Chat

Kirjoittaja Aihe: Vetoomus Kalassa.netin foorumin tason parantamiseksi  (Luettu 88745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • Profiili
    • Sähköposti
Re:Vetoomus Kalassa.netin foorumin tason parantamiseksi
« Vastaus #60 : Huhtikuu 09, 2004, 11:12:52 »
Minäkin olen rekisteröitymispakon kannalla. Kun joku kirjoittaa jotain vierailijana, ajattelen että taas joku "irtolainen". Huomaan kuitenkin, että nämä vierailijat kirjoittavat täysin asiantuntevasti ja tietotaidolla. Paljon paremmin, kuin mä itte. Sitten ihmettelen, miksi nämä vierailijat ei rekisteröidy? Vaikka ovatkin asiantuntevia tällä kalastusalalla. Sen pitäis kyllä olla helppo homma ja kaiken lisäks ilmaista!
Threadit ja viestit niissä NÄYTTÄÄki hienommilta, ku siinä vasemmassa laidassa on vaikka käyttäjän oma avatari ja iskulause tms.

Ja tässä jokin aikaa sitte kuulin siitä kalastus.comista ja mietin että jaa, onko semmonenkin? Kävin kattomassa ja voi törkee. Siellä oliki semmonen jonku yleisen hilavitkutinkorjaamon kotisivun näkönen systeemi. Ja mainoksilla pilattu ja kaikkea. Sitten vielä foorumi on suppeampi: vähemmän keskustelualueita. Tosin keskustelun taso näytti ensisilmäyksellä vähän korkeammalta.

Kalassa.net on totta kiesus hienompi ja sanoisko, että nuorekkaamman ja nykyaikasemman näkönen, ku kalastus.com. (onhan kalassa.net YaBB SE-foorumi) Ehkä sitä keskustelun tasoa sais käyttäjät vähän koittaa omalla osallaan nostaa.

Joka tapauksessa kalassa.net on hyvä foorumi ja muita foorumeita mä en juuri käytäkään. Hyvää työtä modeilta ylläpidolta omasta mielestäni.

Ja nuoremmat käyttäjät kyllä kasvaa ja oppii puhumaan vielä...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Dogget

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #61 : Huhtikuu 11, 2004, 11:44:21 »
Moderaattoreiden kannattaisi varmaan pistää muiden kuin kalastukseen liittyvien keskusteluosioiden (propilkki, sekalaista juttua) viereen sellainen  varoituskyltti, jossa varmistettaisiin, että käyttäjä tietäisi mihin on menossa. Siis jotta kaikki varmasti tietäisivät, että esim Sekalaista juttua osiossa EI välttämättä puhuta kalastuksesta.

Näin kenenkään henkinen tasapaino ei pääsisi suuresti järkkymään eivätkä , verenpaineet nousemaan koska on vahingossa joutunut lukemaan Sekalaista juttua - osiossa muusta kuin kalastuksesta liittyvästä.

Ennen kuin esim Propilkki- keskusteluosioon pääsee voisi vaikka aueta jokin sopimus joka pitäisi lukea ja hyväksyä ennen kuin pääsee eteenpäin. Sopimus/varoitus voisi olla esimerkiksi jokin tämätapainen:

!!!VAROITUS, KESKUSTELUA MUUSTA KUIN KALASTUKSESTA!!!
Olen täysin tietoinen siitä, että olen etenemässä Propillki- keskusteluosioon ja olen tietoinen myöskin siitä, että siellä EI puhuta tosielämään liittyvistä asioista tai, että siellä EI jaeta pro-vinkkejä kalastukseen. Minun on siis turha valittaa, että forumin taso muka laskee, koska nyt tiedän, että siellä puhutaan tietokonepelistä.

Tämän jälkeen voisi tulla esiin ikkuna, jossa kysyttäisiin että onko käyttäjä halukas etenemään kyseiselle alueelle.

Näin voitaisiin ehkä välttää valitukset ja viestit kuten, että pitäisikö muut kuin kalastukseen liittyvät ym. sellaiset viestit poistaa.

PaHo

• Vieras
« Vastaus #62 : Huhtikuu 11, 2004, 13:59:13 »
Joo, kannattaisi myös miettiä laitettavaksi ihan etusivulle laatikko missä teksti vaikka:
"Olet tulossa kalastus sivuille missä mahdollisesti viritetään mopoja, pelataan tietokone pelejä, harrastetaan ja annetaan lihaskuntoharjoitteluun ohjeita sekä joku voi myös ottaa kantaa kalastukseen."

Ja sitten se tiedotus lisäksi:"Olen sitoutunut keskustelemaan em. asioista ja tiedän, että tämä on kalastuskeskustelu palsta.

Näin  voitaisi kaikki jotka keskustelevat ja hakevat tietoa kalastuksesta ohjata oikeaan paikkaan jossa tietoa kalastuksesta eikä mopon kaasareista olisi.

Uudet viestit-lista on aika turha joinain aikoina kun aiheena on kaikkea muuta kuin kalastus.

No, nimeksi tälle palstalle kuitenkin on optimistisesti annettu, Kalassa.net.

Dogget

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #63 : Huhtikuu 11, 2004, 14:17:43 »
No niin, hyvä, että joku toinenkin on samaa mieltä...

Putte

• 3,21cm myötätuulessa ja alamäessä
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #64 : Huhtikuu 11, 2004, 15:13:12 »
Kyllä, itsekin olen sitä mieltä, että muutoksia kaivataisiin. erityisesti "viimeiset viestit"-osioon... noh, odotellaan ja katellaan.

Järväri

• MSN Messenger  - jarimononen89@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #65 : Huhtikuu 11, 2004, 16:19:20 »
Lainaus
Kyllä, itsekin olen sitä mieltä, että muutoksia kaivataisiin. erityisesti "viimeiset viestit"-osioon... noh, odotellaan ja katellaan.
Joo... Musta toi viimeisimmät 10 viestiä ei riiitä vaan pitäisi olla esim. viimeiset 50 viestiä.

31

• Profiili
« Vastaus #66 : Huhtikuu 28, 2004, 20:39:38 »
Lainaus
Arvoisa Aleksi!

Lueskelin tässä näitä ehdotuksia foorumin tason parantamiseksi ja toden totta minulle tuli tosi tyhmä olo ohjeista.

Jos ohjeita laaditaan, niin toivoisin niissä käytettävän suomenkielisiä sanoja. Ei kaikki ymmärrä mitä tarkoittaa thread, off-topicci ym. hienot sanonnat. Ne pitäisi ehdottomasti olla suomeksi eikä vain hienostelun vuoksi vieraskielisenä.

En ymmärrä miksi keskustelujen tasoa pitäisi nostaa? Miksi pitäisi kadottaa kirjoittajan oma persoonallisuus väen väkisin kirjoittamalla kirjakieltä? Tarkoitan tällä esim. slangia, Savon ja Turun murretta.

Eikö keskustelupalstan tarkoitus ole synnyttää keskustelua? Eikö jokaisella ole oikeutta sanoa mielipiteensä omalla tavallaan? En tietenkään itsekään hyväksy kiroilua ja toisten mollaamista vaan kritiikin (hyvän tai huonon palautteen) ilmaisua hyvällä tavalla. Hyvästä kritiikistä usein syntyy monipuolinen ja hyvä keskustelu.

Ymmärrän myös sen, että on ikävää jos joutuu paljon poistamaan asiattomia viestejä, mutta tällaisen foorumin vetämisessä on se vaara ja siihen pitäisi myös vetäjien vain "hiljaa" sopeutua.

Mielestäni "tyhmiä kysymyksiä" ei ole olemassakaan. Kysymyksen esittäjällä on aina joku tarkoitus miksi hän sen esittää ja sitä me muut emme voi tietää. Se "tyhmä kysymys" voi olla esittäjälleen tosi tärkeä.

Toivottavasti meistä jokainen miettii tosi tarkkaan mitä vastaa kysymyksiin ja pyrkii myös perustelemaan vastauksensa sekä yrittää pysyä asialinjalla. Jos närkästyy toisen teksteistä, niin yritettäisiin hyvällä tavalla vastata eikä alettaisiin mollaamaan toista. Toivottavasti olen itsekin osannut antaa kritiikin oikealla tavalla tässä kirjoituksessani. :)

Lopuksi vielä Aleksi...ihan oikeasti minulle tuli mieleen oma lapsuuden äidinkielen opettajani tekstistäsi ja se sai minut hiukan näkemään punaista. :)

Aurinkoista kevättä ja kireitä siimoja sinulle!

Niinhän se tietenkin on että eräänlainen asiallisuus on aivan varmasti eduksi ja hyväksi tälle foorumille.En kuitenkaan jaksa uskoa germaaniseen kuriin tällä areenalla. Perhokalastajattaren tavoin ajatellen tällä foorumilla asiointi tulisi olla vapauttava ja perhokalastajista kuuluisa yhteenkuuluvuuden tunne,eikä siten että otanko nyt nyt sen Valiumin vai jälkikäteen.

Aleksi

• Profiili
    • http://www.kalassa.net/perhokalastus/
« Vastaus #67 : Huhtikuu 29, 2004, 10:35:58 »
Tervehdys kunnioitettu 31

Olet oikeassa, että kaikille ei nuo ns. hienot termit aukea (eikä sitä sitten voisi vaatiakaan). Terminologian taitamisella brassailua (=hienostella) se ei kuitenkaan ollut, huolimattomuutta(/laiskuutta).

Lainaus
En ymmärrä miksi keskustelujen tasoa pitäisi nostaa? Miksi pitäisi kadottaa kirjoittajan oma persoonallisuus väen väkisin kirjoittamalla kirjakieltä?
En tiedä miten pitkään olet seurannut Kalassa.netin foorumin kirjoituksia, mutta itse olen empiirisesti (=kokemusperäisesti) todennut kirjoitusten tason olleen suurelta osin varsin alhaista, mutta ei tietenkään kokonaan. Jotkut viestit olivat pahimmillaan sanoja toistensa perään ilman välimerkkejä, isoja alkukirjaimia, puhumattakaan kappalejaosta.

Kaiken huippuna slangin, murteen tms. käyttäminen teki joistakin kirjoituksista todellisen entropiakeskuksen (epäjärjestyksen keskus). Kirjakieltä tulisi pyrkiä käyttämään kirjoittaessa ja puhekieltä puhuessa - eikös näin se lapsuutesi äidinkielen opettajakin opettanut?

Kirjoitusten taso on kuitenkin (ainakin omasta mielestäni) noussut huomattavasti, mistä suuri kiitos foorumin käyttäjille.

Lainaus
Eikö keskustelupalstan tarkoitus ole synnyttää keskustelua? Eikö jokaisella ole oikeutta sanoa mielipiteensä omalla tavallaan? En tietenkään itsekään hyväksy kiroilua ja toisten mollaamista vaan kritiikin (hyvän tai huonon palautteen) ilmaisua hyvällä tavalla.
On toki, en minä sitä missään nimessä kielläkään. Kysymys onkin siitä miten tuo "kritiikin ilmaisua hyvällä tavalla" halutaan ymmärtää. Eikö olisi kuitenkin hyvä ilmaista itseään niin selkeästi, että muilla lukijoilla ei olisi vaikeuksia tavoittaa ajatusta?

Lainaus
Ymmärrän myös sen, että on ikävää jos joutuu paljon poistamaan asiattomia viestejä, mutta tällaisen foorumin vetämisessä on se vaara ja siihen pitäisi myös vetäjien vain "hiljaa" sopeutua.
Tarkoitatko, että foorumien vetäjien pitäisi sopeutua poistamaan asiattomia viestejä? Hmm, emmekö me sitten ole sopeutuneet siihen? Minä ainakin nukun yöni rauhallisin mielin.

Lainaus
Mielestäni "tyhmiä kysymyksiä" ei ole olemassakaan. Kysymyksen esittäjällä on aina joku tarkoitus miksi hän sen esittää ja sitä me muut emme voi tietää. Se "tyhmä kysymys" voi olla esittäjälleen tosi tärkeä.
"ja sitä me muut emme voi tietää" - mutta eikö meidän juuri tulisi ymmärtää viestin tarkoitus, jotta voisimme jakaa näkemyksiämme ja kokemuksiamme asiasta?

Lainaus
Toivottavasti meistä jokainen miettii tosi tarkkaan mitä vastaa kysymyksiin ja pyrkii myös perustelemaan vastauksensa sekä yrittää pysyä asialinjalla. Jos närkästyy toisen teksteistä, niin yritettäisiin hyvällä tavalla vastata eikä alettaisiin mollaamaan toista. Toivottavasti olen itsekin osannut antaa kritiikin oikealla tavalla tässä kirjoituksessani.
Samaa asiaa tässä ajetaan takaa.

Lainaus
Lopuksi vielä Aleksi...ihan oikeasti minulle tuli mieleen oma lapsuuden äidinkielen opettajani tekstistäsi ja se sai minut hiukan näkemään punaista.
Ymmärrän varsin hyvin, etkä varmasti ole ainoa, joka noin tuntee minua kohtaan. Jos se helpottaa niin en minä mitään "kiksejä" saa muuttaessani alkukirjaimia isoiksi ja lisäillessäni pilkkuja.

Lainaus
Niinhän se tietenkin on että eräänlainen asiallisuus on aivan varmasti eduksi ja hyväksi tälle foorumille.En kuitenkaan jaksa uskoa germaaniseen kuriin tällä areenalla. Perhokalastajattaren tavoin ajatellen tällä foorumilla asiointi tulisi olla vapauttava ja perhokalastajista kuuluisa yhteenkuuluvuuden tunne,eikä siten että otanko nyt nyt sen Valiumin vai jälkikäteen.
Ehkä spartalainen kuri olisi vielä parempi? No, leikki leikkinä. Pahoittelen, jos olen aiheuttanut Sinulle ja muille tätä yhteenkuuluvuuden tunteen hajottamista.

Kiitoksia asiallisesta palautteesta. Kireitä siimoja!
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

|Fisherman|

• Profiili
« Vastaus #68 : Huhtikuu 29, 2004, 14:27:15 »
Miksi pitäisi kadottaa kirjoittajan oma persoonallisuus väen väkisin kirjoittamalla kirjakieltä?

1.Olen melkolailla samaa mieltä! Minun mielestä jokainen saa kirjottaa sillä tyylillä minkä on oppinu/osaa!!! 2. Jos joku kirjoittaa jotain tyhmää theaderille niin siitä heti nostetaan älytön meteli! Minun mielestä se on naurettavaa! (Tosin ei tietenkään kaikki)!!
Oletko koskaan kuullut kaverista, joka ei ole ikinä kalastanut?

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #69 : Huhtikuu 29, 2004, 15:53:22 »
Lainaus
Miksi pitäisi kadottaa kirjoittajan oma persoonallisuus väen väkisin kirjoittamalla kirjakieltä?

Koska hyvä yleis- eli kirjakieli on selkeämpää ja vaivattomampaa lukea kuin joku ihme aksentti/murre. Pienet kirjoitusvirheet eivät varmaankaan haittaa ketään, mutta kaikki välimerkit ja alkukirjaimet yms. pitää osata laitta

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #70 : Toukokuu 02, 2004, 11:08:23 »
Tossa kielenkäytössä ja kirjoitustyylissä ym. kohtuus se olla pitää!

Selvästi pitää kirjoittaaeinäinettäjokainensanayhdessä paitsijokusielä tääläsitten.piste,joka ei tarkoitami
tään ohorivivaihtukesken sana n... NYTJATKETAAN KAPSLOKKIPÄÄLLÄ... jee hienoa.

Kun äsken kirjotin ton, niin sai oikeen toden teolla pähkäillä, että kirjotan varmasti väärin. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

Jokainen kirjoittaa tyylillään ja annetaan heidän vaan kirjoittaaki, mutta ns. lukihäiriöisille haluaisin näyttää vaikka näitä ohjeita täälä ja ehkä jotain ala-asteen äikänkirjaa.

EI olE hIenOa.kunJoKU kIrjoittaa huOnosTi...

HalDi - 1328 m ja hyvä elämä

Putte

• 3,21cm myötätuulessa ja alamäessä
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #71 : Kesäkuu 09, 2004, 19:31:36 »
Näillä näppäimillä asettaisin pyydön kaikille kalassa.nettiläisille(etenkin uusille käyttäjille), jotka käyttäjät keskustelufoorumia: Selatkaa aihepiirit läpi ennen kuin avaatte uuden keskustelun jollekin alueelle! Tästä lähtien jos ei aiheet satu oikeaan lokeroon, niin deleteä tullaan käyttämään.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #72 : Kesäkuu 12, 2004, 11:47:43 »
.....Kerää itselleen viestejä......

Voi viddu, mä sanon tuohon. Enpä juuri usko kenenkään tarvitsevan mitään egon kohotusta sillä, että Kalassa.netissä on hänellä 792 viestiä. Kyllä se arvostus tms. tulee aivan jostain muusta. Vaikka ensiksi siitä, että tietää mitä kirjoittelee ja vastaa asioihin tiedolla eikä "musta tuntuu ja olen kuullut"- periaatteella.

Minä en henkilökohtaisesti ainakaan saa mitään sympatioita yhdeltäkään kaverilta, tai muultakaan siksi että kirjoitan tänne vaikka miljoona viestiä. Siitä ehkä saan, että voin jollekkin asiaan vastata ja siitä on jotain hyötyä hänelle.

Salmo

• Vieras
« Vastaus #73 : Kesäkuu 12, 2004, 19:28:51 »
En viitti avata uutta aihetta kun sitten tulee taas valituksia moderaattoreilta.

Asiani koskee juuri tätä,
moderaattorit ovat itse halunneet moderaattoriksi ja tietävät millaista on olla moderaattori.
Miksi moderaattorit valittaa että: toi on turha avaus, ja keräävät samalla itsellensään viestejä. Moderaattorit itse tiesi ennenkuin tänne tuli foorumeita putsaamaan että työ on kovaa, mutta moderaattorit aina vaan valittaa liiasta työstä. Eivät tietenkään kaikki mutta suurin osa.

Olisikohan tämä korjattavissa?

Heh, tarkoituksemme ei todellakaan ole kerätä viestejä vaan ohjata ja valvoa keskustelua. Emme lukota threadeja/aiheita oman mielemme mukaan vaan joko sen takia, että samankaltaista aiheita on koko foorumi täynnä tai sitten threadit ovat muuten vain epäasiallisia.

On toki ns. kestoaiheita, joista on hyvä keskustella aina tietyin väliajoin uudestaan ja ainakin itse otan tämän huomioon toimiessani modena. Mutta on myös paljon aiheita, esim. "Mielipiteitä uistimesta X", jotka eivät vanhene. Ja ennen kuin avaatte tämän tyylisiä threadeja, selatkaa foorumia ja käyttäkää etsi-toimintoa ja jatkakaa keskustelua jo mahdollisesti olemassa oleviin threadeihin.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #74 : Kesäkuu 13, 2004, 20:47:18 »
Puupalikka:

SInäkö siis keräilet viestejä, kerran tuo sinua huoletti? Pidetäänpäs mielessä, niin voidaan moderoida vähän tiukemmalla otteella...

Mutta kommentti:

Miksikö me lyömme lukot? No siksi, ettei aina ala uutta "mikä on paras hauki viehe?", "suurin haukesi" yms... keskusteluja, joita on foorumi täynnä. Uudet käyttäjät eivät panosta aikaa keskustelujen lukemiseen ja vastailuun, vaan alkavat HETI tekemään uusia threadeja. Näitä me lukotetaan. Ja miksikö lukotetaan? Siksi, että jos painamme ainoastaan deleteä, niin tämä uusi peelo pistää tämän threadin kolmeen uuteen paikkaan ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja tämä ikiliikkuja ei ikinä lopeta ensin, vaan se pitää lukottaa saatesanojen kera. SItten ehkä oppimista tapahtuu.

Ja minun puolesta tuo viestien lukumäärä ja top15-kirjoittajat listat voisi heittää hevon v**ttuun, ettei tulisi tällaisia kommentteja.  Tämän rehellisemmin en voi tuntojani tähän kuvata ilman mielipahan aiheuttamista.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Toimitus

• Missä issee on?
  • Administrator
    • Profiili
    • http://www.kalassa.net
« Vastaus #75 : Kesäkuu 15, 2004, 14:28:51 »
No te nytten aloitte valittamaan siitä kun kirjoitin että keräätte viestejä. Mutta kattokaapas tämä: http://localhost/forum/viewtopic . php?t=7027

Tuon olisi voinut hyvin lukita ilman että siihen olisi kirjoitettu mitään.

Ihan sen verran voin tähän sanoa, että tuo käytäntö on tehty minun pyynnöstäni. Pääsen katsomaan lähettäjän ip-numeron ja bannaamaan. Moderaattorit usein tapaavat jättää myös viestin, jotta ihmiset huomaavat miten helpolla täälä voi ansaita bannin.

Mielestäni ihan turha kuvitella että täälä joku kasvattaisi uskottavuuden vuoksi viestimääräänsä.
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

HalDi

• Hiihtävä haltimies
    • Profiili
    • Sähköposti
Vetoomus Kalassa.netin foorumin tason parantamiseksi
« Vastaus #76 : Syyskuu 25, 2004, 17:02:50 »
Ja jos käydään asiasta moottorisahaan, niin haluaisin ilmaista mielepiteeni eräästä ärsyttävästä asiasta. Ja tämä ei liity teihin, arvon moderaattorit.

Joillain kirjoittajilla tuntuu olevan ylipääsemättömiä vaikeuksia yhdyssanojen kanssa. Jotkut ei osaa kirjoittaa ollenkaan ihmisten malliin, mutta paneutukaamme yhdyssanoihin.

Eli yhdys sanoihin.

Liian usein lukee, että "Harrastan perho kalastusta" ja "uistelu veneet" ja ongelmamme yhdistettynä: "mikä on paras ahven kuva?"

Joko nämä ovat vain laiskoja tai jos eivät niitä, niin varmasti jonkin asteisia lukihäiriöisiä. Ellei näistä edellä mainituista kumpikaan täyty, niin he ovat ekaluokkalaisia, jotka eivät muuten käytä isoja alkukirjaimiakaan. Sanoisinkin näiden yhteiskunnan edustajien edukatiivista ja varsinkin yleissiveellistä tasoa suorastaan säälittäväksi.

Jospa nämä laiskat/lukihäiriöiset/ekaluokkalaiset opettelisivat kirjoittamaan kohtapuoliin. Jo se parantais tämänkin foorumin tasoa.

-HalDi 1328 m ja parempi elämä

Peliqtio

• MSN Messenger  - Peliqtio88@hotmail.com
    • Profiili
Vetoomus Kalassa.netin foorumin tason parantamiseksi
« Vastaus #77 : Huhtikuu 01, 2005, 14:36:21 »
Anteeksi. tiedän, että tämä on vanha aihe, mutta on pakko kysyä/huomauttaa muutamasta asiasta:

1. Minun mielestäni tuon viestilaskurin voisi todellakin hävittää, niin spämmäys(=turhien viestien lähettely)ei välttämättä ihan loppusisi, mutta ainakin vähenesi.

2. Eikös tuo rekkaus-asia ole nyt kunnossa? Muistaakseni kun rekisteröidyin, sain s-postiini linkin, jota klikkaamalla tunnukseni aktivoitui, vai muistanko nyt ihan väärin?

3. Tähdet tähdet, luotasi tahdon mä pois... Mutta mitä ovat nuo tuolla ensimmäisissä viesteissä esiintyvät "tähdet"?

4. En tiedä alkuajoista, mutta ainakin puolivuotisen taipaleeni aikana olen havainnut ainakin viitteitä, että parempaan suuntaan olemme menossa.

5. Hyvää alkavaa kesää kaikille Kalassa.net:n käyttäjille, niin uusille, moderaattoreille, Toimitukselle, kuin myös "anonyymeille" käyttäjille.

Kireitä siimoja!
-Kaikki koneet toimivat savulla, kun savu tulee ulos, kone ei enää toimi-

Paina tästä, jos vain uskallat!

puolisukeltaja6

• MSN Messenger  - nokkaposti@hotmail.com
    • Profiili
    • HeQ:n kalastussivu
    • Sähköposti
Vs: Vetoomus Kalassa.netin foorumin tason parantamiseksi
« Vastaus #78 : Heinäkuu 19, 2006, 00:39:54 »
Tämä ei tietenkään auta turhiin aiheisiin, mutta jos saisimme nuo postaukset järjesteltyä niin, että off-topic vähenisi niin hyvä olisi. Ehdotan siis aloittelijoiden kysymyksille oman topicin, johon voi kysyä aloittelijat tai miksipä ei vähän kokeneemmatkin kalastajat jotain kysymyksiä, johon ei löydy muualtakaan omaa topicia. Näin säästyttäisiin monelta turhalta uudelta lukitulta pikkutopicilta.

Ja toki oma offtopic-topikki sekalaista jutuille, jos pitää kertoa joku juttu tai aloittaa joku keskustelu, jonka toki voisi tehdä aina uuteen topiciin, mutta saisi ainakin pidetyä siistimpänä tuon osion. Muistakaa, tämä on vain ehdotus.

Jotain vielä piti sanoa mutta se unohtui...

Jussi_

• Vieras
« Vastaus #79 : Heinäkuu 19, 2006, 01:20:33 »
Oikein hyvä aihe!

Taso ei ole parhaimmillaan, mutta jos kaikki yhdessä vain keskitytään omaan parhaaseen,
 eikä keskitytä kyttäämään toisten virheitä.
Olenko oikeassa?

"Miksi pitäisi kadottaa kirjoittajan oma persoonallisuus väen väkisin kirjoittamalla kirjakieltä?"
Minä Raahelaisena en ymmärtänyt jostain savon murteella kirjoitetusta viestistä mitään...

"Tossa kielenkäytössä ja kirjoitustyylissä ym. kohtuus se olla pitää!

Selvästi pitää kirjoittaaeinäinettäjokainensanayhdessä paitsijokusielä tääläsitten.piste,joka ei tarkoitami
tään ohorivivaihtukesken sana n... NYTJATKETAAN KAPSLOKKIPÄÄLLÄ... jee hienoa."

Rupesi naurattamaan tämä HalDin viesti ja sen epäselvyys.  :lol:

Olen täysin samaa mieltä HalDin kanssa. Jotkut kirjoittavat samalla lailla kun HalDi leikillään, eli "KAPSLOKKIPÄÄLLÄ"

Minäkin kannatan rekisteröitymis pakkoa, mutta onko totta että rekisteröityminen tapahtuu englanniksi?

Suodaan kaikille mahdollisuus, opetetaan heitä.

T:Jussi

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • Profiili
Vs: Re:Vetoomus Kalassa.netin foorumin tason parantamiseksi
« Vastaus #80 : Syyskuu 17, 2006, 18:44:04 »
Muuten nuo Aleksin ehdotukset tason parantamiseksi ovat hyviä. Ainut vain että minun mielestäni olisi hyvä jos saisi kirjoittaa omalla murteella tai slanggilla. Äidinkielen opettajani suosittelivat kaikki minua kirjoittamaan aina Ranuan murteella, jos vain voi. Ja tunnenpa montakin minua vanhempaa, jo aikuis iässä olevaa, jotka saivat työpaikan tms. koska, kirjoittivat murteellaan eivätkä kirjakiellä. Tottakai kirjakielellä kirjoitetaan kaikki viralliset asiat, mutta ei sen murteen pitäisi täällä haitata. Tämä on minun mielipide.

Lyhenteistä vielä sen verran että, en minäkään tykkää jos puolet jutusta on lyhennelty. Yleisesti tunnettuja lyhynteitä saisi minun mielesti käyttää esimerkiksi mm. lyhenteen tuntevat käytännössä kaikki.

Murteet ovat omastakin mielestäni Suomelle rikkaus, ja niillä pitäisi saada puhua ja kirjoittaa miten "miäli tekköö."

[Vision]

• Profiili
« Vastaus #81 : Lokakuu 02, 2006, 15:37:48 »
Jos kalassa.neti:ssä olisi sama kuin microsoft wordissa että, väärin kirjoitetun tekstin alle tulisi punainen viiva uskoisin sen parantavan keskustelun tasoa. Joku taisi jo ehdottaa tätä??
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

kaivo

• Vieras
« Vastaus #82 : Lokakuu 03, 2006, 01:21:37 »
Jos kalassa.neti:ssä olisi sama kuin microsoft wordissa että, väärin kirjoitetun tekstin alle tulisi punainen viiva uskoisin sen parantavan keskustelun tasoa. Joku taisi jo ehdottaa tätä??
Aihe nostettiin esiin täällä: http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=13783.0

Alleviivaus ei siinä mielessä oikein toimi, että tietokoneen sanakirja ei ole koskaan täydellinen, eli sinne pitäisi syöttää hirmuinen määrä sanoja jotta punakynä ei heiluisi. Kone ei osaa vaihdella kirjoitustyyliä kuten ihminen voi tilanteen mukaan. Esim. voi kirjoittaa yleiskielellä jos pitää kertoa jostain asiasta sen verran tarkasti, että mahdollisimman moni ymmärtäisi mistä on kysymys. Tai jossakin toisessa tilanteessa voi kirjoittaa vaikka Savon murteella, jos se sopii jutun tyyliin. Se on sitä Suomen kielen rikkautta, josta Siikapossukin tuossa ylempänä mainitsi. Tätä kone ei osaa.

Käyttipä yleiskieltä tai vaikka slangia, olisi tärkeintä tulla ymmärretyksi. Hyväkin viesti menettää ymmärrettävyytensä ja uskottavuutensa, jos teksti on täynnä kirjoitusvirheitä. Täydellinen ei ole kukaan, mutta jo ajatus siitä että yrittää parhaansa, vie asioita eteenpäin. Tällöin punakynäkään ei heilu yhtä usein kuin ennen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2007, 17:25:40 kirjoittanut Kaivo »

kirrekalle

• Vieras
Vs: Re:Vetoomus Kalassa.netin foorumin tason parantamiseksi
« Vastaus #83 : Joulukuu 07, 2006, 12:42:30 »
KYse on siitä, että tuo teksti on liian pitkä. Jos se olisi esitetty sarjakuvana tai salattujen elämien jaksona, niin viesti todennäköisesti olisi mennyt perille :)
Niin varmaankin olisi!

Zer0

• MSN Messenger  - eveningstar_89@hotmail.com
    • Profiili
    • Kotisivuni
    • Sähköposti
« Vastaus #84 : Joulukuu 07, 2006, 13:56:00 »
Jos olen oikein ikävän rehellinen, niin sanon suoraan että tasossa on paljon parantamisen varaa, varsinkin omalta osaltani. Nykyään käyn aktiivisesti kahdella suomenkielisellä foorumilla ja kuudella englanninkielisellä. Ikäväkseni täytyy todeta että kaikkien taso ylittää kalassa.netin ainakin osittain :-(. Pitempiä viestejä, todellinen asia silti ilmaistu ytimekkäästi ja perustellusti, ei spammia, hyvin vähän tuplaposteja yms...

Mutta ei siinä mitään, itse en ole hyvä kirjoittaja, eikä kasin äikän numerolla voi paljoa parempaa odottaakaan. :lol: Vaikka Kalassa.netin foorumi ei ehkä vastaa filosofifoorumia, jossa yleensä vierailen, niin todella viihdyn täällä. Paljon hyvää porukkaa ja sillee. En halua mitenkään kritisoida liikaa, ylläpitäjät ovat tehneet hyvää työtä. Yritän ainakin omalta osaltani parantaa viestien laatua ja oikeinkirjoitusta. :-)

Salmo

• Vieras
« Vastaus #85 : Joulukuu 07, 2006, 15:19:47 »
Ongelmahan tahtoo olla siinä, että täällä pyörivät nuoret (ja vanhemmatkin) tietotaidon kasvaessa siirtyvät muille foorumeille, joita käyttävät keskimäärin vanhemmat ja kokeneemmat ihmiset ja hylkäävät Kalassa.netin. Ärsyttävintä on se, jos sen jälkeen ruikutetaan toisaalla, miten taso laskee laskemistaan - ja pahimmillaan syytetään moderaattoreita! Käyttäjäthän (totta kai myös modet) sen tason luovat!

Jutut kehittyvät, kun porukka vanhenee. Harmi vaan, että jutut eivät täällä muutu, kun porukka lähtee.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #86 : Joulukuu 07, 2006, 15:31:18 »
Jep. Ja sitten vielä se omituinen ilmiö, että 16-vuotiaat syyttelevät alle 14-vuotiaita ja 14-vuotiaat alle 10-vuotiaita  tason laadusta. Ja kun tuossa iässä on sitten tärkeää erottua lapsista ja nousta aikuisten maailmaan, tulee tällainen foorumi siihen ongelmakenttään että täällä kohtaavat nämä molemmat.

Se on myös mielenkiintoista, että kalassa.netin kirjoittajat (jotka siis syyllistävät nuorempiaan kuten ylhäällä sanoin) kirjoittavat toisilla foorumeilla keskenään sovussa!

Ylläpito ei oikein tähän ikäriita-ryhmään istu, koska meidän keski-ikä alkaa olla jo melko korkea (verrattuna kaikkien aktiivisten käyttäjien keski-ikään). Pete lienee vanhin, itse tod. näk. toisena (29v) jne.. Akateemisesti koulutettujakin löytyy useampiakin, joten tietämystäkin ja tutkimuspuolen osaamistakin täällä on. Näissä syytöksissä (ylläpitoon kohdistuvissa) voimme melko hyvällä omalla tunnolla sanoa että "syy ei ole meissä" :D

Jedimestari vetosi omiin typoihin ja kirjoitusten pituuteen.. Itselläni alkuaikoina oli runsaasti pitkiä tarinoita, mutta ne jutut on jo tullut kertaalleen kerrottua. Ei enää oikein irtoa pitkiä tarinoita ja kun on paljon muitakin asioita elämässä. Kiire heijastuu omissa kirjoituksissa myös runsaina kirjoitusvirheinä. Enää ei tule oikoluettua tekstejä, vaan kirjoittaa tajunnanvirtaa ja NOPEASTI. Tulos on sitten jotain suomen ja viron kielen välimaastosta.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

esku

• Profiili
« Vastaus #87 : Joulukuu 27, 2006, 17:42:12 »
Viime aikoina palstalle on pesiytynyt joku henkisesti häiriytynyt yksilö joka eri profiileilla kirjoittaa mm: eri pornosivustojen osoitteita . Täten foorumi on menettänyt sen alkuperäisen luonteensa koska kyseiset topicit,trollit sotkevat sinänsä asialliset keskustelut.

Pete

• Global Moderator
    • Profiili
    • http://www.stcroixrods.com/
« Vastaus #88 : Joulukuu 27, 2006, 18:00:22 »
Viime aikoina palstalle on pesiytynyt joku henkisesti häiriytynyt yksilö joka eri profiileilla kirjoittaa mm: eri pornosivustojen osoitteita . Täten foorumi on menettänyt sen alkuperäisen luonteensa koska kyseiset topicit,trollit sotkevat sinänsä asialliset keskustelut.

Näitä niin mielestään hauskoja ja vitsikkäitä tyyppejä aina välillä tulee...ja menee. Foorumi nyt ei juurikaan menetä tarkoitustaan, tai nuo naurettavat linkitykset pornosivuille eivät muuta palstan luonnetta mihinkään.
Moderaattorit tekevät parhaansa putsatakseen palstan tältä saastalta. Keskusteluja ne sotkevat, mutta niitä linkityksiä ei juurikaan kannata availla/klikkailla.

Jos ja kun olet näitä ilmeisesti huomannut ja vielä availlut, niin laita vaikka minulle YV:nä näitä nimimerkkejä tai threadeja, niin hoidetaan asia pois päiväjärjestyksestä sillä tavoin. Kaikenlaista keinoa on takataskussa...

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • Profiili
    • Propilkki 2
« Vastaus #89 : Joulukuu 27, 2006, 21:46:48 »

Ethän vain ole vahingossa päätynyt sen vanhan foorumin puolelle? Siellä näin on. Tämä oikea foorumi on www.kalassa.net/keskustelut  EIKÄ /forum. Tsekkaas toi.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>