Chat

Kirjoittaja Aihe: Kuinka paksu siima heittelyssä?  (Luettu 17256 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HP

• Profiili
    • Sähköposti
Kuinka paksu siima heittelyssä?
« : Huhtikuu 17, 2009, 20:32:14 »
Eli Kuinka paksu siima pitää olla kun heittelee yritän haukea,taimenta,kirreä tällä hetkellä minulla on kelassa  0.45mm siima onko liian paksu?
Kultanen Räsänen !

Timpe

• Vieras
Vs: Kuinka paksu siima heittelyssä?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2009, 09:51:08 »
Kyllähän tuo aika jöötiä on heittelyyn tuo 0.45mm, heitto-ominaisuudet on paremmat hieman ohuemmilla siimoilla, joten kokeilepa vaikka 0.30mm monofiiliä taikka 0.20mm kuitusiimaa.
Itse käytän 0,30 monofiiliä tuossa omassa heittöhyrrässä ja UL-vehkeissä on 0,12mm kuitu.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2009, 16:47:09 »
Mulla on 0,13 milliset Rapala Thermic Braid punotut avokelalla. Vetolujuutta hivenen yli 8 kg. Luulis riittävän. Jos isompi ottaan, niin väsyttelee rauhassa.

THR

• MSN Messenger  - teemu.rintala@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 18, 2009, 18:36:04 »
monofiilia en itse suosittelisi ainakaan hauen kalastukseen.. itse käytän spiderwire stealth kuitusiimaa 0,20 paksuisena

Tornio_River

• Kalapussikaljoittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 18, 2009, 18:49:51 »
monofiilia en itse suosittelisi ainakaan hauen kalastukseen.. itse käytän spiderwire stealth kuitusiimaa 0,20 paksuisena

Näihin kommenteihin olisi hyvä lisätä perusteita,esim miksi et suosi monofiiliä hauen pyynnissä jne.
Itsellä normaalissa hauen heitto kalastuksessa 0,25-0,30 mm monofiili lähespoikkeuksetta.
Kirre ym istari kalat  tulee ongittua joko 0,10 punotulla tai 0,18mm monolla.
simojoella lohi hommissa(heitto lusikka/vaappu) käytössä 0,35mm,punottua en suosi tässä hommassa sillä viriili lohi lähes joustamattomassa siimassa ei ole hyvä yhdistelmä.
Ul-vavassa harri/assu hommissa tuntuman takia koskessa 0,10 mm kuitu

Turska

• Profiili
« Vastaus #5 : Huhtikuu 18, 2009, 21:32:26 »
Ehkä joku 0.25-0.30 on paras. riippuu vähän kelasta ja vavastakin.
Ite käytän Bilteman Dyneema- kuitusiimaa on kuule kestävää kunhan solmut osaa tehdä oikein lähtee muuten helposti purkautumaan.

nelitahti

• Koko kausi edessä, odotus takana :)
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2009, 19:41:39 »
0.4 mm mono ja 0.17 mm spiderwire.
-nelitahti

jompsu

• Perhokalastelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2009, 19:46:10 »
Itselläni on 0.25mm paksuista Firelineä ja sillä saa heitot ainakin pitkälle ja muuyenkin hyvin lentämään :-)
0.40 alkaa olla jo rajoilla toimivuutensa kanssa ja ainakaan siitä isompaa ei kannata hankkia..
tä...?

Panze

• Profiili
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2009, 19:49:21 »
No laskisin ainakin 0.30mm - 0.25mm monofiiliin. Kun heität tuolla 0.25mm siimalla tuon 0.45mm jälkeen, niin kyllä huomaat eron heittopituuksissa. Kuitusiimana voisi toimia esim. 0.20mm ihan hyvin.
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Karski

• MSN Messenger  - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : Huhtikuu 21, 2009, 22:21:16 »
Minä käytän 0.25-0.30 monofiilisiimaa.Parhaimillaan tuon vahvuiset siimat kestävät miltei 10kg, joten minun tarkoituksessani ne toimivat hyvin.Minusta tuon mainitsemani paksuuden etu on se että ei tarvi joka eri tarkoitukseen vaihtaa siimaa.Tietekin tuo 0.30 siima on vähän turhan paksua esim. siian ja harjuksen kalastukseen, mutta on niissäkin hommissa toiminut ihan ok.
''eise oo niin justiinsa''

pjk

• Vieras
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2009, 22:47:14 »
Eli Kuinka paksu siima pitää olla kun heittelee yritän haukea,taimenta,kirreä tällä hetkellä minulla on kelassa  0.45mm siima onko liian paksu?

0,45-millinen monofiilisiima on heittokalastuksessa Suomen oloissa sopivaa oikeastaan vain raskaaseen jokikalastukseen lohelle. Hauelle ja varsinkin taimenelle + kirrelle riittää aivan varmasti paljon ohuempi siima.

Muutama peruskysymys:

- Mille kelalle olet hankkimassa siimaa?
- Haluatko käyttää monofiilia vai punottua siimaa?
- Millaiset ovat kalapaikkasi olosuhteet, esim. tarvitaanko siimalta kovaa vetolujuutta vaikkapa hankalan pohjan, runsaan vesikasvillisuuden, kivikoiden tms. takia?
- Pitäisikö yhdellä siimalla pystyä hoitelemaan sekä hauenkalastus että taimen- ja kirrehommat? Kyse on kuitenkin kahdesta varsin erilaisesta asiasta, jo vieheidenkin kannalta...

Käyttänet heittelyssäsi avokelaa? Auttaisi kovasti, mikäli siihen löytyy varapuola. Se mahdollistaisi kahden eri siiman käytön tilanteen mukaan.

--pikeye
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 18:25:40 kirjoittanut pikeye »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2009, 22:55:01 »
Mulla ul-seteissä 0.18 mono ja isossa vavassa 0.25-0.28 mono ja hyvin on pärjätty.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

pyhämaanpoek

• Profiili
« Vastaus #12 : Huhtikuu 23, 2009, 16:57:46 »
riippuu kuulkaas aikalailla kelasta hyrräkelalla toin paksusta vielä heittää mutta avo-,umpikelalla täyttä tuskaa

Vilu

• Profiili
« Vastaus #13 : Huhtikuu 23, 2009, 21:32:44 »
Eli Kuinka paksu siima pitää olla kun heittelee yritän haukea,taimenta,kirreä tällä hetkellä minulla on kelassa  0.45mm siima onko liian paksu?

0,45-millinen monofiilisiima on heittokalastuksessa Suomen oloissa sopivaa oikeastaan vain raskaaseen jokikalastukseen lohelle. Hauelle ja varsinkin taimenelle + kirrelle riittää aivan varmasti paljon ohuempi siima.

Muutama peruskysymys:

- Mille kelalle olet hankkimassa siimaa?
- Haluatko käyttää monofiilia vai punottua siimaa?
- Millaiset ovat kalapaikkasi olosuhteet, esim. tarvitaanko siimalta kovaa vetolujuutta vaikkapa hankalan pohjan, runsaan vesikasvillisuuden, kivikoiden tms. takia?
- Pitäisikö yhdellä siimalla pystyä hoitelemaan sekä hauenkalastus että taimen- ja kirrehommat? Kyse on kuitenkin kahdesta varsin erilaisesta asiasta, jo vieheidenkin kannalta...

Käyttänet heittelyssäsi avokelaa? Auttaisi kovasti, mikäli siihen löytyy varapuola. Se mahdollistaisi kahden eri siiman käytön tilanteen mukaan.

--pjk

Tähän vielä, kuinka painavaa uistinta heittelet. Kannattaa lueskella vähän eri firmojen esitteitä joita yleensä saa suuremmista marketeista. Kai tuossa vavallakin on merkitystä, sillä jäykällä jerkkivavalla ja tuon paksuisella siimalla ei ole juhlaa heitellä kevyitä vieheitä. 

Eli, jos kerrot mikä vapa sulla on käytössö, sekä kela ja uistimet. Olisi helpompi kattoa sulle siimat sotkuun, eikun siis kuntoon.

HP

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Toukokuu 05, 2009, 16:16:45 »
vapa on Shimanon NEXAVE BX 240MH
ja kela on Shimano Solstace RH 2500

yleensä heittelen 10g - 20g uistimia

Kalastan kirreä, haukea, taimenta,kuhaa
Ruohikko on jonkun verran osissa kalapaikoistani pohjaan ei ole kertaakaan jäänyt siima kiinni
ennemmin punottua siimaa.

Itselläni on myös toinen vapa + kela mutta ostin ne turkista ei lue merkkiä vavassa eikä kelassa hyvin on kestänyt tuo kela kun tuli 5.3kg hauki

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2009, 16:21:36 kirjoittanut HP »
Kultanen Räsänen !

Miskala

• Profiili
« Vastaus #15 : Toukokuu 05, 2009, 16:18:24 »
En paksuudesta tiedä, mutta punottu on ja pitäs kestää 16.5kg

pjk

• Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 05, 2009, 17:03:58 »
vapa on Shimanon NEXAVE BX 240MH
ja kela on Shimano Solstace RH 2500

yleensä heittelen 10g - 20g uistimia

Kalastan kirreä, haukea, taimenta,kuhaa
Ruohikko on jonkun verran osissa kalapaikoistani pohjaan ei ole kertaakaan jäänyt siima kiinni
ennemmin punottua siimaa.

Kelasi on kooltaan "kevyttä keskisarjaa", käyttämäsi vieheet samaten melko kevyitä ja kun kalapaikatkaan eivät taida olla viehemenetysten kannalta kovin pahoja, punotun siiman paksuudeksi riittää mielestäni 0,17 – 0,20 mm (vastaa todelliselta paksuudeltaan noin 0,22 – 0,25 mm monofiilia). Vetolujuutta noillakin paksuuksilla on ihan riittävästi, kunhan vieheen irrottamiset pohjasta, vesikasveista jne. tehdään tasaisesti siimasta vetämällä. Punottu siima ei kestä terävää riuhtomista kovin hyvin.

Jos siimamerkkejä saa vielä suositella, niin ainakin jo pidempään markkinoilla olleet FireLine, PowerPro, SpiderWire Ultracast ja Sufix Matrix Pro toimivat hyvin avokelalla.

--pikeye

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 18:23:34 kirjoittanut pikeye »

KALIKKA

• Foliohattu
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : Toukokuu 05, 2009, 19:54:35 »
itellä heitto vehkeissä 0,12 ja hauki kepissä 0,22 punotut.veto puolella 0,35-0,40 monofiilit
alottelevalle/vähän heittelevälle suositelisin 0,25-0,30 monoa,mutta totuttelun jälkeen 0,12-0,22 punottu
kannattaa kokeilla tommosta 0,17 punottua,heitto pituus tuon 0,45 monon jälkeen kasvaa yli puolella ja enemmänkin,
mutta solmujen kans pitää olla punotun kanssa  tarkkana ja kokeilla eri solmuja ettei tulis viehe menetyksiä sen takia,että
solmut luistaa läpi.
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

[MPPK]Antonio(Fin)

• Profiili
« Vastaus #18 : Toukokuu 11, 2009, 21:36:50 »
Tuolta saa laadukkaita hauki siimoja + muillekkin kaloille  :wink: https://www.tukkuri.fi/products.php?cmd=list&id=3999&catid=143&phrase=&offset=140
"Enemmän osaamista, Enemmän saalista"

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : Toukokuu 13, 2009, 02:26:38 »
Mulla ul-seteissä 0.18 mono ja isossa vavassa 0.25-0.28 mono ja hyvin on pärjätty.

Tätä vois melkein peesata, mutta punottua toki käytän itse 90 prosenttisesti.
0,12mm kuitu ja 0,18mm mono löytyy puolilta. 0,10mm kuidun sijaan laitoin viimekesänä 0,12mm kuitua ihan siitä syystä että se kestää aikapaljon enemmän haukien tärppejä sekä pohja kivien kulutusta. Vaikka ero on vain 0,02mm niin silti ero on huomattava. Tietysti kun punotuista puhutaan niin paksuudet ei ihan täsmää, mutta kuitenkin.
Isommassa kuhan jigittely/hauki kelasta löytyy 0,15mm kuitu ja toisesta puolasta 0,25mm mono. Tätä monoa käytän harvoin enää missään, mutta joka kesä kuitenkin.

Mun mielestä nyky siimoilla on niin hyvät vetolujuudet että "ennenvanhaan" käytetyt 0,45mm siimat vastaa nykyisellään jotain 0,25-0,30mm väliltä ellei jopa ohuempaa. Isonkin kalan saa ylös ohkasella siimalla ja jos siima menee poikki kalan kanssa niin se on melkeimpä kalastajan vika ellei sitten kalan hampaisiin siima pääsee.

Monesti kullee että "oli muuten iso kala kun katkaisi siimat, siima oli 15kg siimaa. eli ainakin 15kg hauki" No kilonen hauki puree poikki tuon 15kg simaan...

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

pjk

• Vieras
« Vastaus #20 : Toukokuu 13, 2009, 07:37:37 »
Isonkin kalan saa ylös ohkasella siimalla ja jos siima menee poikki kalan kanssa niin se on melkeimpä kalastajan vika ellei sitten kalan hampaisiin siima pääsee.

Monesti kullee että "oli muuten iso kala kun katkaisi siimat, siima oli 15kg siimaa. eli ainakin 15kg hauki" No kilonen hauki puree poikki tuon 15kg simaan...

Tottahan tuo. Siiman vetolujuudella ei ole paljoakaan tekemistä sen kanssa, minkä kokoisia kaloja sillä voi saada ylös, ellei sitten nosta kaloja vedestä siiman varassa. Isokaan kala ei "paina" siiman päässä uidessaan kuin pienen osan siitä mitä ilmassa, koska vesi kannattelee sitä.

Epäilijöille pieni testi: kokeilkaapa nostaa esim. mitätön 2 kg paino lattialta pelkän vavan ja siiman varassa. Luultavasti moni luopuu leikistä, kun tuntuu että vapa katkeaa. Siiman todellisesta vetolujuudesta ei ole tuolloin käytössä kovinkaan suuri osa.

*Samassa yhteydessä voi testata käyttämiensä viehelukkojen, haukiperukkeiden, erilaisten viehesolmujen jne. kestävyyttä eri painoilla, mutta se on oikeastaan jo oma juttunsa...

--pikeye

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 18:21:12 kirjoittanut pikeye »

moikkapoika

• Profiili
« Vastaus #21 : Toukokuu 28, 2009, 15:51:41 »
itelläni on 0,15 mm sen pitäs kestää 7,8kg. pitkälle lentäää

kala___mies___95

• Hauki
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : Kesäkuu 05, 2009, 14:19:25 »
Tuli ostettua sufix 0.20mm 3.3kg heittely virveliin.
Minä en lähde maailmankiertuematkalle minä lähden kalaan.

Samppa919

• Pelekääkkö nää Olokkosta?
    • MSN Messenger  - samppa919@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #23 : Kesäkuu 05, 2009, 14:35:02 »
Itse käytän 0,20mm Firelineä, hyvin heitot lentää. Kestää myös melekosen hyvin vaikka ei mitään "vaijeria" olekkaan.

Täytyy muistaa se että siiman veto lujuus on esim 15kg, niin sitten kun se laitetaan kelalle, niin kun vapa antaa periksi myös, niin luulempa että siiman vetolujuus melkeimpä tuplaantuu, koska itse olen 7,2 kilon vetoluujuuden omaavalla siimalla nostanut 11,5kg hauen ja hyvin kesti.

Turhan paksusta siimasta ei ole periaatteessa muutakun haittaa :)
Hyvää jatkoa, jos oma ei riitä.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger  - jami_terasahde@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : Kesäkuu 05, 2009, 14:41:12 »
Jerkki-setissä olen käyttänyt 0,25 spiderwire stealth siimaa. Toistaiseksi kerran katkennut ja sekin omaa tyhmyyttä, kun yritin väkisin vetää jerkkiä kiven takaa vaikka veneellä olisi voinut hakea.

Haspeleissa olen käyttänyt punottuja joiden paksuus vaihtelee 0,12-0,2mm välillä. Tällä hetkellä Sufix:n punottua 0,14mm siimaa. Vähän ehkä liian herkkää katkeamaan. Edes jigin koukkua ei voi suoraksi vetää ilman, että siima katkeaa.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

leijonanmieli

• Profiili
« Vastaus #25 : Kesäkuu 06, 2009, 06:52:09 »
jerkki vehkeissä 0.30 , 4000 haspeleissa löytyy 0,16 ja 0.18 (ihan riittävän paksua suurhauellekkin kun vetolujuudeksi luvataan lähes 18kg), keskisarjalaisissa 0.14 ja light härveleissä 0.10. ja punottua käytän heittokalastuksessa aina hyvän tuntuman takia.

"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

« Vastaus #26 : Kesäkuu 06, 2009, 18:00:33 »
Ullissa 0.12mm kuidut, hauki/kuhasetissä 0.22mm.
Rapalan kuitua nykyisin käytän, ennen firelineä, vielä ei ole kokemuksia rapaloista. Tarttupahan vaan mukaan, kun halvalla sain.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

leijonanmieli

• Profiili
« Vastaus #27 : Kesäkuu 07, 2009, 15:00:11 »
Ullissa 0.12mm kuidut, hauki/kuhasetissä 0.22mm.
Rapalan kuitua nykyisin käytän, ennen firelineä, vielä ei ole kokemuksia rapaloista. Tarttupahan vaan mukaan, kun halvalla sain.

Sama vika ostin jotain rapalan h2 tms ja ehkä 10 kerran jälkeen rapala lähti huit helvettii ja takas fireline. Rapalan ominaisuudet erittäin huonot, alkaa liian helposti "purkautua" siima ja joka kalastuskerran jälkeen kun siima kuivuu se jähmettyy puolalle sillein oudosti.
"Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku"

Jake-zxc

• Profiili
« Vastaus #28 : Kesäkuu 07, 2009, 15:18:26 »
Daiwa Samurai 71 2500 kelassa on 0.25mm FireLineä ja Abun UL-kelassa on 0.14mm Climax. Ja vanhassa Shimanon halppiskelassa on 0.30mm mono.

janne-95

• Profiili
« Vastaus #29 : Kesäkuu 08, 2009, 15:06:31 »
Itse käytän 0.25 punottua joka kestää joku 13kg. Oli vähä kallista mutta ainaki rulla ja kestää :wink:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>