Muutamia reissuja on tullut tehtyä, raportteja ei niiden mielenkiinnosta johtuen ole oikein jaksanut kirjotella. Ruokakalat kuitenkin lähes joka reissu...
Viimeviikon sunnuntaina päätettiin lähteä kokeilemaan jospa kala alkaisi syömään pitkän aurinkoisen jakson jälkeen, kun luvattiin lumi/räntäsadetta. Kamat valmiiksi puoli ysin maissa ja isän kanssa kaveria hakemaan. Järvellä jonkun aikaa myöhemmin ja kova kairaus päälle vielä auringon pilkistellessä ohuen pilviharson läpi. Ensimmäinen tunti ei juurikaan tuottanut tulosta, kunnes isällä pieni syöntipyräys, josta 5kpl 200-400g ahvenia jäälle. Sitten kuulemma hetken väsytteli isompaa ja parvi hävisi. Itse tein reijän viereen ja hetken päästä 4kpl 150-300g ahvenia tasapainolla. Syönti lakkasi siihen aamupäivän osalta.
Jokaiselle noin 20 avantoa ja muutama kilometri kävelyä tuotti yhteensä vain 2 haukea ja 2 otettavan kokoista ahventa + muutama sintti, joten uusia paikkoja piti keksiä. Kokeiltiin virrasta, matalasta, syvemmästä, tasaselta pohjalta, syvänteen reunasta, matalikoilta.. Kalaa ei löytynyt yksittäisiä ahvenia lukuunottamatta. Oli siis nuotion ja uusien suunnitelmien aika. Kaikki hajaannuttiin eri suuntiin, isä sai heti alkuun muutamia 100-150g ahvenia ja kaveri myös joitakin pieniä. Itse suuntasin uusille apajille noin 2,5metrin veteen. Ensimmäinen reikä tyhjä, toisesta 2kpl 100g ahvenia ja kolmannesta iski ensin 250g ja sitten 420g ahvenet, jonka jälkeen pystypilkistä katkesi koukku isomman kanssa sählätessä. Tasuri veteen ja toinen lähelle 400g ahven jäälle. Kutsuin kaverin viereen ja pommitimme aluetta hetken. Tuloksena minulle 9 ahventa, 3,2kg ja kaverille 3 ahventa yhteensä tasan kilo.
Kalaa tuli siis kohtalaisesti vaikka pienissä pyräyksissä olikin, itselle kertyi saalispussiin yli 200g ahvenia reilut 6kg joista isoimmat 465,430 ja 420g. 10 suurinta 3600g ja 5 suurinta 2150g. Kaverillakin 440g ahven. Hyvät savu- ja paistinkalat tuli! Kuvakin mahdollisesti jossain kohtaa saatavilla puhelimelta..
Toinen reissu samoille apajille eilen iltapäivästä täydessä auringonpaisteessa, 3 haukea, särki, 10 pientä ahventa +280 ja 380g ahvenet ja yhden luultavasti hauen karkuutus painosta päätellen.. Ensi kerralla uudestaan sitten kun keli näyttää sopivalta vahvempien koukkujen kanssa pyytämään!