Mikä toi planaari on ? Sen tiedän, että se helpottaa vetouistelua. Alan käyttää kolmatta virveliä ja mulle on sanottu, että tollanen kannattas hommata. Linkittäkääs jonnekkin missä kerrotaan mikä toi on tai kertokaa ite lyhyesti. Maksaako noi paljon? Rapsutiini: mistä teit/miten/onnistuuko jokaiselta ?
Avotsassaa, noin asialliseen kysymykseen ei voi olla vastaamatta!
Selitän näin mettäläisen kielellä: plaanari on sellanen apuväline millä vieheen saa kulkemaan veneen sivulla tai sivuilla jopa 50-100 metrin päässä, ammattilaisista(käyttävät paljon) en tiedä miten kaukana ne niitä uittaa mutta itse olen vetänyt enimmillään n 60 metrin päässä veneestä.
Raskaampia plaanareita vedellään eri vaijereilla tai nailon naruillab ja niille on omat kelansa ym ,itse olen kun aloittelemssa olen hommaa vetänyt virvelin siimalla mitä voi hyvin tehdä ja jota monet harrastaa, vapa vaan telineeseen ja plaanarit veteen.
'
Plaanarit on helppo tehdä itse, jos käy kalassa n kerran viikossa niin materiaalit on halpoja ja niitä voi löytää jopa ilman rakennustyömailta tai perheen talosta!
Aina kun ekan tekee niitä tai seuraavia voi parannella tai tehdä uusia malleja, itse tein lasikuidusta eilen uudet tyypit ja ajattelin ne ristiä pikku rapsuksi(23cm pitkä ja kympin vetoaisa, ei rasita niin vapoja millä vedän)
halpisohje;:
Periaatteessa rungoksi pätkä lautaa n 25-40 cm ja vaneria tai mitä löytää aisaksi, takasilmukan mistä siima menee vieheeseen voi alkuun napata tehdä vaikka rautalangasta , siiman laukaisimet jotka tulee vetoaisaan kiinni tein erään ohjeen mukaan pultista (8mm ja ovitopparimuovista(rautakauppa,1 e)(google plaanarien teko ohjet/pikku tehi ym)
Periaate kalan iskiessä on se että kun kala nappaa niin siimanlaukasin antaa periksi ja se veneilijä huomaa, sit vain kelataan plaanari ja sen mukana tuleva kala veneen lähelle ja napataan joko plaanari veneeseen tai haavitetaan kala plaanarin perästä , tolleen äkkinäisesti typistin neuvon, jos joku osaa kirjakielen paremmin pistäköön ohjetta kehiin.
Noin äkkinäinen ku olen nettiäkin käyttää nii löysin kiireessä ton tehin ohje sivunkii, google antaa enemmän ku naputtaa aiheesta sinne.:::
http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/tehit/pikkutehi.html