Chat

Kirjoittaja Aihe: Missä nuoret kalastajat piilottelee  (Luettu 22645 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Qkkeli

• Global Moderator
    • Profiili
Vs: Missä nuoret kalastajat piilottelee
« Vastaus #60 : Huhtikuu 25, 2013, 16:42:57 »
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288560178370.html

"Vihaiset linnut räpiköivät nyt vedessä. Rovion uusin aluevaltaus on kalastus.
Yhteistyössä Rapalan kanssa suunnitellun malliston toivotaan innostavan uusia pieniä kalamiehen- ja naisen alkuja."

Hyvä idea ja hauska toteutus, toivottavasti kantaa hedelmää tulevaisuudessa, ei noita nuoria uusia kalastajia liiaksi ainakaan näy vesistöjen äärellä.  :-)

sambba

• Probi edellä puuhun
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : Huhtikuu 26, 2013, 08:55:53 »
Mun mielestä ei liian pientä/nuorta lasta kannata viedä esim uistelemaan , koska se kalan saanti ei ole aina ihan varmaa. Muistan itekkin kun ekoja kertoja olin ukkini mukana joskus 6-7 vuotiaana niin oli se hienoa saada ahven ensimmäisen oman virvelin ja oman uistimen päähän, mut jos tuli tyhjä reissu niin ei se ollutkaan enää niin hauskaa. Meinasin vaan tohon rapalan juttuun liittyen tota tekstin pätkää ja jos tohon sarjaan tulee jotai muutakin niin esim tyyliin onkiminen on varmaan se paras tapa alottaa kalastus, melkein aina saa jotain ja pienet lapset pysyy tyytyväisen. Mulla itellänikin jäi toi kalastus sit varmaan 3-4 vuodeksi ennekun ukki pyyti mua mökille viikonlopuksi uisteelle ja siitähän se lähti. Muistaakseni vielä sillon ekalla kerralla saaatiin hyvin kuhia ja pari haukeakin ja oli muuten suu leveänä. Nykyään melkein puolet kesästä vietän ukkini mökillä kuhaa uistelemassa ja ukkihan sen kaiken melkein siitä kalastuksesta on mulle opettanut eli mielellään vaikka se oma pappa/ukki opettaa lapsenlapsiaan kalastamaan jos ei mihinkään kalastus kerhoon halua liittyä.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #62 : Huhtikuu 26, 2013, 12:30:13 »
Kyllähän sen oman isänkin opetukset kelpaa pikkunassikalle, miksi juuri ukin opit ? Kalastuksesta pitää tehdä sille juniorille elämys, ei se saaliin saamisen pakko, vaan se, että siellä kalassa on kivaa ja kaikenlaista muutakin touhua luonnossa kuin vain se "kalaa-pakko saada kalaa-kalaa".

Kalastukseen kuuluu niin paljon muutakin kuin vain se saalis. Kokeneemman kalastuksen harrastajan erottaa juuri siitä etteivät he ole niin saalis-orientuneita, johtuu varmastikin siitä että niitä kaloja on saatu vuosien varrella jo riittävästi.

Tehkää niiden junioreiden kalastus hetkistä elämyksiä ja se itse saalis on BONUS-asia.

sambba

• Probi edellä puuhun
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #63 : Huhtikuu 26, 2013, 17:10:54 »
No ehkä siksi ukin opit että tässä nyt puhutaan koko ketjussa siitä isästä tai kalastus kerhosta ,eli annoin vaan esimerkin. ja joo empä tiedä kyllä se juniorilla on se saalis jonkinlaisessa osasssa siinä.. itteä ei nykyään se siinä viehätä vaan se että pääsee kokeilemaan itsetehtyjä vaappuja ja olemaan ulkona,mut ei se juniori vaan tykkää olla siellä jos ei mitään koskaan tule.. lopahtaa luultavasti into siihen, eikä kannata kyllä junnua viedä kun hyvällä säällä kalaan, ei sillä pienellä lapsella noin 4-8v vaan riitä se into siihen jos istutat sitä jossain mättään päällä ja kerrot miten sitä vitun uistinta viskellään. ei ainakaan itellä eikä kellään sen ajan kaverilla riittänyt, kun siis ton ikäsiä oltiin. Tosin nykysin nää mun ikäsiä nuoremmat on sellasia pieniä kopioita meistä samat vaatteet tyyli.. kolmos luokkalaiset saataa polttaa tupakkaa,ne ottaa vaikutteita isommista ja netistä kun sekin niin yleistä jo varmaan senkään takia ei kalastus kiinnosta kun ollaan sieltä 10 vuotiaasta asti olevinaan jotain isoa ja kovaa poikaa, niitten mielestä kalastus on varmaan jotain  noloa hommaa jossa ei ole mitään ideaa,kalaa saa kaupasta? nii tälläne stoori enkä viilannu pilkkua enkä pistettä sun muuta tarviniistähuomautella.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #64 : Huhtikuu 26, 2013, 18:13:03 »
Eihän tuossa ole mitään huomauttamista, aivan loistavan sujuvaa ja helppolukuista kerrontaa..

Juhizz

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #65 : Huhtikuu 26, 2013, 19:43:03 »
oon 14 vuotias ja tykkään kalastaa paljon ja miun mielestä on kivempaa kalastaa omanikäisten nuorien kanssa kuin 70v kanssa....

jarmoankka

• Ädin kielen opetaja
  • 5.5kg lumpeiden kuningatarta
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #66 : Toukokuu 30, 2013, 09:53:04 »
Eihän tuossa ole mitään huomauttamista, aivan loistavan sujuvaa ja helppolukuista kerrontaa..
:-D
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #67 : Kesäkuu 01, 2013, 09:56:29 »
Kyllähän noita nuoria näkyy täälläkinpäin sellasta "mopopoika" ikästä käyvät uistelemassa yms ja ovat hyviä saalitakin saanut toki MP reissulla kiroavat reilusti. No ei tässä vielä kovin vanha kalastaja itsekkään ole ku mittariin tulee vasta 27vuotta.
Mutta tuostakin ajasta on kulunut 18v kalastuksen parissa muutama vuosi oli välillä ettei niin aktiivisesti mutta joka vuosi tullut käytyä enemmän ja vähemmän. Kalastus on aina hauskaa satoi tai paistoi , yksin tai seurassa,järvellä tai koskella.
"rocky has left the building"

Tapza

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #68 : Kesäkuu 10, 2013, 13:19:04 »
Meidän kalaseura "Württembergischen Anglerverein" täällä Stuttgartissa järjestää nuorille pari kole kertaa vuodessa teemapäivän, jolloin lapset pääsevät tutustumaan eri kalalajeihin ja eri kalastusmuotoihin. Kaikki on suunniteltu lasten mieleen ja olenpa kuullut, jotta monet lapsista ovat sitten vanhempina suorittaneet täällä tarvittavan kalastajan tutkinnon, josta olen artikkelin kirjoittanut tuonne ulkomaiden osioon. Seuramme järkkää myös joka vuosi elokuussa ns avoimien ovien perhepäivän, jossa sitten hyvän makkaran ja oluen seurassa perheet kokoontuvat ja lapset pääsevät jälleen tutustumaan kalastamisen ihmeisiin. Pakko se on sanoa, että täällä olen enemmän nähnyt nuoria isiensä kanssa kalassa, mitä suomessa. Täällä tosin nuoren kalastajan ( alle 16v) on tultava aina jonkun täysi-ikäisen kanssa kalaan, jolla on tämä varsinainen kalastajan tutkinto. Toki jos 14 tai 15v jannu on suorittanut jo tuon virallisen tutkinnon, niin silloin voi yksinäänkin tulla kalastamaan. Anyway itse olen pienestä pitäen tykännyt kalastamisesta. Isä ei niin hirveästi kalassa ole tykännyt käydä, mutta aika silloin tällöin vei mut ongelle ja nyt sitte isona poikana vieläkin saan nautintoa tästä harrastuksesta.

Markushaapa

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #69 : Elokuu 26, 2013, 02:58:18 »
Täällähän me. Itsekkin himokalastajana olin viellä tuossa 7-15 vuoden iässä. Mutta sitten perheessä ei ollut autoa ja isäkin asui erillään niin vavat jäivät kaappiin. No serkun kanssa tuli käytyä uistelemassa ja muuta tuossa 17-18 vuoden iässä. Nyt olisi tarkoitus elvyttää tätä perinnettä ja ensimmäiset välineet on jo kaivettu kaapista huoltoon  :evil:

^^perhostelija^^

• Kalamies se on erimies;) Suomen-mestarit:)
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #70 : Elokuu 26, 2013, 11:00:28 »
Täällä 22v kalamies, harrastanut 17vuotta kalastamista!

Tällä hetkellä perhokalastus on ykkönen viehekalastus ja pilkkiminen myös kuuluu kalastus muotoon ja uutena siian kevät onginta, kuhan jiggaus!

Asun Helsingissä onko hyviä vinkkejä mihin kalakerhoon kannattaisi liittyä sitten?

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>