Noh, eiköhän se yleisin ja "paras" syvyys ole aikalailla päivästä ja vuodenajasta riippuen sellanen 4-6m.
Kyllä Pyhäjärvestä olen saanut ahventa 14+ metristäkin, mutta kalat on yleensä max. 5m jään alta. Syvässä usein isompaa, mutta myös pikkuahventa eksyy syvempiin vesiin.
Isoo ahventa yrittäisin paikasta, jossa on jonkun verran 4-6m aluetta ja syvenee jossain lähellä 10 metriin tai yli. Itse kun pilkin suurimmaksi osaksi tasapainolla, se karsii usein pikkuahvenia pois.
Pystyllä/tapsilla kannattaa kokeilla ihan 2m vesistä lähtien, keväällä vieläkin matalemmasta. 2-6m on hyvää pystyonkijan paikkaa, pystyilläkin saa isompaa ahventa, mutta pikkuahvenet usein kiusana. Ja en ainakaan itse tykkää pystyllä juurikaan isompaa ahventa yrittää, koska jotenkin tuntuu, että sen teho "heikkenee" pohjasta nostettaessa, ainakin tietyissä tilanteissa. Isoimmat ahvenet kun harvoin ui siellä pohjan tuntumassa.
Itsellä kokemuksia Palhosta, Laukosta, Vakkalasta, Huhtaasta, Sorvasta ja Säijästä + Tampereen puolisesta alueesta. Joka puolelta löytyy kalaa joskus kun vaan jaksaa paikat hakea. Omia suosikkeja on Huhtaa/Sorva, Laukko ja Jänijärvi, joka sijaitsee Maivaselän takana.
Kun tarpeeksi jaksaa käydä, pääsee helposti hyviin tuloksiin! 300g ahven ja muovikassillinen +100g ahventa ei ole lainkaan harvinaista