Propilkki > Uutiset ja pelin kehitys

10 vuotta virtuaalipilkintää!

<< < (2/7) > >>

Mikko_-Procyon-:
Vaihe 7. Revontulipilkki

Kevättalvella 2001 tuli eräänlainen työtarjous, kun Hankasalmella sijaitseva Lomakeskus Revontuli tiedusteli, voisimmeko tehdä heille edustusversion pelistä. Reilun 300 euron korvausta vastaan teimme pelistä viiden järven mainosversion, johon vaihdettiin valikkoihin mainoskuvia ja mukaan laitettiin viisi varta vasten tehtyä uutta järveä. Yksi pelin järvistä sijaitsi kalankasvattamon kupeessa, jonka altaasta pystyi myös pilkkimään. Nämä kalat tuli kuitenkin laskea alamittaisina takaisin veteen. Tätä ominaisuutta ei ollut ei ollut itse Propilkissä.

Yksi Revontulipilkkiin lisätyistä järvistä oli Iso-Virmasjärvi,  jonka rannalla lomakeskus oikeastikin sijaitsee. He olivat järjestämässä kyseisellä järvellä ”Revontuli-pilkki” –pilkkikilpailua ja halusivat edistää mainontaa ja jakoivat tätä versiota pelistä omilla verkkosivuillaan. Lisäksi peliin tehtiin viikkokoodi-järjestelmä, jolloin muutaman kuukauden ajan ennen oikeaa kilpailua, joka viikko isoimman ”virtuaalikalan” pilkkinyt voitti vapaaliput tapahtumaan. Itsekin saimme vapaaliput paikanpäälle. Pilkkikisan pääpalkinto oli mikäpäs muukaan kuin Mersu. Kaikkien kisailijoiden kesken arvottiin toinen Mersu. Ja mehän lähdettiin voittamaan näistä kumpaakin. Team Procyon aloitti kilpailun lähtörantaa vastapäätä, jossa kalaa ei kuitenkaan tullut. Kisa-alueen raja olisi ollut seuraavana kokeilemisen arvoinen paikka, mutta sitä ennen päätettiin kokeilla ”hullua ideaa”. Pelissä Isolta-Virmasjärveltä sai hyvin kalaa ”oikealta ylänurkasta”, joka oli myös lähellä automme parkkipaikkaa. Pelissä myös keltainen mormyska oli hyvä ottipilkki. Siispä testaamaan tätä käytännössä. Olimme liikkeellä vain yhdellä kairalla (Mikon) ja koko kisan aikana Janne kairasi tasan yhden reiän ensimmäisenä uuteen kohteeseen. Se tapahtui tässä pisteessä. Ja ennen kuin Mikko ehti omaa reikäänsä saada puhdistettua sohjosta, tempaisi Janne mukavan kokoisen siian. Ja kisan sääntöihinhän kuului punnituttaa kalat heti saamisen jälkeen, joten juoksuvauhtia kohti puntaria. Ja siikahan meni johtoon, että heilahti! Kiinnitys ensimmäiseen Mersuun oli jo olemassa. Kun kisaa oli kulunut jo 3 tuntia, oli kiinnitys voittoon yhä olemassa. Tässä vaiheessa alkoi jo hivenen hermostuttaa, että näinkö se voitto osuisi kerrankin kohdalle. Pian kuitenkin kuului kenttäkuulutus, että uusi johtokala on saatu. Siika oli selvästi Jannen kalaa suurempi ja oli saatu kisa-alueen reunalta. Juuri sieltä, mihin olimme aikoneet mennä. Päätimme käväistä vielä siellä paikan päällä ja näimmekin kalan saaneen onnellisen kalamiehen. Pilkintä tosin näytti olevan ohi ja juhlavaihe käännettynä päälle. Pian kisa-aika päättyikin ja tulokset astuivat voimaan. Janne pokkasi kilpailusta palkinnoksi skootterin.


Vaihe 8. Propilkki 2:n ensiaskeleet

Propilkki 2:n ensimmäiset rivit kirjoitettiin jo vuonna 1999. Virallisesti peliä alettiin kehittämään vasta vuonna 2000. Alunperin ideana oli vain korjata Propilkki 1:n suurin puute, eli sallia isommat järvet kuin vain yhden ruudun kokoiset. Samalla pyrittiin myös helpottamaan rantaviivan piirtämistä laatimalla tekstuuri, joka automaattisesti piirtäisi rannan valmiiksi ”pohjapiirrustuksen” mukaisesti. Graafista yleisilmettä pyrittiin parantamaan uusilla puilla. Peli oli tässä vaiheessa vielä puhtaasti 2D-peli. Pelaajan hahmo päätettiin myös uudistaa ja tehdä siitä animoitu pikku-ukko. Vähitellen totuus alkoi paljastua, että ukon animointi (kävely, juoksu, kairaus kaikkiin mahdollisiin suuntiin) olisi tolkuttoman työläs toteuttaa. Tässä vaiheessa pelin kehitys viivästyi pidemmäksi aikaa, koska piti laatia 3D-toiminnoille pohja. Ukolle piti laatia pintatekstuurit ja ”nivelet” ja niiden liikkeet kävelyn aikana. Kun ensimmäinen versio tästä oli valmis, ei ollut enää paluuta 2D-maailmaan. Propilkki 2 tulisi olemaan täysin 3D-peli. Tämä johti myöhemmin objekti-editorin ja järvieditorin tekemiseen, mutta se on kokonaan eri tarina, jota kerromme jonain Propilkki 2:n merkkipäivänä.



Kuva 19. Ensimmäisiä näkymiä Propilkki 2:sta.Pelin grafiikka oli puhdasta 2D-grafiikkaa, mutta tässä vaiheessa ukko oli jo 3D. Tässä versiossa ei voinut vielä kairata edes reikää jäähän.


Kuva 20. Pilkki-hahmon ensimmäiset vaatteet, eli ”tekstuurit”, joilla polygonit verhoiltiin.

Pelin kehitys oli alkuvaiheessa pitkälti näkymätöntä työtä. Jouduttiin kehittämään engineä, 3D-toimintoja, perustuksia kaikelle muulle ja omia editoreita. Monet Propilkki 1:n fanit olivat hyvinkin epäileväisiä, että pelistä tulisi samanlainen ikuisuusprojekti, kuin ”Jääkäri” –pelistä (jota ei ole vieläkään ilmeisesti julkaistu?). Valmistumisajankohtaa kyseltiin toistuvasti ja kärsimättömänä. Jouduimme reilusti yli vuoden vastaamaan, että ”ei vielä vähään aikaan”. Onneksi Propilkki 1:n tunnettavuus houkutteli meille myös avustajiksi todellisia osaajia, joiden kädenjälki näkyy hyvinkin keskeisenä pelin nykyisissä versioissa. Valikkografiikkoja tuli tekemään Tero Konttila, ääniä Jari Ahola tiimeineen ja musiikkeja Veli-Matti Kananen bändeineen. Myöhemmässä vaiheessa kalatekstuureja tuli tekemään vielä Timo Korhonen.

Yksi ensimmäisiä asioita oli laatia pelin käyttöliittymän grafiikat, kuten pilkki-ikkuna toimintoineen. Myös alkukuva, pelin logo ja kalojen tekstuurit olivat tärkeitä. Tero työsti monia erilaisia luonnoksia logoksi, mutta emme innostuneet yhdestäkään niistä isommin. Mikko laati logosta noin kolmen aikaan yöllä ja parin oluen innostamana luonnoksen, jonka pohjalta Tero sitten sai tehdyksi lopullisen logon.


Kuva 21. Propilkki 2 logo-luonnos.

Kalojen tekstuureihin päätettiin panostaa paljon, koska niitä pidettiin pelin keskeisimpänä sisältönä. Propilkki 1:n kaloihin verrattuna ensimmäiset tekstuuritkin näyttivät todella mainioilta. Tekstuurien laatiminen oli Deluxe paintissa todella hidasta ”pikseli pikseliltä” –tyylisesti. Mitään helpottavia sävytystoimintoja ei ollut käytössä. Alkuperäisistä Mikon piirtämistä tekstuureista pelissä on mukana vain kaksi, taimen ja kirjolohi.



Kuva 22. Alkuperäisiä kalojen tekstuureita.

Mikko_-Procyon-:
Pilkki-ikkuna sai Propilkki 1:ssä varmaan kaikkein eniten kritiikkiä osakseen. Monet sanoivat, että silmiä sumensi ja kirveli, kun sai isolla ruudulla tuijottaa pientä ikkunaa ja pienen punaisen pikselin liikehdintää kalan nykimisen merkiksi. Tästähän koko pelin kehitys silloin aikanaan lähti – pilkki-ikkunasta. Nyt tälle pitäisi saada aikaan selvä muutos. Ikkunasta päätettiin tehdä heti kerralla koko ruudun kokoinen.


Kuva 23. Ensimmäisiä luonnoksia pilkki-ikkunalle.

Muusta grafiikasta tehtiin paperille piirrustuksia ja luonnoksia. Legendaarinen ruutuvihkokin oli jälleen kovassa käytössä. Lopulta grafiikat piti viedä myös itse peliin ja luonnostella ensimmäinen versio ikkunasta ja nappien sijoittelusta. Ensimmäisimmässä luonnoksessa on mukana jo 3D-piirretty pilkkivapa ja avanto. Syvyyspalkkikin oli jo heti mukana, mutta se tuli peliin vasta huomattavasti myöhemmin. Syvyyspalkin luonnoksessa on käytetty ”yögrafiikkaa”, jota pelin tässä vaiheessa suunniteltiin käytettäväksi ”yö-moodissa” –eli matikanpilkinnässä. Kellot ja info-screenit ovat melko pitkälle samanlaisia kuin pelissäkin, mutta ensimmäisessä luonnoksessa on vielä ”real-time weighing” mukana. Siinä pelaaja tiesi koko ajan saaliinsa painon ja sijoituksen. Ongelma tässä olisi ollut siinä, että kaikki pelaajat olisivat seuranneet johdossa olevaa pilkkijää. Vaihtoehto tälle olisi voinut olla piilottaa pelaajien nimet jäällä. Päätimme kuitenkin säilyttää punnitustilanteen jännityksen ja piilottaa reaaliaikaiset tiedot kokonaan.

Ensimmäisen luonnoksen ikkunoissa on mukana vielä pari hahmotelmaa, kuten ”vakoilu-ikkuna” ja käsien palelu (hanskat käteen – hanskat pois) –ruutu. Myös juoksulle ja kävelylle oli oma ruutu, mutta se katsottiin hyödyttömäksi ja poistettiin.


Kuva 24. Ensimmäinen tietokoneella piirretty luonnos pilkki-ikkunasta.

Pian peli olikin jo siinä pisteessä, että voitiin luoda ”grafiikka demo” julkaistavaksi kaikkien Propilkki-fanien ihmeteltäväksi. Demo itsessään sisälsi vain yhden järven, jossa oli pelkästään ahvenia. Ahvenet eivät olleet edes parvissa, vaan kyseessä oli ns. ”background-syönti”. Kaloja tuli harvakseltaan sieltä täältä. Mitään kilpailuakaan ei ollut. Demo sai kaikesta alkeellisuudestaan huolimatta hyvin innostuneen vastaanoton. Tosin se sai aikaan myös kalassa.netin historian ensimmäisen muhevan riidan jossa osa käyttäjistä toivoi peliin liittyvien asioiden täydellistä irroittamista portaalista. Kiistely johti pienimuotoiseen joukkoeroamiseen ja uhoon ”kalassa.netin kuolemasta”. Siitäkin huolimatta kalassa.net on voimissaan yhä, suurempana ja parempana kuin koskaan ennen. Propilkki 2 on edennyt jo versioon 0.75 asti, sen versioita ennen 0.7 julkaisua oli ladattu yli 350 000 kertaa. Versiota 0.7 ladattiin yli 80 000 kertaa ja viimeisintä 0.75 versiota on ladattu tätä kirjoitettaessa jo yli 30 000 kertaa (julkaisusta 1.5 kk).

Team Procyon kiittää kaikkia yhteistyökumppaneitaan, pelaajia, beta-testaajia, faneja, fanisivustojen ylläpitäjiä, ystäviä, tiimin jäseniä ja kaikkia mahdollisia vuosien saatossa mukana olleita ihmisiä kaikesta tuesta ja avusta, mitä olemme saaneet. Niin kauan kuin pelillä on innokasta pelaajakuntaa, tullaan sitä myös kehittämään. Ensimmäiset 10 vuotta meni nopeasti, tulevaisuus näyttäköön, mitä se tuo tullessaan.

Kiitos!

Team Procyon,
Mikko Happo
Janne Olkkonen
5.11. 2009


Kuva 25. "Killer-Kimin" tarjoaman Otard-konjakin juhlava korkkaus Hossassa pilkkipäivän päätteeksi kevättalvella 2009.

ps. Pari peliin piilotettua hauskaa pientä yllätystä. Älä lue eteenpäin, jos et halua iloasi pilattavan. Tosin näistä asioista on ollut foorumilla puhetta jo vuosien ajan, eli ihan uusia ne eivät ole.

1)   Kun vakoilet tietokoneen pelaajaa samalla kuin siltä katkeaa siimat, niin näet pienen hauskan yksityiskohdan.
2)   Kuluntalahdessa kannattaa kokeilla pilkkiä myös pihakaivosta.
3)   Pelin suurin hauki asuu Käärmepurossa, vaikka pelin tunnetuin jättihauki on Matojoen laiturin alla.
4)   Pelin suurin taimen on mahdollista saada merestä, tosin se uiskentelee suurimman osan ajastaan syvällä.

Jokuvaiin:
Hyvää tekstiä kyllä Mikolta!  :-)

E: Tietysti heti kun huomasin, että on tullut päivitys tuohon peliin, niin latasin sen.
Ja kyllähän sieltä Savilahdelta nousi kalaa.  :-)

Ozzman:
Hieno historiikki  :-)

On siinä noista vihkoon tehdyistä suunnitelmista tähän päivään varmaan jokunen tunti mennyt  :-D
Kyllä arvostus vaan nousee kun tollasia saa lukea.

los(nor):
With a little help from google translator i understood most of it. :-D
Thanks for telling us the story,and  keep up your good work :mrgreen:

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta