Chat

Kirjoittaja Aihe: Heräteuistimet?  (Luettu 1586 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lippapää

• Profiili
Heräteuistimet?
« : Elokuu 17, 2006, 09:00:53 »
Kannattaako uistimen olla heräteuistin eli helinää pitävä vaappu minä ostin kaverilta punapään mutta se ei oo heräteuistin!Merkki on rapala vesi on tumma/samea :?

edit: otsikkoa muokattu
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2006, 11:42:42 kirjoittanut Kaivo »
Siunaa jeesus ruokamme ole aina luonamme ahven

kaivo

• Vieras
Vs: Heräteuistimet?
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2006, 11:42:02 »
Heräteuistimet ovat kaikenlaisia vieheitä, joiden erottuvuutta veden alla on korostettu jollain tapaa. Vieheen tavallista voimakkaampi erottuminen on usein eduksi kun näkyvyys veden alla on heikentynyt, esim. sameassa vedessä, pimeässä kelissä, syvässä vedessä tai vaikkapa myrskyssä kovan aallokon takia. Kalat saattavat vaatia "herättelyä" myös, kun vesi on hyvin kylmää tai lämmintä eli kaukana kalan ihannelämpötilasta.

Vieheessä voi olla räminäkuulia ääntä antamassa. Tehokeino on myös hyvin vahva tai poikkeava uintiliike (esim. katkovaaput, isot lipat, jerkit yms. käsialavieheet), tai erikoinen väritys. Oikeastaan jokainen uistin on tavallaan heräteuistin, jos uittaminen tapahtuu tavallisuudesta poikkeavalla tavalla. Esim. hyvin nopea katkokelaus lisättynä vavan tempaisuilla on voimakas heräte.

Heräte sinänsä voi olla myös hiljainen. Esim. kirkkaan veden passiiviselle kalalle toimiva konsti voi olla pieni tumma uistin, jota uitetaan hyvin hitaasti ja epäsäännöllisesti.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2006, 15:45:53 kirjoittanut Kaivo »

Mc-Ankka

• Profiili
    • Sähköposti
Vs: Heräteuistimet?
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2006, 22:43:10 »
itse sain tälläisella uistimella jossa oli niitä kuulia sisässä kolme hauksea jotain 2,5 kilosia ei tullut punnittua mutta sitä luokkaa ja kaikki nämä 15 minuutissa samalla menolla 7 hauen raja olisi mennyt rikki nopeasti... Luulen kuitenkin että se oli sattumaa että pari haukea sattui vain paikalle kun minä siinä ärsyttelen niitä  :-D siinä uistimessa oli vihreä selkä mustia juovia valkoinen kylki ja oranssi pohja eli maha  :roll:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>