Niin. Kukaan tuskin helpolla ottaa jotain 250-600g hauentumppia ruuaksi, kun on niin ruotoinen kala. Itse suosin ruokakalana 800-1.2kg painoisia kaloja, joissa maku on parhaimmillaan. Isommat ovat puisevia ja varsinkin kylkiviivan tuntumassa oleva punainen lihas maistuu helve*tin pahalle! YÄK. Pienissä sitä ei edes huomaa, mutta isoissa se maku on levinnyt laajalle ympäristöönkin. Kaikki yli 3kg hauet saavat minulta vastedes vapautuksen, jos kukaan muu ei tahdo sellaista ottaa ruokakalaksi.
"Kukaan tuskin helpolla ottaa jotain 250-600g hauentumppia ruuaksi, kun on niin ruotoinen kala." Mutta jos hauki fileerataan niin pienimmät hauet ovat parhaita ruuaksi, sillä niissä on niin pienet ruodot, etteivät ne haittaa syömistä. Yli kilon painoinen hauki alkaa olla jo liian iso fileerattavaksi, koska ruodot ovat niin suuria.
Jos suurempia haukia ottaa, ne kannaattaa ehdottomasti savustaa. Isojen haukien ruodothan ovat niin suuria, että ne löytää helposti kalasta ja ne saa helposti pois.
Ilman muuta hauelle
ei alamittaa, mieluumminkin ylämitta. Haukihan on ruokakalana varsin huono, mielestäni kaikki hauet saisi paiskata kompostiin haisemaan. Hauki on todella yleinen kala, se ei kovinkaan äkkiä häviä, vaikka joka ikisen hauen jonka saa, ottaisi pois.
Kuitenkin olen itse vapauttanut pienimmät hauet, kyllä jotkut kaiketi sitäkin kalalajia vielä arvostavat. Suuret hauet päästän tai paiskaan metsään, mikäli se jää koukkuun pahasti kiinni.