Chat

Kirjoittaja Aihe: Tasuriopin lyhyt oppimäärä vasta-alkajalle  (Luettu 5829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karelian partisan

• Profiili
Tasuriopin lyhyt oppimäärä vasta-alkajalle
« : Helmikuu 26, 2008, 20:58:15 »
Tämän talven hurjista tasurisaaliista (muiden) intoutuneena ja muutenkin olisi tarkoitus perehtyä loppukevään aikana kyseisen kalastusmuodon saloihin.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?t=9029&postdays=0&postorder=asc&start=1325

Elikkä jos joku "ammattimies" kehtaisi vastata parilla sanalla tai heittää linkin johonkin aikaisempaan keskusteluun.

Tarkoituksena olisi aloitella noin 3-4 senttisillä tasureilla. Koko tuo, koska todennäköiset saaliskalat ahvenvesissäni ovat "suurimmillaan" noin 400 grammaisia (riittävä alku itselle).
Suuremmilla aloittelija varmaan turhautuu ja kaivaa repustaan sen tutun pystypilkin + morrin ja alkaa taas vetää sillä sitä samaa silppua kuin aiemminkin.

1) Onko tuo noin 3-4 senttinen toimiva koko jos ei heti alkuun tavoitella kiloisia isomuksia?
2) Karvalla vai muovilevyllä? Riippuu tietysti uittajasta, mutta onko joku ISO ero?
3) Väkäsellä vai ilman, alakoukulla vai ilman? Miksi?
4) Voiko olla lukkoleikari tai peräti peruke?
5) Olisiko sopiva siima esim. Trabuccon 0.20-0.22 (noin 5.5 - 7.5 kg)?
6) Jos sinun pitäisi valita 5 perustasuria kyseisestä koosta tummahkoon veteen, niin mitkä mallit ja värit ottaisit. Niillä olisi tarkoitus saada kalaa "kohtalaisen varmasti" eri vesistöistä. (Vaappuja ennestään iso pakillinen, joten ymmärrän kyllä, että "mahdoton tehtävä".) Kuva/värikartta olisi mukava yllätys.

Kiitokset vaivannäöstä!
Laiitelen sitten kuvia saaliskaloista :wink:

Silloin on jo kuoleman sairas, jos ei metsälle tai kalalle kykene

josepoika94

• Vieras
Vs: Tasuriopin lyhyt oppimäärä vasta-alkajalle
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2008, 21:54:17 »

1) Onko tuo noin 3-4 senttinen toimiva koko jos ei heti alkuun tavoitella kiloisia isomuksia?
2) Karvalla vai muovilevyllä? Riippuu tietysti uittajasta, mutta onko joku ISO ero?
3) Väkäsellä vai ilman, alakoukulla vai ilman? Miksi?
4) Voiko olla lukkoleikari tai peräti peruke?
5) Olisiko sopiva siima esim. Trabuccon 0.20-0.22 (noin 5.5 - 7.5 kg)?
6) Jos sinun pitäisi valita 5 perustasuria kyseisestä koosta tummahkoon veteen, niin mitkä mallit ja värit ottaisit. Niillä olisi tarkoitus saada kalaa "kohtalaisen varmasti" eri vesistöistä. (Vaappuja ennestään iso pakillinen, joten ymmärrän kyllä, että "mahdoton tehtävä".) Kuva/värikartta olisi mukava yllätys.

1. se on ihan hyvä koko, mutta saa olla suurempikin. (itellä reilu 7cm nilsu ahventen pilkkimiseen)

2. kirrellä jotain kiiltävää ja herkästi liikkeeseen reagoivaa karvaa, ahvenelle muovilevy.

3. ehdottomasti väkäsellä koska itellä meinaa ahvenet irtoilla kuokuista vaikka onki väkäset. alakuokku on hyvä olla sillä itsellä ainakin ahvenet ottaa siihen useimmiten.

4. itsellä on ainakin lyhyt jäykkä peruke haukien varalta eikä tunnu haittaavan yhtään ahveniakaan.

5. tuo on ihan hyvä valinta.

6. itsellä ei oo kokemusta oikein kyseisestä vesistöistä mitä väriä tulisi käyttää koska pilkin pääosin merellä (kirkas vesi) mutta malleista voin sanoa että itsellä ja kalakavereillä on ainakin ollu hyviä kokemuksia nilsun ja rapalan tasureista. on tietysti muitakin kokeilemisen arvoisia tasureita.

kannattaa myös itse kokeilla tasurien valua.

http://www.kalastus.com/keskustelu/messages/16/144804.html?1202130989

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • Profiili
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2008, 11:43:22 »
Onnittelut kiinnostavan pilkintämuodon valinnasta. Tasurionginta voi todella alkuun tuntua haastavalta ja jopa jossakin määrin turhauttavalta, kunnes hommaan pääsee sisälle.

Tasurin koko ei ole niin ratkaisevassa asemassa, mutta ehdotuksesi on noilta osin kohtalaisen lähellä . Itse ottaisin kyllä jo isompia kokoja  alkuunkin. tuollainen 50 mm, on hyvä yleiskoko ja joskus tuntuu pienikin ahven kiinnostuvan isoistakin tasureista, vaikkeivat oikein saa otetta koukkuihin.

Karvalla, vai muovilevyllä?  Levypyrstö ui paremmin ja niiltäosin on mielestäni ottavampi. Pienet pilkkikoot karvapyrstöllä mahtuvat tietysti paremmin pikkukalan suuhun. Käyttäisin itse alakoukullisia mahdollisuuksien mukaan.

Itselläni pilkit ovat lähes poikkeuksetta väkäsellisiä, käytännössä ero lienee vain irroituksen helppoudessa. Tasuri ei ole varsinainen kisakone, joten ei isompaa väliä.

Lukkoleikari, vai peruke?  Mahdollisimman pieni siimalukko, kaikki ylimääräinen uintihaitta on syytä jättää mahdollisimman vähiin, varsinki pienillä vieheillä.

Mielestäni .20 siima on paksuudeltaan ylärajoilla. Ahvenpilkinnässä , jossa voi sattumahaukia tulla sopiva siimanpaksuus .18 -.20. Ohuempi siima antaa vieheelle vapauden elää houkuttelevammin.

5 Pilkkiä tummahkoon veteen.   50mm Pietari ( 3 kpl ) Puna/musta,  Vihreä/tummanvihreä, Ambulanssi.   50mm Rapala ruskea selkä, hopea vatsapuoli.   70mm Karismax Kuorevärissä.

Ks. Aiempi viestiketju "Tasurin tärpit " ja   ( Osoitteessa www.Virveli.fi löydät Rauhalan tasurien malliston ja näet väriskaalan)

Odottelen saalistietoja

Tasuriman

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger  - kala.keitto@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #3 : Helmikuu 27, 2008, 13:27:47 »
Tasurin koko ei ole niin ratkaisevassa asemassa, mutta ehdotuksesi on noilta osin kohtalaisen lähellä . Itse ottaisin kyllä jo isompia kokoja  alkuunkin. tuollainen 50 mm, on hyvä yleiskoko ja joskus tuntuu pienikin ahven kiinnostuvan isoistakin tasureista, vaikkeivat oikein saa otetta koukkuihin.

Karvalla, vai muovilevyllä?  Levypyrstö ui paremmin ja niiltäosin on mielestäni ottavampi. Pienet pilkkikoot karvapyrstöllä mahtuvat tietysti paremmin pikkukalan suuhun. Käyttäisin itse alakoukullisia mahdollisuuksien mukaan.

Itselläni pilkit ovat lähes poikkeuksetta väkäsellisiä, käytännössä ero lienee vain irroituksen helppoudessa. Tasuri ei ole varsinainen kisakone, joten ei isompaa väliä.

Lukkoleikari, vai peruke?  Mahdollisimman pieni siimalukko, kaikki ylimääräinen uintihaitta on syytä jättää mahdollisimman vähiin, varsinki pienillä vieheillä.

Mielestäni .20 siima on paksuudeltaan ylärajoilla. Ahvenpilkinnässä , jossa voi sattumahaukia tulla sopiva siimanpaksuus .18 -.20. Ohuempi siima antaa vieheelle vapauden elää houkuttelevammin.

5 Pilkkiä tummahkoon veteen.   50mm Pietari ( 3 kpl ) Puna/musta,  Vihreä/tummanvihreä, Ambulanssi.   50mm Rapala ruskea selkä, hopea vatsapuoli.   70mm Karismax Kuorevärissä.

Tasuriman
Siinä oli oikein hyvät ohjeet. Olen melkein joka kohdasta samaa mieltä, mutta Tuohon kohtaa "väkäsiä vai ei?" niin sanoisin että jos kalat ei oikeasti ole usein isoja (esim. yli 200g) niin se voi olla kätevämpi se väkäsetön koukku ainakin irrotuksessa. Sekään ei ole pakollinen
Ja kohtaan 5 voin lisätä vielä jonkun 2 koon ässän aika tummassa värissä nin pitäisi kyllä tummassa vedessäkin kelvata.
Värikarttaa en nyt löytänyt tähän hätään mistään...
Olen kalastelijapoika!

PenZa

• Profiili
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2008, 19:18:06 »
Lisätäänpäs tähän vielä kaikkein tärkein asia pilkinnässä, nimittäin kalojen löytäminen. Jos pilkit suuressa järvessä jossa on hyvä muikku tai kuore kanta, kannattaa etsiä ns. ajoparvia jotka ajavet näitä pikkukaloja. Varsinkin kirkkaan jään aikaan nämä parvet tuntuvat liikkuvan paljon ja heti jos avanto lakkaa antamasta kalaa, kannattaa yrittää etsiä parvea uudelleen ellei se sitten ole jo loppunut. Olen monesti tehnyt sen virheen että olen jäänyt pilkkimään otti avannolle liian pitkäksi aikaa ja näin kadottanut parven. Ajoparven etsinnässsä olisi hyvä liikkua porukassa, niin kalat löytää luonnollisesti helpommin.
Meidän taktiikka on selainen, että alussa pilkitään aina tapseilla ja heti jos saadaan isompi ahven tai merkkejä pikkukaloista niin tiputetaan tasuri rööriin.

Hyvä esimerkki tästä pikkukalojen löytämisen tärkeydestä saatiin viime viikonloppuna paikallisen sanomalehden järjestämissä pilkkikilpailuissa. Kilpailu paikkana oli matala lahti, josta yleensä saadaan vain pikku ahvenia ja särkiä. Joku jannu sitten löyti yllättäen lahdesta paljon kuoreita, jotka nappasivat innokkaasti morriin. Joku toinen kilpailija huomasi tämän ja tuli myös pilkkimään tuosta parvesta. Parven joukosta nappasi sitten kisan suurin kala 770g ahven.

Tasapainon koosta vielä sen verran, että ite en käytä alle 7cm tasuria. Yleensä käytän 9cm rapalaa tai 8cm nilsua. Kun pilkin alla on värikoukku, siihen ottaa kyllä pienikin ahven. Ja siima on mulla 0.25-0.35 paksuista monofiiliä.

Nämä kokemukset ovat siis puru- ja pihlajavedeltä.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #5 : Maaliskuu 06, 2008, 17:03:06 »
Terveeks

Oon tässä lajissa vasta-alkaja, ja haluaisin tietää miten saan kalat ylös papinjärvestä. Järvi on noin metrin pari syvä ja vesi on kirkasta .
Kaislikoitten vieressä on vettä noin 0,5 m - 1 m ja pohja on hiekkaa. Kaislikot on papinjärvessä semmoisia, että aarin (10mx10m) alueella on noin 10-15 kaislaa/kortetta tms.
Mitä kuvassa olevaa tasaria mun kannattais uittaa Papinjärvessä, missä on isoja ahvenia ja haukia.
Kuvassa olevat tasarit on Lucky John, Nilsmaster, Rapala, Kinetic ja joku Sotkamo pilkki. Kannataisko tuohon Toiseen Lucky Johniin tehdä karva vai levypyrstö.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger  - jami_terasahde@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Maaliskuu 06, 2008, 17:17:12 »
Noista vaihtaisin tuohon pienempään nilsuun värikoukun ja tarjoaisin ensisijaisesti sitä. Myös isompi nilsu huutaa värikoukkua. Molemmat erittäin hyviä väriltään. Tuo ruskea karvaperse on hyvän oloinen myös mutta sekin tarvitsisi jonkin iskupisteen eli vaihtaisin värikoukun tai sitten värittäisin leukaa punaisella.
Värikoukut on vähän sellaisia musta tuntuu- juttuja, mutta itse en uita tasuria ilman niitä. Poikkeuksena luonnollisesti pilkit joissa ei ole alakoukkua(ässä/vastaavat).
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

taos

• Profiili
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2008, 08:54:41 »
Käytän ohuempaa siimaa ja pienempiä tasureita. Suurin on sellainen johon juuri vielä värikoukun saa. Saaliini eivät ole hääviä. Enkä käy kisoissa.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>