Chat

Kirjoittaja Aihe: kuhastukseen vinkkejä  (Luettu 12075 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kala-hemmo

• Profiili
kuhastukseen vinkkejä
« : Kesäkuu 01, 2010, 19:12:33 »
Vanajalla olen yrittänyt napata kuhaa mutta ei tietoakaan niistä :| Yrittänyt olen syvältä,matalasta,kirkkailla ja tummilla vaapuilla,ei vain löydy kuhaa. Haluaisin ennemminkin PAIKKAKOHTAISTA tietoa kuhastuksesta Vanajalla(alueelta konho-makkaranselkä-rauttunselkä). PS. Olen kuullut että kuhia on ollut ainakin muutama vuosi sitten mutta onko niitä enää :?

Juhi

• -Jees...
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: kuhastukseen vinkkejä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2010, 19:27:28 »
En tiedä tosta järvestä mitään, mutta mielestäni kannattaa yrittää kalastaa kuhaa vasta juhannuksen jälkeen... mutta kyllä nytkin voi joitain sattumia tarttua koukkuihin. :-D

Eris

• Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2010, 21:29:55 »
En tiedä tosta järvestä mitään, mutta mielestäni kannattaa yrittää kalastaa kuhaa vasta juhannuksen jälkeen... mutta kyllä nytkin voi joitain sattumia tarttua koukkuihin. :-D

Edellispäivänä 8 kuhaa, eilen 18 kuhaa ja tänään 4 kuhaa... Kuusi tuntia yhteensä kalastelua eli viisi kuhaa tunnissa. Että kyllä sitä kuhaa liikkeellä jo on paremmin kuin hyvin.

kuha kalle

• Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2010, 13:22:08 »
Ei kaikissa paikoissa, sillä itse olen saanut uistellen vasta muutaman kuhan, vaikka yritetty on kovaa.

Olikos mitallisia, sillä itse en ole saanut tänä vuonna yhtäkään alle 40 senttistä. Edes jigeillä.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

kala-hemmo

• Profiili
« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2010, 18:05:33 »
Näköjään kuhaa tulee joissakin järvissä,mutta jigeillä vai vaapuilla vaiko lusikoilla. Minkä väristä tarjoatte? Kaikki apu kelpaa :-D

jasu

• Profiili
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2010, 21:17:57 »
kokeile erivärisillä uistimilla,se mikä antaa,ni laittaa lisää samaa väriä

kuha kalle

• Profiili
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2010, 16:36:05 »
Enssiksi täytyy tietää, elääkö järvessä kuhaa.

Jos siellä on kuhaa, kannattaa jutella jonkun paikallisen kanssa, joka tuntee paikkoja, usein näiltä kuulee juttuja, mitä muualta ei.

Päivisin jigikalastus on ehdottomasti tehokkainta, mutta iltaisin siirrytään uistelemaan, sillä kuhat nousevat lähemmäksi pintaa syömään.

Jigikalastukseen jigikeppi, kuhalle jäykkäö, ahvenelle löysempi.1000-2000 koon kela, ja monikuitusiimaa paksuudessa (0.12-0.20), kärkeen vavan mitta monofiiliä.

Muista, että lusikat jigityylillä uitettuna saattavat olla tehokkaita.

Vaapuissa kovia värejä ovat muikku, ahven, sininen, punainen, ruskea, punainen, keltainen. Kaikki värit toimivat joskus.

Jigeissä ainakin neon keltainen ja vihreä, vaalenpunainen! ruskea, coca-cola ja musta kultahileillä. Nämäkin ovat omia kokemuksia, ja ottivärit vaihtelevat koko ajan. Onneksi jigit ovat halpoja, joten niiitä voi hankkia monta.

Vetouistelussa tietenkin vapamäärä lupien mukaan, ja sen, kuinka montaa on helppo käyttää. Itse, kun olen kaksin soutuveneellä, käytän kolmea vapaa, Yhdessä on joku alle metrissä tuleva vaappu.  Toinen tonkii vettä 2-4 metrin syvyydellä, ja kolmannessa vavassa on painokuva, ja erillisessä tapsissa hakeva vaappu (merimetso).
M.S

*emppu*

• Profiili
« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2010, 10:06:57 »
Eri värisiä bombereita vaan vetoon! 20-30gr lyijy paino n.1m siimasta. Johan alkaa vavat taipuilemaan.
Kireitä siimoja.

Kalastaja_!

• Aina valmiina...kalastamaan......
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Kesäkuu 06, 2010, 21:01:40 »
Kyllä kuha jo liikkuu. Suurin tänä keväänä saatu 3.9kg. n. 3 metrin syvyydestä rappasi... Mut jos et oo varma että kuhaa on niin ei kannata liian suuria toiveita elätellä. Pitääki tutustua noihin bombereihin paremmin....=)
Nyt tai ei koskaan......=)

kuha kalle

• Profiili
« Vastaus #9 : Kesäkuu 09, 2010, 12:34:42 »
Miksi emppu käytät bombereita, miksi ei jessejä merimetsoja, tai rapaloita?

Ja ei tuo lyijypainokaan nyt niin hyvä ole, käytä mielummin painouistinta.

Kyllä kuhat varmaan jossain on, itse en ole vielä löytänyt.
M.S

Appora

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Kesäkuu 09, 2010, 22:38:54 »
Sepen Tuuri vaaput erittäin tehokkaita kuhalle :D suosittelen

mdmx

• Profiili
« Vastaus #11 : Heinäkuu 21, 2010, 13:42:56 »
Kyllähän vanajalla kuhaa on, parhaat paikat mielestäni tuola jänissalon takana, vanajanselällä, mutta kyllä rautullakin on tänäkin kesänä +10 kalan reissuja tullut tutuille.

Vaapuista vanajalla on mulla toimineet parhaiten 'hakeva' uintiset, eli Merimetsot, Velhot, yms... Eli isohko kouru-turpalevy ja solakka malli, motonetistä löytyy. Myös Jesset toimii.

Tän vuoden paras väri on minulla ollut tuo Velhon väri numero 32, http://www.saunalahti.fi/shytonen/velho/vaappumallit/vetovelho.htm, eli kelta-valko mustilla täplillä.. Sini-hopea ja puna-kulta sävyiset kelpaa myös.

Konhon vuolteesta tulee kyllä kuhaa, mutta lähinnä aivan pohjasta jigillä tai pilkillä. Makkaraselältä on tullut tosi huonosti viimevuosina, ja kovin pientä. Rauttunselältä sitten vähän paremmin, lähinnä järven eteläpuolta kannattaa vedellä. Selkäsaarien ympäristö, ja siitä etelärantaan asti, oli ainakin viimekesänä vielä ok seutua. Kaarteenlahti on tänäkin kesänä antanut +10 kalan reissuja.

Sääksmäen sillan suvannon molemmat puolet, penkanreunat, ovat aina ihan ok seutua, jos sinne asti jaksat lähtee. Usein tullut pyöritettyä väliä jossa käännän heti kun selkä alkaa rauttunpuolelta ja vedän siitä jylhään, ja taas takaisin.

Myös suutarinlahdelta on tullut hyvin.

Omien kokemuksien mukaan, mitä pidemmälle hattulaa kohti menee, sitä paremmin tulee kuhaa. Makkaralta huonoiten, rautulta/sillasta ok, jänissalo/pyteri/keisa akselilta parhaiten.

Takilaa en näillä keleillä pidä kovin tärkeänä, 90% kaloista tullut aivan pinnasta. Alku ja loppukesästä kannattaa sitten vetää syvemmältä. Plaanareita kannattaa käyttää jos mahdollista, taitaa pintakuhakin väistää hieman venettä, sen verran paremmin plaanarit antaneet verrattuna moottorivirrassa vedettyihin.

Kuha ollut nyt hyvällä syönillä, viikonloppuna tuli reilu 30 neljässä tunnissa, ja tiistaina kovassa myrskyssä 15 kalaa. Molemmat reissut vanajanselälle. Parhaasta ajasta sanoisin, että se on suunnilleen 19:00 - auringonlasku, sen jälkeen kun aurinko kokonaan piilossa syönti hiipuu reilusti.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2010, 13:54:37 kirjoittanut mdmx »

Woodsman

• Profiili
    • Eränkavijat.net , Elämyksiä luonnosta!
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Elokuu 04, 2010, 20:08:58 »
Ihan pakko kysyä että onko järjen syklit tiedossa? Jos isoa kuhaa on eniten se juroo pohjassa eikä niin herkästä nousen pikkusten perään matalaan. Eli onko syvyys kohdallaan uitossa? Kuha ei tunnu oikein lähtevän hakemaan vaappua pidemmältä vaa nokan ohi saa painaa.. eli ettiminen voi olla hankalaakin kun mennään kaikki vesikerrokset läpi, eri vaapuilla, samasta paikasta. Varmaan kannattaa etsiä päivällä pohjan tuntumasta, hämärässä asia erikseen....

Late6

• Profiili
« Vastaus #13 : Lokakuu 01, 2010, 12:07:30 »
Mitä vinkkejä voi kokeneemmat antaa kuhan kalastukseen kirkkaassa järvessä(Juojärvi)? En oo saanu kuhan kuhaa koko kesänä/syksynä koko järvestä. Aina vaan perus hauki/ahven-linjalla.

kalagalle

• Profiili
« Vastaus #14 : Lokakuu 09, 2010, 12:58:27 »
Sen enempää järvestä tietoa, mut ite koittaisin luomuja, muikkuja eri selkäväreillä ja ahventa. Monesti on huomattu yhdessä kirkkaassa järvessä et kalat hakee vaaput vähän kauempaa kirkkaassa vedessä, eli uittosyvyydellä ei niin isoa merkitystä. Kylllä varmasti joku ärsykin toimii, mutta minkälainen niin hankalampi sanoa, keltanen, oranssi, viherä, sininen....?

Tietysti se et uistelee siellä missä kuhaa on varmasti saatu on ykkösasia.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>