Chat

Kirjoittaja Aihe: NC lakka  (Luettu 8295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
NC lakka
« : Helmikuu 22, 2008, 14:56:05 »
Onko kukaan kokeillut Rianlinnassa myytäviä NC-lakkoja? Näkyi olevan muutamaa eri tarkoitukseen sopivaa, litran pulloissa n.20e/litra. Pohjalakat ja pintalakat olivat erikseen. SIlmämääräisesti vaikuttivat melko ohuilta, joten vaatinee melko monta kastoa, mutta jos on niin kovaa kuin sanovat olevan, niin voisi olle mielenkiintoista kokeilla.

Tänne kokemuksia, jos löytyy..

Kyseessä on siis nitroselluloosalakka.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
Vs: NC lakka
« Vastaus #1 : Helmikuu 22, 2008, 18:29:08 »
Eipä ole noista Rialinnan lakoista kokemusta, kenenköhän valmistamaa ko. lakka on?
Ainakin kalamies.comin nimimerkki "pave" nitrolakka ei kyllä sovellu käsin kastoon oikein mitenkään vaan vaatii lakka koneen. Kovahan pinnasta tulee ellei jopa liian kova tuolla paven nitrolla, mutta minulle tulee aina ilmakuplia ja muita juttuja pintaan.
salmonin nitroa en ole kokeillut(löytyy juuri erikseen pohjaan ja pintaan lakat), mutta kuulema ei tule niin kova pinta kuin paven nitrolla. Tosin pintaan ei tule mitään ilmakuplia eikä käärmeen nahka kuvioita.
Mutta ei sekään ole niin helppoa käyttää kuin Cab lakka.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2008, 18:31:13 kirjoittanut perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

yoonas

• Tökerön kuvankäsittelyn erikoismies
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2008, 22:09:59 »
Joo, ei ole varsinaista kokemusta rialinnan lakasta, mutta niinhän se homma on kuten Perza sanoi, että kovia ovat nitrolakat.
Nitroselluloosalakan ohuus kai johtuu siitä että paksumpi lakka rypistyisi lenkkien ja sellaisten kohdalta helposti. Itsellä ainakin kävi noin, kun purkista oli liuotin paennut ja lakka jäykistynyt... Lisäksi pirulainen halkeili muutamaan otteeseen.
Voihan tuota kokeilla, mutta voi olla että palaat takaisin CABiin (vai mitä käytätkään?)... Ite ainakin palasin takaisin probiin, vaikka se aika haukuttu tuote onkin.

Monihan tosin käyttää Nitroa ja liputtakin sen puolesta. Kokeile ihmeessä ja kerro mitä tykkäsit!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2008, 22:51:22 »
En varmaan kokeile :D

Mä olen elämäni aikana upottanut jo niin paljon rahaa kokeiluihin, etten jaksa enää sitä rumbaa käydä läpi. Siksi kysyn, että jos joku muu olisi tehnyt tällä kertaa sen minun puolesta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

yoonas

• Tökerön kuvankäsittelyn erikoismies
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Helmikuu 23, 2008, 19:58:30 »
En varmaan kokeile :D

Mä olen elämäni aikana upottanut jo niin paljon rahaa kokeiluihin, etten jaksa enää sitä rumbaa käydä läpi. Siksi kysyn, että jos joku muu olisi tehnyt tällä kertaa sen minun puolesta.
Juu, ja eikös se ole tän foorumin yks idea, ettei aina tartte kiivetä pers-edellä puuhun  :wink:

antza861

• MSN Messenger  - antza861@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Helmikuu 27, 2008, 10:08:20 »
Onko tietoa lakan valmistajasta? Itselläni on noita "Salmonin" NC-lakkoja, pinta- ja pohjalakka erikseen. Tuon lakan valmistaja on Akzo Nobel--->www.akzonobelteollisuusmaalit.com. Lakka on kyllä todella hyvä käyttää. Sopii hyvin käsin kastoon ja tuo paksu pohjalakka ei vaadi kuin 4-5 kastoa kun on jo maalausvalmis ja täyttää hyvin pienet kolot. Kirkas pintalakka antaa todella hyvän kiilllon vaapulle, paljon kiiltävämpi kuin Paven nitrolla tai LV-1.

Mutta sitten niitä haittapuolia: Lakat kuivaa todella hitaasti, Sopiva kastoväliä on noin 12 tunnin välein. Ja lakka ei ole niin kovaa kuin Paven nitro, eli jälkiä tulee pintaan paljon helpommin. Mutta lakka lohkeilee myös  helposti, esim. uintilevyn uraa tehdessä saattaa uran vierestä lohjeta pala lakkaa irti. Hauen hampaissa kestämistä en ole vielä päässyt tällä lakalla kokeilemaan, mutta epäilen ettei varmaan kovinkaan hyvin kestä.

Tämän hetkisistä kokemuksista voin sanoa että paras lakka mitä vaapun päällä olen nähnyt on juurikin tuo Paven nitro. Ja kuten perza jo sanoi, käsin kaston kanssa ei tahdo saada hyvää pintaa aikaan. Täytynee varmaan rakentaa lakkausautomaatti, jos tuota nitroa sattuu jostain lisää samaa.
Meinaatko äijä saada kalaa?

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #6 : Helmikuu 27, 2008, 11:03:15 »
En muista, oliko niillä mitään merkkiä. Olivat sellaisissa litran muovipulloisssa (Vähän kuin läpinäkyvä lasol-pullo). Etiketissä luki, että "NC-lakka". Sitten oli lyhyt käyttöturvatiedote ja sisällön kuvaus.

Nitrolakkoihin siirtymisessä minulla suurin kynnys on juuri tuossa käsin tehtävän lakkauksen vaikeudessa. Minulla ei ole intressejä rakennella mitään lakka-automaatteja muutamaa vaappua varten, sen verran vähäistä on tuotanto tällä hetkellä.

Taho

• Profiili
    • Taho-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Helmikuu 29, 2008, 14:00:59 »
Mutta sitten niitä haittapuolia: Lakat kuivaa todella hitaasti, Sopiva kastoväliä on noin 12 tunnin välein. Mutta lakka lohkeilee myös  helposti, esim. uintilevyn uraa tehdessä saattaa uran vierestä lohjeta pala lakkaa irti.

Tarkoitat siis tuota Salmonin myymää lakkaa?
Muuten samaa mieltä mutta noissa kahdessa asiassa olen erimieltä. Itse olen kastanut samalla lakalla vaaput hyvinkin lyhyillä väliajoilla, n. 30 min (lakka jo kuivunut). Huoneen lämpötila 13-17 astetta. Ja uintilevyn uraa tehdessä ei ole koskaan lohjennut kyseinen lakka eikä muitakaan lohkeamia ole tapahtunut.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #8 : Helmikuu 29, 2008, 14:13:04 »
Eikös se kuivuminen ollut sidoksissa UV-säteilyyn?

antza861

• MSN Messenger  - antza861@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2008, 14:43:58 »
Mutta sitten niitä haittapuolia: Lakat kuivaa todella hitaasti, Sopiva kastoväliä on noin 12 tunnin välein. Mutta lakka lohkeilee myös  helposti, esim. uintilevyn uraa tehdessä saattaa uran vierestä lohjeta pala lakkaa irti.

Tarkoitat siis tuota Salmonin myymää lakkaa?
Muuten samaa mieltä mutta noissa kahdessa asiassa olen erimieltä. Itse olen kastanut samalla lakalla vaaput hyvinkin lyhyillä väliajoilla, n. 30 min (lakka jo kuivunut). Huoneen lämpötila 13-17 astetta. Ja uintilevyn uraa tehdessä ei ole koskaan lohjennut kyseinen lakka eikä muitakaan lohkeamia ole tapahtunut.

Siis kyllä vaappu on pintakuiva melko nopeastikin lakkauksen jälkeen mutta pinta on vielä pitkään melko pehmeää ja voi toki käyttää lyhyempiäkin kastoaikoja mutta kun antaa edellisen pintakerroksen kuivua kunnolla ennen seuraavaa lakkausta niin vaappu saa lopullisen kovuuden paljon nopeammin.

Ja mitä siihen uintilevyn laittoon tulee niin kyllä onnistuu hyvin jos sen laittaa 1-2 päivää viimeisestä lakkauksesta jolloin lakka ei ole vielä liian kovaa mutta itselläni monesti jää vaappu uintilevyä vaille viikoksi tai pariksi niin sitten kun yrittää sahata uraa uintilevylle niin kyllä meinaa pinta lohkeilla todella herkästi. Ja tuntuu kyllä että hauen hampaissa saattaa myös lohkeilla herkästi. Onkos Atholla kokemusta, miten kestää pinta hauen hampaissa?

Itselläni on yksi loppukesästä valmistunut, tuolla lakalla tehty vaappu joka ollut talven pakissa. Nyt kun katsoin sitä niin siihen oli ilmestynyt monta halkeamaa jotka kiertää koko vaapun ympäri. En tiedä mistä johtuu, mutta voisin veikata että lakka on vaan kovettunut niin kovaksi että sen pinta on yhtäkkiä rapsahtanut halki. Voisin laittaa vaikka kuvia kohta.
Meinaatko äijä saada kalaa?

Taho

• Profiili
    • Taho-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Maaliskuu 15, 2008, 15:33:47 »
No sitten ymmärrän nuo lohkeamat. Itse kun yleensä laitan uintilevyn mahd. nopeasti. Hirveästi ei hauista ole kokemusta, mutta mitä nyt noista muutamista päätellen kestää ihan hyvin haukia. Pintaan joitakin pieniä purujälkiä on vain tullut, ei halkeamia ym.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>