Kalastusvälineet > Rakentelu

Vaapunvalmistusvinkit tänne!

<< < (2/122) > >>

Juzpeliini:
Miten olette tottuneet tekemään nuo runkolangan urat? Moni tuntuu tekevän runkolangan uran siinä vaiheessa kun vaappua ei ole vielä vuoltu eikä sillä ole muuta kuin sivuprofiilin muodot. Itse olen tehnyt vaappuni lähes poikkeuksetta balsasta. Alussa minäkin sahasin runkolangalle uran melko varhaisessa vaiheessa, mutta nykyisin olen paljon suosinut tyyliä missä ensin vuolen uistimen juurikin sen näköiseksi minkä siitä haluan, tämän jälkeen laitan vaapun kankaiden väliin kiinni ruuvipenkkiin, ja sahaan runkolangalle uran vasta tässä vaiheessa. Tämän jälkeen vain huolellinen hiominen.
Miten on muut, oletteko kokeilleet tälläistä, ja millaiset on kokemukset? Minun mielestäni tämä on helpompi tapa saada vaapusta mieleinen, ja vähentää huomattavasti riskiä että runkolangan sahaus menisi hiukan väärään kohtaan. Pistäkäähän mielipiteitä ja kritiikkiä tulemaan tätä tyyliä kohtaan.  :-) 

-Jussi-

Mikko_-Procyon-:
Varhaisessa vaiheessa sahaamisen etu on nimenomaan siinä, että voit vuolla vaapun sen uran ympärille symmetrisesti ja näin saat siitä suoran. Jos sahaat myöhäisessä vaiheessa, on tehdyn virheen korjaaminen mahdotonta ja runko joutaa roskiin.

Toniski:
mikko puhuu kyllä täyttä totta.todella vaikeaa saada sitten suoraan se viilto vuolemisen jälkeen.

Juzpeliini:
Mikolla on tuossa kyllä pointti.  :-)

Itselläni ei kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia tuon sahauksen kanssa, mutta ilmeisesti se olisi  helpompaa (?)  jos opettelisi tekemään sen uran aikaisessa vaiheessa. Minulla siinä vaan tahtoo tulla sitten ongelmia sen kanssa, jos sen uran sahaa aikaisessa vaiheessa, että kun tulee "ahaa elämyksiä" kesken vuolemisen, ja niiden toteuttaminen on välillä hankalaa kun ura on jo valmiina.  :oops:   Sain juuri tuossa hetki sitten kynsiini pienen pätkän apassia, mites onko teillä kokemusta vaappujen teossa apassista? Kannattaako lakata kertaalleen ennen maalausta ( niinkuin olen balsan kanssa tehnyt ) vai tarttuuko ja pysyykö maali hyvin suoraan puhuun maalattuna?

-Jussi-

Mikko_-Procyon-:
No jokaisen kannattaa tehdä vaaput siten, kuin parhaalta tuntuu. Ei ole yhtä ja oikeaa tietä. Mulla on ne sapluunat valmiina ja kaikista tulee "samanlaisia". 

Apassista, että vältä kovia lakkoja. CABin hardit yms lohkeilevat pinnalta miten sattuu.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta