Chat

Kirjoittaja Aihe: Kevyet vavat ahvenen ja siian uisteluun  (Luettu 3692 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

akihh

• Profiili
Kevyet vavat ahvenen ja siian uisteluun
« : Maaliskuu 04, 2010, 22:12:30 »
Kevään hankintalistalla olisi viimein kevyemmät vavat ahvenen ja siian uisteluun. Heittokeppien puoleltahan näitä joutunee hakemaan, vaan mikähän olisi hyvä luokka (L vai ML) ja painosuositus? Toki mitä keveämpi ja nopeampi keppi niin sen parempi...

kalagalle

• Profiili
Vs: Kevyet vavat ahvenen ja siian uisteluun
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2010, 13:29:41 »
Aikas kevyet vehkeet saa olla ainakin siian uisteluun, ja eiköhän ahvenhommissa pärjää samoilla. Siian herkän suun takia vavan on hyvä olla notkea ja jarrun löysällä. Tämä toiminu itellä ainakin parhaiten, kiva oli fiilistellä bassihyrrällä ja letkeällä vavalla missä tais suositus olla 4-16g. 1-luokan välineet käyvät mainiosti mielestäni ja tietysti avokella yhtä hyvin. Siian suodun yhteydessä tuli pari +500g ahventa ja mukava oli noilla kevyillä välineillä niitä vetää. Herkkä vapa niin uinnin näkee pienestä vapusta ainakin paremmin. En oikein osaa sanoa, onko punottu siima huono, mutta sitä nyt sattui molemmissa seteissä olemaan.

Olli

• Profiili
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2010, 18:48:53 »
Toimiikos kuitu vai mono paremmin siian (tai ahvenen) vedossa?

Qkkeli

• Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2010, 19:52:32 »
Mono on aina parempi kuin kuitu joustavuuden takia. Kuitusiiman kanssa jarrun pitää olla todella herkällä ja vavan löysä.

Itse olen käyttänyt puolitoimisia ul-vapoja siian soutamiseen pienen haspelin kanssa, mutta hyrräkela on silti parempi, koska se ei kierrä siimaa löysän jarrun kanssa kelatessa.

Edit.
Ja tuollaisen miniartikkelin olen joskus tekaissut:
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=21732.0

akihh

• Profiili
« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2010, 22:48:35 »
Mono on aina parempi kuin kuitu joustavuuden takia. Kuitusiiman kanssa jarrun pitää olla todella herkällä ja vavan löysä.

Itse olen käyttänyt puolitoimisia ul-vapoja siian soutamiseen pienen haspelin kanssa, mutta hyrräkela on silti parempi, koska se ei kierrä siimaa löysän jarrun kanssa kelatessa.

Edit.
Ja tuollaisen miniartikkelin olen joskus tekaissut:
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=21732.0

Perkules enpäs huomannut tuota vapasuositusta vaikka mielestäni olen jutun lukenut. Silmä-käteen-ota. Ukkoskeppejä vähän mallailin kun hinta-laatusuhde on kohdallaan vaan ovat kokotoimisia...

Kuitua en kokeilujen perusteella uisteluvehkeisiin laita, tulee liian kalliiksi omat mokat. Tulevalle kesälle tarkoitus ostaa supermonosiimoja kokeiluun, joko lazer tournament tai trilene sensithin ultra + - molemmat käsittämättömillä vetolujuuksilla ohuissa siimoissa.

kalagalle

• Profiili
« Vastaus #5 : Maaliskuu 06, 2010, 00:40:01 »
Kannattaa muuten ostaa sitten hyväks havaittua ottiviehettä muutama ekstra kun meidän paikoilla ei haukitärpeiltä ainakaan voi välttyä :wink:

akihh

• Profiili
« Vastaus #6 : Maaliskuu 06, 2010, 01:03:20 »
Kannattaa muuten ostaa sitten hyväks havaittua ottiviehettä muutama ekstra kun meidän paikoilla ei haukitärpeiltä ainakaan voi välttyä :wink:

Keveillä vehkeillä tulee tappioita, ei sille mittään mahda. Talvialesta kannttaa nyt ostella vaappuja varastoon niin ei ihan niin pahasti kirpaise.

Jos tupeaa järvikroko kovasti syömään niin kalustoksi vaihtuu lohikepit 0.50 siimalla, vetoon peltiä  ja kalapullia tiedossa koko suvulle. :evil:

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>