Chat

Äänestys

minkä merkkisiä takiloita käytätte?

Scotty
Cannon
Penn
joku muu

Kirjoittaja Aihe: Takiloista  (Luettu 58185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toniski

• Profiili
Takiloista
« : Syyskuu 26, 2007, 21:08:25 »
kertokaa mielipiteitänne että mitä uistimia uitatte takiloissa ja kuinka montaa takilaa käytätte. ja minkälaista pidätte hyvänä vaaka vai pystypuola, entä laketrollerit?
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

errori

• Vieras
Vs: Takiloista
« Vastaus #1 : Syyskuu 26, 2007, 21:20:45 »
vanhassa veneessä meillä oli kolme takilaa, kaikki lihasvoimalla toimivia pystypuolasia canoneita. sen jälkeen sai 2 canonia kenkää ja tilalle tuli scottyn vaakapuolaisia sähkötakiloita 2kpl.
veneen vaihtuessa ei enää ollut kolmelle tilaa joten nykyään on käytössä vain 2 takilaa ja yksi pölyttymässä tallin hyllyllä.
haukea ja lohikaloja uistellessa takiloissa on yleensä pellit, kuhaa kalastellessa vaaput.

en itse osaa sanoa onko pysty tai vaakapuolalla mitään kovin suurta eroa kun ei ole vaakapuolaisesta mitään kokemuksia. manuaalivehkeissä mulla kuitenkin sellainen mielikuva että pystypuolaista olis helpompi/mukavampi/kevyempi kelata, tai ainakin musta se liikerata on jotenkin loogisempi kuin vaakapuolaisessa :) .

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Syyskuu 27, 2007, 02:51:35 »
ite käyttänyt n. 10 vuoden ajan scottyn longarm takiloita ja täytyy sanoa että kyllä ne vaan on helpot käyttää. Olen kyllä ollut veneessä jossa on cannonit ja toimiihan nekin niinkun pitää.
ite vaan pidän enemmän tuosta vaakapuolasta(tottunut vain sitä käyttämään). Sähkö takilat ois varmaan ihan hyvät, mutta ei kyllä sovellu paikkoihin jossa tulee uisteltua(liian hitaat).
Tuolla longarmilla yksi puolan kierros on 2ft eli n. 60cm ja se on paljon nopeampi kuin cannonin takiloissa.
Niin ja omasta mielestä vaaka sekä pysty kelat on ihan yhtä keveitä kelata, ei ne kuitenkaan paljoa voimaa vaadi. Eli jos minun pitää veneeseen takilat hommata niin scottyn longarmit valitsisin juurikin sen takia kun, puomi on tosi kestää niin kun koko takilakin. Isällänin oli yli 15 vuotta scotyn longarmit, mutta osti keväällä uudet kun olivat vanhat jo vähän kuluneet.   

Takiloissa ui itellä yleensä samat vieheet kuin plaanarissakin tosin pelti ehkä vähän useimmin.

Lainaus
haukea ja lohikaloja uistellessa takiloissa on yleensä pellit, kuhaa kalastellessa vaaput.

Tuota oletko koittanut ikinä kuhalle peltiä?(luulen kyllä että olet) kuhahan on petokala niinkuin hauki joten ottaa samalla tavalla peltiin, kannattaa joskus vaikka koittaa.
Tämän kesän toiseksi paras kuha saalis ainoastaan pelleillä. oiskohan ollut viisi reissua tänä kesänä kun tuli vedettyä kuhaa vain pelleillä. Ei se kuha ainakaan smedsin 93 voimakasta uintia tunnu pelkäävän saati Tintti järvärin uintia. Tintti pellit kuuluukin vakio vieheisiin kuhan uistelussa. Eikä nuo vetotiuratkaan huonoimmasta päästä ole kuhavesillä.
 :-)

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

errori

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2007, 18:20:16 »
perza,
kyllä meillä ainaki nopeus noissa sähkösissä riittää http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=2022, ei ole tullut kertaakaan vastaan niin jyrkkää penkkaa ettei olisi ylös kerinny kelata. jos jotain positiivista pitää vielä sähkösista hakea niin tein noihin takiloihin "kauko-ohjauksen" tuonne veneen cabiiniin joten jos sattuu niin ikävästi, että viettää aikaa hytissä vaikka vähän huonommassa kelissä ja rupee pohja nousemaan niin voidaan nostaa kuulia sisältä käsin (kertaakaan ei vielä niitä olla tarvittu mutta on ainakin paniikki nappulat pahaa tilannetta varten olemassa). miinuksena tässä on vain se että kuulien laskeminen alas päin tapahtuu manuaalisesti vapautuskammesta, eli se ei onnistu sisältä. mutta on niitä minun tietääkseni olemassa sellasia jossa lasku ja nosto käy sähkösesti.

on meillä kuhan vedossakin joskus peltejä ollut takiloissa, nils masterin trolling spoonilla on jokunen kuha tullu. mut pääsääntösesti kuhaa vedettäessä meillä on vaaput.
noista tintti pelleistä oma kokemus on aika laiha, ei ole vielä yhtäkään kalaa noussu ylös niillä vaikka yritys on ollu kova :/
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2007, 19:10:26 kirjoittanut errori »

taildancer

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2007, 19:16:31 »
ite käyttänyt n. 10 vuoden ajan scottyn longarm takiloita ja täytyy sanoa että kyllä ne vaan on helpot käyttää. Olen kyllä ollut veneessä jossa on cannonit ja toimiihan nekin niinkun pitää.
ite vaan pidän enemmän tuosta vaakapuolasta(tottunut vain sitä käyttämään). Sähkö takilat ois varmaan ihan hyvät, mutta ei kyllä sovellu paikkoihin jossa tulee uisteltua(liian hitaat).
Tuolla longarmilla yksi puolan kierros on 2ft eli n. 60cm ja se on paljon nopeampi kuin cannonin takiloissa.
Niin ja omasta mielestä vaaka sekä pysty kelat on ihan yhtä keveitä kelata, ei ne kuitenkaan paljoa voimaa vaadi. Eli jos minun pitää veneeseen takilat hommata niin scottyn longarmit valitsisin juurikin sen takia kun, puomi on tosi kestää niin kun koko takilakin. Isällänin oli yli 15 vuotta scotyn longarmit, mutta osti keväällä uudet kun olivat vanhat jo vähän kuluneet.   

Takiloissa ui itellä yleensä samat vieheet kuin plaanarissakin tosin pelti ehkä vähän useimmin.

Lainaus

Tuota oletko koittanut ikinä kuhalle peltiä?(luulen kyllä että olet) kuhahan on petokala niinkuin hauki joten ottaa samalla tavalla peltiin, kannattaa joskus vaikka koittaa.
Tämän kesän toiseksi paras kuha saalis ainoastaan pelleillä. oiskohan ollut viisi reissua tänä kesänä kun tuli vedettyä kuhaa vain pelleillä. Ei se kuha ainakaan smedsin 93 voimakasta uintia tunnu pelkäävän saati Tintti järvärin uintia. Tintti pellit kuuluukin vakio vieheisiin kuhan uistelussa. Eikä nuo vetotiuratkaan huonoimmasta päästä ole kuhavesillä.

Me uiteltiin tuolla nilakan savonia cup kisassa veto tiuraa takilassa jossa on vihreä hologrammi teippi.Sillä saatin kaikki meidän kuhat ja suurin oli1,8kg.2takilaa scottyn longarmit.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #5 : Syyskuu 27, 2007, 23:12:27 »
kiitos mielipiteistä! ostin ite vasta kaks scottyn depthmasteria ja olen vetäny niissä peltejä että vaappuja ja kalaa on tullut hyvin. semmonen juttu vielä että onko mahdollista saada samaan takilaan useampia uistimia ja jos on niin miten... olen kuullut noita juttuja haluaisin tietää että miten se tapahtuu jos se edes on mahdollista  :-)

errori

• Vieras
« Vastaus #6 : Syyskuu 27, 2007, 23:26:03 »
kyllähän se välilaukaisijan kanssa mahdollista on, niitä on monenlaisia mutta esimerkkinä nyt vaikka tälläinen http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=2024 (meillä on käytössä tuollaiset ja on pelannu hyvin). tai toinen mahdollisuus on käyttää tupla uistinta esim. vaappu+pelti.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2007, 18:02:19 »
mutta onko siinä sitten vaara että tämä välilaukaisiassa oleva uistin menee sotkuun sen pää vavan siiman kanssa? vai voiko esim siimoja porrastamalla  estää sotkemista?

errori

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 28, 2007, 19:37:40 »
ainahan siimasopan vaara on, porrastamalla sitä riskiä voi kyllä vähentää. eli laskee alimmaisen kuvan (joka on kuulassa kiinni) hieman kauemmaksi veneestä kuin siihen yläpuolelle välilaukaisiaan kiinni tulevan ja taas välilaukasian kiinnittää vaikka n. pari metriä kuulan yläpuolelle.
mutta kannattaa miettiä miten kuvat sinne takilaan pistää, ettei laita alimmaiseksi peltiä ja yläpuolelle jotain syvä uintistä vaappua, jos välilaukaisia on liian lähellä kuulaa voi ylempi kuva uida alemman alapuolelle josta voi totennäkösesti tulla sotkua. tai jos näin päin haluaa kuvat pistää niin jättää laukasian riittävän kauas kuulasta.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2007, 19:57:54 »
itellä on nuo välilaukaisiat vähintään 10 jalan päässä alimmasta, eikä ole ikinä tullut sotkuja. Jotkut lohenuistelijathan käyttää mm. 3 vapaa/takila saadakseen parvi efektin veneen perään. Itse koitin kesällä ihan huvikseni tuota 3 vavan systeemiä yhdessä takilassa ja täytyy sanoa että voi se olla lohivesillä ihan tehokas, mutta ei kyllä hauen ja kuhan vedossa ole muuta kun haittaa. Sitten kun alimpaan vapaan iskee kala niin mulle ainakin liikaa hommaaa asettaa taas kaikki 3 vapaa uudestaan.
ja tuo mitä errori sanoi että ei kannata laittaa vaappua ylimpään ja peltiä alimpaan on myös totta tai jos nyt haluaa niin päin laittaa vieheet niin kannattaa sitten sitä väliä jättää vähän enemmän.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #10 : Syyskuu 28, 2007, 20:53:37 »
juu kiitokset vaan neuvoista. kertokaa toki lisää jos vaan jotain uutta hyödyllistä tulee mieleen.

errori

• Vieras
« Vastaus #11 : Syyskuu 29, 2007, 23:26:53 »
tuli ohimennen mieleen semmoinen juttu, ettei ihan täysin kannata luottaa siihen takilan omaan syvyys mittariin, se voi tiettyyn syvyyteen asti pitää ihan kohtalaisesti paikkaansa mutta mitä syvemälle kuulan laskee, sitä enemmän se jätättää taaksepäin mikä taas aiheuttaa sen ettei syvyys pidä enää paikkaansa. seuraavasta on ollut jonkun muun topicin alla pientä keskustelua mutten nyt muista tähän hätään mikä se oli, mutta takilan kuulat on mahdollista saada näkymään kaikuluotaimen näytössä, jolloin ei tarvitse tuijottaa sitä takilan omaa laskuria.
kaiun manuaali asetuksessa se piirtää kuulan jatkuvana tasapaksuna viivana näytölle (olettaen tietysti että herkkyys on kohillaan-> ei liian pieni, ja että kuula osuu kaiun anturin lähettämään keilaan). jos kaiku on asetettu näyttämään kalat "kalan näköisinä" niin oletettavasti se piirtää silloin jatkuvaa kalasymbolia sille syvyydelle.
näin siis ainakin lowrancen kaiussa. muista luotaimista ei oo kokemuksia mutta luulisi sen toimivan muissakin kunhan vaan asetukset on kohillaan, ja nehän saa kohilleen kun vaan jaksaa säätää ja etsiä :).

tämä pienenä vinkkinä jos et (Toniski /ja miksei tietty muutkin) jo sitä tiennyt.

stento-z

• Vika saalis
    • Profiili
« Vastaus #12 : Syyskuu 30, 2007, 13:33:10 »
Mitenköhän vahvaa alumiini peltiä pitäisi hitsata tuohon linderiin että se kestää ton takilan väännön tarkoitus olisi hankkia ensikesäksi tuo takila ja ammattitaitoinen kaveri hitsaa mutta itse joudun noi pellit ostamaan :evil:

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Syyskuu 30, 2007, 19:08:41 »
Mitenköhän vahvaa alumiini peltiä pitäisi hitsata tuohon linderiin että se kestää ton takilan väännön tarkoitus olisi hankkia ensikesäksi tuo takila ja ammattitaitoinen kaveri hitsaa mutta itse joudun noi pellit ostamaan :evil:

Jos tarkotat jalustaa takilalle niin meillä on veneeseen tehty 2-3mm rosteri pellistä sellanen pieni pöytä johon takilan kääntöpöytä on hyvä kiinnittää. Tuosta alumiinista en tiedä miten kestävää se on.
Jalusta on kiinnitetty pulteilla veneen laitaan.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2007, 21:27:45 »
niin antaako pellit sitten paremmin takilassa kuin vaaput? riippuu tietenkin monesta asiasta mutta yleisesti ottaen.  en oo koittanu vielä kunnon peltejä kun pitää hankkia ensin niitä.

errori

• Vieras
« Vastaus #15 : Lokakuu 06, 2007, 22:16:39 »
en osaa siihen sanoa kumpi antais paremmin kalaa vaappu vai pelti, riippuu niin monesta asiasta. mutta vaapun kanssa pitää olla tarkkana (jos se siis on kuulan perässä) siinä mielessä että se tahtoo uidan kuitenkin hieman kuulaa alempana jolloin pohjaa kalastettaessa maapallotärppien määrä voi lisääntyä jossei ole tarkkana, pelti tulee yleensä suurinpiirtein samalla syvyydellä tai vähän ylempänä kuin kuula.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : Lokakuu 07, 2007, 01:23:58 »
Yleeensä takila vieheeksi mielletään juuri pelti koska, se ui suunnilleen samalla syvyydellä kuin kuula poikkeuksiakin kyllä on. Erittäin voimakkaasti uivat pellit saattavat ottaa jopa metrin poukkoiluja.
"normaali" vaappu taas ui väkisinkin syvemmällä kuin kuula ja jos pohjia pitkin vetelee niin ei vaappu ole kyllä paras mahdollinen. Etenkin Herkkä uintiset vaaput saattavat menettää uintinsa ihan pienestä koivun lehdestä jota pohjat on ihan täynnä. Tämän jälkeen vaappu ei enään ole niin kalastava. pelleissä monesti on aika voimakas uinit ja niihin ei niin helposti tommoset köykäset koivun lehdet jää kiinni.

Itse kun vaappua pidän takilassa niin vähän väliä katson onko siellä mitään roskaa. Sillon kun uistellaan syvillä vesillä vaikka kuhaa niin sillon on helpompi vaappua käyttää kun ei tarvitse pelätä pohja kontakteja.
Niin ja siitä että kumpi antas paremmin kalaa niin kait ne molemmat antaa ihan samalla tavalla kalaa. Siinä missä normi vedollakin. Pitää vaan osata laittaa oiekaan tilanteeseen oikea viehe. Hyvin matalaan ja romeikko pohjille laittasin kyllä mielummin peltiä.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #17 : Lokakuu 08, 2007, 22:41:29 »
no vielä niistä pelleistä sen verran että olis varmaan parempi että ne olis vähän kevyempiä? ehkä isompiakin kun mitkään heitto lusikat.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Lokakuu 09, 2007, 16:31:46 »
no vielä niistä pelleistä sen verran että olis varmaan parempi että ne olis vähän kevyempiä? ehkä isompiakin kun mitkään heitto lusikat.
kyllä yleensä vetopellit ovat vähän keveämpiä kuin heitto pellit, mutta on niitä painaviakin vetopeltejä ja ihan heitossa käytettäviä peltejäkin voi vetää jos vaan kestää vetoa. 
Esim. räsäsellähän on eriskeen veto ja heittto pellit.
Toisaalta taas Tintti pelleistä ei ole oikein heitto pelleiksi vaikka painoa löytyykin. Itellä käytössä 8-16cm peltejä eli aika samoja pituuksia kuin heitelläessäkin. Kuhalle olen käyttänyt keveitä ja 8-13cm peltejä. Hauelle sitten välillä jopa noita 16cm peltejä, mutta useimmin joku tommonen isohko ja voimakas uintinen pelti. Esim. smeds 93 tai Tintti järväri ja Mag.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #19 : Lokakuu 11, 2007, 21:41:24 »
kiitos paljon perza hyvistä neuvoista!

Toniski

• Profiili
« Vastaus #20 : Lokakuu 11, 2007, 21:42:10 »
ja tietenkin kaikille muillekkin.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #21 : Helmikuu 16, 2008, 18:50:26 »
olen huomannut että nuo scottyn isot takilanlaukaisimet eivät laukaise kovinkaan helposti. vasta kunnon hauki jaksaa sen laukaista. oletteko muut käyttäneet sitten suoraan kuulasta lähtevänä laukaisimena välilaukaisinta vai sitä ihan tavallista, mutta asettaneet siiman vähän lähemmäs siihen ``hollille`` että se vapautuisi kevyemmästä nykäisystä?

errori

• Vieras
« Vastaus #22 : Maaliskuu 06, 2008, 22:33:56 »
noniin pitkästä aikaa taas täälä... asiaan, tarkoitat vissii tämänkaltaisia laakasijoita? http://rialinna.entecore.fi/resources/userfiles/Image/nettikuvat_2005/Irroitin/Scotty_Power_Grip_1171.jpg

tuohan on se vaijeriin laitettava välilaukasija malli mutta samalla laukasin päällä noita on kuuliin kiinnitettäviäkin ja molempia meillä on käytössä, siiman laitan aina noin puoleen väliin tai jopa lähemmäs sitä "suuta". yleensä kyllä jaksaa laueta jossei nyt ihan tumppi ole sielä alhaalla nykimässä. mutta kyllä ne kalat siitä vavankärjen liikkeistä yleensä näkee, ja kun siiman laittaa lähemmäs sitä päätä niin saa käsinkin helpommin laukastua.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #23 : Maaliskuu 07, 2008, 12:20:49 »
joo no ite oon lähinnä katellut sitä siitä että vapa aina alkaa vähän nykimään kun joku pikkuinen siellä on. täytyy jättää vähän lähemmäs suuta se siima

pekutii

• Profiili
« Vastaus #24 : Kesäkuu 04, 2008, 12:22:02 »
Itsellä vaakapuolaiset Scottin takilat, omassa käytössä toimivat parhaiten. On kokemuksia myös pysty mallista, ei vaan "osaa" käyttää.
Kuhan uistelua pelleillä kannattaa kokeilla, toimii joskus paremmin kuin vaaput. Itsellä paras ollu Ahaneen veto-rohmu http://www.ahane.fi/vieheet/vetorohomu/imagepages/image9.html, tällä tullut useita kuhia ja haukia.
Jos löydätte vielä jostain saman firman puna-valkosta mustilla raidoilla, niin se on vielä parempi.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #25 : Kesäkuu 04, 2008, 21:58:26 »
tinttejä olen vetänyt aika paljon pelteinä ja maistuvat kyllä kuhallekin aika hyvin. lähinnä järväri tinttejä olen hankkinut mutta on jokunen tanekin. :-)

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #26 : Kesäkuu 04, 2008, 22:08:06 »
tinttejä olen vetänyt aika paljon pelteinä ja maistuvat kyllä kuhallekin aika hyvin. lähinnä järväri tinttejä olen hankkinut mutta on jokunen tanekin. :-)

Hommappa noita uusia Kuhastaja peltejä, On tosi hyvä pelti kuhalle ja hauelle ja ahvenkin ottaa yllättävän hyvin. Tiedä sitten onko noilla Räminnä renkailla osuutta hyvään pyytävyyteen.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #27 : Kesäkuu 04, 2008, 22:15:27 »
joo! on ollu kyllä aikeissa heti kun tulee vastaan niin ostaa pari. olen kuullut niistä hyvää palautetta muiltakin ja onhan sitä pakko itse kokeilla kanssa. täälläpäin (äänekoskella) kun ei edes tunnu olevan noita oikein hyvin varustettuja kalastuskauppoja, joissa olisi edes tintti uistimen peltejä.

kalastin

• Profiili
« Vastaus #28 : Tammikuu 20, 2010, 16:36:45 »
Jotta takilan kuula näkyisi kaiun näytössä, tulisiko kaiun anturi asentaa veneessä takilan jälkeen lähemmäs perää? Kääntelemällä kaiun anturia saa varmaan myös kuulan näkösälle, mut syvyyslukemat varmaan heittää jos kaiun keila ei ole pohjaa kohti.

KALIKKA

• Foliohattu
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : Tammikuu 20, 2010, 18:31:58 »
itellä anturi veneen perässä oikeella puolella ja kumpikin kuula näkyy kaijussa 3-18m välillä.
yllätys kyllä vasen kuula näkyy vähän liiankin hyvin 3-9m välillä kun meinaa kaiku sekoilla
mut herkkyyttä pienemmälle vähäks aikaa niin näyttää taas oikein.
anturia kääntämällä saa myös ihmeitä aikaan kunhan on tolkku siinäkin hommassa .eikä
tuo syvyys hirveesti siinä muutu.lyhkäsellä vaparilla 8-15m syvyydestä saa houkutin levyn ja raksin
näkymään kaijun näytössä kohtuu hyvin kun kääntää anturia sopivasti(vapari 4-6m)
kiva kattella,kun kalat käy ihmettelemässä tarjousta.joskus tärpin näkee näytöltä
ennenkuin vapa ees notkahtaa :-)
yleensä viiva katoaa ja ihmetellä miks ei kelpoo.
niin ja se kaiku on miulla 334c lovransen yhistelmä rakkine
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>