Chat

Kirjoittaja Aihe: itse tehdyt perukkeet  (Luettu 3621 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tomir

• Profiili
itse tehdyt perukkeet
« : Heinäkuu 09, 2007, 09:38:40 »
eli kertokaa minkä merkkistä olette käyttäny kun ite meinaisin ruveta niitä tässä tekemään.ja mitä muita juttuja niissä kannattaa huomioida.onko niissä eri vahvuuksia?
kala mies on aina kalamies

Tosimies

• Vieras
Vs: itse tehdyt perukkeet
« Vastaus #1 : Heinäkuu 09, 2007, 10:50:12 »
Niissä on eri vahvuuksia..itse käytän Fortress Predator peruke materiaalia. Sitä on 5,8,12,25,45 ja 55 kg vahvuuksilla. Itselläni on 8kg vahvuista.
10m puola maksaa 18.5€ ja tämä perukemateriaali on tehty Ranskassa.
Tuo paksuus kannattaa huomioida ostaessa. Itse en keksi 55kg perukkeelle mitään käyttöä suomessa.
Käytettäessä peruke kannattaa vaihtaa aina kun edellisessä on havaittavana rispaantumista.

kaivo

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2007, 12:13:43 »
Käytössäni on ollut Fortress Predatoria, Graphite Metal Tresseä ja nyt parin viime vuoden ajan ProLeaderia. Kaikki kolme ovat perusidealtaan samanlaisia, eli perukelangan ydin on kuitua joka huolehtii vetolujuudesta, ja sen päällä on metallipunos antamassa viiltokestävyyttä hauen hampaita vastaan. Koska riittävän viiltokestävyyden saavuttamiseksi tarvitaan suhteellisen vähän metallia, kuituperuke on kevyempi ja notkeampi kuin saman mittainen perinteinen teräsperuke.

Noista perukemateriaaleista olen mieltynyt eniten ProLeaderiin. Se tuntuu käpertyvän käytössä hitaammin kuin Fortress Predator ja Graphite Metal Tresse, ja perukkeen mutkat oikenevat sormien välissä vetelemällä paremmin. Toisin sanoen ProLeaderista tehdyn yhden perukkeen käyttöikä on näistä kolmesta materiaalista pisin.

Perukelangan vetolujuus tulisi valita käytetyn siiman vetolujuuden mukaan siten, että peruke ei ole ainakaan heikoin lenkki kalastajan ja vieheen välillä. Sama koskee tietysti myös perukkeessa käytettäviä lukkoja ja leikareita. Normaalikokoisille haukivieheille ProLeaderin kaksi suurinta vahvuutta (25 ja 45 kg) ovat mielestäni sopivia. Mitä paksumpaa perukemateriaali on, sitä enemmän se kestää kulutusta käytössä. Asiaa kannattaa mielestäni ajatella niin, että verrattuna tavalliseen teräsperukkeeseen kuituperuke on joka tapauksessa kevyempi, notkeampi ja siten vieheen uintia vähemmän häiritsevä vaihtoehto.

Ohuemmat perukemateriaalit ovat sopivia kevyeen kalastukseen. Esim. UL-kalastuksessa 5 ja 8 kg ProLeaderit ovat varsin käyttökelpoisia.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2007, 12:17:56 kirjoittanut Kaivo »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2007, 16:26:28 »
Nuo lanka perukkeet muuten sitten kuluvat aika nopeasti, eli kannattaa tarkistaa niiden kunto aina välillä! Itellä pari kertaa mennyt poikki, isompi hauki katkaisi (Fortress Predatorista?) tehdyn raksi tapsin ja toinen hauki katkaisi haavissa perukkeen.
Olen huomannut että noissa langoissa on eroja ja paljon! En nyt muista noita merkkejä, mutta kolmea lankaa olen käyttänyt ja yksi niistä oli aivan susi ja kaski oli vähän kestävämpää, toinen oli tuo fortes predator ja toinen ehkäpä ProLeaderia. Käväsen veneessä katsomassa jossain vaiheessa oliko nuo merkit oikein.
Ite olen tehnyt perukkeista 20-40cm pituisia ja käyttänyt peniä lukkoja/leikareita, jottei uinti kärsisi. Mutta hyvin on muuten toiminut hauen ja kuhan vedossa nuo perukkeet.
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Toniski

• Profiili
« Vastaus #4 : Heinäkuu 10, 2007, 13:28:51 »
joo ite teen mieluummin kanssa noita ite kun ne kaupan perukkeet alkaa purkautumaan päistään ja jotkut missä on se joku vahvike päässsä niin ne on joskus menny mulla kokonaan poikki siitä vahvikkeen juuresta  :-o noissa on todella paljon eroja noissa langoissa mistä voi ite värkätä olen kanssa huomannu.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Kalastaja_!

• Aina valmiina...kalastamaan......
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2007, 17:45:13 »
Kauppa mistä noita esim saa???? Kiitosta.....

Itse ostin thaimaasta merelle suunniteltua "vaijeria" kestää ~35 kiloa. Yhdessä paketissa 10 metriä +lukot. Hintaa oli kaikki 1.5€ per paketti. Pitkään siimaan toimii oikein hyvin selkäsiiman jatkoksi......
Nyt tai ei koskaan......=)

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>