Muut keskustelut > Keskustelua Kalapedian artikkeleista

Järvituulastus

<< < (2/2)

remolux:
tullu tuulastusta sen verta harrastettua että ainaki omakohtasella kokemuksella voisin sanoa näin: kun hakee keilaan kalaa ja varsinkin jos se o suuri hauki ni en näytä sitä valopistettä suoraan kalaa kohti vaan viereen niin että se tavallaa näkyy puoliteholla tai sit käännän valon kokonaan pois ja haen uudestaan ko olen lähempänä.. moni isompi huke on lähteny ko oon osottanu suoraa kohti, kyl se sen vilautuksen kestää mut jos oot esmes 10m päässä ja kokoajan osotat pistettä kohti ni aina usein ne o karannu.. ja iso aborre o kans arka.. tietty tähän vaikuttaa kalan hereillä olo aste.. jokainenhan muistaa perus säännöt kalan asennosta rantaa kohden, et millo se o valppaillaan ja millo ei välitä mistää mitään, tää tosin pätee vain haukeen.. ainaki mun mielestä..

tuulastukseen käyttäny nuorena kploppina 100w halogeenia ottalamppu mallina, ja sit tuli kokeiltua styroksia n. neliön pala jos keskellä pilttipurkissa 55 tai 100w halogeeni, tästä se hyvä puoli että toimi usvassa ja pienessä tuulessakin, helppoa kuljettaa atraimen piikeillä. oikea hasakki kunnon varjostimella on myös tod hyvä vehjes.. nykysin 36ledinen ottalamppu 12v akulla jos muuntaja välissä, on se tekniikka ihmeellistä..

hauelle ja ahvenelle erilaiset atraimet ja jos syvemmässä vedessä ni haavitus menetelmää affenelle, muutes tod hyvä keksintö  :wink:

harri.b:
Asia on juuri näin miten remolux sen kertoi! Tulin juuri järveltä ja saalistakin jonkin verran tuli, yritän laittaa jotain kuvia tuonne kalastuskuvia palstalle, jos viellä osaan..

Timpe:
Samaan tulokseen minäkin olen tullut, että suoraan valolla kalaa kohti näytettäessä se herkemmin "ottaa ritolat" kuin että näytän hieman sivuun.
Tuohon Percan kolumniin voisi tietysti välineisiin lisätä yhdeksi vaihtoehdoksi harppuunan.Tuotakin on joskus tullut kokeiltua, ja ihan mukavaa ja toimivaa hommaa se on, jos vaan on tarpeeksi voimakas harppuuna eikä kalasta liian syvältä.

--- Lainaus käyttäjältä: remolux - Lokakuu 27, 2008, 23:13:00 ---...jos syvemmässä vedessä ni haavitus menetelmää affenelle, muutes tod hyvä keksintö  :wink:

--- Lainaus päättyy ---

Mites se tämä menetelmä oikein toimii? Haavilla kahmaset kalan niinkuin normaalistikkin haavitaan? Entäpä jos se möllöttäänkin pohjassa?
Täytyy varmaan joskus kokeilla..

remolux:
harvoin mää olen affenta välivedessä nähny ainakaan paikallaan, eikö ne o pohjassa ja viel kivien päällä vaikka itte et sitä kivee näkiskää, mut meeppä sirauttaa piikillä, klonks.....

itte oon käyttäny tällästä systeemiä affenten kans: on n.60cm levee haavin suuaukko ( jäykkää rautalankaa), havaksena joku 12mm, kannattaa olla ohutlankasta esmes syöttiverkosta tehtyä... havaspussin pituus kaks kertaa suuaukon leveys eli tässä tapauksessa 120cm. havas leikataan ja jamotaan suippo muotoon. painotetaan alapaulalla suuaukkoa ja havasta tasaisesti ei kumminkaan liikaa. solmitaan esmes 0.50mm kirkasta siimaa suippoon päähän parimeetriä ja toinen pää harjanvarren päähän, harjanvarren päässä myös koukkaus tarkoitukseen tehty koukku. harjanvarren pituus kannattaa olla puoltoista kertaa syvyys missä kalastaa, helpompaa..

jos joku tajus mitä tarkotin, onneks olkoon  :-D

eli käytännössä toimii näin: näät affenen pohjalla, lasket haavin sen päälle, affen lähtee uimaa pakokauhulla haavissa, koukkaat harjanvarrenpäässä olevalla koukulla luokin laitaan, vedät haavia pohjassa sivulle niin että affen pakottautuu pussin perälle ja sit vaan koukkaat haavin veneeseen. kuullostaa helpolta ja sitä se onkin. joskus ko affenia on ni läjässä että o saatu kolmeekin kerralla. tää toimii myös hauelle mut pussin pituus pitää olla kaksinkertanen.. se mukava puoli tässä on että kala ei vahingoitu ja saa helposti akvaarikaloja  :wink:

mää oon huono selvittää tällainäin mut voisin joskus heittää kuvalla, tosin laitos kotikonnuilla, itte tääl toispuolelsuomee..

cpt miller:
Artikkeli siirretty Kalapediaan 5.4.2010
http://www.kalapedia.fi/index.php?title=J%C3%A4rvituulastus

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta