Kalastuslajit > Vetouistelu

Vetouistelemalla kuhaa?

(1/80) > >>

seppo:
Miten sitä saisi?? Kaikki vinkit käy:  vapojen määrä, hyviä vaapuja, mistä paikoista ja mihin aikaan, miten sioittaa vavat, kannataako takila, tarviiko plaanareita, hidas vauhtiko.....
Jos tiedät asiasta vähänkin niin se jo auttaa :-D Kiitos jo etukäteen!!

KALIKKA:
piiskoja 2-6 riippuen uisteltavan alueen koosta,muodosta ja karikkoisuudesta
pitkän omaset rapalat 11-13cm,jesset, merimetsot,pomperit ja taitaa tuo kuha ottaa noihin perzan vaappuihin aika hyvin
yleensä kalan malliset solakat vaaputtimet räikeistä perus väreihin kelpaa
virtaavien salmien(jokiloissa suvannot)läheisyydestä,isojen lahtien suu alueet karikot missä on syvää vettä lähellä
mutta paras konsti on kysellä paikallisilta konkareilta ja kuunnella puskaradioo,sekä pitää silmät auki missä ilta myöhällä
pyörii uistelioita,kuhaa ne sieltä pyytää.
kesäkuun alusta niin pitkään kun lämpimiä kelejä riittää,elokuun loppuun.
jos vetää iltapäivällä 14 jälkeen niin takilat on korvaamaton apu. pitkin pohjaa niin että kuula töksii välillä pohjaan ja
laukasin 1,5-2,5m kuulan yläpuolelle n.5-15m pitkällä siimalla.mitä illemmaksi mennään sitä pinnempaa vedetään
iltasella kun salakka ja muikku/kuore on pinnassa voi vetää ihan lähellä pintaa pikku plaanarien kanssa mitkä poimii
venettä väistäneet kuhat(plaanarit ei pakolliset mutta hyvä apu,ei tartte pitkiä siimoja)
vauhti millä itte vetelen on 3-4,5km luokkaa kokeilemalla sen saa selville mikä nopeus kelpaa milloinkin
miulla on kuhan vedossa kaks pikkuplaanaria per puoli sekä kaks takilaa missä vapa per takila
parissa otti paikassa koluan pelkillä takiloilla pitkin pohjia ja korkeintaa yks vapa syvänne vaapulla lähellä veneen takana
normaalisti kuha ei pelkää venettä ja tulee välillä potkuri virran lähistölle ihmettelemään
kaiku on hyvä olla näkee kalat ja takilan kuulan
tässä pientä vinkkiä lisäilköön ammattilaiset lissee vinkkiä :-P(toivottavasti auttaa)
kyseleppä yv:llä perzalta ja mikko porolta lisää vinkkiä josko pojat auttas lissee.

jhaapanen:
- Paikka
  Seuraa muiden uistelijoiden touhuja, ja kysele/kuuntele mistä kuhaa on tullut.

-Aika
 Auringonlaskun aikaan PITÄISI huom pitäisi kuhan syödä, mutta muutama tullut kirkkaammallakin.

-Ilma!
 Lämpimällä pinnemmassa, kylmemmällä syvemmällä (näin ainakin mulle on kerrottu).

-Vaaput
 Tähän en osaa vastata kun että riippuu paikasta ja siitä tuurista, joskus kaverilla napannut useampikin samanlaiseen uistimeen millä itse en saanut yhtään.

-Uisteluvauhti
 Omalla kohdalla ihan normaali uistelunopeus on toiminut. Joskus on tullut tehtyä pieniä pyrähdyksiä, eli kaasu pois antaa veneen lipua, ja sitten kaasu takas normaaliin.
 Joskus antaa joskus ei, tämäkin taktiikka. Olen lukenut että kuha saattaa seurata todella pitäkin matkan saalistaan, ja kun vauhti muuttuu niin naappaa kiinni.

-HERMOT!
 Kun on selvitetty kuhaa antava paikka, kannattaa muistaa malttaa mielensä ja yrittää siitä paikkaa useampaa otteeseen eri syvyyksiltä erilaisilla vaapuilla.

Vapojen määrä
 Sanotaan näin että yhdelläkin vavalla voi saada aika hienon saaliin päivän aikana.

Ja kannattaa muistaa sellanen asia että jokainen päivä on erilainen, joku saa yhtenä päivänä tietyllä vaapulla ja toisena muulla.
Ei kannata ahnehtia liikaa, menee harrastuksesta maku jos ottaa liian tosissaan!
Näillä periaatteilla itse ainakin mennään!

Mr.Pilkkijä:
Vaapuista sen verran, että itse en lähde kuhaa uistelemaan jos ei pakissa ole jessevaappuja! :wink:

Mässy:
Onkos kukaan saanut tänä vuonna vielä kuhaa ? Kiinnostaisi, kun itse menen ehkä ensiviikolla uistelemaan...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta