikkuahvenet usein kiusana. Ja en ainakaan itse tykkää pystyllä juurikaan isompaa ahventa yrittää, koska jotenkin tuntuu, että sen teho "heikkenee" pohjasta nostettaessa, ainakin tietyissä tilanteissa. Isoimmat ahvenet kun harvoin ui siellä pohjan tuntumassa.

Itsellä kokemuksia Palhosta, Laukosta, Vakkalasta, Huhtaasta, Sorvasta ja Säijästä + Tampereen puolisesta alueesta. Joka puolelta löytyy kalaa joskus kun vaan jaksaa paikat hakea. Omia suosikkeja on Huhtaa/Sorva, Laukko ja Jänijärvi, joka sijaitsee Maivaselän takana.

Kun tarpeeksi jaksaa käydä, pääsee helposti hyviin tuloksiin! 300g ahven ja muovikassillinen +100g ahventa ei ole lainkaan harvinaista :)
Olen kalastelijapoika!

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #130 : Helmikuu 24, 2012, 12:10:50 »
Itselläni kanssa se kokemus, että isommat löytyy 4-6 metristä, jossa syvempää lähellä, mutta yli 6 metriä ei ole juuri tullut ongittua. Onko syvän päällä olevat kalat lähellä matalampaa vai onko myös kaukana matalista löytyny kalaa. Itse ongin pelkästään tasurilla, enimmäkseen ässän kakkoskoosta yli 4 sentin runkomittaiseen tasuriin.

Himopilkkijä89

• Profiili
    • kilpapilkintäblogi
« Vastaus #131 : Helmikuu 24, 2012, 21:14:46 »
Joskus tullut 100-400g ahvenia hyvin 2-3 metristä suht tasasyviltä alueiltakin, kun vaan kohdalle osuu.  :roll:
On niiltä alueita muut saaneet 600-800g ahveniakin. Kyse on siis lähinnä Kierimon seuduista, yleensä kyllä tulee vain silppua.

Viime talvena tuppasi tulemaan 4-7 metristä noita yli 100g ahvenia eniten.

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #132 : Helmikuu 25, 2012, 18:58:54 »
Tänään 5 tuntia pyhäjärvellä tasuroimassa. Suurin ahven 301g. 10 suurinta 1740. Kalat 2metristä.

pilkkiäijä

• Profiili
« Vastaus #133 : Helmikuu 25, 2012, 19:01:07 »
Nonii, ihan hyvä saalis! Katotaan jos huomenna pääsisi Pyhäjärvelle pilkille, tai sitten johonkin muualle..
Olen kalastelijapoika!

Matzq

• Joki-dyykkari
    • Profiili
« Vastaus #134 : Maaliskuu 09, 2012, 22:39:05 »
Nyt viikon sisään tullu joka päivä käytyä pilkillä pyhiksellä välillä Reipinniemi-Kirkkojärvi, eli suhteellisen laajalla alueella. Saaliina lähes pelkkää silppua...Osaisko joku vinkata, mistäpäin kannattais koittaa ja millä (tasuri,pysty,morri)?. Huomenna varmaan johonkin Sorvaan päin menossa.

pilkkiäijä

• Profiili
« Vastaus #135 : Maaliskuu 10, 2012, 00:47:17 »
Vinkkinä ei oikeen muuta ole kun, että hakemalla löytää  :-)
Kannattaa uittaa paljon tasuria pohjasta pintaan kaiken näkösten pakkojen tai muitten matalikkojen ympärillä.

Itsellä kokemusta niin vähän tuolta alueelta (lukuunottamatta sorvan- ja huhtaan selkää) etten mitään hyviä paikkavinkkejä osaa antaa.

Sorvanselälle pyöriin ja kierteleen matalikkoja vaan.. Kyllä siellä kalaa on, isoakin.
Olen kalastelijapoika!

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #136 : Maaliskuu 10, 2012, 09:01:54 »
Eilen laukonselällä 7-15.30 tasuria uittamassa. Saaliina 1 ahven 20 g. Paremman tärppi ja pienen ahvenen tärppiä useissa kohdissa.

Matzq

• Joki-dyykkari
    • Profiili
« Vastaus #137 : Maaliskuu 10, 2012, 21:22:52 »
Tänään tuli tosiaan oltua kaverin kanssa Sorvanselällä kello 9.00-15.30 tasuroimassa. Mukaan lähti filekokoista ahventa täys ventti eli 21 kpl,isoimmat siinä 200g luokkaa... pikkutirrejä laiteltiin takas avantoon varmaan lähemmäs sata.
Yhtä maittavan näköistä tasuria ehdin uitteleen 15 sek. kunnes tuli hauki ja kuului NAPS :(
Eli varsin mukavasti odotuksiin ja aikaisempiin saaliisiin nähden tuli fisua kuitenkin. Sanotaan vielä että kalat tuli 3-6 metrin vedestä niin pohjasta kuin hieman ylempääkin. Pienet Nilsut pelitti ;)

Matzq

• Joki-dyykkari
    • Profiili
« Vastaus #138 : Maaliskuu 18, 2012, 09:34:52 »
Tällä viikolla taas 4 kertaa tullu käytyä Pyhäjärvellä,millon milläkin selällä. Eipä mitään mainittavaa oo tullu,ei oikein edes pannukarkeita... Porukkaa on käyny kyllä,varsinkin eilen kun noin 30 ukkoa/akkaa bongasin jäältä normaalin max. 5 sijaan :)
  Huhut kertoo että Pyhikseltä olisi noussut viikko sitten reilu 2 kilon ahven,tiedä sitten  :?

Iikku

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #139 : Maaliskuu 19, 2012, 09:36:03 »
Tällä viikolla taas 4 kertaa tullu käytyä Pyhäjärvellä,millon milläkin selällä. Eipä mitään mainittavaa oo tullu,ei oikein edes pannukarkeita... Porukkaa on käyny kyllä,varsinkin eilen kun noin 30 ukkoa/akkaa bongasin jäältä normaalin max. 5 sijaan :)
  Huhut kertoo että Pyhikseltä olisi noussut viikko sitten reilu 2 kilon ahven,tiedä sitten  :?

Tais olla vaan toinen pyhäjärvi...

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #140 : Maaliskuu 28, 2012, 06:54:12 »
Eilen Vakkalan suunnalla tasuroimassa. Vajaa 2 kiloa ahvenia yksi 3-satanen ja 2 muuta yli 200g. Kalat 4-5m. Jäätä 15cm terästä+15 cm päivällä loskaksi pehmenevää sohjojäätä.

pilkkiäijä

• Profiili
« Vastaus #141 : Maaliskuu 28, 2012, 08:18:44 »
Sunnuntaina käytiin pikavisiitillä Sorvanselällä.
Aluksi vain pieniä ahvenia 8m ja lopuksi vain pieniä ja yksi isompi ahvent 6-9metristä.. Kalaa oli lähistöllä, kun 2 miestä veti kalaa n 10 metristä jatkuvasti, aika hyvän kokosta, mutta ei viitsinyt mennä enää lähemmäksi häiritsemään joten siirryimme Piikkilänjärvelle :)

Jäätä tosiaan se ainakin 30cm, josta suurin osa pelkkää sohjoo..
Olen kalastelijapoika!

pilkkiäijä

• Profiili
« Vastaus #142 : Maaliskuu 29, 2012, 08:57:26 »
Tampereen puolella pilkillä eilen 14.15-18.45.

Alkuun olin Tohlopilla pilkillä, sitä silppua en jaksanut nykiä (isommista ei mitään havaintoja) joten siirryin vajaan kilon painoisen saalispussin kanssa pyhäjärvelle.
Ensimmäiset avannot yhdelle pakalle, ei havaintoja. Takaisin rantaan, ja parin sadan metrin välein avantoja. Toinen avanto tuotti jo tulosta, ja 50 ahventa nousi ihan putkeen jäälle. Kokeilin rasiastani kaikki 40 tasuria läpi, ja jokaisella kala ja vaihtoon. Yhtään selvästi muita parempaa tasuria ei löytynyt, ja sitten syönti lakkasi kun seinään. 4 uutta avantoa: tyhjä - 30 ahventa - 1 ahven (+200g) - 50 ahventa.
Lähes kaikki kalat ensimmäisen avannon jälkeen pystyllä.
Kairailin lisää, eikä edes tärppiä, joten etsin toisen matalikon. Ensimmäisestä avannosta ahven ja 2 särkee + raskaampia tärppejä (särkiä?) jonka jälkeen oli hiljaista viimeisen tunnin.

Tämän vajaan tunnin syöntipiikin aikana ehdin nykimään jäälle 7kg ahventa, joista 4kpl yli 100g..muuten oli tasaisesti 30-50g + harvoja pienempiä. Isolla tasurilla tuli kolmeen otteeseen 2 ahventa kerralla, että jonkinnäköistä syöntiä oli havaittavissa.
Olen kalastelijapoika!

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #143 : Maaliskuu 29, 2012, 20:01:18 »
Tänään palhossa klo 7-15. Alkuun ei tullu mitään, päivällä löytyi pientä. Yhdessä kohtaa isompi nosti tasuria ja viereiseltä reiältä 335g, ei muita isompia. Isompi 4 metristä.

toutonen

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #144 : Maaliskuu 31, 2012, 20:09:12 »
Eilen palhossa 6.40-14.40. Ahvenia 16kpl, suurimmat 375,220 ja220. Lisäksi 2 kuhaa 35 ja 30 cm. Pilkkiäijällä ollut kovalla purulla.

Himopilkkijä89

• Profiili
    • kilpapilkintäblogi
« Vastaus #145 : Huhtikuu 22, 2012, 18:23:43 »
Sorvassa tuli käytyä ilman saalista ja vesi oli kylmää ja märkää. Pois lähtiessä tuli jalat kasteltua. Jäätä (sohjoa) oli paikasta riippuen 15-45cm. Yksi hauki oli kiinni mutta sekin sai värikoukun irroitettua perholukosta. Tais jäädä itelle 300g kieppeille tän kauden isoin ahven Pyhäjärveltä, tosin en käynytkään kaiketi kuin 4 kertaa. Liukuslahdella kyllä kävin vähän useammin mutta ei sitä lasketa.  :-D

Catch_A_Fish

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #146 : Toukokuu 28, 2012, 16:17:35 »
Illalla korkkaamaan pyhäjärven avovesikausi! Kerta kaivannossa on vielä kesäkuun puoleenväliin rauhoitus (?), niin nyt kysyisin hyvää ottipaikkaa Luodonsaaren lieppeiltä. Kohdekala voi olla mitä vaan (Hauki, ahven, kuha vissiin mahdollisimmat tuollapäin?). Mökki josta lähdetään sijaitsee n. 100-200metrin päässä kaivannosta (nokian päädyssä) joten ei tarvitse paikan olla edes Luodonsaaren lieppeillä, kunhan vain kilometrin säteellä siitä.

Nopeeta vastausta jos joku pystyis heittään, lähtöön ei meinaan kauhean kauaa ole. Raporttia tulee sitten huomenna reissusta. Kiitos ja kuitti

Himopilkkijä89

• Profiili
    • kilpapilkintäblogi
« Vastaus #147 : Toukokuu 28, 2012, 16:48:41 »
Koko Luodonsaaren ympäristö on rauhoitettu, ei pelkkä Kaivanto. Eiköhän vedenalaisten kivikoiden ja pakkojen kohdilta ahventa, kuhaa tai haukea voi löytää.  :roll:

Catch_A_Fish

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #148 : Toukokuu 30, 2012, 23:09:34 »
Eli Hirvisaaressa (rannalta heittelyä) tuli sitten vietettyä rapiat 3 tuntia, ilman minkäänlaisia tapahtumia. Lähtiessä luottoa löytyi, ainoa kokemus kun saaresta oli viime kesältä, jolloin uisteltiin vain saari puoliksi ympäri, saaliiksi pieni hauki ja kuha. Ehkä tuoltakin pulleampia tuloksia myöhemmin kesällä. Luodonsaaren ympäristön rauhoituksen loppumista odotellessa...

Himopilkkijä89

• Profiili
    • kilpapilkintäblogi
« Vastaus #149 : Toukokuu 31, 2012, 15:41:39 »
Hirvisaaren eteläpuolella on sellaista pohjakivikkoa (karttaan merkattu alle 3m pakka) mistä tulee mukavan kokoista ahventa joskus hyvinkin. Hirvisaaresta reilu 300m selälle päin todella kivikkoinen pakka myös josta olen pilkillä ahventa saanut, kyllä siinäkin täytyy kesälläkin kalaa olla.  :roll:

Toissapäivänä tuli itse oltua Palhossa Pyhäjärvellä ja saaliiksi 5kg ahventa keskipainolta vähän alle 200g ja muutama hauki. Pikkuvaapuilla ja jigillä 1-3m syvyisestä kivikosta. Pitäis varmaan koittaa joskus syvemmästäkin kun noissa syvyyksissä tuppaa isoimmat ahvenet jäämään tuohon 300g.  :roll:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>