Chat

Kirjoittaja Aihe: Cab,DeBeer,Createx: Kertokaa tietoja  (Luettu 19154 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kuha-Eki

• Profiili
Cab,DeBeer,Createx: Kertokaa tietoja
« : Marraskuu 05, 2007, 20:15:42 »
Eli minä ja varmaan joku muukin on etsinyt tietoja näistä maaleista, mutta on löytänyt vain tietoja pirstottuna ympäriinsä. Nyt saisi pistää kaikki tietonsa peliin ja kerätä tietoja esim. mikä ohenne kullekkin, ohennussuhde, mistä saa ostettua, hintaa, mikä räkii ruiskussa yms.
Dekan jätin pois ,koska kukaan "ammattilainen" ei tietääkseni käytä niitä.
Itselle on  vähän epäselvää onko DeBeer (vai De Beer) liuotin- vai vesiohenteinen.
Koukuttaako?

[t-k]

• Profiili
Vs: Cab,DeBeer,Createx: Kertokaa tietoja
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2007, 20:34:40 »
Tässäpä jotain tietoa.

Cab. Cab on liuotinohenteinen maali. Ohneteena voi käyttää tinneria, astoonia, ohenne 8. Itse olen ohentanut cabeja suhteella 1:1. Eli ½ maalia ja toinen ½ohennetta. Ohennustarve riippuu myös ruiskusta millä maalaat, ja  onko maali esim. peitto- tai effectmaali. Cab ei räi (miten kirjoitetaan?) juuri missään ruiskussa, jos sitä on ohennettu tarpeeksi, se on taas toinen juttu, mitä liika ohentaminen tekee maalipinnalle. Cabin hinta riippuu siitä, onko se coat, color, metallic tai effect. Yleensä 1purkki (50ml) maksaa 5-7€.

Tässä ostopaikkoja, mistä olen itse ostanut Cab-maaleja, saa toki myös muualta.

Rialinna. http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=1

Samfishing. http://www.samfishing.fi/

Salmo

• Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2007, 21:02:30 »
De Beer on hollantilainen automaalivalmistaja, jolta löytyy sekä liuotinohenteisia että vesiohenteisia maaleja.

Itse hommaan vesiohenteista De Beeriä Nokian Väristä, missä ne ohennetaan valmiiksi sopivaan suhteeseen. Createxiin verrattuna vesiohenteinen De Beer painii täysin eri sarjassa. Sumu on ruiskutettaessa paljon hienompi, värit syvempiä ja maali toimii 200-NH Badgerissani erinomaisesti. Hinta on perusväreillä muistaakseni n. 10 eur / 100 ml.

Createxiakin tulee käytettyä edelleen, etenkin erikoisvärejä. Mutta melkeinpä ainoastaan siksi, että niitä viellä hyllyltä löytyy.

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2007, 21:18:04 »
De Beer on hollantilainen automaalivalmistaja, jolta löytyy sekä liuotinohenteisia että vesiohenteisia maaleja.

Itse hommaan vesiohenteista De Beeriä Nokian Väristä, missä ne ohennetaan valmiiksi sopivaan suhteeseen. Createxiin verrattuna vesiohenteinen De Beer painii täysin eri sarjassa. Sumu on ruiskutettaessa paljon hienompi, värit syvempiä ja maali toimii 200-NH Badgerissani erinomaisesti. Hinta on perusväreillä muistaakseni n. 10 eur / 100 ml.

Ovatko vesi- ja liuotinohenteiset samanlaatuisia vai onko huomattavaa eroa?
Eikö noita saa pienemmissä purkeissa esim. 50ml täyttä maalia ja sitten kotona ohentelisi?
Näin vain ison mainoksen erään esson kyljessä ja joku automaalaamo siellä oli. Sisällä en käynyt, mutta saisiko semmoisesta pieniä purkillisia. Onko joku saanut joltain automaalaamolta semmoisia pien purkkeja?
Koukuttaako?

[t-k]

• Profiili
« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2007, 21:23:39 »
Automaalaimoista kannattaa kysyä ''jämäpurkkeja''. Tosin, en ymmärrä, miksi olisit ostamassa De Beerin liuotinohenteisia maaleja, kun Cabia saa juuri tuossa 50ml pullokoossa, mitä voit sitten kotona ohentaa.

Edit: Juves kertoi aikaisemmin jossain, että vesiohenteisilla ei voi tehdä pintä kuvioa, ilma että ruisku alkaisi räkimään maalia. Myös liuotinohenteiset kuivuu nopeammin, kun vesiohenteiset. Ja tietääkseni, liuotinohenteisilla tulee myös parempi sumu, kuin vesilitkuista.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2007, 21:27:25 kirjoittanut [t-k] »

Kuha-Eki

• Profiili
Vs: Cab,De Beer,Createx: Kertokaa tietoja
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2007, 21:34:16 »
Olisin kiinnostunut noista De Beer:in vesiväreistä kun ovat kuulemma parhaita vesivärejä...Ilmanvaihtoa ei ole
Koukuttaako?

Hero

• Profiili
« Vastaus #6 : Marraskuu 06, 2007, 18:11:38 »
Minuakin kävi kiinnostamaan noi De Beer:in maalit, voiko tilata suoraan netistä?

teroJ

• Profiili
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2008, 20:17:31 »
Minulla on käytössä Debeerin vesilinja automaalaamossani. värit voi ostaa joko valmiiksi ohennettuina tai ohentaa itse. Voin kyllä myydä niitä mutta saako niitä lähettää postissa ilman mitään lisäkuluja?

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #8 : Tammikuu 29, 2008, 18:32:08 »
Itse löysin jo näitä vesiohenteisia Debeerejä, mutta vaikeaa se oli (onneksi on sukulaisia ympäri Suomea :wink:).

Ei varmaan kannata lähettää mitään maaleja postissa, kun tuppaavat menemään pilalle kylmässä... Itselläkin meni pari Createxia huonoksi kun tilasin niitä, ja vaikka postipaketissa oli ei saa jäätyä tarra niin kyllähän ne maalit pääsivät kylmään jossain vaiheessa.  :|
Koukuttaako?

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2008, 18:36:25 »
Eli kuinka kauan kannattaa kuivattaa Debeereillä sutattuja vaappuja ennen kun voi lakata ohueen Cabiin ongelmitta?
Tai jos on maalannut Debeer+Createx yhdistelmällä?

Juves tietää varmaan... :wink:
Koukuttaako?

Salmo

• Vieras
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2008, 22:17:57 »
Eli kuinka kauan kannattaa kuivattaa Debeereillä sutattuja vaappuja ennen kun voi lakata ohueen Cabiin ongelmitta?
Tai jos on maalannut Debeer+Createx yhdistelmällä?

Juves tietää varmaan... :wink:

Itse olen antanut kuivua useamman päivän, varmuuden varalta. Joskus on 3 päivää kuivuneet maalikerroksetkin rypistyneet. Paksu maalikerros saattaa pohjalta olla vielä märkää, vaikka pinta tuntuu kuivalta.

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2008, 16:05:17 »

Tällaista jälkeä syntyy vaikka maali olisi kuivunut usean päivän. Kuvassa oleva vaappu on maalattu varmaan viisi kertaa uudestaan ja aina pinta kusee!

Pohjustus: 24h imeytys Cab (regular, kusen ohut), 7 kertaa dippaus Cabiin (sama regular, kusen ohut)
Pinnoitus: Valkoinen pohjamaali (Debeer, vesiohenteinen), päälle flur. keltainen (Createx), päälle pilkut (deka), päälle Cab (regular kusen ohut) ja heti ensimmäisen dippauksen jälkeen pinta on mitä on... Rupeaa pikkuhiljaa kyllästyttämään.

Missä vika?
Koukuttaako?

Shield

• Profiili
« Vastaus #12 : Maaliskuu 26, 2008, 17:07:05 »

Cabiin (sama regular, kusen ohut)
[/quote]

Jos käyttämäsi CAB on liian ohutta? Liuotin voi olla voimakkaampi, kuin lakka. Vai onko?

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #13 : Maaliskuu 26, 2008, 18:41:57 »
Olen kyllä kokeillut paksumpaa seosta, mutta ei siitä ollut mitään apua. Ja sain tietää, että Debeereiksi luulemani maali ei ehkä olekkaan Debeeriä (ei niihin sukulaisiinkaan voi aina luottaa).

Nyt olen päättäänyt heittää vesimoskat romukoppaan ja ostaa Cabeja. Sisätiloissa täytyy maalailla ikkuna auki ja ovet kiinni teljettyinä... Täytty vaan odottaa kuukausirahaa, että voi käydä ostamassa pari putelia Cabia testiksi.  :lol:
Koukuttaako?

Shield

• Profiili
« Vastaus #14 : Maaliskuu 26, 2008, 19:00:07 »
Joo itsekkin maalaisin cabeil, mutku tuuletus ei onnistu meil hyvin :-D

Shield

• Profiili
« Vastaus #15 : Maaliskuu 26, 2008, 19:26:19 »
Olen kyllä kokeillut paksumpaa seosta, mutta ei siitä ollut mitään apua. Ja sain tietää, että Debeereiksi luulemani maali ei ehkä olekkaan Debeeriä (ei niihin sukulaisiinkaan voi aina luottaa).

Nyt olen päättäänyt heittää vesimoskat romukoppaan ja ostaa Cabeja. Sisätiloissa täytyy maalailla ikkuna auki ja ovet kiinni teljettyinä... Täytty vaan odottaa kuukausirahaa, että voi käydä ostamassa pari putelia Cabia testiksi.  :lol:

Älä heitä pois vesivärei! Voin ostaa sulta ne, jos hinta ei ole huimaava. Sano mitä värejä sulla on niin ostan ne (ehkä) pois :-)

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #16 : Maaliskuu 26, 2008, 19:58:54 »
Noo, kyllä mä noita saatan johonkin vielä tarvita, joten en myy niitä pois (määrätkin on aika pieniä).

Äiti sano mulle, että osta pois niitä Cabeja jos ne on parempia. Hajukaan ei haittaa (porukat on jo tottuneet lakkojen tuoksuihin)  :wink:
Koukuttaako?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : Maaliskuu 26, 2008, 20:28:15 »
Noo, kyllä mä noita saatan johonkin vielä tarvita, joten en myy niitä pois (määrätkin on aika pieniä).

Äiti sano mulle, että osta pois niitä Cabeja jos ne on parempia. Hajukaan ei haittaa (porukat on jo tottuneet lakkojen tuoksuihin)  :wink:

No tota kun alat ruiskulla suihkimaan esim. asetonilla ohennettuja cabeja niin haju on hirveä! Paljon pahempi kuin pelkkä lakkaaminen. Siitä jää huoneistoon sellanen "pilvi" kun suihkasee.
opiskelija asunnossa tuli maalattua joskus avonaisen ikkunan vieressä niin että suihkin ikkunaan päin, näin sai vähän käryjä minimoitua, mutta kyllä se haisi siitäkin huolimatta. Ikkuna kun on auki niin nopeasti tulee kylmäkin siinä ikkunan vieressä ollessa.
Eikä ne käryt ihan hetkessä huoneistosta katoa vaikak ois kaikki ikkunat ja ovet auki.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

antza861

• MSN Messenger  - antza861@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Maaliskuu 26, 2008, 21:13:13 »

Tällaista jälkeä syntyy vaikka maali olisi kuivunut usean päivän. Kuvassa oleva vaappu on maalattu varmaan viisi kertaa uudestaan ja aina pinta kusee!

Pohjustus: 24h imeytys Cab (regular, kusen ohut), 7 kertaa dippaus Cabiin (sama regular, kusen ohut)
Pinnoitus: Valkoinen pohjamaali (Debeer, vesiohenteinen), päälle flur. keltainen (Createx), päälle pilkut (deka), päälle Cab (regular kusen ohut) ja heti ensimmäisen dippauksen jälkeen pinta on mitä on... Rupeaa pikkuhiljaa kyllästyttämään.

Missä vika?

Voisiko olla että maalipinta on liian paksu? Itsellä oli joskus samanlaisia ongelmia, tai en muista oliko vaappuni rypistyneet mutta halkeamia oli paljon, ei tosin kaikilla kohdilla vaan niissä missä pinta oli paksumpi.
Meinaatko äijä saada kalaa?

Salmo

• Vieras
« Vastaus #19 : Maaliskuu 26, 2008, 22:05:21 »
Olen ennenkin kertonut, että tosinaan olen saanut 3 päivää kuivuneen maalipinnan rypistymään. Kun maalipinta on paksu, niin alla olevat kerrokset eivät pääse kuivumaan nopeasti. Sen takia hiusfööni on aina kompuran vieressä, kun maalaan. Kuivaan siis föönillä joka kerroksen kosketuskuivaksi ennen seuraavaa. Tällä tavalla parin päivän kuivatus riittää hyvin ennen ensimmäistä lakkakerrosta.

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #20 : Maaliskuu 27, 2008, 16:08:50 »
No olen kyllä kuivattanut vaappuja kauan, kerran jopa puolitoistaviikkoa ja tulos sama kuin kuvassa.

Createxeissa on myös yksi ärsyttävä juttu: Maali ei peitä kunnolla ja jos käyttää paksumpaa maaliseosta niin se ei taas tule ruiskusta kunnolla ulos.
Koukuttaako?

Salmo

• Vieras
« Vastaus #21 : Maaliskuu 27, 2008, 18:07:25 »
No olen kyllä kuivattanut vaappuja kauan, kerran jopa puolitoistaviikkoa ja tulos sama kuin kuvassa.

Createxeissa on myös yksi ärsyttävä juttu: Maali ei peitä kunnolla ja jos käyttää paksumpaa maaliseosta niin se ei taas tule ruiskusta kunnolla ulos.

No todennäköisesti tuo käyttämäsi ohenne on väärä. Vaihda se vaikka Lakkavalmisteen Ohenne-8:aan. Ainakin varmuudella toimii CAB:in lakan kanssa.

Tuo ainainen rypistyminen kertoo sen, että tuon lakan kanssa tosiaan on jotain ongelmaa. Eli ei se CAB:in maaleihin siirtyminenkään välttämättä autuaaksi tee. Koita ensin saada homma onnistumaan vesivärien kanssa ja mieti sitten, tarvitseeko vaihtaa liuotinohenteisiin. Ei mulla mitään CAB:in maaleja vastaan ole, mutta kokemuksesta voin sanoa, että käyttämilläsi vesiohenteisillakin pärjää.

Toniski

• Profiili
« Vastaus #22 : Maaliskuu 28, 2008, 22:06:00 »

sen verran tähän vielä, että en kyllä minäkään suosittele lakkaamaan missään sellaisissa tiloissa, joissa ihmisiä on. Lakan käryä ei varmasti ole terveellistä hengittää, koska niissä on sen verran myrkkyjä, että eivät kyllä kuulu hengitettäväksi. itse erehdyin joskus lakkaamaan cabilla huoneessani kesällä siten että ikkuna kyllä oli auki, mutta kun sitten siellä käryissä olin tunnin verran niin täytyy sanoa kyllä että ei kyllä ihan vähään aikaa haistanut yhtään mitään.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Kuha-Eki

• Profiili
« Vastaus #23 : Maaliskuu 28, 2008, 23:43:53 »
Nojoo, oikeastaan se pieni nurkkaus jossa väsäilen on aika hyvä, kun suoraan yläpuolella on semmonen ilmastointi rööri jonne ne suurimmat hajut menee vartissa. Loput menee ikkunasta pihalle (kun ovi on kiinni, muuten hajut leviäis joka paikkaan) ja itsellä tietenkin maskit päässä. Koirakin tuli yks päivä kurkkaamaan mitä mä teen ja siitäkin voi päätelä että ei haise.  :lol:
Koukuttaako?

Toniski

• Profiili
« Vastaus #24 : Maaliskuu 29, 2008, 08:14:06 »
joo maskin käyttö on kyllä varmasti kannattavaa. en kyllä oo käyttäny kun tuolla autotallissa käyn vaan kastamassa äkkiä nuo vaaput, niin siinä ei mee kun joku minuutti.
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Baron

• Profiili
« Vastaus #25 : Heinäkuu 17, 2008, 12:00:18 »
Mitenkäs kannatta createxeja ohennella?Ruisku tulee tänään tai huomenna postissa ja eipä oo mitään hajua sekoitus suhteista tai ruisku maalauksesta! :?
Ja vielä sellasta, että onko cab maaleilla maalatessa otettava huomioon samat asiat kuin cab lakalla,eli lähinnä lämpötila+18 ja ilman kosteus alle 75%?Toisin sanoen haalistuuko värit niinkuin lakka jos on liian kosteaa tai kylmää?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 17, 2008, 13:38:52 kirjoittanut Baron »

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #26 : Heinäkuu 18, 2008, 13:25:52 »
No tuota tuota.. vanhaa tuo yllä oleva keskustelu, mutta ehdottomasti helpoin ratkaisu on heittää ne vesimaalit niin pitkälle kuin lentävät. CABin maaleja vain tilalle. Itse maalailen niillä sisällä, mutta se vaatii vähän kikkailuja. Maalauspaikkana on nykyään kylpyhuone, jossa saa ikkunan auki aina maalaussession päätteeksi, esim. mustat raidat vaikka 5:een vaappuun.. sitten tuuletus... sitten punaiset selät 7.ään vaappuun.. ja taas tuuletus. Tuuletuksen aikana sekoitan uuden maalin ja siivoan jäljet. Alla ja seinillä on sanomalehtiä runsaasti teipattuna. Ruisku kuin ruisku ruikkii maalia minne sattuu varoittamatta. Aina välillä sinne kuivuu kevyt tukos, joka "räjähtää" sitten ulos ja sotkee seinät ja ympäristön. Maalipölyn leviämisen estämiseksi olen laittanut maalauspisteeni eteen ison pahvilaatikon, jossa pohjalla on kasteltuja talouspapereita. Niihin jää osa pölystä heti kiinni, mutta välillä joutuu siivoilemaan ne pölyt muutenkin. Jos pölyjä ei siivoa (maalaamisesta syntyy PALJON pölyä!), niin se näkyy äkisti vaapuissa. Pinnoissa on epäilyttäviä punaisia sävyjä yms, mitä ei tarvitsisi olla. Hajut siis menevät ikkunasta pihalle, mutta pöly on se suurempi ongelma. Kaasumaski on pakollinen varuste, mielellään yhdistelmämaski. Kaasusuodin ei poista hiukkasia, eikä hiukkassuodin kaasuja. Maalailun päätteeksi KAIKKI pinnat kylppärissä tulee pestä, koska muuten tuo pöly pinttyy kiinni (nimimerkillä kokemusta on..).  Olen kyllä maalannut teininä omassa huoneessa kynäruiskulla ja spraylla. Lakannut 50 vaappua ja nukkunut samassa tilassa. jne jne.. ei tuo nyt missään ole ihmeemmin tuntunut. En silti suosittele ketään tekemään niin, mutta jossain määrin tuo hysteerinen pelko on liioiteltua. Nuo kuivuu kuitenkin todella nopeasti ja tuulettamalla pitoisuudet ilmassa alenevat aika nopeasti. Itse vaaputhan haisevat varmaan puoli vuotta lakkauksen jälkeen vielä.

Baron. Maalit voivat näyttää ihan oudoilta ennen lakkausta. Esim. coat-musta on harmaata, mutta vasta lakan jälkeen se kirkastuu. Vinkkinä silti, että älä maalaa mitään color-punaisen päälle, koska se "syö" ne värit itseensä + tykkkää myös valua.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Baron

• Profiili
« Vastaus #27 : Heinäkuu 18, 2008, 16:45:22 »
Kiitosta Mikko vinkeistä!Tänään tosiaan tuli ruisku postissa ja kohta kokeilua kehiin! Saa nähdä mitä siitä tulee. Tilasin createxeja kokeeksi koska sisällä pitäis maalailla ja ne on varmaan vauva ystävällisempiä kuin cabit, mutta cabejä löytyy myös.

Kylmä-Mika

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : Heinäkuu 18, 2008, 18:56:08 »
Createx toimii hyvin päävärinä ja pohjavärinä... tarkkoihin paikkoihin en suosittele

kalamies]

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : Heinäkuu 20, 2008, 20:32:56 »
En tiedä olenko kukaan neuvomaan, mutta aluksi kannattaa varmaan ostaa createxeja. Ja hei! mistä näitä ga beerejä saa :O Ja onko siis parempia kuin createxit?

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>