Nonni ompa ainakin 11 tuntia tullu kirjolohta kalasteltua tänään komeassa aurinkoisessa kelissä. Naamasta kyllä huomaa että oli toiaan aurinkoista ja lämmintä.
Aamulla 8 aikaan olin jäällä ja ekan reiän tein syvänteen kohille, kun näytti olevan paljon ongittu siitä kohti. Eikun morri veteen ja uittamaan. Siinä uittelin n. tunnin ja juttelin jonkun toisen pilkkijän kanssa joka oli tullut siihen viereen heiluttamaan lätkää kun eka tärppi tuli kuin yllättäin ja väsyttelin puoltoista kilosen kirjolohen jään kuivemmalle puolelle. No se oli päivä pelastettu, kun sai yhden kalan.
Ei kun uutta matoa koukkuun ja heiluttamaan, vaan huomasin puolenpäivän aikoihin että eipä ole vielä toista kalaa tullut. Muitakin oli tullut jäälle puolisen tusinaa, mutta ei näkynyt kellään purevan.
Välillä laavulle paistamaan makkaraa ja punomaan uusia suunnitelmia ja suunnittelinkin meneväni matalikon vierustaa tykittämään morrilla siian toivossa. No menin ja nypläsin morrilla matalikon reunaa, mutta yksi ahven oli saaliina.
Keskellä järveä mistä sain aamulla kalan näytti olevan muutama muu tyyppi ongella ja menin itsekkin sinne ja kun tuntui joukkoon mahtuvan, niin menin aamuiselle "otti reiälle". Pudotin morrin, mutta tyhjää oli täynnä. Kaivelin pilkkikukkaroa ja silmään osui pieni perho jolla olin saanut kesällä heittokohon kanssa kirjolohia, kyseisestä paikasta. Sidoin sitten sen perhon eli pienen nymfin 0,16mm siimaan ja pudotin perhon veteen. Hitaastihan tuo upposi sen metrin verran mistä aloitin onkimaan, eli aivan jään alta. Meniköhän pari minuuttia kun siima kiristyi ja kala tempoi siiman päässä. Kohta jäällä köllötteli reilun kilon painoinen kirjolohi. Kävi mielessä että näinköhän löyty ottipeli ja tuo kävi todeksi kun uutta kirjolohta väsyttelin miltei heti, mutta ei tälläkertaa pysynyt ja irtosi. No tästä minuutti ja jo oli taas kirjolohi kiinni, mutta kävi niinkun edellisellekkin että irtosi. Ottipeli siis tosiaan, meinaan muilla vieressä onkijoilla ei ollut tärppiäkään.
No sitten hiljeni ja ajattelin jo lähteä pois, pari kalaa repussa, mutta jos vielä tahnalla yrittäs sen kolmannen saada, tosin oli muilla ollut tahna onget pyytämässä jo pidempään ilman tärppejä. Tuskin siis minunkaan onkeen ottaa. Vähän virittelemään joutu, kun vettä oli alla 8m. Laitoin siis liukupainolla 6m tapsilla tahnaongen pyytämään. Eli tahna pallo oli n. 2m jään alla. Pari minuuttia odottelua ja sinnehän se tärppi ilmaisin painui kohti reikää ja kala oli kiinni. Arvata saattoi että olin hätäinen ja liian aikaisin aloin vetämään vastaan jolloin kala sylkäsi pallon. No uusi yritys ja tälläkertaa ei heti ottanut, meni meinaan ainakin 3 minuuttia kun oli kala taas kiinni. Tälläkertaa sain kirjolohen ylös ja kalalla painoa 1,2kg. Hienoa nyt oli kiintiö täynnä ja se jos joku tuolta lätäköltä on ihme ainakin minulle. Kerran aikasemmin olen kiintiön saanut täyteen tuolta(talvi aikaan).
No en tiedä sitten mikä siinä reiässä oli että kaikki kalatapahtumat tuli siitä, mutta välillä näinkinpäin. Muita kalastajia oli kaikkiaan 7 kpl ja he eivät saaneet yhtään kalaa. Tosin sinne jäi vielä 4 yrittämään ja uskoisin että ainkain yhden kalan joku vielä saa/sai.