Chat

Kirjoittaja Aihe: Metsälampikalastuksesta  (Luettu 7190 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JezPe

• Profiili
Metsälampikalastuksesta
« : Elokuu 11, 2006, 09:19:05 »
En ole koskaan metsälammilla käynyt, mutta ajattelin mennä haukea niistä koittamaan. Minkä kokoinen lampi olisi hyvä?(rannalta heittelen). Onko pienissäkin lammissa(1 tai 2 hehtaaria) usein haukea? Tuntuu erikoiselta että noin pienissä ja melko hapettomissa oloissa kala elelisi.
Kaipaan siis kaikenlaisia vinkkejä metsälampikalastukseen. Esimerkki paikkojakin olisi kiva tietää tampereen seudulta.

Erho

• Profiili
Vs: Metsälampikalastuksesta
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2006, 09:42:47 »
Lampia kannattaa hakea esimerkiksi www.kansalaisen.karttapaikka.fi avulla. Sieltä Tampereen seudulta löytyy kyllä satoja sopivia. Hehtaarin kokoisessakin lammikossa voi esiintyä haukia jos se on tarpeeksi syvä eikä ihan suolampi. Eli lammet maäisessä maastossa on varmempia. Ahvanet ovat kuitenkin metsälampien "vakioasukkaita" särkikalojen lisäksi.
Miks aina tulee pelkkiä taimenia, ei koskaan mitään muuta.

Gouhia

• Profiili
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2006, 12:58:22 »
Lammissa kannattaa käyttää Bluefoxin 3 koon pilkullisia lippoja. Niillä saa hyväkokoista ahventa ja haukea. Itse käytän kuparin väristä, jossa on punaiset pilkut tai harmaan väristä jossa myös punaiset pilkut.

tomir

• Profiili
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2006, 13:14:52 »
mun lähellä on palsan lampi on kilometrin pitkä ja ja 150 metriä leveä niin ehoton ykkönen on hauille minnowspoon het ihän ykkönen eikä mitään lippoja niillä ei tule lammista kun 500g-1000g olevia haukia paitsi lotto lippa on aika hyvä kanssa mut se on oltava semmone 3,5 cm pitkä
kala mies on aina kalamies

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2006, 20:50:13 »
mun lähellä on palsan lampi on kilometrin pitkä ja ja 150 metriä leveä niin ehoton ykkönen on hauille minnowspoon het ihän ykkönen eikä mitään lippoja niillä ei tule lammista kun 500g-1000g olevia haukia paitsi lotto lippa on aika hyvä kanssa mut se on oltava semmone 3,5 cm pitkä

Melkoinen lause, jouduin lukemaan useamman kerran, että ymmärsin edes jotain. Ja en varmasti edes kaikkea.

JezPe

• Profiili
« Vastaus #5 : Elokuu 13, 2006, 11:15:37 »
Eilen kävin joitain lammia kattelemassa, mutta kalastuksesta ei tullu kyllä mitää, koska lummetta niin paljon joka rannalla.

galileogalilei

• Profiili
« Vastaus #6 : Elokuu 13, 2006, 12:09:04 »
Metsälammilla kannattaa muistaa aina se, että niistä löytyy joskus turhankin paljon uppotukkeja, jotka ovat kyllä vaarallisen kovia vieherosvoja. Itse sain juuri hyvästellä yhden krokodilin. Heittopaikkaa valitessa kannattaa katsoa sellainen 20-30m paikasta molempiin suuntaan, ettei ole kaatunutta puuta rannassa ja jos on - ei kannata heittää lähelle.

Tampereen alueella pitää lähteä melkeinpä Ylöjärvelle päin tai sitten etelään josta löytyy kokeilemisen arvoisia paikkoja. Kalastuspaine on varmasti myös pieni, joten saalisvarmuus on kohdillaan.

ara_1

• Profiili
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2006, 12:39:44 »
musta tuntuu,että popperi vois olla hyvä ottipeli lampihauelle :roll:
Hauestaja ;)

Peikko

• Profiili
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2006, 19:48:50 »
Popperi vois kieltämättä olla ihan näppärä väline. Itse kävin eräällä runsaskasvustoisella metsälammella kalassa, ja kyllähän siellä haukea riitti. Professoriin yritti joka toisella heitolla hauki ottaa kiinni. Ruohikkokoukkujen takia tarttumisprosentti tosin jäi aika huonoksi. On muuten hienon näköistä kun matalassa vedessä lähtee yhtäkkiä pinnassa vana menemään kohti uistinta, ja kohta jo hauki pärskähtääkin kiinni.  :wink:

kalakaveri

• Profiili
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2006, 21:26:12 »
itse olen käynyt metsä lamella nimeltä valkkisja kertaakan en le lähtenyt ilman haukea ja lotto betet on ykkösiä lammilla... varsinki musta selkänen muuten punainen mutta siinä on kultaisia pilkkuja...

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger  - atte89@luukku.com
    • Profiili
    • kilpapilkintäblogi
« Vastaus #10 : Elokuu 16, 2006, 17:31:34 »
En ole koskaan metsälammilla käynyt, mutta ajattelin mennä haukea niistä koittamaan. Minkä kokoinen lampi olisi hyvä?(rannalta heittelen). Onko pienissäkin lammissa(1 tai 2 hehtaaria) usein haukea? Tuntuu erikoiselta että noin pienissä ja melko hapettomissa oloissa kala elelisi.
Kaipaan siis kaikenlaisia vinkkejä metsälampikalastukseen. Esimerkki paikkojakin olisi kiva tietää tampereen seudulta.
Kokeile ihmeessä Nokian Kahtalammelta, sieltä tuli ainakin katiskalla isoja ahvenia ja haukia. Ja mato-ongella suuria särkiä.

rapala1

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2012, 13:29:39 »
Mikä olisi hyvä ahven peli metslammelle jossa ei ole yhtään särki kalaa vain ahventa ja haukea? Lampi on noin 300m pitkä ja toisesta pääsä 20m leveä ja toisesta 100m. syvyys noin 2-3m ja keskellä noin 5m syvänne. lammen läpi menee ¨joki¨ joka on enemmänkin puro joka vain liruttaa vettä lampeen ja toisella puolella 1m leveä oja josta vesi menee pois. Olen lammesta kiinnostunut koska kerran käytiin lammen rannasta heittämässä ja kaveri sai 500g ahvenen ja ongella on tullut ihan hyväkokosta.

Musky

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Elokuu 19, 2012, 11:16:14 »
Käyn itse kalastamassa lähinnä metsälammilla ja omasta kokemuksesta voin sanoa että haukea on tullut Bomber-vaapulla ja ahventa Kuusamon Volframi- ja Jakki-lippauistimella. Väreinä on aina toiminut keltainen/kellertävä.

Lonewolf

• Onnenonkija
    • Profiili
« Vastaus #13 : Elokuu 31, 2012, 15:46:17 »
Voivat näköjään yllättää nuokin metsälammen pahaset. Tuli eilen pistäydyttyä pitkästä aikaa eräällä pikkupoterolla ja tuommoinen karvan alle kiloinen assu lähti matkaan. Kalastuspaineen olemattomuus ja kannibalismi tekevät ihmeitä ahvenille.

Leuka vasten rintaa ja kohti uusia vastoinkäymisiä.

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Huhtikuu 02, 2013, 14:04:34 »
Itellä kanssa hyviä mettälampia useita tiedossa eikä oo pitkä matka! Polte on rinnassa että millon pääsee kalaan..  :-P
Haittaakshe sua jollain tapaa?

raksi98

• Kysyy enemmän kuin kukaan kerkeää vastaamaan...
    • Profiili
« Vastaus #15 : Huhtikuu 02, 2013, 14:13:14 »
polttelee iha sairaasti päästä jo heittelee mehtälammille ku tietää että siellä ne isot ahvenet vaa uiskentelee.
onks tässä nyt valittamista?

villethx

• Profiili
« Vastaus #16 : Toukokuu 24, 2013, 11:49:20 »
Lampia kannattaa hakea esimerkiksi www.kansalaisen.karttapaikka.fi avulla. Sieltä Tampereen seudulta löytyy kyllä satoja sopivia. Hehtaarin kokoisessakin lammikossa voi esiintyä haukia jos se on tarpeeksi syvä eikä ihan suolampi. Eli lammet maäisessä maastossa on varmempia. Ahvanet ovat kuitenkin metsälampien "vakioasukkaita" särkikalojen lisäksi.

Ei kalastetut metsälammet ovat yleensä parhaita isolle hauelle, kuusamon professoria suosittelen Punamustaa väriä. http://kalastus.hongkong.fi/fi/vieheet/lusikat/kuusamo-professor-helmi-90-mm-18-g-lusikkauistin/p/16396/ tuo on hyvä isolle hauelle. Olen saanut tuolla lusikalla itse 12,3kg hauen metsälammesta. Mutta ennätys hauki on sitten saatu isolta vedeltä.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>