Chat

Kirjoittaja Aihe: Vanhankaupunginkoski  (Luettu 111684 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

^^perhostelija^^

• Kalamies se on erimies;) Suomen-mestarit:)
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Vanhankaupunginkoski
« Vastaus #120 : Toukokuu 18, 2013, 06:42:27 »
Sillä nyt ei oikeestaan ole väliä mistä päin suvantoo ne tuli, kun näytti tulevan ympäri suvantoa kuhaa ylös! Viime vkl joku oli 5kg vetäny suvannosta :roll: 8-)

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #121 : Toukokuu 20, 2013, 17:30:05 »
Tulleekos kuhilailta mätiä tai maitia? Ovatkos jo sukunsa jatkaneet, kuten tuolla kuokkalan koskella ovat kuulemma kudutta ja maiditta tulleet jorpakkoon mässäilemään.

Onhan siinä omat riskinsä jos varsinkin järvialueilla repii ne reviiriä vahtivat koiraskalat kuiville ja jää mamman mädit hedelmöitymättä. Tämä on tietenkin vaan kateellisten ja katkerien panettelua, mutta huomion arvoinen asia jatkoa ajatellen silti.

Onnittelut vaan niille onnekkaille ,joilla on jo tärpännyt 8-).

Perjantaina pääsen avaamaan kauden itäsuomen suunnalla, saapa nähdä jokos hauki,ahven,kuha,taimen,ja kirjolohi on saapunut kotikoskelle, kuore, salakka ym. pikkukalajahtiin :-P.

Tarttis käydä VK-suvannolla kattelemassa ja opiskelemassa saamamiesten niksejä, jotta palais usko saaliin mahdollisuuteen ja kenties vielä innostus koittamaan, ehkäpä kerrankin sen mitallisen kalan sais sinne koukkuun sätkimään :-D.

^^perhostelija^^

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #122 : Toukokuu 23, 2013, 14:51:02 »
Kohta olisi lähdettävä suvantoon yrittämään kuhaa :roll: Keli on vähän pilvinen ja vettä ripsii mutta kalamies on säällä kun säällä kalassa 8-) 

KultainenKela

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #123 : Heinäkuu 19, 2013, 18:54:20 »
Millo paras aika yrittää taimenta ja lohta? Millä vieheellä ja mistä päin koskee?

unskilo

• Puluopaatti
    • Profiili
    • Kalastusblogini
« Vastaus #124 : Heinäkuu 28, 2013, 11:18:34 »
Onkos ollut kalahavaintoja?

Torstaina kävin toisen reissuni suvannolla - ei kalan kalaa. Tai no sain yhden muikun tai-mitä-ne-runsaslukuiset-pikkukalat-onkaan perholla, jota uittelin vähän aikaa tylsyyksissäni heittokohon kanssa. Muutamia toutaimia kävi nostattamassa sykkeitä ja "nauratti", kun joku mies oli pesiytynyt siihen kivilaiturin yläpäähän ja yritti ilmeisesti siellä riehunutta toutainta saada onkeen. Koko sen 5-6 tunnin ajan, mitä suvannolla mietin. Olisihan sitä voinut itsekin yrittää, mutten kehdannut häätää toisia pois. ;) Ei sillä, että parempaa onnea olisi itsellänikään ollut...

Jigeillä ja vaapuilla yritin lähinnä kuhaa tavoitella, mutta kuten sanottua: ei mitään liikettä. Tosin olin siellä kirkkaimman auringonpaisteen aikaan, mikä oli ehkä vähän liian hieno kalastussää. Pitänee käydä vielä joku ilta tuolla heittelemässä, niin ymmärrän luovuttaa. :P
http://unski.pulu.org/onki/  Kalastusblogini. http://rohtologi.pulu.org/ Opiskelublogini.

KultainenKela

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #125 : Heinäkuu 29, 2013, 20:19:34 »
Kertokaa uutta tietoa vanhankaupunginkoskesta? Onko lohi ja taimen alkanu jo nousemaan, jos on milloin kalaan?

KultainenKela

• Profiili
    • Sähköposti
Vanhankaupunginkoski Syksy 2013
« Vastaus #126 : Elokuu 04, 2013, 14:23:35 »
Noniin pistäkää tänne tuoreinta tietoa ja reissuraporttia kyseisestä koskeata. Onko lohi ja taimen alkanut jo nousta koskeen? Jos on millä ja mistä? Ketä menossa lähiaikoina?

TerveMieli

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #127 : Elokuu 05, 2013, 23:49:54 »
Tänään olin itse ensimmäistä kertaa suvannolla kalastamassa. Aloittelin klo.17.00 aikoihin ja ilokseni kalastuslupia tultiin kyseleen ennen kuin sain edes vapaa paketista  :-D. Tarkastajan kanssa jutellessa loikkasi isohko lohi aivan padon rauhoitus alueen edessä. Pari päivää sitten oli kuulemma 4kg. taimen saatu suvannosta. Lopettelin itse kalastuksen hetki sitten ja saaliiksi jäi yksi n. 1kg. kirre, jonka lahjoitin kala-allergisena vanhemmalle kalastaja herrasmiehelle ( iski sateenkaarenväriseen lottoon). Mutta monia isoja kaloja näkyi hyppivän suvannossa, tosin ainot kala jonka näin koukussa oli omani... Aika hiljaiseksi meni kalojen pinnalla näkyminenkin n. klo. 21.30 jälkeen.

KultainenKela

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #128 : Elokuu 06, 2013, 12:34:45 »
Hyvä tietää, itse menossa tänään kokeilee, toivotaan et jtn ees tulis, hyvä tietää et kalaa kuitenkin on.

Anr

• Lohimaan velho
    • Profiili
« Vastaus #129 : Elokuu 11, 2013, 22:58:41 »
Huomenna heti aamusella mentävä pariksi tunniksi koettamaan kalojen ottihalukkuutta. Kevään muutaman paremman reissun jälkeen ei ole kyllä mitään noussut, vaan eihän tuota koskaan tiedä. Laitan rapoa sitten enemmän.
Ei tää nyt niin vakavaa ole, mutta ******** silti.

unskilo

• Puluopaatti
    • Profiili
    • Kalastusblogini
« Vastaus #130 : Elokuu 11, 2013, 23:34:58 »
Tavoitteena ois ennen Helsingistä poistumista (= kuunvaihde) käydä iltakalassa suvannolla. Tai no, miksei päiväkalassakin, jos nää kelit tästä paranee eli ei ole niin kuuma. Toivottavasti ehdin :)
http://unski.pulu.org/onki/  Kalastusblogini. http://rohtologi.pulu.org/ Opiskelublogini.

Anr

• Lohimaan velho
    • Profiili
« Vastaus #131 : Elokuu 13, 2013, 15:59:01 »
Huomenna heti aamusella mentävä pariksi tunniksi koettamaan kalojen ottihalukkuutta. Kevään muutaman paremman reissun jälkeen ei ole kyllä mitään noussut, vaan eihän tuota koskaan tiedä. Laitan rapoa sitten enemmän.

Eipäs sitä tullutkaan aamusta lähdettyä kun vettä tuli kuin aisaa. No iltapäivällä kävin muutaman (n. 5) kaverin kanssa yrittämässä ja yhtä paljon saivat kuin minäkin. Vavat siis taipuivat vain pohjatärppien muodossa.

^^perhostelija^^

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Vanhankaupunginkoski Syksy 2013
« Vastaus #132 : Elokuu 20, 2013, 22:35:15 »
Moro!

Olen kuullut että noussukalaa on ruvennut nousemaan koskesta hyvin! Tiedä onko puheita vain :roll: Tarkoitus sunnuntaina lähteä kaverin kanssa kokeilemaan nousukalaa! :roll:

Anr

• Lohimaan velho
    • Profiili
Vs: Vanhankaupunginkoski Syksy 2013
« Vastaus #133 : Elokuu 25, 2013, 20:37:49 »
Moro!

Olen kuullut että noussukalaa on ruvennut nousemaan koskesta hyvin! Tiedä onko puheita vain :roll: Tarkoitus sunnuntaina lähteä kaverin kanssa kokeilemaan nousukalaa! :roll:

Tuliko sieltä ketään? Nimimerkillä huomenna menossa.

^^perhostelija^^

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #134 : Elokuu 26, 2013, 11:44:21 »
Moro!

En saanut lupaa itse ja kaverilla oli vähän epäonnea eilen matkassa kun oli menossa kalaan niin auto hajosi mäntsälän kohdalla ja joutu tulee junalla ja unohti perhovavat sitten ja joutuin menemään hakemaan kotoonta jonkun vanhan vavan!  En tiedä saiko kukaan sieltä eilen mitään kyllä siellä ukkoja riitti. :roll:

Minä olen kanssa huomenna tulossa iltaan eilen hain 3 eri päiville, moikataahan kun tavataan huomenna:) Oletko monen aikaan tulossa kalaan?

Anr

• Lohimaan velho
    • Profiili
« Vastaus #135 : Elokuu 26, 2013, 21:03:32 »
Niin siis minä kävin siellä jo tänään ;)

18:00 - 20:00 olin tuolla virveliä heittämässä. Ensikertalaisena koskella ja kalatapahtumiakin oli kaksi. Ensiksi alottelin yläpuolisen sillan alta oranssin värisellä nirhalla eikä mennyt aikaakaan kun ensimmäinen kala kävi pyörähtämässä perässä kuitenkaan tarttumatta. Vähän aikaa jatkoin vielä nirhan kanssa kunnes päätin koittaa n. 7 senttistä lohimallin pikkuvaappua ja ensimmäisellä heitolla kala kiinni. Hyvät potkut kera muutaman ilmalennonsekä syöksyjen ja kala antautui irrotettavaksi. 55-60cm hyväkuntoista, joskin omiin tottumuksiin kohtuu laihahkoa taimenta. Yksin liikkeellä ilman haavia sun muuta joten siinä kun yritin kaivaa puhelimen kameraa taskusta ja samalla pidellä toisella kädellä kalaa, niin tasapaino pääsi heilahtamaan ja koko ukko tömähti vasemman ranteen varaan maahan. Joku siellä naksahti ja tällä hetkellä vasen ranne on noin tuplat oikeeseen verrattuna. Pidettävä vielä tää ilta piilossa jääpeitteessä ja huomenissa sitten lääkäriin jos on vielä tarvetta. Onneks on polvileikkauksen jäljiltä Panacodia jäljellä. Kala jatkaa koskessa sitä mitä sen siellä kuuluukin tehdä, eli vonkaa tytöiltä ja toivottavasti harjoittelee lisääntymistä.

niin ja ps, kala oli kirkas, painoltaan varmaan about 2kg ja rasvaeväleikattu. oisinko halutessani voinut ottaa sen myös syötäväksi?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2013, 21:08:38 kirjoittanut Anr »

^^perhostelija^^

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #136 : Elokuu 27, 2013, 14:32:03 »
Sulla on ollut nappi reissu :-o 8-) Onnea vaan harmi että käsi meni :| Toivon mukaan saat kuntoon nopeasti et vielä ehtii kalaan :wink: Tänään on mun vuoro yrittää perholla nasauttaa kirkas kala haaviin:) Tuli tuossa juuri tilaamat perhotkin perille joten saa nähdä miten mun käy tänään :roll: Saiko muut mitään eilen?

Anr

• Lohimaan velho
    • Profiili
« Vastaus #137 : Elokuu 27, 2013, 17:05:00 »
Sulla on ollut nappi reissu :-o 8-) Onnea vaan harmi että käsi meni :| Toivon mukaan saat kuntoon nopeasti et vielä ehtii kalaan :wink: Tänään on mun vuoro yrittää perholla nasauttaa kirkas kala haaviin:) Tuli tuossa juuri tilaamat perhotkin perille joten saa nähdä miten mun käy tänään :roll: Saiko muut mitään eilen?

Käsi alkaa olla jo vähitellen paremmassa kunnossa :)

Ja mä en ainakaan nähnyt muiden saavan eilen mitään. Yks kaveri siellä oli ylhäällä kaivanut haavinsa pois repusta ja selkään roikkumaan sillä välin kun itse käväsin alemman sillan luokse yrittämään. Mutta ei ainakaan myöntänyt saaneensa kalaa kun kysyin, oli vähän hämärä hemmo muutenkin. Siellä suvannon päässä pyöri eilen useampi kirjolohi pinnassa useampaan kertaan niin en ihmettele vaikka sieltä olisi semmoisia tullutkin. Kireitä siimoja illalle :)

^^perhostelija^^

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #138 : Elokuu 28, 2013, 15:18:01 »
Nonii hyvä homma :-) Mä olin eilen klo: 18-21:30  Tapahtumia oli 3 yksi tumman taimenen karkuutus ja 2 kirjolohta ylös:) Ne on luultavasti istuttaneet kirjolohta kerta sitä siellä on.. Huomenna olis uus reissu toivon mukaan kirkkaita kaloja näkyisi. Eilen kukaan muu ei ainakaan kalaa saanut yksi mies puhui että joku oli saanu alhaalta 50cm luonnon taimenen. Hyvän näköisen kalan näin hyppäävän ylhäällä mitä yritin saada koukkuun mutta lensin liukastuin nurin sitten, onneksi ei kamera ja puhelin hajonnut vaikka puhelin märkä olikin! Eli jos huomenna oot lähistöllä niin mut löydät koskelta oon varmaan puol kuuden aikaa varaamassa pelipaikkoja :wink:

Jos oot tulossa käymään niin mut erotat G-loomis lippiksesta harmaan sininen väriltään:)

lewwwe

• Profiili
« Vastaus #139 : Syyskuu 02, 2013, 01:40:53 »
Moro, onkos jengi käyny lähiaikoina tuolla kuhaa kiusaamassa jigillä? Ite en oo kerenny koko kesänä ku yhen kerran, ja sekin joskus juuri jäiden lähdön jälkeen... Ens viikonloppuna ois kuitenki tarkotus lähteä koittamaan, mutta ei oo mitään tietoa onko kuhat sielläpäin tällä hetkellä. Joten jos joku on käynyt kokeilemassa niin raportti ois ihan kiva :)

^^perhostelija^^

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #140 : Syyskuu 02, 2013, 14:35:10 »
Moro!

Ei oo oikein kuhaa nyt ollu suvannossa ei oo ainakaan kukaa saanut taitaa olla menny kuhan aika ohi. Nousukalaa sielt voi saada :roll:

KultainenKela

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #141 : Helmikuu 04, 2014, 15:03:37 »
Onko kukaan kukaan kokeillut talvikalastusta kyseisellä koskella vai onnistuuko edes? Jos onnistuu, millä vieheellä, mistä ja onko palkitsevaa?

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #142 : Helmikuu 13, 2014, 17:14:04 »
Ei kai kosket liene talvikalastuspaikkoja? Suvannoissa ja miedoimmissa virroissa taitaa natsata paremmin jos sielläkään nuo taimenet ja kirbelit sattuu syönnillään olemaan?

^^perhostelija^^

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #143 : Helmikuu 17, 2014, 18:55:30 »
Liityn keskusteluun mukaan! Eli ala puolinen koski osuus on koko vuoden kalastettavissa ja vain kirjolohta saa kalastaa. Suvannossa pilkkiminen on kiellettyä! Sillan toisella puolella saa kalastaa ja sillan vierestä on pilkillä nostettu taimenta ylös.

KultainenKela

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #144 : Helmikuu 22, 2014, 17:40:13 »
Tarvitaanko lupa paikan pilkkimiseen? Mitä pilkkivinkkejä kaloille?

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #145 : Helmikuu 25, 2014, 23:33:18 »
Kaipa tuonne lupia 8-). myydään talvellakin.? Huhtikuu virallinen aloitus jos oikein nettiopasta tulkitsen...Pohdin tässä vaan,jotta viihtyykö kirjolohi tai muukaan kalalaji talvella 0-2 asteisessa koskessa? Vai meniskö kalat lämpösempiin suvannossa virtaamattomampiin paikkoihin energiaa säästelemään kesää ja pikkukalaparvia ootellessa?

En ole itse saanu taimenta koskaan kovasta koskesta talvella, mutta Vantaan kalat lieneekin jo sinänsä mutaatio huipentumaa :-P? Suvannoista joskus tulee rauhoituksen jälkeen Mukavan kokoisia taimenen köllyköitä tuolla itärajalla päin näköjään. Kello ajallakin huomattava merkitys olen havainnut.

Anyway, kireitä siimoja vaan kaikille jotka vanhalle pääsee tänävuonnakin ja laitelkaahan kuvia yli 20kg lohet ja 10kg taimenet vois saada jo allekirjoittaneenkin paikalle ihmettelemään 8-)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2014, 23:36:15 kirjoittanut KÖSTER »

Perdoon

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #146 : Maaliskuu 11, 2014, 17:27:38 »
Kovasti päätin viime syksynä etten VKK:lle mene kalaan sen jatkuvan paineen takia, mutta kalastushimo näin talven kourissa saa pyörtämään päätöksen. Ajelen tuosta aina silloin tällöin ohi ja seurailen jääpeitteen katoamista ja odottelen koska pääsee uutta hyrrää testailemaan. Kireitä odotellessa!

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #147 : Maaliskuu 12, 2014, 00:24:14 »
Jep, siikapaikkoja pikkuhiljaa mereltä vois bongailla ja luvatkin tuli makseltua.
Tarttis päästä joka päivä muutaman viikon ajan VKK:lle , niin ehkäpä mullekkin hetekaa parempaa natsais :-P? Touko kesäkuu esimerkiksi.....saattas onnistaa?

Perdoon

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #148 : Maaliskuu 12, 2014, 09:23:21 »
Siikapaikkoja on kyllä jo muutamia avoinna, juuri kävin Karhusaaren kupeessa tarkistamassa tilanteen ja siellä ainakin pääsee jo matoa viskaamaan mereen. Wobblerissa pyörähdin toissa päivänä ja joku siinä kävi hakemassa matoja joten kyllä siikamiehet on jo aktivoituneet.

Nyt luvattu uusia pakkasia niin suvanto taitaa jäätyä umpeen uudestaan, mutta heti kun huhti-toukokuussa on avoinna niin pieniä pistoja täytyy VKK:lle tehdä. En tiedä kuinka tulee saamaan mitään, mutta ei paljoa tarvittaisi niin kalaonni on jo huomattavasti parempi kuin Vantaajoen ylemmillä koskilla. Odottavan aika on pitkä. :)

Anr

• Lohimaan velho
    • Profiili
« Vastaus #149 : Maaliskuu 12, 2014, 13:10:05 »
Asun tässä ihan paikan vieressä ja viime keväänä tuli päivittäin seurattua suvannon kalastusta. Huhtikuussa alkoi siellä haukihommat ja useita 5-10kg kaloja tuli sesongin aikana ylös ihan päivittäinkin. Huhtikuun lopussa alkoi kuha nousta suvantoon ja niitä tuli sen vajaan kuukauden aikana siitä useita kymmeniä / päivä. Sitten kun se niiden nousu sinne loppui niin kuivaa oli kaiken saaliin osalta. Eli tuon pienen sesongin aikana kun paikalla eksyi niin saaliin saaminen oli kovin todennäköistä, mutta se kyllä sitten näkyi kalastajamäärissäkin. 50 ukkoa kun siellä koko päivän on heittämässä niin tungosta riittää. Itse pääasiassa tosiaan olin siinä koskella pääsykoelukuhommissa, mutta niinä päivinä kun saalista tuli ja mukaan mahtui niin kävin kotoa kamppeet hakemassa ja kuhan taisin saada matkaan miltei joka kerta.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>