Chat

Kirjoittaja Aihe: iso uistin iso kala?  (Luettu 6605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

täkäri~

• Profiili
iso uistin iso kala?
« : Heinäkuu 21, 2009, 17:23:03 »
ois kiva tietää kaikkian mielipiteet asiasta  :-) omasta mielestä asia ei ole näin :|

Deeku

• Lahna on aina yhtä iloinen.
    • MSN Messenger  - tampio95@hotmail.com
    • Profiili
Vs: iso uistin iso kala?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2009, 17:35:23 »
Jepulis. Munkaan mielestä ei niin oo. Kyllä se iso kala siihen pieneenki uistimeen saattaa ottaa jos uistin ui tarpeeks läheltä.
Mut kyl se ''Big one'' varmaa helpommin siihen isoon uistimeen ottaa ku pieneen.
”Toi meni särki.”
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

Miskala

• Profiili
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2009, 17:45:07 »
Tämän aiheen voisi siirtää heittokalastuksesta kaikkea kalastuksesta osioon.

Kaiken kokoisilla uistimilla voi toki saada ison kalan, mutta mahdollisuus on hieman pienempi, kun uistin on pienempi.

Pieni uistin tuottaa usein enemmän kaloja, mutta koko ei välttämättä ole kovin iso. tosin jo 8cm uistin toki riittää hyvin isolle kalalle, mutta ne eivät välttämättä kiinnostu siitä yhtä paljoa, kuin isommasta uistimesta.

Iso uistin ei useimmiten pyydä niin paljoa kaloja,  kuin pienempi, mutta koko sen sijaan on usein isompi. (Tosin pienikin kuha tykkää mielestäni isoista uistimista enemmän, kuin pienistä.) Jos välttämättä haluat isoa kalaa, eikä pienet oikein kelpaa, niin silloin kannattaa käyttää n. 12-16cm uistimia. Hyvillä syönneillä ison uistimen valinta on hyvä päätös, sillä silloin kalat ottavat innokkaammin kiinni kaikenkokoisiin uistimiin, jolloin pientäkin kalaa tulee helposti isoilla uistimilla, mutta isompia kaloja tulee silti paremmin isoilla, kuin pienillä uistimilla. Huonoilla syönneillä isoakin kalaa kannattaa hakea pienillä uistimilla.

Omasta kokemuksesta kaikenkokoisia kaloja tulee 7-15cm uistimilla. Isoja on tullut enimmäkseen yli 11cm uistimilla, mutta ovat pienetkin ihan hyvin kelvanneet.

Sanottaisiinko nyt näin, että ison kalan saaminen on aina n. 10% todennäköisempää, kun uistimen pituus kasvaa yhdellä sentillä, kunhan se ei ala olemaan jo liian iso uistin. Kalojen määrä sen sijaan vähenee hieman, kun uistin suurenee niille liian isoksi.

ELI: Mielestäni uistimen ei tarvitse olla iso, isolle kalalle, mutta mahdollisuus paranee aina hieman isommalla uistimella.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2009, 17:53:25 kirjoittanut Miskala »

-PerhoKalastaja-95

• Vieras
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2009, 16:13:49 »
Ei se ookkaan noin ite sain noin 2cm lusikalla 3,5 kg hauen  :-D

ris_to

• Pullamössösukupolvi
    • Profiili
« Vastaus #4 : Marraskuu 07, 2009, 17:16:59 »
Jep jep,ei se asia noin ole...Isot uistimet karsivat pienempiä kaloja,joten kalojen keskikoko yleensä kasvaa...

pjk

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 07, 2009, 18:27:56 »
Mielestäni sopiva viehekoko on täysin kalalaji-, kalapaikka- ja tilannekohtainen asia, kuten muutkin "totuudet" kalastuksessa.

--pikeye
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 13:55:52 kirjoittanut pikeye »

szczupak

• Profiili
« Vastaus #6 : Marraskuu 07, 2009, 18:34:37 »

Omasta kokemuksesta kaikenkokoisia kaloja tulee 7-15cm uistimilla. Isoja on tullut enimmäkseen yli 11cm uistimilla, mutta ovat pienetkin ihan hyvin kelvanneet.
Kohdelajina ilmeisesti hauki? Ei ainakaan 20-senttinen ahven kovin hanakasti 15-senttiseen kapulaan nappaa.
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

kalagalle

• Profiili
« Vastaus #7 : Marraskuu 07, 2009, 20:16:43 »
Uisitimen pituus ei kerro koosta kaikkea..
Kova potku, pullea muoto yms. tekee vaapusta isomman näköisen vedessä ja luulisin myös hauen silmissä.
Itse tulee tarjottua hauelle kova potkuista, pullukkaa ja isoa vaappua. Päivästä on myös paljon kiinni mikä sitten parhaiten miellyttää!

KÖSTER

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Marraskuu 07, 2009, 22:09:53 »
Kesälämpösillä 5cm räsäselläkin yli 5kg haukia  onnistunut narraamaan,keväällä samoin tosin 15cm nilsut, jigit, jerkit,perhotkin toimii.
Mielestäni koko vaihtelee olosuhteiden,vuodenajan,ym.ravintotilanteen mukaan ja riittävän kokoisen halon kun virittää perään
niin joskus jopa saaliitta jää.

Nyrkkisääntönä uskoisin, että yli 20 cm vieheellä tulee keskimäärin isompaa mutta harvemmin :-P

Patte123™

• Kalassanet Ry jäsen
  • entinen auto..
    • Profiili
« Vastaus #9 : Marraskuu 07, 2009, 23:34:57 »
ei se koko aina raktase kaveri sai 8kilosen haugen 8cm lusikalla.
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #10 : Marraskuu 08, 2009, 01:02:58 »
Olen miettinyt ihan samaa asiaa tässä aivan lähi kuukausina. Suurimman hauen jonka olen itse saanut, olen saanut 26gr Krocodilellä ja se oli 12.6 kiloa. Tuossa jokin aika sitten tuli 2,5" jigillä 9.2 kiloinen hauki, joten en ihan menisi aina sanomaan, että iso on isoa varten, mutta kuitenkin, suurin osa isommista +5 kiloisista on kuitenkin tullut 12-25 senttisillä uistimilla.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että isoilla uistimilla se isomman saaminen on todennäköisempää kuin pienemmillä 5-8 senttisillä uistimilla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2009, 01:06:05 kirjoittanut Pete »

zima

• Profiili
« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2009, 11:34:11 »
Olen miettinyt ihan samaa asiaa tässä aivan lähi kuukausina. Suurimman hauen jonka olen itse saanut, olen saanut 26gr Krocodilellä ja se oli 12.6 kiloa. Tuossa jokin aika sitten tuli 2,5" jigillä 9.2 kiloinen hauki, joten en ihan menisi aina sanomaan, että iso on isoa varten, mutta kuitenkin, suurin osa isommista +5 kiloisista on kuitenkin tullut 12-25 senttisillä uistimilla.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että isoilla uistimilla se isomman saaminen on todennäköisempää kuin pienemmillä 5-8 senttisillä uistimilla.
tuon olen huomannut myös itse kaveri nakkeli 15 cm vaappua ja mulla 4 koon mepsi ja silti sain suuremman..

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #12 : Marraskuu 08, 2009, 12:39:50 »
tuon olen huomannut myös itse kaveri nakkeli 15 cm vaappua ja mulla 4 koon mepsi ja silti sain suuremman..

Miskala

• Profiili
« Vastaus #13 : Marraskuu 08, 2009, 20:17:12 »

Kohdelajina ilmeisesti hauki? Ei ainakaan 20-senttinen ahven kovin hanakasti 15-senttiseen kapulaan nappaa.

Juu, hauesta tuossa enimmäkseen kyse.

Murmeli

• Tee se itse
    • Profiili
« Vastaus #14 : Marraskuu 13, 2009, 13:06:26 »
Iso uistin karsii pienet pois. Siinä varmaan suurin syy sille, että isolla uistimella tulee isoa kalaa. Ottien väli harvenee, mutta kalojen koko kasvaa. Tämä teoria taitaa toimia parhaiten ahvenille, kuhille ja hauille. Lohet, taimenet ja harrithan ottavat pieneenkin syöttiin.

pjk

• Vieras
« Vastaus #15 : Marraskuu 13, 2009, 15:38:19 »
Pelkkä vieheen pituus sentteinä ei kerro vielä oikeastaan mitään. Kalan näkökulmasta kyse on vieheen antamasta kokonaisärsykkeestä. Siis siitä, kuinka voimakkaasti viehe "kuuluu" ja näkyy veden alla. Tähän vaikuttaa viehekoon ohella ainakin uintiliike, väritys, vieheen muoto ja ääni (koukkujen helinä, räminäkuulat) tms.  

Kalantulon kannalta kokonaisärsykkeen pitäisi toisinaan olla voimakas, toisinaan vähäisempi. Tämän kun ymmärtää, ymmärtää pikkuhiljaa senkin miksi samat vieheet eivät toimikaan päivästä toiseen yhtä hyvin...

--pikeye

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2010, 13:53:24 kirjoittanut pikeye »

ahti kiiski

• Kalastusta jo alkuajoista.
    • Profiili
« Vastaus #16 : Marraskuu 13, 2009, 17:53:53 »
Kyllä se kai kalojen keski-kokoa nostaa ,mutta tärpit harvenee.Eli isoon uistimineen se iso kala todennäköisemmin ottaa :wink:.
-------------O N K I--------------

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>