Chat

Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen hyrräkela  (Luettu 12158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EpiMann

• Profiili
    • Sähköposti
Ensimmäinen hyrräkela
« : Elokuu 11, 2008, 14:50:37 »
Tulipa sitten hankittua elämäni ensimmäinen hyrräkela vetouisteluun, mutta hankinta on herättänyt myös kysymyksiä. Itse heittosuoritukseen ja jarrujen säätämiseen näyttää löytyvän ohjeita netistä, joihin pitää tässä perehtyä. Mutta sitä tietoa en löytänyt mistään, että noissa hyrräkeloissako ei ole kätisyys vaihdettavissa?

Varsinaisesti en ostanutkaan vehjettä heittelyä varten, mutta kuitenkin ihmetytti ettei tuota kätisyyttä voi vaihtaa. Kela on siis Abun Ambassadeur 6000.

Toinen kysymykseni heräsi kun testailin tuossa kelaa "kuiviltaan" eli en ollut vielä laittanut siimaa paikalleen. Painoin puolan vapautuspainikkeen pohjaan, mutta kun lähdin sisäänkelaamaan niin se ei aina ruvennut liikuttamaan siimanohjainta/puolaa vaikka painike nousikin näennäisesti ylös. Tuo sisäänkelaus piti aloittaa todella räväkällä liikkeellä että tämä tapahtui. Tuon tilanteenhan sai korjattua ainoastaan jos painoi sen painikkeen uudestaan pohjaan ja teki tuon todella räväkkään liikkeen. Korjaantuuko tämä tilanne kun puolalla on siima ja siimassa uistin vai mistä tuo mahtaa johtua?

Timpe

• Vieras
Vs: Ensimmäinen hyrräkela
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2008, 16:50:47 »
Hyrräkeloissa ei tuota kätisyyttä voi vaihtaa, eli ostettaessa on katsottava että ostaa oikeanmallisen.
Tuo mainitsemasi "temppuilu" ei kyllä kuulosta ihan normaalilta Abun toiminnalta..Abut yleensä olleet laadukkaita keloja enkä itse ongelmiin niiden kanssa ole törmännyt, jos tuo ongelma jatkuu vielä kun olet käyttänyt kelaa jonkun aikaa niin sitten viimeistään kyllä kannattaa viedä takuuseen tarkistettavaksi/korjattavaksi..tarkistappa vielä ettei jarru ole aivan löysällä, mutta en usko että sillä on vaikutusta.

EpiMann

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2008, 17:04:18 »
Kiitokset vastauksesta, minäpä seuraan tuota painikkeen toimintaa.

Minä tutkin hieman tuota Abu Ambassadeur 6000 manuskaa ja kaikkia papereita mitä tuli mukana eikä siellä mainittu mitään kätisyydestä eli en saanut kuvaa että esim. tuota mallia olisi kahdella eri kätisyydellä. Eikä esimerkiksi tuolla:
http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=76

ole vaihtoehtoa kätisyydelle. Eli riippuuko kätisyys mallista eikä yhtä mallia ole kahdella eri kätisyydellä? Ja sitäpaitsi kaikki Abun mallit ovat tuolla samankätisiä. Aikaisemmin vaan avokelalla olen tottunut heittämään oikealla ja kelaamaan vasemmalla, jolloin suorituksen voi tehdä vaikka yhdellä kädellä. Nythän minun on kelattava vasemmalla kädellä.

Timpe

• Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2008, 17:17:17 »
Kiitokset vastauksesta, minäpä seuraan tuota painikkeen toimintaa.

Minä tutkin hieman tuota Abu Ambassadeur 6000 manuskaa ja kaikkia papereita mitä tuli mukana eikä siellä mainittu mitään kätisyydestä eli en saanut kuvaa että esim. tuota mallia olisi kahdella eri kätisyydellä. Eikä esimerkiksi tuolla:
http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=76

ole vaihtoehtoa kätisyydelle. Eli riippuuko kätisyys mallista eikä yhtä mallia ole kahdella eri kätisyydellä? Ja sitäpaitsi kaikki Abun mallit ovat tuolla samankätisiä. Aikaisemmin vaan avokelalla olen tottunut heittämään oikealla ja kelaamaan vasemmalla, jolloin suorituksen voi tehdä vaikka yhdellä kädellä. Nythän minun on kelattava vasemmalla kädellä.

Tuota perus 6600-mallia ei ole mielestäni saatavilla kuin oikeakätisenä mallina, muissa malleissa joista on vasenkätinen malli saatavilla se ilmoitetaan yleensä numerolla 1 mallisarjan perässä, ks. esim Ambassadeur 6500 C3 ----> http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=2016.

Tuo viestisi viimeinen lause alkoi hieman mietityttämään, kun mainitset että kelaat nyt vasemmalla, niin kelaatko siis vasemmalla kädellä myös tällä hyrrällä? Tuota 6600-mallia kuuluu kelata oikealla kädellä. Eli eikai sulla vaan se kela ole avokelavavassa niin että kela on vavan alapuolella?

EpiMann

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2008, 17:28:10 »
Tuo viestisi viimeinen lause alkoi hieman mietityttämään, kun mainitset että kelaat nyt vasemmalla, niin kelaatko siis vasemmalla kädellä myös tällä hyrrällä? Tuota 6600-mallia kuuluu kelata oikealla kädellä. Eli eikai sulla vaan se kela ole avokelavavassa niin että kela on vavan alapuolella?

Ei vaan, tuossa sattui ajatus-/kirjoitusvirhe eli siis nimenomaan tuota 6000-mallia on kelattava oikealla kädellä ja aikaisemmin avokelalla kelasin vasemmalla. Mutta ilmeisesti tuo on ns. oikeakätisen malli, koska suurinosa keloista näyttää kätisyyden puolesta olevan tuollaisia. Eli minun pitää vaan totutella siihen, että on kelattava toisella kädellä kuin avokeloilla?

Edit: ja niin siis tuo kela on 6000, ei 6600.

Timpe

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2008, 17:33:23 »

Ei vaan, tuossa sattui ajatus-/kirjoitusvirhe eli siis nimenomaan tuota 6000-mallia on kelattava oikealla kädellä ja aikaisemmin avokelalla kelasin vasemmalla. Mutta ilmeisesti tuo on ns. oikeakätisen malli, koska suurinosa keloista näyttää kätisyyden puolesta olevan tuollaisia. Eli minun pitää vaan totutella siihen, että on kelattava toisella kädellä kuin avokeloilla?

Näin on, ellet sitten osta toista kelaa joka on vasenkätiselle tarkoitettu.   :-)
Ja tosiaan tuota 6000-mallia tarkoitin, pääsi toinen kuutonen livahtamaan vahingossa sinne.  :wink:

Rapsutiini

• Profiili
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2008, 23:14:58 »

Varsinaisesti en ostanutkaan vehjettä heittelyä varten, mutta kuitenkin ihmetytti ettei tuota kätisyyttä voi vaihtaa. 
[/quote]

Voi sen vaihtaa kun kääntää kelan kelatessa alaspäin niin vasen käsi voi hoitaa homman.

Itse pidän vetouistelusa yleesnsä oikeakätiskampeemista mutta  hyrrä alaspäinkin sitä tulee usein tehtyä ja vasemmalla kädellä

stento-z

• Vika saalis
    • Profiili
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2008, 19:10:00 »
Joudut kyllä veivaamaan väärinpäin :evil:

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger  - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Joulukuu 10, 2008, 16:52:29 »
Mulla olis nyt hakusessa hyrrä ja siihen vapa. tykkäisin ostaa matalaprofiilihyrrän heittelyä varten. ja silmiin osui tällainen halpa tapaus

http://www.erakontio.fi/kauppa/product_info.php?cPath=106_32_113&products_id=745&osCsid=ff3430fe9d3386e97c84918440264d68

Osaako joku sanoa tuosta mitään? kuvankin perusteella kampikin olisi oikealla puolella joka on juurikin mun puoli.
ENtäs jos ostan tuon niin millasta vapaa kannattaisi katsoa? Viskelen pääasiassa alle 30g vieheitä ja kohteena hauet, kuhat ja ahvenet.

Jos joltakin löytyy parempi vaihtoehto heittohyrräksi alta sataan euroon (matalaprofiilinen), niin heitä mua linkillä :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2008, 16:56:27 kirjoittanut Kipster »

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #9 : Joulukuu 10, 2008, 20:36:21 »
Ambassadeureissa on numeromerkintä esim. 5500CS, on oikealla kelattava kela, mutta jos numerosarja päättyy esim. 5501, on kyseessä vasemmalta kelattava kela.
Eli kaikki 1-loppuiset ovat ns.vasureja.

eakin

• Profiili
« Vastaus #10 : Huhtikuu 22, 2010, 23:18:35 »
Itsekkin olen miettinyt tuota kätisyyttä kun olen hyrräkelaa ostamassa heittelyyn/uisteluun. Normi haspelilla kelaan vasemmalla kädellä kuten varmaan lähes kaikki oikeakätiset. Mutta onko hyrräkeloissa tosiaan oletuksena, että oikeakätiset kelaavat oikealla kädellä? Useita noita alennushyrriä ei ole saatavana kuin oikeakätisenä, enkä tiedä miten se mahtaa alkaa luonnistumaan...

kalagalle

• Profiili
« Vastaus #11 : Huhtikuu 22, 2010, 23:34:17 »
Hyvin se kelaaminen alkaa sujumaan oikealtakin puolelta.  :-)

Itsellä ainakin oli helppo aikoinaan siirtyä, jotenkin kun se kela onkin vavan päällä, niin en osaisi edes kelata vasemmalla, mutta haspelia taas en osaisi oikealla..

Ja tuosta matalaprofiilihyrrästä, mielestäni kelpo peli kaikin puolin ja helppo heittää! Mulla vielä se "huonompi" malli tuosta silveristä ja hyvin mennyt kaksi kautta!!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>