ite käyttänyt n. 10 vuoden ajan scottyn longarm takiloita ja täytyy sanoa että kyllä ne vaan on helpot käyttää. Olen kyllä ollut veneessä jossa on cannonit ja toimiihan nekin niinkun pitää.
ite vaan pidän enemmän tuosta vaakapuolasta(tottunut vain sitä käyttämään). Sähkö takilat ois varmaan ihan hyvät, mutta ei kyllä sovellu paikkoihin jossa tulee uisteltua(liian hitaat).
Tuolla longarmilla yksi puolan kierros on 2ft eli n. 60cm ja se on paljon nopeampi kuin cannonin takiloissa.
Niin ja omasta mielestä vaaka sekä pysty kelat on ihan yhtä keveitä kelata, ei ne kuitenkaan paljoa voimaa vaadi. Eli jos minun pitää veneeseen takilat hommata niin scottyn longarmit valitsisin juurikin sen takia kun, puomi on tosi kestää niin kun koko takilakin. Isällänin oli yli 15 vuotta scotyn longarmit, mutta osti keväällä uudet kun olivat vanhat jo vähän kuluneet.
Takiloissa ui itellä yleensä samat vieheet kuin plaanarissakin tosin pelti ehkä vähän useimmin.
haukea ja lohikaloja uistellessa takiloissa on yleensä pellit, kuhaa kalastellessa vaaput.
Tuota oletko koittanut ikinä kuhalle peltiä?(luulen kyllä että olet) kuhahan on petokala niinkuin hauki joten ottaa samalla tavalla peltiin, kannattaa joskus vaikka koittaa.
Tämän kesän toiseksi paras kuha saalis ainoastaan pelleillä. oiskohan ollut viisi reissua tänä kesänä kun tuli vedettyä kuhaa vain pelleillä. Ei se kuha ainakaan smedsin 93 voimakasta uintia tunnu pelkäävän saati Tintti järvärin uintia. Tintti pellit kuuluukin vakio vieheisiin kuhan uistelussa. Eikä nuo vetotiuratkaan huonoimmasta päästä ole kuhavesillä.