Kalastusvälineet > Rakentelu

Ketjumorrin valmistus

(1/9) > >>

juupetti:
Lupasin jossain osiossa kirjotella ketjumorrin valmistamisesta,
täytän lupaukseni.  :-D

Ensimmäisenä haluan sanoa että;
- tätä ohjetta ei ole kopioitu mistään, täysin omatekemä
- pidän ketjumorria houkuttelevampana kalalle kuin normilenkillä varustettua morria
- tekemistäni morreista huomaa että ne ovat käsin tehtyjä, ja että ne on tehnyt harrastelija
- pahoittelen kuvien huonoa laatua!

Tarvikkeet joita tarvitset tehdäksesi ketjumorrin:
* kolvin ja tinaa
* ketjua
* koukkuja
* super epoxy -liimaa ja värijauheita
* hammastikkuja
* pahvipalan tai jotain muuta jossa sekoitat liimat + värijauheet
* nuppineuloja
* balsa-palan tai muuta johon koukun voi kiinnittää

Noh, sitten itse asiaan...

Pöytä ja boksit jossa on kaikki tarvittava...

Vaihe 1. - haastavin vaihe ketjumorrin teossa

Pujota kultaketju koukun (itse käytin Kamasanin B410, nro. 14) vartta pitkin lenkkipäähän, kolvaa se siihen kiinni.
Ei tarvitse tehdä isoa tinaklönttiä, muutaman morrin jälkeen tietää miksi ei ja miksi ei kannata niin tehdä.
(huom. tina valuu helposti ketjuun ja jäykistää sen! Näin ei saisi tapahtua. Vaan tinan pitäisi jäädä liki palloksi koukun ja ketjun yhtymäkohtaan!)

Kiinnitin ketjun foam palaan nuppineulalla, jotta ketju ei maalauksen aikana sotkeudu maaleihin.
Kuvasta näet ketjun oikean asennon koukkuun nähden, morrihan killuu vedessä juuri toisinpäin kuin alemmassa kuvassa!

Jätä morriin ketjua 3-6 lenkkiä!

Vaihe 2.

Seuraavaksi tinaklöntti pohjamaalataan, samallalailla kuin värikoukutkin.
Eli sekoita epoksiliimat ja valkoinen värijauhe keskenään, pohjamaalaa morri.

Vaihe 3.

Pohjamaalin riittävästi kuivuttua (n. 4-10min.), voit maalata morrin haluamallasi värillä/väreillä.
Itse valitsin pääväriksi vihreän.
Värien teko tapahtuu samallalailla kuin pohjavärinkin teko, epoksiliimaa + värijauhetta.

Vaihe 4.

Päävärin kuivuttua riittävästi, voit maalata päävärin alle toisen värin jos niin tahdot.
Valitsin toiseksi väriksi punaisen.
Pitää muistaa että esim. itse en koukun runkoa pohjamaalaa johtuen siitä että en aina tiedä
mitä väriä mihinkäkin laitan ja että kuinka pitkälle koukunvartta tarvitsee pohjamaalata.

Punainen on helposti läpikuultava väri, joten jos haluat punaisesta (kuten muistakin normiväreistä)
tummempia tai "ei läpikuultavia", niin lisää epoksiliiman ja punaisen värijauheen lisäksi hieman valkoista värijauhetta.

Vaihe 5.

Punaisen värin kuivuttua, voit laittaa sen alle vielä yhden värin jos niin haluat.
Itse valitsin kolmanneksi väriksi keltaisen (papukaija-värityksellinen morri).

Vaihe 6. Vaihe joka helposti unohtuu!! KALANSAANNIN VARMISTAMINEN

Nyt sinulla on nätti morri käsissä, puuttuuko siitä silti jotain?
Kyllä puuttuu, nimittäin iskupiste.

Iskupisteen olen aina itse maalannut kidan puolelle päävärin ja kakkosvärin väliin.
Pisteen värin voi tietysti itse valita, mutta vaaleissa morreissa käytän värinä mustaa ja
tummissa morreissa valkoista. Poikkeuksiakin on, jos on havainnut jonkun pisteen olevan parempi tietyissä paikoissa.

Iskupisteen ei tarvitse olla nuppineulan pään kokoinen, muutaman millin piste riittää.
Piste on helppo tehdä esim. hammastikun terävällä päällä (samalla päällä jota käytän morrien maalauksessa).

-------

Itse käytän näitä ketjumorreja tapsipilkeissä, eli n. 15cm tapsi + ketjumorri.
Ketju lisää morrin värinää ja näin myös kiinnostaa kaloja enemmän.

jarmoankka:
Vai kuva täysin valmiista morrista ilman mitään rekvisiittoja puuttuu...

Tuhe:
Juupetilta hieno ohje. Tuotahan vois kokeilla ajankuluksi. Varmasti elää ketjussa hyvin.

juupetti:

--- Lainaus käyttäjältä: jarmoankka - Marraskuu 27, 2009, 14:33:04 ---Vai kuva täysin valmiista morrista ilman mitään rekvisiittoja puuttuu...

--- Lainaus päättyy ---

Tässäpä pari kuvaa täysin valmiista morrista.

Tuhe:

Hyvillä ohjeilla oli helppo lähteä harjoittelemaan ketjumorrintekoa. Tässä olis ensimmäinen tekele, mut jatketaan herjoitusta. Koukkuna mustadin 227E numero 10.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta