Chat

Kirjoittaja Aihe: Yleinen keskustelu kaikista Kalapedian artikkeleista  (Luettu 36596 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cpt miller

• Vieras
Yleinen keskustelu kaikista Kalapedian artikkeleista
« : Huhtikuu 18, 2010, 11:38:02 »
Avataan tänne tämmönen. Keskustellaan täällä artikkeleista. Voitte antaa palautetta, kritiikkiä, toiveita ym. Mitä mieltä olette Kalapedian Propilkki-artikkeleista?

Meetvursti

• Kestomakkara
    • Profiili
    • MJ-Vaaput
    • Sähköposti
Vs: Yleinen keskustelu kaikista Kalapedian artikkeleista
« Vastaus #1 : Toukokuu 24, 2010, 10:33:13 »
Maaginen tonni saavutettu..  "Kalapediassa on tällä hetkellä 1 000 kalastusaiheista artikkelia. "  8-)

Toimitus

• Missä issee on?
  • Administrator
    • Profiili
    • http://www.kalassa.net
« Vastaus #2 : Toukokuu 24, 2010, 13:47:02 »
Loistavaa jätkät! :D Jonain päivänä tuola on 10.000 artikkelia ja silloin se on kiistattomasti merkittävin suomalaisen kalastustiedon lähde, ellei ole sitä jo nyt! Nyt kun saadaan lisää artikkeleita ja muut sivut linkittämään, niin kohta alkaa Googlekin löytään noita artikkeleita ja sitten alkaa väkeä tulla melkoisen raakasti kun jokaisella kalastukseen liittyvällä hakusanalla alkaa osumaan... :)
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

jarvin

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2010, 08:12:56 »
Onhan kalapedian artikkeleissa otettu huomioon tekijänoikeudelliset asiat? Ainakin osa artikkeleissa käytetyistä kuvista näyttää kirjoista kopioiduilta ja osa muilta nettisivuilta otetuilta. Ihan ok jos tähän on kysytty lupa tekijänoikeuden omistajilta, muutoin taitaa mennä rikkomuksen puolelle. Mielestäni ylläpito voisi tarkkailla asiaa, ettei tule p***aa niskaan asian tiimoilta...

janizpl

• Profiili
« Vastaus #4 : Toukokuu 26, 2010, 23:41:33 »
Hieno homma tämmönen kalapedia,

mutta noita lainauksia pitäis tosiaan tarkkailla. Myös kielioppia vois pikkusen katella. Ei sielä nyt mitään merkittävää ole, mutta mitä nyt pikaisesti selasin, niin jonku verran on lauseissa vielä hiomista. Vois itsekki joutessaan kirjotella ehdolle jotaki faktoja pohjoisen kalapaikoista yms.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #5 : Toukokuu 27, 2010, 00:50:42 »
Mielestäni ylläpito voisi tarkkailla asiaa, ettei tule p***aa niskaan asian tiimoilta...

Kalassa.netin foorumin ylläpito ei muuten ota mitään vastuuta kalapediasta. Vastuu on kalapedian toimittajilla. Pakko meinaan vähän jakaa töitä ja vastuita. Me ns. old-skool "ylläpito" eli moderaattorit täällä foorumilla pidetään kuria ja nuhdetta yllä tällä puolen ja kannamme vastuuta siihen asti kuin se meille kuuluu. "Päätoimittajalla", eli adminilla, eli sivuston omistajalla, eli Jusalla ihtellään, eli Toimituksella, se lopullinen ja virallinen vastuu tästä koko hommasta on. Sen sana on laki. Orjatyövoimaa olemme.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Tuhe

• Profiili
« Vastaus #6 : Toukokuu 27, 2010, 01:06:06 »
Ei kai nyt ihan orjatyövoimaa, mut kannattaa silti jutunkertojenkin miettiä, jos lainaa puhtaasti toisten kertomaa stooria. Itse nuita putkiperhoja väsäillessä aattelin taas laittaa kuvaa tulemaan, niin yllätyin kun punaisella luki, et harkitte kun laitat viestiä tulemaan, kun ei moneen kuukauteen ole kyseisellä nimimerkillä tapahtunu mitään. Olen kumminkin taas sidonta päälllä, mut kuvia ei osaa lähettää, kun image muuttuu koko ajan, joten yritän laittaa kuvia kun saan apua jostain. Kalapediassa on syytä ottaa hyvät kirjoittajat huomioon, jos lainaa joltain muulta tietoa, niin mainitsee lähteen, niin yleensä se riittää.

jarvin

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : Toukokuu 27, 2010, 11:49:42 »

Mielestäni ylläpito voisi tarkkailla asiaa, ettei tule p***aa niskaan asian tiimoilta...

Kalassa.netin foorumin ylläpito ei muuten ota mitään vastuuta kalapediasta. Vastuu on kalapedian toimittajilla. Pakko meinaan vähän jakaa töitä ja vastuita. Me ns. old-skool "ylläpito" eli moderaattorit täällä foorumilla pidetään kuria ja nuhdetta yllä tällä puolen ja kannamme vastuuta siihen asti kuin se meille kuuluu. "Päätoimittajalla", eli adminilla, eli sivuston omistajalla, eli Jusalla ihtellään, eli Toimituksella, se lopullinen ja virallinen vastuu tästä koko hommasta on. Sen sana on laki. Orjatyövoimaa olemme.

Taisin ilmaista asiani huonosti. Tarkoitin ylläpidolla Kalapediasta vastuussa olevia tahoja.

cpt miller

• Vieras
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2010, 16:15:44 »

Taisin ilmaista asiani huonosti. Tarkoitin ylläpidolla Kalapediasta vastuussa olevia tahoja.

Morjens, toimin Kalapedian päätoimittajana. Pahoittelut, huomasin vasta äskeittäin keskustelun päivittyneen. Toimin siis Kalapedian päätoimittajana ja Kalapedian henkilöstö (apul. päätoimittajat, toimittajat ym.) vastaavat minulle ja minä edelleen Jussille.

Kalapedian artikkeleista alunperin on noin 300 suoraan otettuna wikipediasta. Syynä tähän on kesän 09 saatu käsky Jussilta (ennen kuin Kalapedia julkaistiin). Silloiset henkilöt saivat kopioida suoraan sieltä luvan kanssa, mutta enään se ei ole mahdollista. Niitä on paljon muutettu, mutta osa on edelleen suoria/ hieman muuttuneita kopioita. Ne muuttuvat ajan kanssa.

Lähes 95% Kalapedian kuvista on peräisin Wikimedia commonista, josta kaikki wikit saavat ottaa kuvia. Nämä erilaiset wikit (wikipedia, kalapedia jne.) ovat sen sisarwikejä. Myös muilta yksityisiltä henkilöiltä (moderaattorit, käyttäjät jne.) ollaan saatu kuvia, mutta niistä suurimmalla osalla on lupa käyttää Kalapediassa. Lähteitä on suurimmassa osissa artikkeleita, toki niitä voisi ja pitäisi olla enemmänkin. Pyrimme siihen, että jokaisessa artikkelissa (jos vain mahdollista) olisi lähde.

Ensisijaisesti minä vastaan Kalapediasta, mutta niin kuin Mikkokin sanoi Jussi vastaa loppuviimeksi. :-)

Imagea en ole erityisemmin käyttänyt, mutta voin kysyä jos joku toimittajista osaisi neuvoa. :-)

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #9 : Toukokuu 27, 2010, 16:55:53 »
....ollaan saatu kuvia, mutta niistä suurimmalla osalla on lupa käyttää Kalapediassa. Lähteitä on suurimmassa osissa artikkeleita, toki niitä voisi ja pitäisi olla enemmänkin. Pyrimme siihen, että jokaisessa artikkelissa (jos vain mahdollista) olisi lähde.

Ensisijaisesti minä vastaan Kalapediasta, mutta niin kuin Mikkokin sanoi Jussi vastaa loppuviimeksi. :-)

Eli siis siellä on kuvia joiden käyttöön ei ole lupaa ?
Eiköhän viimekädessä päätoimittajan olisi tehtävä asialle jotain ?

cpt miller

• Vieras
« Vastaus #10 : Toukokuu 27, 2010, 20:38:58 »
....ollaan saatu kuvia, mutta niistä suurimmalla osalla on lupa käyttää Kalapediassa. Lähteitä on suurimmassa osissa artikkeleita, toki niitä voisi ja pitäisi olla enemmänkin. Pyrimme siihen, että jokaisessa artikkelissa (jos vain mahdollista) olisi lähde.

Eli siis siellä on kuvia joiden käyttöön ei ole lupaa ?
Eiköhän viimekädessä päätoimittajan olisi tehtävä asialle jotain ?
Tietääkseni ei ole, mutta koska sisältöä on paljon, niin kaikesta ei voi olla varma. Jos jotain löytyy, niin ilmoittakaa. Otetaan asiasta sitten selvää ja toimitaan sen vaatimalla tavalla.

Don Miguel

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2010, 22:31:27 »
Tietääkseni ei ole, mutta koska sisältöä on paljon, niin kaikesta ei voi olla varma. Jos jotain löytyy, niin ilmoittakaa. Otetaan asiasta sitten selvää ja toimitaan sen vaatimalla tavalla.

Hmm. Sisältöä on paljon, mutta sitä halutaan vielä 10 kertaisesti lisää (itse toimituksen sanoja mukaillen, 1000 artikkelia täynnä ja joskus siellä on 10 000 artikkelia) Kuinka sellaista määrää sisältöä kyetään hallitsemaan, jos nytkään ei pystytä? Selvästi organisointipuolella mättää nyt jotain - eihän yksi mies kuitenkaan kaikkeen pysty venymään.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #12 : Toukokuu 28, 2010, 14:39:18 »
Syy on ihan vain siinä, että kukaan ei tuosta hommasta saa palkkaa. Jos touhu perustuu vapaaehtoisuuteen, niin silloin on aina ongelmia.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

cpt miller

• Vieras
« Vastaus #13 : Toukokuu 28, 2010, 23:34:50 »
Joo, meillä on alimiehitystä tällä hetkellä ja osa toimittajista on kesäpuuhissa, niin tuppaa kasautumaan aika paljon hommaa. Artikkelit ovat helppoja hallita, eikä niiden määrän kasvu haittaa. Sitten kun tulee 10 000 täyteen, niin miehistöäkin on toivonmukaan enemmän. Kuvat ovat ns. rekisterissä, jossa on kaikki kuvatiedostot. Ongelma on siinä, ettei rekisteriin pysty laittamaan kuvanlähdettä (niin, että se olisi pakollinen). Vaikka suurin osa kuvista on commonista, mutta kuvien lähteiden selvittäminen on hankalaa jälkeenpäin. Sama kuva saattaa esiintyä monessa paikkaa (mutta esimerkiksi alkuperäisenä commonista) ja se tuottaa vaikeuksia.

Kalapedian uuteen kesäprojektiin olisi mukavaa saada paljon väkeä mukaan. Näillä näkymin teemme kalastusoppaat hauesta, ahvenesta, kuhasta, taimenesta ja lahnasta. Mutta tilanne saattaa muuttua vielä paljonkin.. Kaikki apu on tervetullutta. :-)

Mielestäni voitaisiin tehdä niitä vähän hitaammin, niin voidaan panostaa laatuun. Jos vaikka syksyksi saadaan ensimmäiset valmiiksi. Laatu ennen kaikkea!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #14 : Toukokuu 28, 2010, 23:39:59 »
Sen verran tiedän Jussin ajatusmaailmasta, että sen toive on saada "kriittinen massa" artikkeleita täyteen, jonka jälkeen tuo palvelu alkaa ruokkia itse itseään. Kun siellä on tarpeeksi artikkeleita, alkaa tulla google-osumia ja porukka alkaa käyttää sivuja. Samalla sinne tulee myös sisältöä. Jos se olisi tyhjä tietokanta, jonne hyväksyttäisiin vain uudet omin käsin tuotetut artikkelit (laadukkaat), sinne tulisi muutamalta tyypiltä muutama artikkeli vuoteen. Jos vuoden päästä siellä olisi sanotaan vaikka 20-50 artikkelia, niin ei se vielä mikään wiki olisi. Kun siellä on alkuun sisältöä - vaikkakin heikompilaatuistakin - niin se houkuttelee muita kantamaan kortensa kekoon. Ajan myötä tiedon määrä kasvaa, artikkeleita muokataan, parannellaan, päivitetään, täydennetään jne... Eihän wikit koskaan tule edes valmiiksi. Ja kun täällä alkaa sitten olla enemmän asiantunteva sisältöä, niin copy-paste -suuntahan lopulta kääntyisi täältä wikipediaan päin.

Paljon on maailmass hyviä ideoita ja projekteja, joilla on koordinaattoreita ja muita pomottajia. Se vaan että niitä käytännön työn ILMAISEKSI tekeviä on aika rajatusti. Annetaan nyt vain työrauhaa näille ja pikemminkin kannustetaan ja annetaan vinkkejä ja ideoita, eikä pelkästään koiteta torpedoida näitä ponnistuksia alas.

Qkkeli

• Global Moderator
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : Toukokuu 28, 2010, 23:52:58 »
Sen verran tiedän Jussin ajatusmaailmasta, että sen toive on saada "kriittinen massa" artikkeleita täyteen, jonka jälkeen tuo palvelu alkaa ruokkia itse itseään. Kun siellä on tarpeeksi artikkeleita, alkaa tulla google-osumia ja porukka alkaa käyttää sivuja. Samalla sinne tulee myös sisältöä..

..Paljon on maailmass hyviä ideoita ja projekteja, joilla on koordinaattoreita ja muita pomottajia. Se vaan että niitä käytännön työn ILMAISEKSI tekeviä on aika rajatusti. Annetaan nyt vain työrauhaa näille ja pikemminkin kannustetaan ja annetaan vinkkejä ja ideoita, eikä pelkästään koiteta torpedoida näitä ponnistuksia alas.

Itse alkuajan kalapedian vetäjän en voi  muuta kuin yhtyä Mikon lauseisiin. Itse uskoin vakaasti, että kunhan kalapediaan saadaan pohja aikaan, niin loput hoituu "kuin itsestään", sillä kalassa.netistä löytyy paljon ihmisiä, jotka tietävät eri aloista ainakin jotain. Ja itse uskoin varsin pyytteettömästi, että ihmiset jakaisivat tietouttaan sen kummemmin suurempia pyytämättä, jolloin kalapedia taas saisi enemmän näkyvyyttä jnejne...

Toiveeni ei toteutunut niinkuin halusin...

Tuhe

• Profiili
« Vastaus #16 : Toukokuu 29, 2010, 00:04:31 »
Täällä olis varmaan paljon tietoa monistakin kalalajeista, saatikaan pyyntitavoista, mut kukapa sitä uhraa aikaa jaaritteluun, kun voi saman ajan käyttää kalastukseen. Eli korvausta vasten tietoa ja jaarittelua löytys ei mitalla, mut kukapa sitä ilmatteeksi kokemuksia julki tuo? Pyydellään met kaloja ja kerrotaan täällä miten lähellä oltiin mokomakin peto saamasillaan.

Timpe

• Vieras
« Vastaus #17 : Toukokuu 29, 2010, 00:10:43 »
Sen verran tiedän Jussin ajatusmaailmasta, että sen toive on saada "kriittinen massa" artikkeleita täyteen, jonka jälkeen tuo palvelu alkaa ruokkia itse itseään. Kun siellä on tarpeeksi artikkeleita, alkaa tulla google-osumia ja porukka alkaa käyttää sivuja. Samalla sinne tulee myös sisältöä..

..Paljon on maailmass hyviä ideoita ja projekteja, joilla on koordinaattoreita ja muita pomottajia. Se vaan että niitä käytännön työn ILMAISEKSI tekeviä on aika rajatusti. Annetaan nyt vain työrauhaa näille ja pikemminkin kannustetaan ja annetaan vinkkejä ja ideoita, eikä pelkästään koiteta torpedoida näitä ponnistuksia alas.

Itse alkuajan kalapedian vetäjän en voi  muuta kuin yhtyä Mikon lauseisiin. Itse uskoin vakaasti, että kunhan kalapediaan saadaan pohja aikaan, niin loput hoituu "kuin itsestään", sillä kalassa.netistä löytyy paljon ihmisiä, jotka tietävät eri aloista ainakin jotain. Ja itse uskoin varsin pyytteettömästi, että ihmiset jakaisivat tietouttaan sen kummemmin suurempia pyytämättä, jolloin kalapedia taas saisi enemmän näkyvyyttä jnejne...

Mitäpä tuohon enää lisäisi...Viime kesä oli omalta osalta "hyvinkin aktiivista aikaa" kalapedian suhteen, samoin kuin oli Qkkelilla, kun se pohja sille pediallle luotiin, eipä siellä pahemmin muita luojia ollut...Tehtiin meidän mielestä hyvät pohjat, josta on hyvä ponnistaa ylöspäin. Harmi vaan, kun silloin ei tiedetty/meitä ei opastettu samalla tavalla, kuin tämän päivän toimittajia opastetaan, tai tiedotetaan( Iso käsi tästä päätoimittajalle sekä aputoimittajalle).
Mitä noihin tämän hetken pedian kuviin tulee, niin kuitenkin pedian pohja on hyvin pitkälti luotu wikipediasta, jolloin kuvien suhteen olisin aika hyvissä mielin, kun ne wikicommonista on otettu..
Nykyiset pedian toimittajat tekevät sen verran hyvää jälkeä, jotte itse ainakin katson pedian tulevaisuutta kirkkain silmin.
Kovia on monet arvostelemaan, mutta mitään he eivät ole valmiita tekemään sen korjaamiseksi ;)

cpt miller

• Vieras
« Vastaus #18 : Toukokuu 29, 2010, 00:32:15 »

Mitäpä tuohon enää lisäisi...Viime kesä oli omalta osalta "hyvinkin aktiivista aikaa" kalapedian suhteen, samoin kuin oli Qkkelilla, kun se pohja sille pediallle luotiin, eipä siellä pahemmin muita luojia ollut...Tehtiin meidän mielestä hyvät pohjat, josta on hyvä ponnistaa ylöspäin. Harmi vaan, kun silloin ei tiedetty/meitä ei opastettu samalla tavalla, kuin tämän päivän toimittajia opastetaan, tai tiedotetaan( Iso käsi tästä päätoimittajalle sekä aputoimittajalle).
Mitä noihin tämän hetken pedian kuviin tulee, niin kuitenkin pedian pohja on hyvin pitkälti luotu wikipediasta, jolloin kuvien suhteen olisin aika hyvissä mielin, kun ne wikicommonista on otettu..
Nykyiset pedian toimittajat tekevät sen verran hyvää jälkeä, jotte itse ainakin katson pedian tulevaisuutta kirkkain silmin.
Kovia on monet arvostelemaan, mutta mitään he eivät ole valmiita tekemään sen korjaamiseksi ;)

Teitte kyllä loistavan pohjan ja suuret kiitokset siitä. :-) Oli paljon helpompi tulla puikkoihin kuin, jos olisi täytynyt aivan nollasta aloittaa. Mun ja monen muun toimittajan mielestä on turha vaatia meiltä tai pedian suhteen mitään, jollei itse suostu tekemään mitään asian eteen.  :wink: Ideoita ja vinkkejä otetaan ilomielin vastaan, mutta toivon mukaan kaikki ottaisivat sen seikan huomioon, että mekin olemme vain ihmisiä.

Veera

• Profiili
« Vastaus #19 : Heinäkuu 02, 2010, 15:10:20 »
Tosi hyödyllinen sivusto :o
Luulin, etten saa ikinä tietää esim. Propilkin noita pilkkejä, koska kalaa löytyy vaan lautaselta meiltä. :---D
Mut tuolta sain tiedon. Ja Propilkin järviesittelytkin hyödylliset (:

täkykala

• isompaa odotellessa... :-)<--<
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #20 : Heinäkuu 05, 2010, 09:05:47 »
Toivoisin että joku osaava laajentaisi vähäsen tuota perhokalastukseen liittyvää artikkelia kalapediassa. Voisitte lisätä vaikka vähäsen että mitkä perhot olisivat hyviä (mitä kalaa niillä tulee), miten heitetään/heitto tekniikoita, perhokalastusta ala- ja ylävirtaan...
perho kamoista haaveillen ja kaloja narraillen

szczupak

• Profiili
« Vastaus #21 : Heinäkuu 06, 2010, 13:27:30 »
Toivoisin että joku osaava laajentaisi vähäsen tuota perhokalastukseen liittyvää artikkelia kalapediassa. Voisitte lisätä vaikka vähäsen että mitkä perhot olisivat hyviä (mitä kalaa niillä tulee), miten heitetään/heitto tekniikoita, perhokalastusta ala- ja ylävirtaan...
Tässä vaiheessa kannattaa ehkä hankkia joku perhokalastusta käsittelevä kirja, pedian eteneminen on kuitenkin sen verran hidasta
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

täkykala

• isompaa odotellessa... :-)<--<
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #22 : Heinäkuu 06, 2010, 14:17:20 »
Se on kyllä totta mutta nyt vähän rahat lopussa koska ostan tänään sen perhosetin (vihroin) niin on pakko lukea vanhoja kalastus kirjoja joissa ei kylläkään ole juurikaan paneuduttu perhokalastukseen paitsi yhdessä. Joten siitä on otettava kaikki irti. :-D
perho kamoista haaveillen ja kaloja narraillen

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #23 : Heinäkuu 06, 2010, 16:37:42 »
Se on kyllä totta mutta nyt vähän rahat lopussa koska ostan tänään sen perhosetin (vihroin) niin on pakko lukea vanhoja kalastus kirjoja joissa ei kylläkään ole juurikaan paneuduttu perhokalastukseen paitsi yhdessä. Joten siitä on otettava kaikki irti. :-D
Kunnissa on kirjastoja.....
Kuten Espoossakin; http://www.helmet.fi/search
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2010, 16:40:52 kirjoittanut Pete »

Don Miguel

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : Heinäkuu 06, 2010, 19:08:49 »

Ja kalassa.netissä olisi ilmeisesti perhokalastuksesta tietävä käyttäjä, joka voisi toki omalla panoksella osallistua kalapedian luomiseen......

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
« Vastaus #25 : Heinäkuu 06, 2010, 19:28:11 »

Ja kalassa.netissä olisi ilmeisesti perhokalastuksesta tietävä käyttäjä, joka voisi toki omalla panoksella osallistua kalapedian luomiseen......
No jäämme odottelemaan jännityksellä sitä Sinun artikkelia.

cpt miller

• Vieras
« Vastaus #26 : Heinäkuu 07, 2010, 03:42:57 »
Terveisiä onkikisoista.. Täällähän ollaa taas (vaihteeksi) vauhdissa. Muistetaan nyt se threadin aihe ja asiallisuus. Harrisiika miettii muutaman päivän kirjoitustaan ja seuraava offtopicin kirjoittaja miettii viikon.

Tälläiset ei kuulu ensinnäkään tänne eikä koko foorumille. Eiköhän tämä ole tässä, jatketaan Kalapedian keskustelua..

Mitäs mieltä kansa on Kalapedian jigikalastuspuolesta? :-)

Linkkejä:
http://www.kalapedia.fi/index.php?title=Jigikalastus (yleisopas)
http://www.kalapedia.fi/index.php?title=Ahvenen_jigikalastus (ahven painoitteinen)
http://www.kalapedia.fi/index.php?title=Kuhan_jigikalastus (kuha painoitteinen)

Hauesta tulee omansa joulun aikoihin.

szczupak

• Profiili
« Vastaus #27 : Heinäkuu 07, 2010, 13:45:08 »

Kuvia meiän pitäs hommata
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Don Miguel

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : Heinäkuu 09, 2010, 15:39:54 »
Ensimmäisessä artikkelissa pisti tämä kohta silmään:
Lainaus
Siima edesauttaa tuntuman saamista siinä missä vapakin ja on täten erittäin oleellinen osa saaliin saamista. Mielestäni yksisäikeiset monofiilisiimat kannattaa unohtaa ja ladata kelalleen laadukasta 0,10-0,17 mm monikuitusiimaa. Hyrrän mahdolliset siimasökeröt ovat helpommin selvitettävissä 0,15-0,17 mm siimoilla kuin ohuemmilla, mutta ahvenen ja kuhan jigailussa 0,10-0,14 mm on paras valinta tunnokuutensa vuoksi
Sillä Erä-lehti ja J. Tuiskunen etunenässä on sitä teroittanut, että matalammalla jigatessa kannattaa suosia monofilia siimana. Täytyy yrittää kaivaa jostain wanha Erä, ja etsiä mihin tämä näkemys perustui. Muistaakseni tämä kuitenkin liittyi yksinkertaisesti siihen, että kaloja on monesti tullut paremmin matalassa monovehkeillä, verrattuna monikuitusvehkeisiin.

Jatkan noiden artikkeleiden tutkimista paremmalla ajalla. Vithuttaa tämä stanan onnettoman hidas motkula...

pjk

• Vieras
« Vastaus #29 : Syyskuu 04, 2010, 20:44:10 »

Kuvia meiän pitäs hommata

Tässä olisi yksi foto, jota saa käyttää vapaasti jos sille löytyy sopiva rako.

Kun kyseessä sattuu olemaan pienehköön toukkajigiin napannut hauki, kuva sopisi vaikkapa jigauksen yleisartikkeliin? Varsinaisesta haukijigityksestähän on oma artikkelinsa tulossa? Kuvateksti voisi tässä olla vaikkapa "Ahventa tai kuhaa tavoiteltaessa hauki on sivusaaliina paikoitellen niin yleinen, että jonkinlainen kevyt puruperuke voi olla tarpeen jigimenetysten vähentämiseksi"

--pikeye
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2010, 20:47:09 kirjoittanut pikeye »

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>