Chat

Kirjoittaja Aihe: Pohjavirtaukset  (Luettu 1562 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samwagen

• Profiili
    • Sähköposti
Pohjavirtaukset
« : Heinäkuu 04, 2007, 20:38:03 »
Lahnaa saa kuulemma pohjavirtauksista. Kuinkahan nämä pohjavirtaukset sitten erottaa veddenpinnayläpuolelta? Millähän vehkeillä kannattaisi lahnaa yrittää näin keskikesällä? Uiskentelisivatkohan lahnat pohjavirtaukseen asetettuun katiskaan, vai onko verkko ainoa toimiva pyydys? 
Viihtyvätkö lahnat yleensäkkään pohjavirtauksissa, vai onko tämä vain perätön huhu. Kuinka syvällä lahnat yleensä kesän lämpimillä keleillä meressä uiskentelevat? Oikein valmistettuna lahna on kuulemma erittäin hyvä ruokakala ja kiinnostaisi niitäkin yrittää saada pannulle tirisemään.

Tosimies

• Vieras
Vs: Pohjavirtaukset
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2007, 21:35:05 »
Lahna on siitä merkillinen kala, että sitä ei koskaan voi varmaksi sanoa missä syvyydessä se viihtyy missäkin lämpötilassa.
Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että minulla on tiedossa varma lahnapaikka.
Lahna parven löytää ruokailemasta lumpeikkojen ja rehevöityneiden salmien edustoilta. Joskus olen lahnoja saanut myös virtavedestä.
Jos pintaan nousee kasvinosia ja tomua, nin voisin olla melko varma että lähistöllä tai parhaassa tapauksessa veneen alla on lahnaparvi syömässä.
Verkoilla olen itse saanut lahnoja parhaiten. Katiskaan on mennyt vain "sattuma kaloja" haukea pyydettäessä.

Lahnaa onkiessa syötti kannattaa virittää makoilemaan pohjaan, koska lahna imee pohjasta ravintoa kitusiinsa. Siinä emnee helposti koukulla varustettu matokin suusta sisään.
Näin keväisin / kesäisin kannattaa onkia eritoten saarien TUULENPUOLEISILTA rannoilta.

Koskaan en ole kuullutkaan mistään lahnoja houkuttelevista pohjavirroista.. Voi siinä jotain perää ollakkin, jos pohjavirrat irrottelee pohjasta ruokaa ja lahnat tulee syömään...
Miten pinnalta päin vo isanoa missä se virta menee??
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 04, 2007, 21:37:01 kirjoittanut Tosimies »

kalle

• Profiili
Vs: Pohjavirtaukset
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2007, 17:34:00 »
 Varmaankin pitänee paikkansa tuo pohjavirta - samaan perustuu myöskin "lahnatuuli" - eli tuulenpuoleiselta rannalta saa lahnaa hyvinkin, mielummin jopa muutaman päivän putkeen puhallellut tuuli!
Se näes irroittaa kanssa pohjasta "ryönää", kun aallot iskevät maihin, ja virtaus palaa takaisin pohjaa pitkin...

Siihen en osaa sanoa, mistä pohjavirtauksia löytyy, ehkäpä mereltä paremminkin, mutta ruovikkoinen tai vastaava ranta, ja voimakas tuuli - siinä hyvä yhdistelmä...

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>