Chat

Author Topic: Milloin aloitit kalastuksen? Ensimmäiset muistot?  (Read 6479 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Viking_Herring

• View Profile
Milloin aloitit kalastuksen? Ensimmäiset muistot?
« on: September 03, 2002, 17:04:50 »
Niin minkä ikäisenä on tullut aloitettua? Ja niitä kultaisia muistoja, jotka sai innon syttymään olisi mukava kuulla.

Itse aloitin n.8 vuotiaana virvelillä kalastamisen, mutta onkiminen on ollut jo pienempänäkin mukavaa ajanviettoa. Muistoista yksi on mökillä laiturin päästä ahventen narraus ongella serkkujen kanssa ja siitä eteenpäin olin myyty tälle harrastukselle.. ;)
El-P:"Even When I Say Nothing It´s A Beautiful use of negative space!"

Peksi

• View Profile
    • Email
Re: Milloin aloitit kalastuksen? Ensimmäiset muist
« Reply #1 on: September 03, 2002, 20:45:46 »
Mäkin olen onkinut noin 4 vuotiaasta lähtien. Mutta virvelikalastuksen aloitin kun olin 6,5 vuotias.  Minä olin silloin Norjassa ja sain ekan virvelikalani silloin, noin 700 g makrillin.

PenaII

• Yahoo Instant Messenger - Pertsa
    • View Profile
    • Email
« Reply #2 on: September 03, 2002, 20:56:49 »
Kai sitä oöi aika pieni kun isän kanssa kalastelin ensimmäisiä kertoja. Olen harrastanut sitä koko ikäni jos jossakin muodössa. Isän kanssa käytiin verkoilla ja katiskoilla, sitten jotain 10 ikäisenä kuljeskelin omia reittejäni joko mato-ongen tai virvelin kanssa. Nyttemmin on kalastus enimmäkseen moottoriuistelua. Mato-ongella toki käyn vieläkin usein, onhan se mukava ja varma tapa saada saimaasta niitä isoja ahvenen körrejä.
Verkkoja uittelen vieläkin appiukon kanssa pitkin kesää. Kun kerran kalastaa ja saa saalista harrastus jää veriin. Ja talvella pilkitään.
Pertsa

koopa-

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: September 03, 2002, 21:30:46 »
4v alotin ja heti ekan kalan toin tietysti kotio.Sulkava se oli mutta olin aivan innoissaan=) kaikki nauroivat mulle =)
Irkki nickki Efugi

Salmo

• Guest
« Reply #4 on: September 03, 2002, 21:42:59 »
Joskus ihan pienenä sitä mato-ongittiin. On valokuvakin vielä ensimmäisistä särjistä, joita en uskaltanut ottaa käteen. :) Ei kauaakaan siitä, kun sain umpikelasetin. Avokelalla heittoa harjoittelin isäni vievelillä siinä lomassa. Siitä se sitten alkoi!!!

pete16

• View Profile
« Reply #5 on: September 03, 2002, 21:51:58 »
virvelillä olen kalastellut 7 vuotiaasta asti ja ensimmäinen kala oli semmonen 2kg hauki ongella tuli käytyä jo joskus 5-6 vuotiaana

Vellamo

• View Profile
    • Email
« Reply #6 on: September 04, 2002, 08:14:37 »
Taisinpa aloittaa kalastamisen jo ennen kuin itse edes asiaa tajusin.. Kunhan vain veneessä pysyin edes suunnilleen paikallani, minulle annettiin käteen kepakko, jossa oli siimana villalankaa ja painona mutteri. Kala söi hyvin, ja meidät penskat (niin.. kaikkia meitä lapsosia on kuulemma huijattu samalla tavalla  ::) ) pidettiin tyytyväisinä antamalla välillä nostaa äidin ongella särki ylös vedestä. Ja kehumalla, miten loistavia kalastajia olemme!!  :D

Aikaa ennen kalastamista - onko sitä?  :)
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Duracell

• View Profile
« Reply #7 on: September 04, 2002, 09:59:52 »
Tokko tuota lasketaan, mutta varhaisin dokumentoitu muisto on n. 3v kun istun pihalla potkukelkassa, keppi kädessä ja ämpäri edessä, "pilkillä" sitä oltiin vaikka saalis ymmärretysti niukahko.  ;D

Sittemmin jatkanut hieman avoimemmilla vesillä, onkimalla, virvelillä ja haukikoukuilla.

Parhaimpia tuloksia 6,5kg hauki toissakesänä.
"Mistäs löytyis pulleita matoja?"

Miihkali

• View Profile
« Reply #8 on: September 10, 2002, 10:48:46 »
Olisinko ollut joku 4-5 vanha, niin papan puupilkillä pilkittiin ilman mitään syöttejä....ei kyllä kalaa koskaan tullut, mutta kuitenkin... Kesällä sitten salaa papan abumaticilla laiturilta heitellen, heti ekalla heitolla siimat sekaisin. Tuli sitten käyttökielto, mutta pitihän sitä taas koittaa... sama juttu!

Superi

• View Profile
« Reply #9 on: September 10, 2002, 15:31:02 »
No ihan pienenä joskus me ongella särkiä narrattiin, mutta sitten kun sain oman umpikelasetin niin se oli hauskaa. Muistaakseni ensimmäinen haukeni oli joku 700g ja olin ihan innoissani  :D

kalapoikapaavo

• Guest
« Reply #10 on: September 14, 2002, 11:49:07 »
ite taisin alottaa 3 vuotiaana onkimalla ja neljän vanhana sain ekan umpikelasettini. ::)

Kala_Kalle

• Guest
« Reply #11 on: September 16, 2002, 09:33:32 »
Aloitin kalastuksen jo jossain 3v vanhana kun faija oli kova poika kalastaa. Kävimme aina narrailemassa ahvenia pannulle, enkä ole päässyt irti harrastuksesta eikä ole kyllä syytäkään kalastus on maaiman paras harrastus. ;D

Tappajahauki

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: September 17, 2002, 00:47:39 »
Kai sitä tuli jo sammuttimen kokoisena harrastettua isävainaan kanssa.  Aluksi Kitkajärvellä ja kirkkaat Oulanka- ja Kitkajoet tuli kalastettua kunnes kerran karhunkierroksella pöllittiin kalastusvehkeet >:( ja siitä tulikin sitten taukoa parikymmentä vuotta.

Ensimmäisiä muistoja on varmaankin verkkojen kokemiset ja rannalta kattelin kun vetelivät nuottaa..oli ihmeellisen näköistä hommaa :o

Hauki on jäänyt varmaan kummittelemaan kun pienenä poikana yksi karkas katkaisemalla siiman...se oli varmaan TOSI iso  ;Dkun jarru oli yli viidellä kilolla ja suttas vaan...pienestä pojasta tuntui silloin, että vetää koko pienen miehen järveen. ;D

Antti

• Guest
« Reply #13 on: September 17, 2002, 11:37:19 »
Kyllä sitä tuli siinä 3-4 vanhana mato ongittua

BASS70

• Guest
« Reply #14 on: September 17, 2002, 11:40:38 »
Kuin sattumalta vanhoja valokuvia selattuani, löysin itsestäni kuvan.Päättelemällä Abun lasikuituvapaan nähden pituuttani,voisin sanoa n. 4-5 vuotiaana on jo ollut kalastajan elkeet. Pipo syvällä päässä,kumpparit jalassa ja umpikela tiukasti kädessä.

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
« Reply #15 on: September 17, 2002, 21:39:42 »
Ehkä kaks-neljä vuotiaana ahven ongella isän kanssa???

raimo

• Guest
Re:Milloin aloitit kalastuksen? Ensimmäiset muistot?
« Reply #16 on: January 18, 2004, 21:27:37 »
Olen kalastanut 6 vuotta mutta ensimmäisen kalan sain neljä vuotiaana. särkeä säilytettiin 2 päivää lasipurkissa keittiönpöydällä.(en tainnut äitin antaa ottaa sitä pois) ;)

Joel

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: January 19, 2004, 11:21:49 »
3-4 vuotiaana ensimmäiset muistot ovat kun olin isän kanssa verkoilla ja pilkillä olin myös isän ja äidin kanssa ihan pienenä.

jaba88

• Guest
« Reply #18 on: January 19, 2004, 11:54:32 »
No mato-ongellahan olen onkinut siitä lähtien kun jaksoin vapaa piettää kädessä ja virvelillä eka kertaa 6vuotiaana ja ekalla omalla heitollani tuli hauki=),oli hieman mahtava fiilis vaikka en muuta muista kun että ukki antoi virvelinsä mulle lainaksi että saan heittää niin ehti tuskin abu atomi osua veden pintaan kun jo oli hauki kiinni. :D

Peksim

• View Profile
« Reply #19 on: January 19, 2004, 19:38:45 »
Kalastuksen aloitin 2-3 vuotiaana pilkkimällä, mutta ensimmäiset muistot ovat vähän yli 3-vuotiaana isän kanssa mato-ongella isoja ahvenia ylös nostamassa. :)
Virvelillä kalastamisen ajankohtaa en muista tarkalleen.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Deathis

• View Profile
« Reply #20 on: January 19, 2004, 19:50:47 »
Vissiin vasta pari vuotta sitten,mutta noista alkuajoista muistan että olin kaverin kanssa mato-ongella,en uskaltanut ottaa appuraa irti koukusta :D .Mutta siinä sitä sitten ongittiin ja taisi sitä 50 ahventa tulla,ja semmoista ihan mukavaa 300-400 gr:n kokoista.

Sitten sen jälkeen mentiin kotiin näyttämään saalista ja eihän se äiti muuta voinut kuin kehua :D .

kaivo

• Guest
« Reply #21 on: January 25, 2004, 21:50:35 »
Varsinaisen harrastamisen aloitusikää en tarkkaan osaa määritellä, mutta: ensimmäisiä kertoja kalastin mummon kanssa laiturilta onkimalla ollessani 3-4 v. vanha. Ikävä kyllä en ensimmäistä kalaani muista, mutta ei mene pahasti pieleen jos veikkaisin sen olleen pieni ahven tai särki...

Virvelikokeilut aloitin 12-vuotiaana kesällä ´91, ja pilkillä kävin ensi kertaa alkuvuodesta ´93.

Kalaboi

• View Profile
« Reply #22 on: January 27, 2004, 17:17:27 »
4v laiturilla oli mato-onki jonka koho vedessä nostin sen ylös (vaikka koville otti) ja näin että jokin kala roikkui koukussa en tiiä mistä tunnistin kalan mutta huusin innoissani ainakin 15min "mä sain kiiksen mä sain kiiksen" XD

kalastaja pekka

• View Profile
    • Email
« Reply #23 on: January 28, 2004, 23:23:08 »
Olin noin 2vuotias kun ensimmäisen kerran pilkin... Isä pilkki vieressä, se nosti siitä ahvenia.. Ei mulla kyllä ollu siinä mitään reikää. 3-vuotiaana menin yksin jäällä ja huusin äidille että kato kun mä hympytän..
En tiiä vieläkään mistä se hympyttäminen on tullu. Sitä ollaan naurettu monesti jälkeenpäin. ;)

Lapinkavija

• Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
    • View Profile
Vs: Milloin aloitit kalastuksen? Ensimmäiset muistot?
« Reply #24 on: April 16, 2011, 22:16:14 »
Kalastuksen alottanu jossain 4 vuotiaana mato-ongella. Mutta jossain 6 vuoden ikäisenä heittokalastuksen.

Ensimmäinen muisto on ku olin heittelemässä jotain uistinta, niin sain sellase vähä reilun 30cm hauen  :roll:
Se mikä ei tapa, sattuu saatanasti.

jalmardo

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: April 19, 2011, 11:45:56 »
Ekat heitot umpikelalla on heitetty 3-vuotiaana.
Born to fish - Forced to work.

Fisk

• View Profile
« Reply #26 on: April 19, 2011, 12:10:47 »
Ensimmäisiä kertoja tullut ongittua varmaan joskus 2-3 vuotiaana. Ensimmäiset muistot onkimisesta on kun vedeltiin jotain 200+ grammasta ahventa Kirkkonummen vesiltä ukin kanssa.
Aikaisimmat muistot virvelöinnistä ehkä joskus 4-5 vuotiaana isän kanssa.

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • View Profile
« Reply #27 on: April 19, 2011, 16:32:55 »
ööö...En oikein tiedä milloin ekan kerran kalassa olin ja mato-ongella ongin, mutta ensimmäisiä muistoja oli, kun mummon kanssa ongittiin madoilla läheisen järven laiturilta :-).Kalaakin tuli silloin, muutama salakka ja olikos tämä poika iloinen :wink:.
-------------O N K I--------------

diverr

• View Profile
« Reply #28 on: May 15, 2011, 16:57:11 »
Ensimmäisiä onkikokemuksia en varmaan edes kunnolla muista, joskus muutaman vuoden ikäisenä varmaan on ekoja kertaa isän "apuna" tullut oltua. Verkoilla ja pilkillä käynneistä on jo varhaislapsuudesta hämäriä muistikuvia. Ensimmäiset virvelikokeilut tapahtuivat muistaakseni jollain umpikelalla, mutta aika pian sainkin jo sitten oman avokelasetin. Siitä se ajatus sitten lähti...  :-)

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • View Profile
« Reply #29 on: May 15, 2011, 19:36:25 »
Tuossa tuli selattua lapsuuskuvia, kyllä siellä pilkkivapa ja onki kädessä olin varsin useassa kuvassa. Riemu oli sanoinkuvaamaton, kun nostin vedestä pienen ahvenen tirrin :-) voi noita aikoja, koskakohan se aikakone keksitään... :cry:
Ei se saalis, vaan se fiilis.

center>