Chat

Kirjoittaja Aihe: Karikot uimakouluun?  (Luettu 2624 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kalastin

• Profiili
Karikot uimakouluun?
« : Syyskuu 07, 2009, 12:00:23 »
Ostin vähän aikaa sitten alan liikkeistä pari 13cm karikkoa, kumpikin eri liikkeestä. Liekkö sitten "Orm Onnekkaan" tuuria, mutta kumpikaan vaapuista oston jälkeen ei malttanut pysyä uintisyvyydessään vaan läpsytteli poukkoillen pitkin järvenpintaa kun roskan saaneena. Tämä oli siis kummankin vaapun osalta lähtötilanne.

Kalareissusta alusta meni tovi jos toinenkin taivuttelemalla vetolenkkejä ja selvitellessä siimasotkuja (olin aiemmin laskenut vettoon muitakin vaappuja)

Ensimmäistä kertaa törmäsin tämänlaiseen tilanteeseen että uusi uistin ei ui, uistimia on kuitenkin vuosien mittaan tullut ostettua useita ja eri valmistajalta. Onki kukaan muu törmännyt tämänlaiseen tilanteeseen?

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
Vs: Karikot uimakouluun?
« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2009, 12:17:23 »
Minun mielestä tilanne menee siten, ettei kalastajalta voida velvoittaa vaapun uintivirityksen hallintaa, joten palauta tuotteet kauppoihin ja vaadi rahat takaisin. Sinulla on siihen oikeus, koska myyty tuote on periaatteessa "viallinen". Jos taas olet halukas oppimaan ja olet jo väännellyt etulenkkiä suuntaan tai toiseen, niin vastuu on itselläsi. Vaapun perusvirityksen ohjeita löytyy mm. täältä foorumilta. Se ei ole edes kovin vaikeaa ja siitä on suurta hyötyä harrastuksessa myöhemmin.

Melko usein myynnissä olevien vaappujen uinnit ovat "sinne suuntaan" -tasolla. Lähes aina niitä joutuu omaan tarpeeseen muokkaaamaan enemmän tai vähemmän. Itse myyn omat vaappuni viritettynä uimaan "perusvarmasti", eli en ala ilman erillispyyntöä laittamaan mitään epävarmoja haku-uinteja tms juttuja. JOkainen virittäkööt itse sen erikoisliikkeen sinne mukaan. Vaapun saatesanoina voin sanoa, että virittäminen onnistuu ja on helppoa (jos näin on ko. mallin kohdalla). Samaa toivoisi luonnollisesti myös kaupasta ostetuilta vaapuilta. Tuntuu vain siltä, että kovan kilpailun aikoina jopa kaupan hyllyltä löytyvissä vaapuissa on näitä ihme-uinteja viritettynä, jotka eivät toimikaan enää erilaisella lukkoleikarilla, siimapituudella- ja vahvuudella, vetonopeudella jne jne... Joskus ne toimivat, toisinaan taas eivät. Vastuu jää harmittavan usein ostajalle ja tunnelma on sama kuin arpajaisissa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kalastin

• Profiili
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2009, 12:44:10 »
Vaaput on viritetty jo "oikeesti uimaan", tai ainakin niin etteivät sotke muiden vaappujen siimoja ja pysyvät pinnan alapuolella...
Kalareissun tunnelma oli kuitenki siltä kertaa perssiillään kun eka tunti meni tupeloidessa ja noissa jo aiemmin kerrotuissa säätöhommissa

Reissun jälkeen olin jo valmis palauttamaan kapulat kauppaan, mutta toisaalta olin itse jo väännellyt ne uiviksi ja ehken joskus ne nappaavat jopa saalista...
Toivo elää, ehkä ovat joskus ottavia

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Syyskuu 07, 2009, 13:09:41 »
ko. merkin pari uistinta myös ostaneena voin todeta, että arvonnasta on kyse. Toinen ui hyvin, toisen jouduin kouluttaan omilla surkeilla taidoilla.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>