Chat

Kirjoittaja Aihe: Vaapunvalmistusvinkit tänne!  (Luettu 231611 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

pihlis

• http://hauskatvideot.com
    • Profiili
    • Hauskatvideot.com
    • Sähköposti
Vaapunvalmistusvinkit tänne!
« : Elokuu 07, 2007, 11:45:50 »
Itsellä kun noita vaappuja kun olen ruvennut tekemään, niin on tullut monia kysymyksiä, mitkä ovat päivänselviä enemmän vaappuja tehneille.
Olisikin ideana jos tähän keräisi pieniä vinkkejä mitä on itse hokassut tai saanut joltakin tiedon.
Pois jäisi myös paljon turhia kysymyksiä samoista aiheista.
Vielä jos ylläpito asettaisi aiheen pysyväksi yläreunaan, niin se löytyisi aina helposti.

Aloitetaan ekalla vinkillä, minkä kanssa itsellä oli vähän ongelmia.

Vaapun harmaantuminen lakkauksen jälkeen.
Lakka voi muodostaa harmaan pinnan jos ilmankosteus on liian suuri.

Itsellä ainakin hyväksi havaittu keino on ollut lasipurkki, minkä kanteen pieni reikä ja siitä rautalanka läpi. Tiivistetään ulkopuolelta esim. liimalla, alapuolelle pieni koukku.

Purkin pohjalle tinneriä tai asetoonia noin sentin verran. Valmis vaappu roikkumaan tuohon koukkuun ja kansi kiinni.
Noin puolituntia kun vaappu on ollut tuolla purkissa, niin taas on kirkas ja harmaantuminen kadonnut.
Huom: Vaappu ei missään vaihessa ylety tuohon nesteeseen asti, vaan on siinä yläpuolella "huuruissa".

edit: otsikkoa muokattu
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2007, 12:35:42 kirjoittanut Kaivo »
Auta meitä rakentamaan kattava tietopaketti kalastuksesta.
Pienenkin tiedon lisääminen tai asiavirheen korjaaminen auttaa meitä eteenpäin.

KalastusWiki KLIKKAA TÄSTÄ

kaivo

• Vieras
Vs: Vaapunvalmistusvinkit tänne!
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2007, 12:39:06 »
Vaapunvalmistajien "Niksinurkka" voi ollakin ihan hyvä idea, muokkasin siksi otsikkoakin hieman ja pistin aiheen pysyväksi. Vaikka kaikenlaista aiheeseen liittyvää juttua on kertynyt tälle keskustelualueelle jo melkoisesti, tiedonhaku voi helpottua kun vinkkejä tietää ajan mittaan löytyvän yhdestä paikasta tämän otsikon alta.

Katsotaan, mitä tästä kehittyy...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2007, 12:41:06 kirjoittanut Kaivo »

pihlis

• http://hauskatvideot.com
    • Profiili
    • Hauskatvideot.com
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2007, 11:23:41 »
Maalauksen jälkeen ensimmäistä kertaa lakatessa maali valuu.

Maalauksen jälkeen laitetaan tinnerihöyryhin puoleksi tunniksi, niin kuin tuossa lakan harmaantuessakin. (EKA VIESTI)

Tämän jälkeen laitetaan kuivumaan hyvin ennen maalausta.
Auta meitä rakentamaan kattava tietopaketti kalastuksesta.
Pienenkin tiedon lisääminen tai asiavirheen korjaaminen auttaa meitä eteenpäin.

KalastusWiki KLIKKAA TÄSTÄ

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #3 : Joulukuu 20, 2007, 15:23:43 »
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=22628412

Tuossa voisi olla suht kätevä maalausteline vaappujen maaluuseen.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Taho

• Profiili
    • Taho-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Joulukuu 25, 2007, 10:32:53 »
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=22628412

Tuossa voisi olla suht kätevä maalausteline vaappujen maaluuseen.
Tuo on muuten erittäin hyvä kapine. Mutta ei kannata ostaa tuolta, Biltemasta saa saman alle neljällä eurolla :roll:

Juzpeliini

• MSN Messenger  - Jussi_turunen_1988@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Helmikuu 01, 2008, 08:56:43 »
Miten olette tottuneet tekemään nuo runkolangan urat? Moni tuntuu tekevän runkolangan uran siinä vaiheessa kun vaappua ei ole vielä vuoltu eikä sillä ole muuta kuin sivuprofiilin muodot. Itse olen tehnyt vaappuni lähes poikkeuksetta balsasta. Alussa minäkin sahasin runkolangalle uran melko varhaisessa vaiheessa, mutta nykyisin olen paljon suosinut tyyliä missä ensin vuolen uistimen juurikin sen näköiseksi minkä siitä haluan, tämän jälkeen laitan vaapun kankaiden väliin kiinni ruuvipenkkiin, ja sahaan runkolangalle uran vasta tässä vaiheessa. Tämän jälkeen vain huolellinen hiominen.
Miten on muut, oletteko kokeilleet tälläistä, ja millaiset on kokemukset? Minun mielestäni tämä on helpompi tapa saada vaapusta mieleinen, ja vähentää huomattavasti riskiä että runkolangan sahaus menisi hiukan väärään kohtaan. Pistäkäähän mielipiteitä ja kritiikkiä tulemaan tätä tyyliä kohtaan.  :-) 

-Jussi-

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #6 : Helmikuu 01, 2008, 10:08:12 »
Varhaisessa vaiheessa sahaamisen etu on nimenomaan siinä, että voit vuolla vaapun sen uran ympärille symmetrisesti ja näin saat siitä suoran. Jos sahaat myöhäisessä vaiheessa, on tehdyn virheen korjaaminen mahdotonta ja runko joutaa roskiin.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

Toniski

• Profiili
« Vastaus #7 : Helmikuu 02, 2008, 17:15:10 »
mikko puhuu kyllä täyttä totta.todella vaikeaa saada sitten suoraan se viilto vuolemisen jälkeen.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Juzpeliini

• MSN Messenger  - Jussi_turunen_1988@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Helmikuu 04, 2008, 12:35:59 »
Mikolla on tuossa kyllä pointti.  :-)

Itselläni ei kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia tuon sahauksen kanssa, mutta ilmeisesti se olisi  helpompaa (?)  jos opettelisi tekemään sen uran aikaisessa vaiheessa. Minulla siinä vaan tahtoo tulla sitten ongelmia sen kanssa, jos sen uran sahaa aikaisessa vaiheessa, että kun tulee "ahaa elämyksiä" kesken vuolemisen, ja niiden toteuttaminen on välillä hankalaa kun ura on jo valmiina.  :oops:   Sain juuri tuossa hetki sitten kynsiini pienen pätkän apassia, mites onko teillä kokemusta vaappujen teossa apassista? Kannattaako lakata kertaalleen ennen maalausta ( niinkuin olen balsan kanssa tehnyt ) vai tarttuuko ja pysyykö maali hyvin suoraan puhuun maalattuna?

-Jussi-

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #9 : Helmikuu 04, 2008, 12:45:16 »
No jokaisen kannattaa tehdä vaaput siten, kuin parhaalta tuntuu. Ei ole yhtä ja oikeaa tietä. Mulla on ne sapluunat valmiina ja kaikista tulee "samanlaisia". 

Apassista, että vältä kovia lakkoja. CABin hardit yms lohkeilevat pinnalta miten sattuu.

miika71

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Helmikuu 05, 2008, 16:18:32 »
Juzpeliini,kyllä ehdottomasti vaaput kannattaa lakata mieluiten 4-10 kertaa ennen maalausta,itse teen tällä hetkellä kaikki vaappuni apassista,mutta aikeissa olisi tehdä balsasta muutama uisteluvaappu ensi kesäksi :mrgreen:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger  - jami_terasahde@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 06, 2008, 09:24:52 »
Onkos vaapunväsääjät kokeillet korkkitammea vaapunvalmistuksessa?
Aloin tuossa miettimään, kun pitelin kuohiviinipullon korkkia kädessä, että tästähän pystyy väsäämään vaikka pienoisvaapun.

Pakkohan sitä oli kokeilla, että pysyykö se kasassa kun sitä muokkaa ja ihan hyvin se onnistui. Kelluukohan se liian hyvin?
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Toniski

• Profiili
« Vastaus #12 : Huhtikuu 06, 2008, 14:39:45 »
enpä ole koskaan kokeillut, mutta jos se aihio onnistui hyvin niin mikä estää kokeilemasta? kannattaa varmaankin laittaa siihen sellainen levy, että ei ihan pinta kalvossa räpiköi. painotustakin voi kokeilla, mutta en tiedä paljonko sitä pitää sinne tunkea.

olavivalo

• Profiili
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2008, 19:20:03 »
Itse olen käyttänyt eri kokeilujen jälkeen cabin lakkoja.. Huuruuntumisia, valumisia, halkeiluja ei ole ollut, eräänlaista "pehmenemistä" vain vuosien uiton jälkeen, joka tosin saattaa olla liimaongelma ennemmin. Käytän melkein pelkästään foliota (liimaus erikeeper!!!) pohjalakan päälle, ja sitten maalia välilakan päälle...

Kyllä minäkin olen symmetrian kannalla tuon lankauran suhteen, eli silloin kannattaa tehdä kun poikkileikkaus on neliö. Pituussuunnassa olen muodon tehnyt. Jotenkin on tuntunut parhaalta liimata kaksikomponentti-epoksilla lanka. Ja Rautalammilta saa runkoja kun täydellinen malli on löytynyt  :wink:

Apassista sen verran että sen pölyhiukkaset ovat kokonsa puolesta asbestia vastaavaa, siis haitallisia keuhkorakkuloihin tunkeutuessaan. Kovempi työstää, lentää pidemmälle, eikä ole niin suuria laatuvaihteluita kuin balsassa.

Työn iloa vaan, eipä ole omatekoisella pyydetyn kalan voittanutta...

FishermansFriend

• Profiili
« Vastaus #14 : Huhtikuu 18, 2008, 16:27:54 »
Aloin tekemään kevään uutta vaappusatsia ja tuli tällainen ongelma eteen, että ohenteena käyttämäni tinneri ei sekoitu kunnolla cab maalien kanssa vaan syntyy eräänlaista möhnää purkin pohjalle, joka sitten tukkii ruiskun. Huomasin tämän vasta parin kokeilun jälkeen. Mikäköhän voisi olla ongelma? Pitäisikö käyttää pelkkää asetonia ohentamiseen?

antza861

• MSN Messenger  - antza861@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : Huhtikuu 18, 2008, 17:30:18 »
Itse kokeilin alkuun kahta eri tinneriä ja oli sama ongelma. Asetonilla kyllä sekoittuu. Nykyisin käyttämälläni tinnerillä myös sekoittuu, tinnerini merkkiä en kyllä tiedä.
Meinaatko äijä saada kalaa?

Turismo

• Profiili
« Vastaus #16 : Huhtikuu 18, 2008, 19:09:26 »
No jokaisen kannattaa tehdä vaaput siten, kuin parhaalta tuntuu. Ei ole yhtä ja oikeaa tietä. Mulla on ne sapluunat valmiina ja kaikista tulee "samanlaisia". 

Apassista, että vältä kovia lakkoja. CABin hardit yms lohkeilevat pinnalta miten sattuu.

LV-1 uretaanilakka tuntuu toimivan ihan hyvin CABien kans vaikka kova lakka onkin.

Salmo

• Vieras
« Vastaus #17 : Huhtikuu 18, 2008, 21:18:16 »

LV-1 uretaanilakka tuntuu toimivan ihan hyvin CABien kans vaikka kova lakka onkin.

Joo, mutta LV-1 on silti varsin sitkeä lakka. Eli antaa jonkun verran periksi, ennen kuin halkeaa - vaikka kova pinnaltaan onkin. LV-1:stä ei kannata ohentaa millään, ellei sitten ole ihan pakko (esim. kun lakka alkaa jässähtää). Tinnerillä pilasin yhden erän; lakka halkeili omia aikojaan ja ominaisuudet muuttuivat täysin. Pinta oli kova, mutta halkesi helposti.

FishermansFriend

• Profiili
« Vastaus #18 : Huhtikuu 19, 2008, 21:31:11 »
Itse kokeilin alkuun kahta eri tinneriä ja oli sama ongelma. Asetonilla kyllä sekoittuu. Nykyisin käyttämälläni tinnerillä myös sekoittuu, tinnerini merkkiä en kyllä tiedä.

Joo elikkäs ostin asetonia ja sen jälkeen toimi moitteettomasti, eli jos on samanmoista ongelmaa niin kokeilkaa eri tinneriä tai ostakaa asetonia.

elsku

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : Kesäkuu 03, 2008, 12:57:24 »
Mitä liimaa käytätte noitten uintilevyjen liimaamiseen? :?

Tom

• Vieras
« Vastaus #20 : Kesäkuu 03, 2008, 15:37:12 »
Mitä liimaa käytätte noitten uintilevyjen liimaamiseen? :?

Kannattaa käyttää propi-lakkaa, koska tarttuu hyvin propionaatista tehtyihin uintilevyihin.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #21 : Kesäkuu 03, 2008, 20:23:24 »
joskus olen liimannut epokseilla mutta ajan kanssa kuitenkin alkavat levyt irtoilemaan. nykyään olen jo pidemmän aikaa propilla liimannut ja koskaan ei ole lähtenyt levy irti.

miika71

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : Kesäkuu 04, 2008, 20:36:31 »
Mulla ei oo kyllä ikinä epokseilla liimatut levyt irtoillut,mutta johtuu varmaan siitä,että lakkaan vaapun vielä kerran levyn liimaamisen jälkeen.

Fisu95

• MSN Messenger  - sm.driver@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : Kesäkuu 11, 2008, 13:01:47 »
Mitä maaleja käytätte vaapunmaalauksessa ruiskulla?  :?
Onko kukaan lappeenrannasta joka tietäisi myydäänkö urheilukoskimiehessä vaappumaaleja?  :?

Kiitos vastauksista jos niitä nyt ylipäänsä tulee!?  :roll:
Peetukin sanoo niin!

miika71

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : Kesäkuu 12, 2008, 14:05:06 »
Cabin maaleja ainakin mä käytän,niitä kannattaa varmaan tilata osoitteesta www.samfishing.fi :wink:

kumikeijjo

• Vieras
« Vastaus #25 : Kesäkuu 19, 2008, 16:01:49 »
Onko tuommoinen Badgerin 45e:n kynäruiskusarja hyvä? onko parempi kuin Bilteman 49e maksava ruisku?
Sitten vielä semmosta onko sillä merkitystä että onko se maalisäiliö ylä- vai alapuolella?
ja kannattaako käyttää vesiohenteisia vai jotain muuta maalia?

kalamies]

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : Kesäkuu 19, 2008, 20:15:49 »
Koska mun omaa aiheeseen ei vastailla, kysyn täällä onko tolanen yaman ruisku hyvä?

Baron

• Profiili
« Vastaus #27 : Heinäkuu 06, 2008, 11:37:26 »
Mitenkäs kannattaa suoritta vaapun painotus jos kyseessä on noin 12 cm vaappu kuhalle?ja voi tietenkin antaa muitakin painotus vinkkejä! Kiitos!(olen vasta tekemässä ensimmäisiä vaapppujani ja en omaa mitään kokemusta asiasta, joten älkää ihmetelkö jos tulee "tyhmiä"kysymyksiä)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2008, 11:46:23 kirjoittanut Baron »

Shield

• Profiili
« Vastaus #28 : Heinäkuu 07, 2008, 11:52:56 »
Mitenkäs kannattaa suoritta vaapun painotus jos kyseessä on noin 12 cm vaappu kuhalle?ja voi tietenkin antaa muitakin painotus vinkkejä! Kiitos!(olen vasta tekemässä ensimmäisiä vaapppujani ja en omaa mitään kokemusta asiasta, joten älkää ihmetelkö jos tulee "tyhmiä"kysymyksiä)
Painotus on oikeastaan pakko siirtää vaapun etuosaan, sillä jos laitat vaapun takaosaan painoa niin silloinhan se ei potki. Poraa reikä siihen eteen mahan alle ja laita sinne lyijyä. Vaikkapa lyijyhauleja. Tinakin käy jos ei muuta ole saatavilla.

rasta

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : Heinäkuu 07, 2008, 19:39:13 »
mitä puuta kannattaa käyttää vaapun teossa? balsaa en ole käyttämässä.
käykös mänty? koivu? apassi?
mikä on parasta? mitä eroa mistä sen veistää?

niin ja vielä yksi; voiko kaarnasta tehdä?  :wink:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>