Chat

Kirjoittaja Aihe: Kirjolohen perhokalastus  (Luettu 48194 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

hauki haukka

• Profiili
Kirjolohen perhokalastus
« : Toukokuu 11, 2009, 09:08:34 »
haulla en löytäny eli viittikste neuvoo oloittelevaa kirren perhokalastajaa
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2009, 18:11:02 kirjoittanut Pete »

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger  - redwoodriver@windowslive.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: kirjolohen perho kalastus
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2009, 16:23:31 »
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=17238.0 <---- Siinä on hyvää pohjaa

Kirre nyt on koskessa aika helppo elukka pyydettäväksi perholla. Liitsin ei tartte olla kovin erikoinen, nuo Percan kolumnissa mainitut (vain marabou-pyrstö ja runko kimallechenillestä) karvalakkimallit on tosi tehokkaita. Ite laitan usein niitä kaksi ellei jopa kolme litkaan niin saa paljon enemmän testattua värejä jos kalat on kranttuja värin päälle. Kirre ottaa kyllä virranmukana vapaasti uitettuun liitsiin (lue: larvastus), alavirtaan viistävään liitsiin, pohjassa pomppivaan liitsiin jne. eli aikas yksinkertaista.
Ite olen huomannut että kirret suosii hieman miedompi virtaisia paikkoja kuin taimenet.

perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

hauki haukka

• Profiili
« Vastaus #2 : Toukokuu 11, 2009, 17:10:52 »
entä seisovat vedet. kalastus paikkani on http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13824.0

Tuhe

• Profiili
« Vastaus #3 : Toukokuu 11, 2009, 22:48:50 »
Samat perhot pelaa järvessä, kuin joessakin. Leetsit, pintaperhot ja mitä näitä karvatekeleitä onkaan. Täällä on kyllä juttua kyseisestä kalasta aikalailla, voisit vaikka perhonteko-osioa lueskella. Vaikka kirjolohta haukutaan pullaloheksi, niin kala saattaa olla yllättävän ranttu ottamaan, kun on tottunut luonnonravinnolle, et kyllä siinä kalassa haastetta riittää. Sellaisen kalan suunaukasuun tarvitaan yllättävänkin pieni perho. Vastaistuten herättelyyn laita reilunkokoinen leetsi värikkäissä väreissä, mut se on taas vesistökohtainen, mikä on otti väri. Voisin esimerkkinä kertoa yhen kalareissun tuolta Veitsiluodon makeavesialtaalta. Allas on järvi, joka on tehty paperitehtaan vedensaannin takia. Heittelin leetsiä, jonka värinä oli runko kelta musta ja pyrstö keltapunamusta. Kyseinen väri pelittää siellä, joten väristä oli kova luotto. Heittelin tunnin ja kalaa pinto perhon vieressä, mut ei tärpin tärppiä. Usko meinas loppua, kun kalaa oli hyvin, mut eivät ottaneet. Tunnin heittelyn jälkeen tilanne muuttui yhtääkkiä radikaalisesti, et joka heitolla kala kiinni. Päästin aina kiimakirren takas veteen, kun kutu oli ovella. Kalat olivat tummia, joten keväällä en itse ota semmoisia mukaan. En tiedä mistä kalat yhtääkkiä päättivät, et nyt otetaan perhoon, kun kumminkin olivat siinä kokoajan. Eli ei muuta kuin perhon liotukseen, niin sieltä ne salaisuudet selviää ja voithan raporttia reissuilta heitellä, niin kyllä täällä jeesaajia riittää. Lopuksi voisin kertoa tarinan, kun aikoinaan tilasin lohiperhoja Lauri Syrjäseltä Tenolle, niin siinä kaikkea poristessaan ja udellessani perhoista kysyin, et mitä eroa on levysiipisillä ja karvasiipisillä lohiperhoilla, niin Lauri sanoi, et levysiipisellä saatu lohi maistuu paremmalle. :wink:

hauki haukka

• Profiili
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2009, 08:24:27 »
koska mul ei viel ole perho vehkei. kävisköhän joku 7-8 luokkainen vapa (olis tarkotettu myös taimenel)

Tuhe

• Profiili
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2009, 10:23:17 »
Käyhän ne, itellä 5-6 luokan vehkeet.

hauki haukka

• Profiili
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2009, 18:36:07 »
eli taitais ol 6-7 koska mökil varmaa aion kalastaa 1-3kg haukia kesäisin ei varsinainen kalastuskohde
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2009, 08:10:23 kirjoittanut hauki haukka »

Karski

• MSN Messenger  - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: kirjolohen perhokalastus
« Vastaus #7 : Toukokuu 13, 2009, 15:27:28 »
eli taitais ol 6-7 koska mökil varmaa aion kalastaa 1-3kg haukia kesäisin ei varsinainen kalastuskohde
Mielestäni tuon kokoluokan hauen kalastukseen sopii pienemmätkin välineet. Itse ehkä hommaisin tuohon tarkoitukseen 5-6 luokan vehkeet, mutta eipä taida 7 mennä liian suureksi isomman hauen kanssa. Haukea kalastaessa tietenkin täytyy muistaa oikeanlainen peruke.

~ Hieman on väärä aihe, kun kirrestä haukeen hypättiin.

Mielestäni tuo 5-6 luokka on melko hyvä luokka moneen kalastukseen. Siis se sopii hyvin sekä kirjon lampi, että koski kalastukseen. Kirjolohelle hyviä perhoja on mielestäni pienet kuulapäiset pupat ja nymfit, joskus pienet pinturitkin ovat hyviä. Siten mennään vähän suurempiin perhoihin, eli liitsit. Itse käytän liitseissa kokoja 6-8. Liitsit ovat osoittautuneet ehkäpä kaikkein tehokkaimmiksi perhoiksi, kun olen kirreä kalastanut. Värien kirjoa saa kyllä olla laidasta laitaan. Kirkkaissa vesissä kuitenkin on toimut parhaiten luonnonväriset liitsit, kuten oliivimusta ja oliiviruskea. Myös oranssi on ollut hyvä kirkkaassa vedesä. Sameammissa vesissä on toiminut hyvin kaiken väriset "fläsä" liitsit, mutta ilman muuta myös luonnon väriset sidokset. Liitsejä kannattaa kokeilla myös ilman kuulapäätä ja kuulalla, itselläni on kuulallinen toiminut paremmin. Streamereilla en ole paljoa kirreä kalastanut, joten ei niistä sen enempää.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2009, 18:10:44 kirjoittanut Pete »
''eise oo niin justiinsa''

Termis

• Rehumakkaran muiluttaja
    • MSN Messenger  - joonas.pysays@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Kirjolohen perhokalastus
« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2010, 18:09:55 »
Minkälaisia perhoja pitäisi tarjota joessa melko kauan olleille( yli 1kk) kirreille? Jotain luonnonvärisiä kuulapäitä, liitsejä, pintureita tms. vai ihan ärsytysvärejä?
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä."

KABANOSSI

• Mateenpilkinnän kultakutri
  • taas MP
    • Profiili
« Vastaus #9 : Syyskuu 12, 2010, 22:18:31 »
Itse olen saanut valko-pinkillä wooly buggerilla.

wewwer51

• back to black
    • Profiili
« Vastaus #10 : Lokakuu 10, 2010, 17:32:56 »
miten saa lammesta? kun on mutapohja,kalat syvällä ja viikon olleita. itse en saa millään kun ei pääse perholla tarpeeksi pitkälle.joten onko keinoa miten ne saataisiin lähemmäksi rantaa??
fishing rocks!

Torro

• Urospuolinen nauta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2010, 20:50:36 »
miten saa lammesta? kun on mutapohja,kalat syvällä ja viikon olleita. itse en saa millään kun ei pääse perholla tarpeeksi pitkälle.joten onko keinoa miten ne saataisiin lähemmäksi rantaa??

Kyllä kirjolohia rannan tuntumasta pitäisi löytyä, tyypillisesti kiertelevät rantoja myöden etsien ravintoa. Nuo mainitsemasi vastaistutetut saattavat olla vielä sen verran kuutamolla että normaali rytmeihin ei voi verrata. Kylmällä vedellä kirjot saattavat mennä syvemmälle joskaan eivät sillonkaan välttämättä vajoa pohjalle vaan liikkuvat välivedessä.

Rannalta jos heittää nii intteri siimalla ja hitaalla uitolla luulisi saavan liitsit tarpeeksi syvälle. Jos on vene käytettävissä niin voi synkemmillä siimoilla ronkkia syvemmältä

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger  - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • Profiili
    • Perza-vaaput
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Lokakuu 13, 2010, 13:04:05 »

Kyllä kirjolohia rannan tuntumasta pitäisi löytyä, tyypillisesti kiertelevät rantoja myöden etsien ravintoa. Nuo mainitsemasi vastaistutetut saattavat olla vielä sen verran kuutamolla että normaali rytmeihin ei voi verrata. Kylmällä vedellä kirjot saattavat mennä syvemmälle joskaan eivät sillonkaan välttämättä vajoa pohjalle vaan liikkuvat välivedessä.

Rannalta jos heittää nii intteri siimalla ja hitaalla uitolla luulisi saavan liitsit tarpeeksi syvälle. Jos on vene käytettävissä niin voi synkemmillä siimoilla ronkkia syvemmältä

Oman kokemuksen mukaan kun vedet on viileitä alle 10c niin kirjolohet tulevat lähemmäs rantaa. Tulevat tosiaan välillä ihan rantamatalaan mulimaan. Tällöin niitä on helppo kalastaa. Hitaasti uppoavalla siimalla uittaa liitsiä tai mitä nyt ikinä haluaakaan tarjota. Musta nymfikin toimii varmasti. Toki onnistuu kyllä ihan hyvin kelluvallakin siimalla. Perhon kun ei välttämättä tarvitse edes 10cm enempää upota, kun matalaa kalastelee.

Sitten taas kun vesi lämpiää niin tahtovat kirret mennä vähänkään suuremmilla lammilla syvemmälle viileämpään veteen. Iltasella sitten nousevat lähemmäs pintaa, mutta ovat monesti liian kaukana rannasta.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

juise

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2011, 13:45:56 »
keltanen perho on hyvä kirjolohelle.itse olen saanut todella paljon 1-3kg kirrejä.värin voi valita ilman mukaan jos on kirkas päivä niin hieman tummempaa. jos on pilvistä niin olen itse käyttänyt kirkasvärisiä perhoja ja olen saanut hyvin hyvin kirjolohta.

anzeR

• Pienen talon Antti
  • Kahvi ja pulla kiitos
    • Profiili
« Vastaus #14 : Helmikuu 07, 2011, 17:18:09 »
Pintaperhoista mm. nalle puh, adams ja vaaleat päivänkorentoperhot toimii kirreille. Uppoavista värikkäät streamerit, red tagit yms. ärsykeperhot. Myös oliivit pupat ja larvat pelaa.
Ei se saalis, vaan se fiilis.

Eris

• Vieras
« Vastaus #15 : Helmikuu 23, 2011, 13:15:48 »
Pian toista vuotta aloittelevan perhokalastajan kysymys:

Uitatteko leechiä siimasta vetämällä vasta- tai sivuvirtaan vai annatteko mennä rauhassa virran mukana? Ite melkeen koko ensimmäisen vuoden uitin leechiä siimasta vetämällä pikku nypläyksiä koko matkan ajan, ja vasta loppuvuonna tajusin antaa leechin mennä virran mukana - saldoksi tulikin parisenkymmentä pikku meritaimenta, yksi kilonen meritaimen sekä pari isompaa oli muutaman minuutin siiman päässä kunnes katkasivat siimat. Kaikki siis leechillä kun annoin ihan vapaasti mennä virran mukana.
Varmaan tällänen samanlainen konsti sitten toimisi kirrellekkin ihan kohtuullisesti?

Jonkun sortin indikaattori kyllä olisi hyvä tohon vapaasti uittamiseen, ei meinannut aina erottaa onko kyseessä pohja vai kala...  :roll:

Torro

• Urospuolinen nauta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : Helmikuu 23, 2011, 21:16:49 »
Pian toista vuotta aloittelevan perhokalastajan kysymys:

Uitatteko leechiä siimasta vetämällä vasta- tai sivuvirtaan vai annatteko mennä rauhassa virran mukana? Ite melkeen koko ensimmäisen vuoden uitin leechiä siimasta vetämällä pikku nypläyksiä koko matkan ajan, ja vasta loppuvuonna tajusin antaa leechin mennä virran mukana - saldoksi tulikin parisenkymmentä pikku meritaimenta, yksi kilonen meritaimen sekä pari isompaa oli muutaman minuutin siiman päässä kunnes katkasivat siimat. Kaikki siis leechillä kun annoin ihan vapaasti mennä virran mukana.
Varmaan tällänen samanlainen konsti sitten toimisi kirrellekkin ihan kohtuullisesti?

Jonkun sortin indikaattori kyllä olisi hyvä tohon vapaasti uittamiseen, ei meinannut aina erottaa onko kyseessä pohja vai kala...  :roll:

Riippuu vähän minkä tyylisessä vedessä kalastaa. Jos vähänkin on virtaa niin anna valua virran mukana. Itse kun tämän pari vuotta takaperin sisäistin niin saalismäärät kasvoivat räjähdysmäisesti. Indikaattoria ei välttämättä tarvita, tee heittosiiman kärkeen tärpinilmaisin kirkkaan oranssilla spray-maalilla tai kutistesukalla. Kutistesukka on enemmän hyödyksi kun saa loopin solmunkin samalla piiloon.
Suvannossa sitten antaa liitsin/liitsit upota hetken ja rauhallisella nykimisellä siima sisään. Kannattaa ihan loppuun asti malttaa uittaa, koska välillä kirjo seuraa ihan jalkojen juureen asti ennen kuin ottaa juuri kun olet nostamassa perhoa vedestä

vantaan kirre

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : Helmikuu 26, 2011, 00:18:25 »
millos sitä nyt voisantaan koskelle jo lähteä ja mitä siellä päin uittelen? vinkkejä ei oo huikee ura perhon parissa 2 vuotta? pinta perholla pari hartsaa :-D streamerilla pari killee ja nalle puhilla yks taimen  :wink: mutta ois tarkotus avaa kausi lähiaikoina vantiksella vinkkejä ps:hyödyllistä tietoo mulle mukaan kalaan ja millon muute lähen vastauksia.. :-o

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : Helmikuu 27, 2011, 18:28:51 »
Nooh... olisko tuo vappukalan laitto voimissaan vielä vantaallakin?(voisantaalla?) Silloinhan monissa kohteissa avajaiset ja istukastakin tarjolla vähän enemmän :-P.

Toukokokuun alusta kesäkuun loppuun taitais olla kohtalaista kalansaanti aikaa jos noihin takavuosien päiväkirjamerkintöihin on luottamista :-).

>Hankikorentojenkin käyskentelystä nuo lohikalat jos nyt jokunen siellä vantaassakin talvehtii?,
ovat yleensä innostuneet vaikkapa maaliskuun tienoilla keleistä riippuen.

Eriväriset leechit/larvat auringon laskun ja nousun tienoilla pohjan tuntumaan upotettuna on toimineet ainakin muutama vuosi sitten, jolloin vielä vantaakin "kelpasi" kalastuskohteeksi minullekkin.

Nykyisin ajankäyttö rajallista ,joten kohteet hieman "tasokkaampia" ainakin  sääntöjen noudattamisen, salakalastuksen,valvonnan,saaliin ja yleisen viihtyvyyden osalta.

Vantaa on tuon sijaintinsa vuoksi sekalaista seurakuntaa täynnä, johon valitettavasti mahtuu myös kaikkea muutakin  herrasmieskalastajien lisäksi :-(.

vantaan kirre

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : Helmikuu 28, 2011, 15:42:19 »
 :-o :x en oo tiennykkään tuollasesta ja kiitos tiedosta yritetään jotakin nostaa sieltä kiitos vinkeistä :)

wewwer51

• back to black
    • Profiili
« Vastaus #20 : Maaliskuu 31, 2011, 10:26:22 »
minun ohjeet joelle,järville ja lammille.
syvyys,koko(järven koko),keli,vedenväri ja kala mitä pyydät on tiedetävä. jos kyseessä on nyt kirjo niin  ensi on katotava väri joka erotuu selvästi vedestä.sitten katsotaa syvyytä eli jos kalat on syvällä painoa siimaan tai kuula tai liitsi.keli onko minkälaista ilmaa pilvessä,sataa ja on aamu.lampi on joku vaikka 400m pitkä ja 80m leveä. no näillä perusteilla sain ainakin perhon joka on painolla varustettu ja puna-valkonen. jos ohjeet ei kiinosta älä lue!
fishing rocks!

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #21 : Huhtikuu 02, 2011, 13:45:42 »
minun ohjeet joelle,järville ja lammille.
syvyys,koko(järven koko),keli,vedenväri ja kala mitä pyydät on tiedetävä. jos kyseessä on nyt kirjo niin  ensi on katotava väri joka erotuu selvästi vedestä.sitten katsotaa syvyytä eli jos kalat on syvällä painoa siimaan tai kuula tai liitsi.keli onko minkälaista ilmaa pilvessä,sataa ja on aamu.lampi on joku vaikka 400m pitkä ja 80m leveä. no näillä perusteilla sain ainakin perhon joka on painolla varustettu ja puna-valkonen. jos ohjeet ei kiinosta älä lue!

Onko veden lämmöllä mielestäsi mitään tekemistä kalan otti halukkuuden kanssa ?
Olisikohan sillä mitään merkitystä kuinka kauan kirjolohet kyseisessä vesistössä ovat olleet, ts. kuinka kauan istutuksesta on ?
Ja miten tuon perhon koon puolesta, millainen on koko suosituksesi syviin vesiin, esimerkiksi noin kahteen (2) metriin ?
Näkyykö tuo oranssi samalla tavalla kahdessa metrissä kuin puolessa metrissä sellaisessa humuksen värittämässä vedessä ?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2011, 13:47:30 kirjoittanut Pete »

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : Huhtikuu 02, 2011, 17:55:42 »
Pete, ihan kuin paistaisi vähän läpi pikku "piikittely"? :)

Älä nyt tyrmää, kun toinen noin hienosti on analysoinut kaikki olosuhteet ja päätynyt mm. oikein järven koon mukaankin tekemään valintaansa. Mun mielestä aivan loistavasti ja loistavalla selkeällä suomen kielellä annettu ohjeistus. Noilla eväillä ainakin kelpaa ainakin minun lähteä kirrejahtiin, kun paikallinen lätätkkö aukeaa  :-D

wwe: Jäi askarruutaan, että minkä kokoisella painolla pitäisi varustaa tuo perho? Minkä syvyinen tuo sun "ohjeellinen" lampesi onkaan ja onko kala pinaassa vai pohjan tuntumassa?
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

wewwer51

• back to black
    • Profiili
« Vastaus #23 : Huhtikuu 04, 2011, 08:11:35 »
riippuu itsestäsi haluatko koitaa pohja mudista montu kirjoa vai sitä liikuvaa syvän veden kirjoa. pinta on ollut ohjeelisella lammella iha kuin mitään ei olis tuotu edes.montusta ehkä 4g painolla ja liikuvaa kirjoo 2-3g.
fishing rocks!

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : Huhtikuu 10, 2011, 07:34:03 »
Mulla on noi 7/8 luokkaset perhovehkeet käykö ne kirjolohen ja (tanen) perhokalastukseen, vaikka vähän jäykät onkin. :-D

ps. ja muuten oisko tietoa mistä sais hyviä valmisperhoja kirrelle ja tanelle. kun ei oo sidontavehkeitä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2011, 07:39:39 kirjoittanut tumppi98 »
Mennöön eikä meinata!

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : Huhtikuu 10, 2011, 09:43:45 »
Mulla on noi 7/8 luokkaset perhovehkeet käykö ne kirjolohen ja (tanen) perhokalastukseen, vaikka vähän jäykät onkin. :-D

ps. ja muuten oisko tietoa mistä sais hyviä valmisperhoja kirrelle ja tanelle. kun ei oo sidontavehkeitä.
Hmm... veikataampa... Saisiko niitä ravintolasta?  Tai kenties autokorjaamosta?  Ehei... oikea vastaus kuuluu kaupasta, kalastustarvikekaupasta.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #26 : Huhtikuu 10, 2011, 13:05:57 »

Hmm... veikataampa... Saisiko niitä ravintolasta?  Tai kenties autokorjaamosta?  Ehei... oikea vastaus kuuluu kaupasta, kalastustarvikekaupasta.
Jarmoankka antaa hyviä vinkkejä.  :-D

Mulla on hyviä valmisperhoja kirrelle ja tanelle, jos kiinnostaa. Voin myydä muutaman (liitsin).

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : Huhtikuu 10, 2011, 13:49:22 »
No siis vähän "kettuilin" hyvässä hengessä... Ihan okeesti kai nyt jokaisen pitäisi tietää, että yleensä tarvikkeita saa sen alan kaupasta mikä on kyseessä.

Jos nyt oikea vinkki pitää antaa, nin laitappa ilmoitus kirpputori- osioon tyyliin "halutaan ostaa perhoja".

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #28 : Huhtikuu 10, 2011, 16:47:09 »
Perhorasia.fi sivuiölla on joka kerta ainakin yksi-3 perhonsitojaa kaupittelemassa tekeleitään. Samoin Perhokalastajat sivuilla on sama juttu. Osin samoja tyyppejä, mutta kuvista päätellen toiset ihan kelpo sitojia.

Kai täälläkin joku niitä sitoo ihan myytäväksi asti...? ?

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=24974.msg367753;boardseen#new

tumppi98

• Vammalan urheilukalastajat
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : Huhtikuu 17, 2011, 13:30:06 »
hei muuten sidotteko vaan perhot yleensä perukkeeseen vai käytättekö jonkinlaista lukkoa kirjolohen ja tanen perhokalastuksessa?
Mennöön eikä meinata!

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>