Chat

Äänestys

Mitä olet koulun käsitötunneilla tehnyt.?

Vaapun
170 (22.8%)
Lusikan/pilkin
127 (17%)
Haavin
23 (3.1%)
Jotain muuta, mitä.?
98 (13.1%)
En mitään.. Oli tyhmä opettaja joka ei ymmärtänyt kalastuksen päälle.!
329 (44%)

Äänestäjiä yhteensä: 658

Kirjoittaja Aihe: Koulussa tehdyt kalastusaiheiset työt.!  (Luettu 135359 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

croocked

• Profiili
    • Sähköposti
Re:Koulussa tehdyt kalastusaiheiset työt.!
« Vastaus #30 : Elokuu 07, 2003, 10:28:21 »
mä tein atraimen ja se oli kyllä aika vaikeeta mut sain kumminki tehtyy sen!

willethewille

• Vieras
« Vastaus #31 : Elokuu 21, 2003, 17:52:42 »
nyt on tekeillä atrain. oisko kelään hyviä piirustuksiä vapa telineistä kun vois tehä

tvtv

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : Elokuu 21, 2003, 21:22:42 »
Haavin, ja vaapun. olisi ollut kiva tehdä koulussa vieherasia, koska kotona on kuitenkin enemmän aikaa/kivempaa tehdä vaappuja kuin koulussa. Koulussa tehtävissä vaapuissa on silti hyvät puolensa, kun kerta voi samalla katsoa kavereiden vaappuja.

Sandro

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : Elokuu 21, 2003, 21:34:45 »
Tein koulussa yläasteella punavalkoisen vaapun joka onnistui noin ulkoisesti tosi hyvin. Kun se oli maalauksen jälkeen kuivumassa kuivaushuoneessa joku muklvisti varasti sen sieltä. Toivottavasti se varas menetti sen jollekkin suurella kalalle niin että oikein kunnolla v:tuttas sitä, se olis sille ihan oikein!

Mepps

• MSN Messenger  - fisherking90@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : Syyskuu 09, 2003, 16:27:16 »
Nyt ollen tänä syksynä hieman skarpannut, kun resurssitkin parani ylä-asteelle passituksen ansiosta. 6 - 8 cm vaappu ja yhden vavan teline työn alla. Tavoitteina tämän syksyn osalta kunnollinen nosto koukku sekä atrain.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Jigi

• Vieras
« Vastaus #35 : Syyskuu 15, 2003, 21:06:24 »
Joo vaapun tein noin vuosi sitten. Ylä-asteella ei tunnu olevan minkäänlaisia mahdollisuuksia tehdä mitään kalastukseen liittyvää kun on niin mulkero puukäsityö ope. Mutta jos sitä joskus jemmailis koulusta jotain kamoja niin vois tehdä vaikka atraimen tai nostokoukun.

koutsi

• Profiili
« Vastaus #36 : Joulukuu 15, 2003, 20:17:13 »
Oon tehny tässä yläasteella 3 vaappua, 3 lusikkaa ja savustuspöntön.
Toi savustuspönttö on tosi hyödyllinen, eli suosittelen... ;)

petsku

• Vieras
« Vastaus #37 : Joulukuu 16, 2003, 17:33:34 »
Ylä-asteella olen tehnyt nostokoukun ja lusikan(jolla olen saanut jopa 1,5 kg hauen).Kyseinen lusikka ui aika hyvin

j.s

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : Joulukuu 16, 2003, 20:10:59 »
Oon tehny vaapun josta sain jopa 9½

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #39 : Joulukuu 18, 2003, 20:05:38 »
olen tehnyt vaapun(sain siitä 9) ja nostokoukun (sain siitä 8½).

willedille_l

• MSN Messenger  - willedille_@msn.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #40 : Joulukuu 19, 2003, 19:54:32 »
Teen koulussa juuri naskaleita että pääsis jäistäkin ylös jos sinne satuu joskus tipumaan

Sicmaggot

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #41 : Joulukuu 19, 2003, 20:14:12 »
Nyt teen vetopeliä... Perhoboxi valmistu äskettäin
Ja hän on aina oikeassa.

luolamies89

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : Joulukuu 19, 2003, 20:23:14 »
tein kaks vaappuu ja perho haavin kymppi tuli kaikista

visa

• Vieras
« Vastaus #43 : Tammikuu 13, 2004, 20:46:55 »
Oon tehny koulussa nostokoukun. Tyhmä oli opettaja kyllä tässäkin tapauksessa, luuli sitä joksikin "tiedän mitä teit viime kesänä", murhaajakoukuksi :D

edit: Muisti pätkii... oonhan minä tehny papinkin!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #44 : Tammikuu 16, 2004, 21:19:47 »
nyt työn alla vetopeli.olen jo vapatelineen ja vaapun tehnyt mutta sieltä on tullut kaikenlaista materiaalia kähvellettyä...

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #45 : Tammikuu 22, 2004, 15:28:25 »
Ylä asteela oli järjestetty oikein vaappu kurssi, jonka aikana tuli muutamia vaappuja tehtyä.

koutsi

• Profiili
« Vastaus #46 : Helmikuu 07, 2004, 21:09:31 »
Oisko ohjeita tuon haavin tekemiseen?? Siis ei mitään 2 metristä haavia, vaan just perhostushaavi... On tällä hetkellä puukko ja tuura tekeillä teknisessä..

panumies

• Profiili
« Vastaus #47 : Helmikuu 07, 2004, 22:24:56 »
Nyt tänä vuonna on tehty pappi ja pari pilkkiä, toimivia ovat olleet. Myös helppoa tehdä koulussa kun on pelit ja vehkeet, kotona olisi vähän vaikeampi.

Piiskaaja

• Profiili
« Vastaus #48 : Helmikuu 20, 2004, 09:35:39 »
Terve! Joo mä tein kans perhohaavin koulussa.. Tein myös nostokoukun, puukon yms. Ja meillä oli erillinen kurssi nimeltä vaappukurssi.. Nii et ei kyllä opettajasta jääny kiinni kalastusaiheisten töiden teko..

rusakko

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : Huhtikuu 26, 2004, 19:24:00 »
Nyt on meneillä savustuslaatikko rosterista ja pikku-plaaneri. PIkku-Tehi on sen pikku-plaanarin malli vaan kumpikaan meistä (opettaja eikä minä) tajunnut sitä aisan päähän tulevaa höskää:

Siiman kiinnitys: Aisan päähän M4-uppokantaruuville sopiva reikä ja alapuolelle kannanupotus. Ruuvi liimataan kiinni altapäin. Yläpuolelle aisan päähän liimataan kiinni kovamuovipala esim. tekn. piirrustuskalvoa ja sen päälle tulee kumilevy liimattuna rst-prikkaan ja siipimutteri. Ruuvi katkaistaan sopivan mittaiseksi ja päätä niitataan hieman, ettei siipimutteri putoa.

teksti suoraan kopioitu osoitteesta: http://www.vetouistelu.net/kelkat/pikkutehi.htm

Tekstissä voi esiintyä virheitä johtuen siitä että teksti on epäselvää eikä sitä voinut siirtää wordiin.

Itse minulla ei siis ole hajuakaan mitä nuo asiat tarkoittavat (esim mikä on rst-prikka), mutta teknisen työn opettajakaan ei ymmärtänyt mitä varten tuossa on jotain noista yksityiskohdista. Joten jos täällä on joku jolla on kokemusta pikku-tehin rakentamisesta niin voisiko koittaa selventää noiden asioden (esim teknisen piirrustuskalvon ja kumilevyn) tarkoitusta ja yleistä miten osaisin tuon itse rakentaa, kun en oikein ehdi teknisissä töissä saada tuota valmiiksi.

Isot kiitokset jos joku edes koittaa saada jotain selvää tuosta tekstistä  ;)

Tämä kuuluisi varmaan kalastus.comin puolelle, mutta kun en ole sinne rekisteröitynyt niin koitan nyt täältäkin saada ensiksi apua.

En tiedä olisiko tästä pitänyt tehdä kokonaan oma aihe, mutta moderaattorit voivat sen sitten tehdä, jos kokevat tarpeelliseksi.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger  - StaaLou@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : Huhtikuu 26, 2004, 19:44:28 »
Oon tehnyt vaapun, tai oikeastaan värjänny ja silleen. Toi nostokoukku olis hieno tehä, mutta miten?

Ps: Pistäkää nostokoukun teko ohjeita.
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

visa

• Vieras
« Vastaus #51 : Huhtikuu 26, 2004, 20:08:09 »
Lainaus
Oon tehnyt vaapun, tai oikeastaan värjänny ja silleen. Toi nostokoukku olis hieno tehä, mutta miten?

Ps: Pistäkää nostokoukun teko ohjeita.

Mä otin pyöreää 6mm paksua terästankoa, jonka kuumentelin ja vääntelin koukuksi. Ennen sitä hioin toisen pään teräväksi. Kahvan tein siihen sorvaamalla puusta. Kahvan kiinnitin siten, että keskelle kahvaa porasin pituussuunnassa reiän läpi ja työnsin tangon sen läpi. Lukitsin sen paikalleen takomalla tangon pään tylpäksi -> ei siis luista kahva pois ;)

Petri

• Profiili
« Vastaus #52 : Huhtikuu 26, 2004, 20:56:00 »
Kanattaa takoa toi nostokoukku muotoon sillä noi väännetyt tahtovat taipua vähän muodottomiksi jos niitä kolhii johonkin (tainnuttaa kalaa pitämällä raudasta kiinni ja iskemällä kahvalla). Itselläni on kyllä noussut puutyön numerot heti ku aloin väsää kalstusaiheisia töitä, joten ihan kiva maikka on (kehuskelee aina 4 kilosella enkka hauellansa niin pitää vähän ihastella ja johan alko numerot nousta). ;)
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

KalaKaapo

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #53 : Huhtikuu 27, 2004, 07:07:40 »
1 lusikka on tullu tehtyä ja sekin oli niin surkea, että sotki siimat kelatessa  >:(. Valinnais teknisessä olisi tarkotus tehdä ensi vuonna perhohaavi, saa nähdä sitten...
Voi nääs nääs nääs.. duupiduu nääs nääs.. däkädäkä duupiduu nääs...

Hautsi

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : Huhtikuu 27, 2004, 07:56:59 »
Lainaus
Nyt on meneillä savustuslaatikko rosterista ja pikku-plaaneri. PIkku-Tehi on sen pikku-plaanarin malli vaan kumpikaan meistä (opettaja eikä minä) tajunnut sitä aisan päähän tulevaa höskää:

Siiman kiinnitys: Aisan päähän M4-uppokantaruuville sopiva reikä ja alapuolelle kannanupotus. Ruuvi liimataan kiinni altapäin. Yläpuolelle aisan päähän liimataan kiinni kovamuovipala esim. tekn. piirrustuskalvoa ja sen päälle tulee kumilevy liimattuna rst-prikkaan ja siipimutteri. Ruuvi katkaistaan sopivan mittaiseksi ja päätä niitataan hieman, ettei siipimutteri putoa.

teksti suoraan kopioitu osoitteesta: http://www.vetouistelu.net/kelkat/pikkutehi.htm

Tekstissä voi esiintyä virheitä johtuen siitä että teksti on epäselvää eikä sitä voinut siirtää wordiin.

Itse minulla ei siis ole hajuakaan mitä nuo asiat tarkoittavat (esim mikä on rst-prikka), mutta teknisen työn opettajakaan ei ymmärtänyt mitä varten tuossa on jotain noista yksityiskohdista. Joten jos täällä on joku jolla on kokemusta pikku-tehin rakentamisesta niin voisiko koittaa selventää noiden asioden (esim teknisen piirrustuskalvon ja kumilevyn) tarkoitusta ja yleistä miten osaisin tuon itse rakentaa, kun en oikein ehdi teknisissä töissä saada tuota valmiiksi.

Itse en ole koskaan tehnyt plaanaria mutta ymmärtääkseni ohjeet tarkoitti että aisan päähän laitetaan mutteri alhaalta päin (niin että kierre osa on ylös päin ja tulee aisan yläpuolelle) Mutteri liimataan kiinni niin että pysyy. mutterin kanta se joka on aisan puolella upotetaan aisaan.

Teknistä kalvoa tai muuta kova muovia laitetaan ylhäältä päin mutterin kierre osaan alimmaiseksi, liimaat kumilevyn (ei sitä joka laitettiin mutteriin vaan toisen muovin palan) rst-prikkaan kiinni (rst=ruostumaton teräs). Ja päällimmäiseksi siipimutteri.

Tämä höskä on siimaa varten ns. laukaisija siima laitetaan hieman teknisen kalvon (tai se muu kova muovi) ja rst-prikka+kummi hässäkän väliin ja siipimutterilla saa kiristää laukaisimen sopivan kireälle.

toki helpommalla pääsee jos ostaa valmiin laukaisijan ja laittaa sen aisan päähän, mutta silloin se ei ole niin "ite tehty".

Tsemppiä plaanarin tekemiseen
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

rusakko

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : Huhtikuu 27, 2004, 12:22:47 »
Kiitos Hautsi kovasti. Se valmis laukaisija voisi kyllä olla ihan kätevä. Mulle ei se ole niin tärkeää onko se täysin itsetehty ja ei siitä laukaisijasta varmaan konkurssiin mene. Onko laukaisijoita muuten joitain erilaisia :o ?  Noita itsetehtyjä pikku-plaanareita on kovasti kehuttu ja sehän tulee vielä selvästi halvemmaksikin, kuin ostaa joku walley board plaanari, että kaikki vaan pikku-plaanareita väsäilemään  ;)

Meneekö se siima muuten sieltä plaanarin takapäässä olevasta reiästä jossain vaiheessa :D. Ja lähteekö se siima siitä reiästä pois kun vapautin vapautuu. En ole koskaan ennen käyttänyt pikku-plaanaria.

visa

• Vieras
« Vastaus #56 : Huhtikuu 27, 2004, 14:32:23 »
Lainaus
Meneekö se siima muuten sieltä plaanarin takapäässä olevasta reiästä jossain vaiheessa :D. Ja lähteekö se siima siitä reiästä pois kun vapautin vapautuu. En ole koskaan ennen käyttänyt pikku-plaanaria.

Kyllähän se sieltä menee ;) Kun siima on ensin kiinnitetty laukaisijaan, siima laitetaan takana olevan  lukkoleikarin tai jonkin muun reiän läpi. Tällöin kun plaanari laukeaa ja siima irtoaa laukaisijasta, plaanari valuu siimaa pitkin ja jää seuraavaan edessä olevaan esteeseen  paikalleen (esim. leikari, paino tai uistin).

Saikohan tuosta kukaan selvää ???

Hautsi

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : Huhtikuu 27, 2004, 15:17:59 »
Lainaus

Kyllähän se siima siitä menee, siis kun kala iskee uistimeen ja nykäisee niin siima lähtee pois laukaisijalta, mutta pysyy edelleen siinä takapään reiässä. jolloin plaanari valuu ensimmäiseen esteeseen joka siimassa on kuten visa kertoi. Kun kalan kelaa ylös tulee plaanari siiman mukana veneeseen. Ei tarvi lähtee plaanaria erikseen järvestä etsimään
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys

rusakko

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #58 : Huhtikuu 27, 2004, 15:29:09 »
Mitä jos se siima  ei jääkkään siihen reikään vaan lähtee pois siitä halkiosta  :D

edittii: Eiku ei mitään. Luin huolimattomasti _visa_:n ja Hautsin viestit.  :D

edittii: eiku en mä tiiä :D :D

Mie1

• Vieras
« Vastaus #59 : Huhtikuu 28, 2004, 09:54:47 »
Joo eli tuli tossa syksypuolella tekaistua puna-musta vaappu.
Ei se nyt mikään huipputyö ole, mutta kohtalainen kumminkin.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>