Chat

Äänestys

Mikä on paras kaira?

Mora
79 (32.5%)
UR
152 (62.6%)
Vai joku muu, mikä?
12 (4.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 219

Kirjoittaja Aihe: Mora vai UR?  (Luettu 77142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rambo-Jonne

• Profiili
Vs: Mora vai UR?
« Vastaus #60 : Maaliskuu 06, 2009, 13:18:21 »
Kyllä UR Moran voittaa märällä kevätjäällä ja silloin kun jäätä on paljon. Mora jättää myös inhottavan "kielekkeen" jäähän (joku taisi jo mainitakkin).
Silti molemmilla tulee hyvin toimeen, mutta jo Oulun korkeudella Moran kierre tuppaa lopputalvesta loppumaan kesken ja kairaa saa viimeiset kierrokset juntata ihan tosissaan.
Sitten on tietysti olemassa tämä Moran uusi malli Nova, joka maksaa kyllä tähtitieteellisen summan, joten sen jättäisin pelkästään sen takia kaupan hyllylle. Muuten se saattaisikin olla hyvä kilpailija UR:lle.

Tuosta vaihtoterä systeemistä sen verran että meikäläisellä on kertaakaan teroittamaton terä omassa 4'' UR:ssä ja sitten jos sen kävisi vaihtamassa ja saisikin 10 kertaa teroitetun vaihdossa, niin aika huono kauppa olisi.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #61 : Maaliskuu 06, 2009, 13:54:38 »
Sitten on tietysti olemassa tämä Moran uusi malli Nova, joka maksaa kyllä tähtitieteellisen summan, joten sen jättäisin pelkästään sen takia kaupan hyllylle. Muuten se saattaisikin olla hyvä kilpailija UR:lle.

Hmm.. katsohan. Jotain uuttakin välillä. EIpä näy olevan juuri missään myynnissä Suomessa vielä. Paria sataa euroa lienee hinnat, joten melkoinen investointi. Googlettamalla löytyy video ko. porasta (huvitti vähän se ruottalaisten teltta-intoilu siinä). Eniten pisti silmään se, että kaira on väriltään valkoinen. Se ei ole minun mielestä hyvä asia. Monesti olen nähnyt jotain salmipaikkoja, kapeikkoja tms kairailtavan ja siitä menee moottorikelkkoja ohi jatkuvalla syötöllä. Sitten joku jättää valkoisen kairan pystyyn etäälle itsestään. Veikkaan, että joku vielä rusauttaa Mora Novaan kopiksi ennen pitkää.. Eli kairan näkyvyys on huono valkoista taustaa vasten. Toinen asia on se, että minun mielestä musta väri on kairassa paras. Joskus keväällä sen edun huomaa, kun auringon vaikutus alkaa jo tuntumaan. Pakkanen muuten kerryttäisi jäätä kairaan, niin musta väri sitä lämpöä imee itseensä enemmän kuin esim. valkoinen ja jää sulaa ja tippuilee siitä ajan myötä itsestään pois.

Jos tuo kaira pitää lupauksensa, niin siinä on kyllä kova haastaja UR:lle (kunhan vain hinta muuttuu järkevämmäksi).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Rambo-Jonne

• Profiili
« Vastaus #62 : Maaliskuu 06, 2009, 14:23:54 »
Kylläpä se Nova löytyy esimerkiksi Oulun kärkkäisen valikoimista. Mutta silti, en voi käsittää että kuka maksaa kairasta noinkin paljon.

verpil

• Profiili
« Vastaus #63 : Maaliskuu 06, 2009, 14:57:15 »
tänää pilkillä testattii kahta uutta kairaa mun turkoosi UR 4" ja mora saman kokone UR oli huomattavasti terävämpi.

ilkkak

• Vieras
« Vastaus #64 : Maaliskuu 15, 2009, 17:31:39 »
Tänään oma Morani tempun teki! Kairailin avantoa, että voisin kokea iskukoukut. Aloin ihmetellä, miksi puree jäähän huonosti. Katselin sitten toisesta terästä, onko siinä jotain epätasaisuutta, mutta ei ollut. Katsoin toiselle puolelle ja huomasin, että toista terää ei enään ollut ! Kysynkin, että millä järjellä tuo terä voi irrota kesken kairauksen? En ole noihin teriin koskenut millään avaimilla, koska ei ole ollut tarvetta. Lisäksi kaira on vajaan 3kk vanha, joten aika käsittämätöntä, että alkaa lahoamaan jo tässä vaiheessa. Kyseessä on siis Finn-Boren 6" (valmistaja Mora).

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • Profiili
    • Sähköposti

XxFilthxX

• Vieras
« Vastaus #66 : Maaliskuu 15, 2009, 19:24:31 »
UR on kyllä ollu melkeinpä aina käytössä. Hyvä ja luotettava peli.  :wink:

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #67 : Maaliskuu 15, 2009, 22:45:00 »
UR 4  ja 6 tuumanen sitten yksi mora 6 tuumaa omassa käytössä, noista jos yksi valittava menis 4 tuumaseen punaterään.
Kelpotuotteita olleet, kutosista mora ehkä enemmän "Lady" malli käyttömukavuuden ja voimankäytön suhteen.(kevyempi)

Teriäkin joutunut vaihtelemaan sillon tällön ja eroja noissakin yksilöissä mielestäni jossain määrin havaittavissa.
Hyvän terän löydyttyä UR.ään terotutan sen tarvittaessa ja huonommat sitten kiertoon, moran terät uusiksi aina.

Juseli

• MSN Messenger  - jusek@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #68 : Maaliskuu 16, 2009, 15:16:24 »
Punanen 4" UR juhlakaira on ollut ihan toimiva peli. Terä mennyt muutaman kerran pilalle hiekkaan kairaamisen seurauksena.
Nyt taas terä ei oikein pure jäähän. Nuo ongelmat olisi kyllä estettävissä huolellisemmalla käytöllä.
Mikään ei siis ole ollut itse kairan syy. Hyvä ja luotettava kaira UR kaikinpuolin kuitenkin on.
Moralla olen vain yhden reiän tehnyt, joten ei kokemusta.

Zinkki

• Matteet ne on pahimpia petoja
    • Profiili
« Vastaus #69 : Maaliskuu 17, 2009, 19:28:22 »
Itselläni on nyt käytössä Mora Expert 6". Ennen jouduin käyttämään Punaista Ur-kairaa mutta kun kyllästyin ainaiseen teroitteluun (eikä se
enää lopulta kunnolla onnistunutkaan) ostin tuon Moran. Ihan hyvä peli mutta vihreä UR vaikuttaisi vähän nopeammalta (ei vertailtu).

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #70 : Maaliskuu 23, 2009, 14:12:15 »
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?p=667350#667350

Aika tylyt kommentit tuosta Moran komposiittikairasta. Lyhyesti: katkeaa helposti ja kannattaa pysyä erossa ko. vekottimesta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #71 : Maaliskuu 23, 2009, 19:22:45 »
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?p=667350#667350

Aika tylyt kommentit tuosta Moran komposiittikairasta. Lyhyesti: katkeaa helposti ja kannattaa pysyä erossa ko. vekottimesta.

Joo lueskelinkin tuota. Itse monesti kattonu kalaliikkeessä tuota valkosta kairaa ja ihmetellyt että ei tuo kyllä voi kestää millään. Sanoohan sen jo järki että ei muovi voi kestää pakksella varsinkin kun joutuu kovemmalle väännölle. Onhan noita nähty ja kuultu kuinka metallikin on taittunut kun on vääntänyt kunnolla jäätä.
En ole siis itse kokeillut noita muovi kairoja, mutta en varmaan tule koittamaankaan.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Naps

• Profiili
« Vastaus #72 : Maaliskuu 24, 2009, 20:58:02 »
UR koska se on ainoa kaira jota olen käyttänyt :-D

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #73 : Maaliskuu 24, 2009, 21:01:16 »
Mikä on tämä Mora Expert Pro? Onko kellään kokemusta? Näytti olevan Kärkkäisellä 39 € Ei ole omaa kairaa, joten tuota kattelen sillä silmällä.

Sakkeus

• Profiili
« Vastaus #74 : Maaliskuu 25, 2009, 00:51:13 »
Se taitaa olla muuten ihan sama kapistus kuin Expert, mutta lisänä teleskooppivarsi.

Ei se ota jos ei annakkaan!

Jake-zxc

• Profiili
« Vastaus #75 : Maaliskuu 25, 2009, 16:37:22 »
Mitä järkeä on olla teleskooppivarsi?! Kyllä silläkin reijän saa mutta rankkaa on varmasti kun sohjoa avanto täynnä.  :roll: Kierre osaa pitäisi jatkaa eikä vartta.

Rambo-Jonne

• Profiili
« Vastaus #76 : Maaliskuu 25, 2009, 16:57:27 »
Kuten varmaan tiedät, on olemassa eri mittaisia ihmisiä! Teleskooppivarrella oleva kaira sopii hyvin pitkälle ja lyhyelle pilkkimiehelle/naiselle.

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #77 : Maaliskuu 25, 2009, 17:05:50 »
Mitä järkeä on olla teleskooppivarsi?! Kyllä silläkin reijän saa mutta rankkaa on varmasti kun sohjoa avanto täynnä.  :roll: Kierre osaa pitäisi jatkaa eikä vartta.

Apuahan tuossa on kyllä tuohon pituus hommaankin ,mutta suurin hyöty tulee siina vaiheessa esille kun kokokairan kierre osa on jäänsisällä ja varsi loppuu kesken eli pyörii jäänpäällä tyhjää koska kantaa jäätävasten.Sitten jatkovartta esille ja homma jatkuu kun saa taas kairaan vääntömahdollisuuden.Toki kairaan voi laitella jatkopalaakin mutta
ihan normireissulla ei kehtaa jatkoa lisäpainona kannella,toinen seikka on sitten jossain tunturijärvellä josta jatkopalasta kairassa ja jatkovarresta on todellista hyötyä kun jäätä se metria alla

Tuomas(tt)

• Profiili
« Vastaus #78 : Joulukuu 14, 2010, 18:41:30 »
Itselläni on ollut sama 4" Mora jo 28 vuotta ja hyvin pelittää vieläkin. Teräpalat olen siihen joutunut vaihtamaan joka vuosi.
Monta kertaa olen yrittänyt itse paloja teroittaa, mutta en ole siinä koskaan onnistunut.

huuhaaimmonen

• Profiili
« Vastaus #79 : Joulukuu 18, 2010, 15:49:21 »
2 talvea ollut 6" punanen UR mustalla terällä eikä ole terä mennyt, uppoaa jäähän kuin veihti sulaan voihin. :mrgreen: sitä ennen 6 mora, aluks toimi ja sitten alko helvetti reikien kairaamisessa  :x

eza1992

• Mr. Harpoonman
    • Profiili
    • Sukelluskalastajan virtuaalimekka - Team Kampelan foorumi
« Vastaus #80 : Tammikuu 03, 2011, 21:05:24 »
Minun mielestäni UR on syys- ja keskitalvella parempi, koska UR ottaa enemmän per pyöräytys kuin Mora, ja teräsjäätä on helppo kairata. Mora taas on mukavampi käyttää kevättalvella, koska se rouhaisee vähemmän jäätä per pyöräytys, jolloin sillä on kevyempi kairata puikkojäätä. Jos kairaa puikkojäähän vuoronperään Moralla ja UR:llä, huomaa varmasti, että Moralla reiän teko onnistuu helpommin. Toisaalta, ero ei ole mitenkään valtava, paitsi jos puikkojäätä on reippaasti alla (esim. yli 50 cm) jolloin UR:llä viimeiset pyöräytykset käy jo voimistelusta.

Jos pitäisi yksi kaira valita, niin ottaisin silti ehdottomasti UR:n.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger  - jami_terasahde@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #81 : Tammikuu 03, 2011, 21:34:41 »
Onko kaikissa Moran kairoissa sama ongelma, että ne jättää jäähän kielekkeen viimeisellä pyöräytyksellä? Appiukolla on pari 6 tuuman Moraa ja molemmat jättää tismalleen samanlaisen kielekkeen viimeisillä kierroksilla. Samalla viimeinen kierros on jotenkin jäykkä ettei se meinaa mennä läpi kuin voimalla.
Muuten ihan soiva peli. En silti itselleni ottaisi. Kyse on lähinnä mieltymyksestä. UR-kaira on toiminut jo pienen ikuisuuden moitteetta. Nyt tosin tämä kokoontaitettava malli alkaa olemaan hiukan väljä keskiliitoksesta ja ens kesänä on hitsaus edessä. Mikään ei ole ikuista. Tämä kaira on vanhempi kuin minä ja nyt jo alkaa lonksumaan :wink:
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #82 : Tammikuu 03, 2011, 23:47:21 »
En minä ole ainakaan huomannut minun 150mm mora expert oisi jonkun kielekkeen jättänyt jäähän.
Itse tykkään enemmän morasta, paljon kevyempi kairata ja puolet halvempi kuin turkoosi ur.

Timpe

• Vieras
« Vastaus #83 : Tammikuu 04, 2011, 02:43:16 »
Onko kaikissa Moran kairoissa sama ongelma, että ne jättää jäähän kielekkeen viimeisellä pyöräytyksellä?

Empä itsekkään ole moista huomannut, pari kolme vuotta kaverin Moran 6" tuumasella on ne isommat reiät väännetty, ja tälle talvelle ostin jopa oman samanmoisen 6" Mora Expertin. Saman "voiman" se vaatii kuin UR:n vastaava ja ei ole "kielekkeitä" näkynyt.

Tämä Mora vs UR kysely on kai aina ajankohtainen, monasti se mielipide riippuu omistajalla olevasta kairasta.
Mutta molempia kuitenkin myydään aikalailla, joten ei niistä kumpainenkaan täyttä sutta ja sekundaa voi olla.
Itse siis omistan UR:n 4" vihreän UR:n kairan ja Moran 6" vihreän kairan, UR menee kerran kaudessa teroittamalla, Moralla todennäköisesti samalla syklillä.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2011, 02:47:34 kirjoittanut Timpe »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #84 : Tammikuu 04, 2011, 09:35:31 »
Mulla Mora ja aivan loistava pelittävä kaira on, mutta tuota "kielekkeen" jättöä havainnut minäkin.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #85 : Tammikuu 04, 2011, 14:21:19 »
Mulla Mora ja aivan loistava pelittävä kaira on, mutta tuota "kielekkeen" jättöä havainnut minäkin.

Sen kielekkeen saa tehtyä UR-kairallakin. Kun kaira menee läpi niin painaa vaan kairaa kymmenkunta senttiä alaspäin niin kieleke irtoaa.
Itelle kyllä aniharvoin on mitään kielekkeitä jäänyt. Liekkö se sitten kairaus "tekniikassa" joku juttu. Ohkasella jäällä tullu ehkä joskus jotain kielekkeitä.

Moralla täälläkin menty 4 talvea ja hyvin pelittää. 6´ UR:llä olen joitain satoja reikiä kairaillut ja hyvin pelittää sekin. Tosin UR:ssä on monesti ottia vähän enemmän ja kun vipuvartta ei ole niinpaljon kun morassa niin kairaaminen on raskaampaa. Morassa mun mielestä parhaat kammet/kahvat eli siis se mistä kairaa kierretään. 
Ur:ään kun sais moran yläosan niin olis varmasti ylivoimasesti paras kaira.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #86 : Tammikuu 04, 2011, 16:27:22 »
Ehkä kielekettä isompi kiusa Moralla tuntuisi olevan se, että jään läpäisy vaatii "rykäisyn"...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger  - jami_terasahde@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #87 : Huhtikuu 04, 2011, 08:03:25 »
Se kieleke on enemmän sellanen paksun jään juttu. Tai sanotaan, että teräsjään. Selitys on ihan selkeä. Nimittäin viimeisten kierrosten aikana toinen teristä puhkaisee jään. Kaira pyörähtää kierteille ja toinen teristä jättää ikään kuin terän puhkaisematta. UR-kairalla sama onnistuu myös, jos oikein varovasti kairaa.

Selitys miksi Moralla saa näitä kielekkeitä aikaan on sen keveys. Jos ei yhtään paina kairaa, niin ei sen omamassa riitä painamaan sitä kielekettä. UR on sen verran painavampi, että yleensä sen oma paino rikkoo jo sen kielekkeen.
Siitähän pääsee toki eroon painamalla kairaa alaspäin. Silloin toivottavaa olisi ettei ole osunut matalaan tai kiven päälle..

Se viimeinen rykäisy on paljon ärsyttävämpi vika.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Fisumiäs

• oon oppinu tänä keväänä keulimaa
    • Profiili
« Vastaus #88 : Huhtikuu 04, 2011, 19:41:02 »
Mää oon kairannu noilla molemmilla ja kyllä UR vie kevyesti voiton. Ja kertaakaan en ole teroittanut tai vaihtanut terää UR:ään. Kaverilla on Mora ja valittaa aina "kairaa varovasti, ei saa pysähtyä kairaus siin lopus tai menee terät kieroo". Ei oo morassa UR:ssä kyseistä ongelmaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2011, 19:56:42 kirjoittanut Fisumiäs »
<><   <><   <><    <><
  <><   <><   <><

Pilkkijä99

• Hanskaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : Huhtikuu 04, 2011, 19:51:20 »
Mää oon kairannu noilla molemmilla ja kyllä UR vie kevyesti voiton. Ja kertaakaan en ole teroittanut tai vaihtanut terää. Kaverilla on Mora ja valittaa aina "kairaa varovasti, ei saa pysähtyä kairaus siin lopus tai menee terät kieroo". Ei oo morassa kyseistä ongelmaa.

Siistä selvennä nyt kumpi vie voiton ku kehuit molempi paremmiksi?

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>