Chat

Kirjoittaja Aihe: Räsäsen käyttökohteet  (Luettu 11404 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
Räsäsen käyttökohteet
« : Lokakuu 26, 2008, 15:53:37 »
Laitan tällaisen aiheen, kun ei silmään sattunut keskustelua aiheesta...

Eli tuohon perusvarustukseen kuuluva mustaraidakas "räsänen"  :

- Millä mapeilla tehoikkain?  (mainitkaa vaikka kolme)
- mitä kaloja olette saaneet sillä?   (itsellä kirre,taimen ja hauki)
- ottaako siihen ahven? Eli onko esim. Linlolle hyvä peruspilkki?
- Ottaako rautu/harri?

En oikein ole saanut "selvää" tuosta pilkistä, siksi toivon, että kokemusta siitä omaavat vastailisivat.

Tarkoitan tuolla "ottamisella" nyt sitä, että olette saaneet jostain mapista /jotain kalaa reilummin, ei sattumakaloja!
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kalamään

• Vanha vihtahousu
  • Global Moderator
    • MSN Messenger  - tonsku1991@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Räsäsen käyttökohteet
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2008, 15:57:41 »
Tehokkain lienee niemisillä,ruuhella ja hossalla. Noista mapeista sillä saa kirreä,taimenta ja p-nieriää. Lisäksi hyvä valinta taivallammella hauelle. Toki muihin paikkoihin myös hauelle kelpo peli. Lisäksi isot raudut purevat siihen. Pientä ja välillä isoa ahventa olen myös saanut, mutta se lienee melko harvinainen saalis.Lisäksi omalta kohdallani puhutaan vain muutamista kappaleista. Eli jos ahventa hakee, niin mielummin tasureilla tai pystypilkeillä.
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger  - vikke-95@hotmail.com
    • Profiili
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2008, 15:59:56 »

- Ottaako rautu/harri?

- Itselläni on toiminut parhaiten Niemisjärvillä, Ruuhijärvellä ja Taivallammella. Toki myös muualla.  :-)
- Kirjoa ja taimenta on tullut hyvin. Ja en ole varma, mutta muistan että olisin saanut kiiskenkin.  :-D
- Itse en muistaakseni ole saanut Räsäsellä ahventa, enkä pistäisi sitä ainakaan ensimmäisenä Linlolle siimojen päähän.  :-)
- Rautua olen tainnut saada, mutta en harjusta.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Hemulisoturi

• Profiili
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2008, 16:01:35 »
Siikojakin on raitalusikkaan kopsahdellu.

Migelis

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2008, 16:02:37 »
Minulla tullut parhaiten räsällä kalaa Niemisjärviltä, Hossalta ja Ruuhijärveltä.
Kirjoa, Taimenta, Rautua, Haukea ja Ahvenen olen saanut.
Tuo Ahven tuli Ruuhijärveltä ja painoa ~350g.
Harjusta en minäkään ole saanut narrattua.  :wink:
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2009, 08:10:58 kirjoittanut Migelis »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2008, 16:55:38 »
Kiitoksia. Nyt jo selkeesti erottunut nou pari mappia ja kalalajia. Joku vaan väitti, et se olis ahvenellkin hyvä. Itsekin vähän epäilen.

Kerotkaas vielä, että "kasvattaako" tuon käyttö esim haukien kokoa suhteessa tasureihin/pystyihin?
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kalamään

• Vanha vihtahousu
  • Global Moderator
    • MSN Messenger  - tonsku1991@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2008, 17:02:28 »
Mielestäni tasureilla ja räsällä on parempi mahdollisuus saada isompia haukia kuin pystypilkeillä. En kuitenkaan ole huomannut tasurin ja räsäsen välillä sen kummempaa koko eroa. Luultavasti aika olematon ero, jos sitä edes on olemassa suuntaan taikka toiseen.
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

kimmou

• Profiili
« Vastaus #7 : Lokakuu 26, 2008, 17:33:29 »
Itse käytän räsästä vain kirjolohen, taimenen ja puronieriän pyyntiin. Haukea saan räsäsellä vain harvoin ja muutenkin tasurit ovat hyviä hauen pyyntiin, koska sivutuotteena saa ahvenia. Ahvenen saanti räsäsellä on minulla jäänyt vain yhteen eikä sekään ollut kuin jotain 350+ joten sanoisin ettei räsänen sovi ahvenen pyyntiin oikein millään tavalla. Mapeista räsänen on parhaimmillaan niemisillä, ruuhella, hossalla ja sekä joskus taivallammella kun pyytää kirjolohta.
Come to the dark side - we have cookies

Rapalaaa

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2008, 18:58:13 »
parisataa rammane hauki haksahti räsäsee kivijoella :mrgreen:
muuta en oo saanu sillä :oops:

PS:sen hauenki sai mun kaveri :-D
"Hanki omat apajas poika!!"

ArskaX

• Pilkki silmäkulmassa ja tippa linssissä
    • Profiili
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2009, 06:38:31 »
Laitan tällaisen aiheen, kun ei silmään sattunut keskustelua aiheesta...

Eli tuohon perusvarustukseen kuuluva mustaraidakas "räsänen"  :

- Ottaako rautu/harri?

En oikein ole saanut "selvää" tuosta pilkistä, siksi toivon, että kokemusta siitä omaavat vastailisivat.

Tarkoitan tuolla "ottamisella" nyt sitä, että olette saaneet jostain mapista /jotain kalaa reilummin, ei sattumakaloja!

Noh kätevähän se on suuriin kaloihin ja hyvin tulee isolt ruuhi järvelt ja hossalaiselt
Oon saanu sil kirree, taiment ja RAUDUN

Metsästys & Kalastus.

KalamiesMika

• Intohimona hauen kalastus<3
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2009, 15:07:40 »
ahventa, taimenta, haukia, kirreä, rautua, p,nieriä, h.nieriää on tullut. Niemisellä, merellä, hossalla mieluiten käyttäisin

(TKH) Juho

• Vieras
« Vastaus #11 : Marraskuu 04, 2009, 07:45:18 »
ahventa, taimenta, haukia, kirreä, rautua, p,nieriä, h.nieriää on tullut. Niemisellä, merellä, hossalla mieluiten käyttäisin
Juuri noita on minullekkin tullut. 2 aapoakin on noussut merellä tolla räsällä 560g ja 521g.
Isoin kirjolohi minkä olen sillä saanut on karvan verran päälle 2,5kg hossalta. Muitakin on noussut. Isoin taimen sillä on reilu 1800g. Ja niemisiltä tietty.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Marraskuu 06, 2009, 00:26:57 »
"Isolle" raudulle kyllä toimii joskus hyvinkin. Ainakin Rautupurolla. Olenpa jonkun kisankin voittanut käyttämällä pelkästään räsästä Rautupurolla. Mutta toisaalta taas Vuolasnivalta saanut vain muutaman raudun räsäsellä, tosin uittokin jäänyt aika vähille.
Ahventa en ole saanut räsällä koskaan, jos oikein muistan. Kirjolohelle tuo on luonnollisesti hyvä, missä nyt ikinä kirjolohia on. haukiakin sillä on tulut, mutta vain ns. sivuosumina eli tarkoituksella en ole haukia räsällä saanut. "
Taimenkin tärähtää, mutta ite olen saanut melkein aina taimenet jollain muulla kun räsällä.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Olli83

• Vieras
« Vastaus #13 : Marraskuu 06, 2009, 00:35:33 »
"Isolle" raudulle kyllä toimii joskus hyvinkin. Ainakin Rautupurolla. Olenpa jonkun kisankin voittanut käyttämällä pelkästään räsästä Rautupurolla. Mutta toisaalta taas Vuolasnivalta saanut vain muutaman raudun räsäsellä, tosin uittokin jäänyt aika vähille.
Ahventa en ole saanut räsällä koskaan, jos oikein muistan. Kirjolohelle tuo on luonnollisesti hyvä, missä nyt ikinä kirjolohia on. haukiakin sillä on tulut, mutta vain ns. sivuosumina eli tarkoituksella en ole haukia räsällä saanut. "
Taimenkin tärähtää, mutta ite olen saanut melkein aina taimenet jollain muulla kun räsällä.

Itse en kyllä lähtisi heti vuolasnivalla räsällä koittamaan, kyllä siellä ne isot raudut tulee ihan jollain muulla pilkillä  :wink: Taivallammelta olen olen kerran saanut yhden +300 ahvenen räsällä. Joten ei siitä ahven kalua saa vaikka haluais.Lohi mappeilla yllätys yllätys uittelen sitten tuota "räsää" paremminki. Esim. Niemiset ja Ruuhi. Siellähän tuo toimii toisinaan tai sitten ei toimi ollenkaan.Mutta en alkais räsää käyttämään minään yleis pilkkinä eli enemmänki lohimappien tuuri pilkki
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2009, 00:45:19 kirjoittanut -Olli83- »

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Marraskuu 06, 2009, 03:15:23 »

Itse en kyllä lähtisi heti vuolasnivalla räsällä koittamaan, kyllä siellä ne isot raudut tulee ihan jollain muulla pilkillä  :wink: Taivallammelta olen olen kerran saanut yhden +300 ahvenen räsällä. Joten ei siitä ahven kalua saa vaikka haluais.Lohi mappeilla yllätys yllätys uittelen sitten tuota "räsää" paremminki. Esim. Niemiset ja Ruuhi. Siellähän tuo toimii toisinaan tai sitten ei toimi ollenkaan.Mutta en alkais räsää käyttämään minään yleis pilkkinä eli enemmänki lohimappien tuuri pilkki

Jep,
en itekkään lähtis koittamaan. Syy selviää tosta yllä olevasta viestistäni.
 :-)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2009, 03:32:16 kirjoittanut perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Kalaseppo

• Profiili
« Vastaus #15 : Marraskuu 22, 2009, 01:38:23 »
Räsäsellä saanut ite hyvin kirjoja oikeanpuoleisesta lammesta Hossalta. Räsäsellä tulee hyvin lohikaloja myös Niemisjärveltä. Sattumakalana tullut räsäsellä 415g ahven lehmilammelta.

D-Vitamiini

• Kumpi ja kampi tappelivat, Seppo voitti!
    • Profiili
« Vastaus #16 : Marraskuu 22, 2009, 17:24:30 »
Entäs uitto?
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

Zintti

• Sumuisten selkien gorilla
    • Profiili
« Vastaus #17 : Joulukuu 20, 2009, 05:00:13 »
- Millä mapeilla tehoikkain? -Niemisjärvet, Hossalaislammet, iso-ruuhijärvi (periaatteessa kaikki kirrelätäköt
- Mitä kaloja olette saaneet sillä?  -Taimen, Kirjolohi, Hauki
- Ottaako siihen ahven? -En lähtisi heti ensimmäisenä tarjoamaan räsästä ahvenille. Kyllä sen ainakin ahventasuri voittaa :lol:
- Ottaako rautu/harri? -Pari kertaa on vuolaalla ottanut rautu kiinni räsäseen. Ja söimellä olen saanut sillä Harrejakin.

lareman

• Kulunnan kaivohauki
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Joulukuu 20, 2009, 11:15:35 »
- Niemiset, Ruuhi, Rautu
- Kirre, tane, hauki, p.nieriä, rautu, ahven
- Erittäin satunnaisesti iskee ahventa tällä pilkillä.
- Isolle raudulle ihan hyvä pilkki, harria en sillä ole saanutkaan.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2009, 11:18:53 kirjoittanut lareman »

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger  - kala.keitto@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #19 : Joulukuu 20, 2009, 12:32:45 »
Käyttö: Niemiset, Taivallampi, Saarijärvi, Kivijoki
Saalis: Kirre, Taimen, Hauki, P.nieriä, Rautu, Harjus, Siika, Ahven (3 viimeistä harvinaisia)
Vain muutama ahven siihen on propilkki urani aikana napannut
Rautu ottaa mielellään, harjuskin välillä, ainakin Söimillä.
Olen kalastelijapoika!

Qkkeli

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #20 : Joulukuu 20, 2009, 23:01:18 »
Eiköhän räsäsestä ole jo tietoa saatu ihan tarpeeksi, jatkot täällä tarpeen vaatiessa:

http://www.kalassa.net/keskustelut/pelivinkit-tekniikat-ja-taktiikat/vinkitkeskustelu-pilkeistatoukista-tanne!/

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>