Chat

Kirjoittaja Aihe: Häiritseekö punainen siima kalan tuloa?  (Luettu 23943 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mäihkölä

• Profiili
    • Sähköposti
Häiritseekö punainen siima kalan tuloa?
« : Elokuu 15, 2012, 17:59:44 »
Häiritseekö punainen siima kalan tuloa? karttaako se punaista siimaa esim. vetouistelussa :?

Nileksi

• Munamaito
  • Toimittaja
    • MSN Messenger  - aksu191@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Häiritseekö punainen siima kalan tuloa?
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2012, 20:34:03 »
http://www.kalassa.net/keskustelut/kaikkea-kalastuksesta/siiman-vari-ja-sen-merkitys/

Tuolta vois löytyä jotain apua kysymykseen.

Muistaakseni joskus fysiikan tunnilla käytiin tätä ja jonkun testinkin oon tästä lukenut. Joku hatara mielikuva mulla on, että punainen on se väri mikä näkyy heikoimmin vedessä. Johtui värillisen valon eri aallonpituuksista, ja kaikkia aallonpituuksia ei silmä erota yhtä hyvin.

Omista kokemuksista sen verran että itse käytän fluorisoivia kirkkaankeltaisia siimoja vetouistelussa, ja ei mitään vaikutusta kalantuloon.

Pexi

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2012, 09:43:14 »
Häiritseekö punainen siima kalan tuloa? karttaako se punaista siimaa esim. vetouistelussa :?
Ei häiritse, itselläni on kaikkissa keloissa carbotexin punaista ja ihan hyvin nappaa.

kuha kalle

• Profiili
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2012, 15:44:37 »
Ihan näin tyhmänä ja yksinkertaisena voisi todeta, että miten huomaa eron jos kaikki samanlaisia  :?

Itse ainakin uskon että vaikuttaa, mutta toisaalta punainen näkyy kalastajalle paremmin. Tämä on jokaisen oma valinta.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Pexi

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2012, 18:03:36 »
Ihan näin tyhmänä ja yksinkertaisena voisi todeta, että miten huomaa eron jos kaikki samanlaisia  :?
No kalaa tulee aina välillä sitä tahtia että en tiedä paljonko sitä tulisi toisenlaisella siimalla  :-D ... ottaahan se kala myös vaappuihin joissa on punaista niin miksi se sitten siimaa pelkäisi ... toki jokainen saa uskoa mihin haluaa ... vaikka siihen ettei vaijjeri perukkella saa kuhaa (kaikkissa vavoissa on mulla vaijeriperukkeet)  :-D

Tänään Putkensaaren - raposaaren välissä aloitettiin, mutta alle tunnissa piti nostaa kaikki onget ylös ja lähteä karvaselälle kun hauki puri niin kiihkeästi ettei keretty kelata ylös ... yksi kuha siinä seassa nosi kanssa.

laitetaan viellä kuva saaliista

Nileksi

• Munamaito
  • Toimittaja
    • MSN Messenger  - aksu191@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2012, 22:45:38 »
Aivan kuten muistelinkin:

Kalapedia: "Aallonpituudeltaan erilaiset säteet yltävät syvyyksiin eri tavoin. syvemmälle menee sininen valo ja lähimmäksi punainen."

http://www.kalassa.net/kalapedia/index.php/Kalojen_aistit

Tuskinpa sillä värillä oikeasti on vaikutusta, sillä kalan näkö ei ole kehittynyt kuten ihmisellä.

Myös:

"Värien näkyminen eri syvyyksillä
Punainen: Punainen on väreistä se joka sanoo goodbye ensimmäiseksi, vaikka väri onkin pinnassa erittäin voimakas. Väri häviää harmahtavaksi ja harmaan eri sävyiksi nopeasti jo muutaman metrin matkalla Ahdin valtakuntaan."

http://www.suomenhaukiseura.com/7 Linkissä tietoa hauen näköaistista.

Tuossa haukiseuran linkissä lukee myös, että värien näkeminen riippuu veden väristä ja vuorokaudenajoista jne. joten ei se aivan yksiselitteistä ole. Kala kuitenkin pääasiassa kohdistaa mielenkiintonsa vieheeseen, en usko että se siimasta juurikaan välittää.

mäihkölä

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2012, 07:47:30 »
kiitos kommenteista oli apua ja vielä olisi muutama kysymys: esim millä nopeudella te vedättä mulla on yleensä siiman päässä husky jerk ja bomper ku haukee uistelen. ja komeita kaloja pexi.

timpane

• Profiili
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2013, 07:49:54 »
Itse ainakin uskon että vaikuttaa, mutta toisaalta punainen näkyy kalastajalle paremmin. Tämä on jokaisen oma valinta.

perttu

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Elokuu 28, 2013, 21:39:19 »
 Aina kalastanu keltasella tai punasella kuidulla tai monolla ja myöskin aina saanut yhtä paljon kalaa tai enemmän kuin muut. Joskus kokeillut valkoista kuitua tai kirkasta monoa, mutta ne eivät tahdo näkyä mikä on tärkeätä melkein jokaikisessä kalastusmuodossa. Joten voisi sanoa että jos olet onnekas, kirkkaalla tai valkoisellakin siimalla voit saada kalan :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: Elokuu 28, 2013, 22:38:25 kirjoittanut perttu »

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>