Chat

Poll

Oletko saanut mikkelin valkeajärveltä (istutuslampi) jalokalaa?

kyllä
kyllä, useita
en
missä se on?

Author Topic: Mikkelin Valkeajärvi  (Read 135668 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pataakkeli

• View Profile
Mikkelin Valkeajärvi
« on: March 16, 2009, 17:27:33 »
Elikä siis oletteko saanut VIRVELILLÄ valkeajärveltä kalaa?
Ite oon kymmeniä kertoja käynyt mutten ikinä kirree koukuttanu.  :| Aamulla ja iltapäivällä ollu ja joka kerta tyhjää vetäny. Itseluottamus murskaantunu  :cry:
sanovat ettei ole haukia järvessä mut kyllä niitä näkee ja joku kuulemma saanukki -.-
« Last Edit: March 09, 2011, 17:29:35 by Qkkeli »
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
Vs: mikkelin valkeajärvi
« Reply #1 on: March 16, 2009, 18:02:28 »
Tarkotatko tota Kirrelätäkköä?
Valkeajärviä kun ei taida löytyä mikkelin seudulta kun toistakymmentä.
Jos tarkotit tuota niin kyllä olen saanut useita kirjolohia. Muutamat kerran kiintiöt täyteet(3kpl) ja useit kertoja 1-2 kalan kanssa saanut lompisia kotia. Mutta on kyllä tehty tarpeeksi tyhjiäkin reissuja. Senverran kuitenkin sanon että jos kesähelteellä heinäkuussa menee heittelemään niin on kala aivan varmasti tiukassa. Itse en edes käy tuolla kesällä lämpimän veden aikaan, kun kala on silloin liian vaikeasti otettavissa. Mutta kun vedet viilenee alle 10 asteiseksi syksyllä niin johan helpottuu homma. Senkun kiertää lammen heitellen pikkuräsästä, lätkää, lippaa tai vaikka heittokohon kanssa perhoa niin kala on taattu. Tai jos ei jaksa kiertää niin johonkin niemekkeeseen vaan viskomaan päiväksi niin kyllä jossaii vaiheessa pitäs napata.
Itellä paras viehe ollu joku halpis 2-koon lippa. Lentää ul-välineillä just senverran kun tarvii syksyllä lentään. Kalat joskus ihan rantamatalassa.

Isoja ahveniakin olen pari saanut suurin oma kesä enkka 630g. Pieniä kaljapullon mittasia haukiakin on vähäsen. Itse olen yhden n. 400g hauen saanut.

« Last Edit: March 16, 2009, 18:04:47 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #2 on: March 18, 2009, 17:28:16 »
Jos tarkotit tuota niin kyllä olen saanut useita kirjolohia. Muutamat kerran kiintiöt täyteet(3kpl) ja useit kertoja 1-2 kalan kanssa saanut lompisia kotia. Mutta on kyllä tehty tarpeeksi tyhjiäkin reissuja. Senverran kuitenkin sanon että jos kesähelteellä heinäkuussa menee heittelemään niin on kala aivan varmasti tiukassa. Itse en edes käy tuolla kesällä lämpimän veden aikaan, kun kala on silloin liian vaikeasti otettavissa. Mutta kun vedet viilenee alle 10 asteiseksi syksyllä niin johan helpottuu homma. Senkun kiertää lammen heitellen pikkuräsästä, lätkää, lippaa tai vaikka heittokohon kanssa perhoa niin kala on taattu. Tai jos ei jaksa kiertää niin johonkin niemekkeeseen vaan viskomaan päiväksi niin kyllä jossaii vaiheessa pitäs napata.
Itellä paras viehe ollu joku halpis 2-koon lippa. Lentää ul-välineillä just senverran kun tarvii syksyllä lentään. Kalat joskus ihan rantamatalassa.

Isoja ahveniakin olen pari saanut suurin oma kesä enkka 630g. Pieniä kaljapullon mittasia haukiakin on vähäsen. Itse olen yhden n. 400g hauen saanut.

kiitos tiedoista. meinaan sitä valkeaa, joka on metsähallituksen hallinnassa.
vai ettei kirret ota helposti kesällä. ei ihme. toisaalta, kuulemma naapuri käy siellä aina aamulla ottamassa ruokakalat. mistälökhän johtuu...
onks kalat sitten yleensä ollu siinä pikkulahdessa vai siellä isommalla alueella?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #3 on: March 18, 2009, 18:17:15 »

kiitos tiedoista. meinaan sitä valkeaa, joka on metsähallituksen hallinnassa.
vai ettei kirret ota helposti kesällä. ei ihme. toisaalta, kuulemma naapuri käy siellä aina aamulla ottamassa ruokakalat. mistälökhän johtuu...
onks kalat sitten yleensä ollu siinä pikkulahdessa vai siellä isommalla alueella?

Toki sieltä kesälläkin saa kalaa, mutta ei ole niin helposti otettavissa. Etenkin heti istutusten jälkeen jos menee niin saattaa saada kiintiön täyteen vaikka kolmella heitolla. Kesällä ite heittelisin siellä pikkulahessa jommassa kummassa laidassa. Sitten vaan pikkuräsästä linkomaan niin pitkälle kun se lentää ja antaa vajota pohjaan. Hitaasti kelaamalla vaan lusikka ylös niin saattaa kirjolohen saada. Tosiaan kesäaikaan aivan varmasti aamu ja ilta hämärissä on se paras aika. Etenkin kun aamusella ja iltasella alkaa järvenpinnassa näkyä paljon hyönteisiä ja kalojen tuikkeja. Sinne vaan sitten pikku lippaa heittämään.
Pienten lippojen heittely vaan vaatii kevyemmät välineet ja ohkasemmat siimat. Itellä on ultra light välineet ja siimana 0,12mm punottu. Tuolla setillä lentää pienikin lippa tarpeksi pitkälle.

kirvesniem1

• View Profile
    • Email
Vs: Mikkelin Valkeajärvi
« Reply #4 on: May 10, 2009, 11:50:46 »
joo kyllä sieltä kalaa on noussu, jopa pari kesää sit sain 2.5kg nieriän  :-D. varmoja kalapaikkoja on laavulta ku kattoo suoraan eteenpäin niin se eka niemi eli "eläkeläisten niemi" koska siin ne aina istuu, myös seuraavasta niemestä tulee kalaa koska siin on matalikon ja syvänteen reuna. itse olen menossa avajaisiin 16.5.09 kokeilee jos sitä sais kauden käyntiin. nii ja jos perhostaa niin ihan se pääty ku jatkaa noilta neimiltä eteenpäin nii tulee isoa siikaa ku kahlaa järveen. varmoja otteja!!! tarjoaa vaan valkeeta zonkkeria tai tinseliä. :evil:

kerpele

• View Profile
« Reply #5 on: May 19, 2009, 09:20:31 »
Onko Valkeajärvellä ollu tilanteita? Miten tollanen lohilammikko muuten lupien kannalta niin riittääkö valtion maksu vai tarviiko olla lääni kohtainen?käsittääkseni ko. järvellä myös joku kännykkä maksu :roll:

Slx

• Guest
« Reply #6 on: May 19, 2009, 10:32:09 »
Valtion kalastuksenhoito maksu pitää olla maksettuna. Järvelle täytyy ostaa oma lupa jonka voi ostaa kännykällä, rannalla on ohjeet ja numero jonne soitat ja lupa tulee tekstiviestinä. Noihin "istuta & ongi" lätäköihin ei riitä läänikohtainen lupa. Eli sitä ei niihin tarvitse

saqes

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: May 19, 2009, 22:39:44 »
Eipä ole valvoja ikinä kysellyt valtion kalastuksenhoitomaksun perään... että tartteeko sitä nyt sitten kuitenkaan, valtiollehan se puhelinmaksukin mennöö.

^^perhostelija^^

• Kalamies se on erimies;) Suomen-mestarit:)
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: July 24, 2009, 17:59:45 »
Moro kyllä siellä sitä jalokalaa varmasti on itälläni oli eilen 2 kirreä kiinni mutta ylös asti ei tullu :? Mutta se on vale kuka sanoo ettei haukea olis.. nimittäis eilen sain yhen ja heitin metikköön. sitten yks vähän isompi hauki joku 2kg niin lähti jalan vierestä kun menin heittämään virveliä, oli aika äkäisen näkönen veti vielä pyrstöllään leimaukset kun lähti :-D.

DarkfireFIN

• Luumäen kuunvalo
    • View Profile
« Reply #9 on: July 31, 2009, 20:06:54 »
Apua. Huomenna iltapäivällä joskus 3 jälkeen valkealle. Millä tulee tähän aikaan? Mistä? Mikä lupa kannattaa ottaa? HELPPIÄ!

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #10 on: August 03, 2009, 16:59:29 »
Apua. Huomenna iltapäivällä joskus 3 jälkeen valkealle. Millä tulee tähän aikaan? Mistä? Mikä lupa kannattaa ottaa? HELPPIÄ!
tais tulla liian myöhään, mutta:
st ykköseltä (mannerheimintien risteyksessä) päivälupa (4e, halvempi kun kolmen tunnin lupa, joka 6e)
vieheistä en osaa sanoa mitään, jotkun saa joillakin, jotkut muilla. olen kuitenkin huhua kuullut MUSTAPUNASESTA, mutta ottaa mihin vaan syönnillään.
kuten foorumista näkee, iltapäivä ei välttämättä paras aika. aamu ja ilta.

DarkfireFIN

• Luumäen kuunvalo
    • View Profile
« Reply #11 on: August 25, 2009, 19:26:37 »
No ehkä vähän. Luvat tilattiin puhelimitse. Kalaa ei tullut eikä silloin oltu kuulemma saatu kuin 1 kirre. Edellisenä päivänä oli tullut useita. Ja haukiahan siellä ei ole :-P Iteki näin...

Slx

• Guest
« Reply #12 on: August 25, 2009, 20:18:55 »
Itsekin kaverin kanssa käyty pari kertaa viikko sitten ja paripäivää sitten, ekalla kerralla 3kirreä + hauki ylös ja toisella kertaa 2 kirreä. Hyppyjäkin näkyi eli tällä hetkellä siellä on kaloja

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #13 on: August 26, 2009, 17:27:45 »
Itsekin kaverin kanssa käyty pari kertaa viikko sitten ja paripäivää sitten, ekalla kerralla 3kirreä + hauki ylös ja toisella kertaa 2 kirreä. Hyppyjäkin näkyi eli tällä hetkellä siellä on kaloja
jei! laitan kamat valmiiks ja yritän lähiaikoina.

^^perhostelija^^

• Kalamies se on erimies;) Suomen-mestarit:)
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: September 03, 2009, 19:20:27 »
Moro! Itse kävin kyseisessä paikassa heinäkuussa ja kyllä nakertaa miestä 2 kirjoo karkuutin perhon kanssa vesi oli ihan liian lämmintä niin oli vaikea löytyy kalaa, tietenkin ahventa ja hauen sain ja näin yhden n 3 kg hauen kun lähti äkäsen näkösenä rannasta kun menin:DD  :roll:

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #15 on: September 04, 2009, 17:15:29 »
Moro! Itse kävin kyseisessä paikassa heinäkuussa ja kyllä nakertaa miestä 2 kirjoo karkuutin perhon kanssa vesi oli ihan liian lämmintä niin oli vaikea löytyy kalaa, tietenkin ahventa ja hauen sain ja näin yhden n 3 kg hauen kun lähti äkäsen näkösenä rannasta kun menin:DD  :roll:

siel ei pitänyt olla haukee..
metsähallitus feilas

Slx

• Guest
« Reply #16 on: September 04, 2009, 23:04:37 »

metsähallitus feilas

Etkai sä oikeasti usko että metsä järvissä / lammissa ei muka olisi haukia...

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #17 on: September 04, 2009, 23:20:39 »
Kylä siellä haukia on, kerrankin näin kun yksi n. 700 g hauki väijyi ahvenia rantakaislikossa.
Pitäisi varmaan käydä vielä tänä syksynä kokeilemassa kun en tähän asti ole sieltä saanut yhtään mitään...

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #18 on: September 04, 2009, 23:40:35 »
Tottakai siellä on haukia, mutta ei niitä kyllä paljoa siellä ole ja nekin vähät mitä siellä on ovat pieniä. Itse olen tosiaan yhden puolenkilon hauen saanut ja senkin laskin takaisin. Olisihan sen sieltä voinut pois ottaa, mutta ei senkokoisesta ainakaan muutamaan vuoteen ole mitään haittaa kirjolohille ja joku sen sieltä pois onkii kuitenkin.
Veli on saanut perholla muutaman tosi pienen hauen ja siinäpä ne hauki kontaktit sitten onkin tuosta lammesta.
Kirjolohia on varmasti enemmän kun haukia ko. lammessa. Ahveniakin on aikapaljon kun näkyi kesällä isojakin lauttoja käyvän pinnassa.
Semmonen kuukaus eteenpäin ja sitten alkaa varmaankin saamaan kirjolohta helpommin. Vielä on vedet 10 astetta liian lämpimät.

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #19 on: September 05, 2009, 18:13:55 »
Moro! Itse kävin kyseisessä paikassa heinäkuussa ja kyllä nakertaa miestä 2 kirjoo karkuutin perhon kanssa vesi oli ihan liian lämmintä niin oli vaikea löytyy kalaa, tietenkin ahventa ja hauen sain ja näin yhden n 3 kg hauen kun lähti äkäsen näkösenä rannasta kun menin:DD  :roll:

metsähallitus feilas

Etkai sä oikeasti usko että metsä järvissä / lammissa ei muka olisi haukia...

siis meinaan et sielt ne ois otettu pois. tottakai mettälammissa on haukia, paitsi yhdessä kellolammessa pohjosessa. sielä oli vaan ahventa.
tänään käytiin valkeella. kaverilla kävi joku säälittävä puolkilonen näyttäytymässä.
talvikäynti ois vielä kokematta
« Last Edit: September 05, 2009, 18:16:57 by makke50 »

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #20 on: September 05, 2009, 18:16:25 »
Semmonen kuukaus eteenpäin ja sitten alkaa varmaankin saamaan kirjolohta helpommin. Vielä on vedet 10 astetta liian lämpimät.

hyvää infoo. pitäiskö kokeilla vielä kerran, niinku "once more to the bridge"

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #21 on: September 05, 2009, 19:53:20 »
Veli oli tänään käyny ja saanu kuulema yhen kirjolohen tommosella silikonipallolla.
Itsehän menen käymään tosiaan vasta sitten kun vesi on tarpeeksi viileää.

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #22 on: October 24, 2009, 11:55:47 »
Kävin tiistaina koittamassa. Osittain järvi ohuen ohuessa jäässä, mutta heittelemään pysty joissakin paikoissa. Ei taaskaan tärpin tärppiä. Alkaa usko loppumaan tohon paikkaan, kolmen vuoden aikana olen käynyt siellä ehkä 10 kertaa (pari kertaa pilkillä), eikä koskaan ole ollut mitään kalahavaintoja eikä koskaan ole paikalla ollut ketään muuta kalastajaa. Mutta jospa joskus kävisi vielä uudelleen koittamassa... :roll:

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #23 on: October 24, 2009, 19:13:21 »
Kävin tiistaina koittamassa. Osittain järvi ohuen ohuessa jäässä, mutta heittelemään pysty joissakin paikoissa. Ei taaskaan tärpin tärppiä. Alkaa usko loppumaan tohon paikkaan, kolmen vuoden aikana olen käynyt siellä ehkä 10 kertaa (pari kertaa pilkillä), eikä koskaan ole ollut mitään kalahavaintoja eikä koskaan ole paikalla ollut ketään muuta kalastajaa. Mutta jospa joskus kävisi vielä uudelleen koittamassa... :roll:

Ite kävin viikkositten sunnuntaina 5 tuntia jaksoin paiskoa lusikkaa ja välillä perhoakin sekö nuotiotauon aikana oli silikoni pallukka ootto-ongessa, mutta ei vaan kalaa tullut. Yleensä näihin aikoihin kalaa kyllä pitäisi tulla, muta nyt vaan on valkean kalat niin vähissä että kunnollista ns. rantautumista ei ole ilmeisesti tapahtunut. Tai niin ainakin ukkojen puheesta käsitin. Aamusella oli kyllä joku saanu pari kalaa, mutta nekin ihan peräkkäin ja sitte oli ollut hiljaista loppupäivä.
Seuraavan kerran 23.12 pilkille, mikäli jää tilanne sallii.

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #24 on: October 28, 2009, 18:12:02 »
kiitos perzalle tiedosta, 10.10. iski ul -vapaan 1,2 kg kirre. pelkäsin et 0,2 mm mono katkee, mut eipä katkennutkaa.

ottivieheenä hopeakuparinen 50/10 kuusamon lätkä, joka myöhemmin jäi pohjaan :|

atter

• 49,5cm Kirbeli
    • MSN Messenger - atter_96@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: October 28, 2009, 20:29:13 »
Kaverin isovanhemmilla oltiin nii 5 tunnin reissu tonne ja 1 parikilonen kirbeli ja saajana tietty onnenpekkanan minä. :) Mut huono syönti kyl oli,tunnin kohal tärähti.
~atter~

Taho

• View Profile
    • Taho-vaaput
    • Email
« Reply #26 on: November 11, 2009, 15:10:43 »
Osaako kukaan sanoa, että onko järvi jo pilkkikunnossa? Jos ensiviikonloppuna kävisi kokeilemassa (edellyttäen tietenkin että on jäässä :roll:).

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #27 on: November 11, 2009, 15:24:55 »
Osaako kukaan sanoa, että onko järvi jo pilkkikunnossa? Jos ensiviikonloppuna kävisi kokeilemassa (edellyttäen tietenkin että on jäässä :roll:).

viimeviikonloppuna ei ainakaan päässy, tulevana viikonloppuna menen ainakin itse jos vaan on kestävää jäätä. Jäällä oleva 15cm lumikerros ainakin vaikeuttaa jäätymistä tai no jos se lumi ei muutu vedeksi tässä parinpäivän aikana niin sitten se ei kyllä jäädykkään enää näillä muutaman asteen pakkasilla. Niin hyvä eriste se lumi on.
jos vaan jää oli ohkasta 3-5cm ennenkö sato lumen niin sitten varmasti nostaa vettä jäälle.

Pataakkeli

• View Profile
« Reply #28 on: November 11, 2009, 15:54:10 »

viimeviikonloppuna ei ainakaan päässy, tulevana viikonloppuna menen ainakin itse jos vaan on kestävää jäätä. Jäällä oleva 15cm lumikerros ainakin vaikeuttaa jäätymistä tai no jos se lumi ei muutu vedeksi tässä parinpäivän aikana niin sitten se ei kyllä jäädykkään enää näillä muutaman asteen pakkasilla. Niin hyvä eriste se lumi on.
jos vaan jää oli ohkasta 3-5cm ennenkö sato lumen niin sitten varmasti nostaa vettä jäälle.

ite miettisin tuota pikapuoliin mänemistä. en hirveesti luota 5 cm jäähän, varsinkaan kun olen pulskanpuoleinen tyyppi. eikö ne kirret ota sitten keskitalvella tai kevättalven alussa?

pynde

• View Profile
« Reply #29 on: November 25, 2009, 22:08:06 »
joo kyllä valkeelta kalaa saa ihan kohtuu hyvin, mutta itse en viitsi heitellä kun tuntuu niin turhauttavalle...melkein aina istunut ootto ongella joka on melko varma tapa saada kala ylös. Tämä kesä oli ihan kohtuu hyvä mitä nyt muutamia kertoja tuli käytyä istumassa...ja jos kala ei ole syönnillään niin sillonhan se ei syö mitään viehettä/syöttiä paikasta riippumatta vaikka kaikki puhuu että olisi varmoja kalapaikkoja siellä ja siellä. Saa nähdä miten tämä talvi lähtee käyntiin valkeella...jäitä odotellessa :-D

center>