Jos nyt jotain...
Itse en ole pitänyt minkäälaista kirjaa sitomistani perhoista. Suurimman osan niistä ensimmäisistä "tuherruksista" olenkin purkanut jo, että saa niistä koukkuja. Kehitystäkin on tämän 2 vuoden aikana syntynyt paljon. Ennen en keskittynyt sitomiseen ollenkaan ja vaikka keskityinkin, perhoista tuli huonoja, käytin liikaa materiaaleja yms. Alkuaikoina, kun en omistanut lakkaa (!) muistan kuinka ihmettelin miten piilosolmut pysyy paikoillaan. Solmujen aukeamista helpotti myös se, että käytin aivan liian pakuja lankoja, esim. silkkejä... Perhot purkautui, kun niillä heitti ja ne ei kestänyt kalastusta. Alkukuukausina tuli myös ostettua sellaisia materiaaleja, joita en ole tänäpäivänäkään sen kummemmin tarvinnut. Nyt sidon perhoja siihen tahtiin, kun niitä jää pohjaan. Joskus jää leechejä, joskus larvoja. Pyrin pitämään rasiassa ainakin 2 samalaista perhoa joka perhotyyppiä kohden. Talvella, kun perhoja ei voi jäädä pohjaan, sidon niitä perhoja mitä mieleni tekee.
Joskus tekee mieli sitoa harreille nymfejä ja larvoja, joskus kirreille leechejä ja zonkkereita ja joskus taimenille tinseleitä ja streamereita.
Ja vielä noista hankaluuksista. Muddlerpääitä olen muutaman tehnyt ja ihan hyvin on onnistunut. Kts. Kuvia omista perhoista... Levysiipisiä en ole kokeillut, vielä. Karvasiipiset lohiperhot onnistuu hyvin ja zonkkersuikaleen kiinnitys loistavasti.
Yhteenvetona voisin sanoa, että sidonnan on jälki parantunut sekä tietoisuus materiaaleista, sidontatyyleistä ja itse sidonnasta on lisääntynyt paljon.
Huhhuh! Tulipia sekava viesti. No toivottavasti saa selvää.