Chat

Kirjoittaja Aihe: Suzuki DT20 vedenkierto  (Luettu 13688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

harr1

  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Suzuki DT20 vedenkierto
« : Toukokuu 06, 2012, 21:53:45 »
Tuli veneen mukana Suzuki DT20 vm.85. Vaihdettiin vesipumpun pyörä ennen testiä ja kannatti, koska entisestä oli yksi siipi jo murtunut.
Kone lähti hyvin käyntiin vesiastiassa, vesi ei vaan tunnu kiertävän vieläkään.
Vedenhän ilmeisesti pitäisi lentää ihan kaaressa varsinkin kaasua nostamalla.

Moottorin yläosassa on kaksi isompaa reikää, toisesta tulee pakokaasua ja toisesta ei mitään. Lähempänä vesirajaa "toisella" puolella moottoria on, myös reikä ja sieltä hiljaa tuntuu jotain roiskivan.
Pakokaasun reikä oli myös tukittu jollain köyden pätkällä, tuntu pienentävän ääniä aikalailla, että varmaan sen takia. Onko tuo ihan viisasta?

Mitä tuosta kannattas seuraavaks tarkistella? Ei tuolla uskalla vielä ajella.



KÖSTER

  • Viestejä: 1321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #1 : Toukokuu 06, 2012, 22:07:24 »
Onhan vesiastia riittävän syvä ,jotta vesipumpulle varmasti vettä tulee riittävästi..... pumpun "vedenottosiivilän" tason yli?

>Ne kanavatkin tuppaa joskus tukkeutumaan?? varsinkin ,kun merellä ja järvellä mennään vuoron perään, ehkäpä varovainen röörien rassaus vois auttaa?

Juu, kyllä kierroksilla pitäs kaaressa lentää jos pelit kunnossa otaksun.

harr1

  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2012, 22:12:11 »
Onhan vesiastia riittävän syvä ,jotta vesipumpulle varmasti vettä tulee riittävästi..... pumpun "vedenottosiivilän" tason yli?

>Ne kanavatkin tuppaa joskus tukkeutumaan?? varsinkin ,kun merellä ja järvellä mennään vuoron perään, ehkäpä varovainen röörien rassaus vois auttaa?

Juu, kyllä kierroksilla pitäs kaaressa lentää jos pelit kunnossa otaksun.
Järvikone kyseessä ja kyllä, astia on tarpeeksi suuri. Ui puoli perää astiassa.

KÖSTER

  • Viestejä: 1321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2012, 22:43:01 »
Minä koittasin tutkia jollain ne röörit auki ensin ja sitten, kun se rautalanka tms. katkee sisään purkasin koko perän ,vaihtasin tiivistesarjat jne. sitten tulpat,sakkakupit,polttoainepuolen kalvot joista kuukkelihaulla keskustellaan näköjään...niin kaipa se pikkuhiljaa vesillekkin kelpais.

Ei tuosta myllystä mitään mielikuvaa, vaan jos sinnepäinkään kuin  esim  9-15hp vanhoissa jammuissa veden kierto, niin joutokäynnillä jo kaarella reiästä tulee jos kunnossa rattaat ja röörit puhtaat?>huonolla rattaalla röörit kalkissa juurikin noin näytti jammukin pelaavan?



KÖSTER

  • Viestejä: 1321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2012, 18:56:19 »
Onko vesipyörän kiila paikoillaan.

Perin tärkeä seikka tuokin ja se vaihettu ratas muutenkin käypänen ja mielellään alkuperäismallinen....

Kosketelkaa toisianne....

harr1

  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2012, 20:30:38 »
Onko vesipyörän kiila paikoillaan.
On kiila paikoillaan ja ratas kyllä ihan sopiva ja alkuperäinen. Pyörii hyvin ainakin vetoakselia käsin pyörittämällä.
Tuntus myös nostavan vettä ylöspäin.

Tänään tuli taas hermot riekaleina tuota rassattua. Rautalangalla yritin rassailla röörejä ja ei siellä suurempia tukkeumia löytynyt.
Pyöritin konetta vesiastiassa pidemmän aikaa, mutta yläpäästä ei vaan vettä tule. Lopussa meinas käydä liian kuumana kun vesihöyryä rööreistä tuli.
No seuraavaks termostaatin kimppuun. Näytti olevan kannen alla piilossa, varmaan kymmenellä pultilla kiinni. Miltei kaikki kierteet ihan ruosteessa ja yks katkes sisään. Termostaatti puhdistettiin teräsharjalla ja testattiin kattilassa keittämällä. Toimi ainakin puhdistuksen jälkeen.

Kait tuohon ois hommattava uudet tiivisteet ja pultit. Varmaan myös paineilmalla vois testailla onko kanavat varmasti auki.
Onko muilla ehdotuksia mitenkä tuon kanssa toimis? Saakohan tuosta enää toimivaa järkevällä määrällä työtä  :-P

mosse835

  • Viestejä: 30
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2012, 08:15:48 »
mulla on tuo DT16 ja siinä kyllä tulee vettä tyhjäkäynnilläki ihan ruutaamalla. eihän tuo vedenkierto mitään tähtitiedettä oo, eli ite kyllä tutkisin mistä kiikastaa. nuo tee-se-itse äänenvaimentimet sun muut viritykset ei oo ikinä hyvä juttu eli puhista pakokanavaki kunnolla.

täältä löytyy hyvin varaosia sutsukiin

http://www.elisanet.fi/voimakone/

harr1

  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2012, 14:54:28 »
http://imageshack.us/clip/my-videos/528/koef.mp4/

Tuossa on vielä pien videon pätkä pyörimisestä. Ei lennä vesi ei.

Kuulin myös, että tuon kokoista moottoria ei oikein voisi koekäyttää vesiastiassa.
Tekee veteen niin paljon kuplia, että ei saa kunnolla vettä nostettua. Onko tuossa perää?

Trailerin rantaan ajamallahan tuo selviäis, tosin on vielä kansipahvit uusittava.




mosse835

  • Viestejä: 30
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2012, 17:39:49 »
rikin alaosassa on huuhteluruuvi jossa lukee muistaakseni jokin "FLUSH" tai jotain. eli puutarhaletkusta suoraan sinne vesi nii pitäs alakaa veden lentää jos on lentääkseen.


EsaP

  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2012, 18:43:44 »
 Onko perää takaisin laittaessa mennyt varmasti se vesiputki paikoilleen? Yamahassa ainakin menee helposti väärin ja silloin vesi ei nouse koneelle asti.

KÖSTER

  • Viestejä: 1321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2012, 20:49:24 »
Siihen vesireikiin laitettavaa letkumallista liitoskappalettakin myydään venetarvikeliikkeissä ainakin ja ehkä jopa biltemassakin? Olempa nähnyt livenäkin kaverilla>tulee semmoset imukupin tapaiset 
Y-haarukan mallisessa letkuliitoksessa molemmin puolin rikiä edellä  mainittuihin vedenottoaukkoihin ja siihen se vesiletku.>toimihan tuokin ainakin yammussa,mercurissa,evinrudessa ja olikohan peräti 50hp tuo evinrude tässä tapauksessa.

No järvessä veneen kelluessa ainakaan ei vedestä kiinni pitäs olla :-P.

>eeku vesiputkee tutkimaan jos ei järvessä ollessakaan pelitä?

harr1

  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #11 : Toukokuu 10, 2012, 19:18:27 »
Onko perää takaisin laittaessa mennyt varmasti se vesiputki paikoilleen? Yamahassa ainakin menee helposti väärin ja silloin vesi ei nouse koneelle asti.
On mennyt oikein. Ei sitä tuossa väärin saa kiinni.

Tänään tuli taas rassailtua ja hidasta on eteneminen.
Kansi ei meinannut irrota katkenneen pultin takia, koska ruoste oli kannen ja pultin välissä. Lopulta lähti kansi irti, mutta pultti jäi.
Koitettiin lämmittää pulttia toholla ja pyöritellä putkipihdeillä, tuli ehkä 2-3 kierrosta ulos. Kierteitä näkyy reilu sentti ja kokonaisuudessaan niitä olis 2.5cm  :x

Kansipahvi ja vesikopan kansi odottelee paikalleen laittoa, mutta pultti pitäisi vaan saada irti. Jatkettava joku toinen päivä järeämmillä pihdeillä.
Vai onko jollain jotain vinkkiä tuohon irroitukseen?

mosse835

  • Viestejä: 30
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #12 : Toukokuu 10, 2012, 19:59:59 »
reilusti rost offia tai jotain vastaavaa irrotus öljyä sinne pultin juureen ja annat ässehtiä yön. jos ei sitte kylymänä irtoa nii uuestaan lämpöä, ja jos ei lähe lämpimänä nii annat taas jäähtyä jonki aikaa ja kokeilet taas kylmänä. toistat vaan niin kauan että irtoaa. ei siihen paljon muutakaan konstia tuu mieleen...

KÖSTER

  • Viestejä: 1321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #13 : Toukokuu 10, 2012, 20:53:40 »
reilusti rost offia tai jotain vastaavaa irrotus öljyä sinne pultin juureen ja annat ässehtiä yön. jos ei sitte kylymänä irtoa nii uuestaan lämpöä, ja jos ei lähe lämpimänä nii annat taas jäähtyä jonki aikaa ja kokeilet taas kylmänä. toistat vaan niin kauan että irtoaa. ei siihen paljon muutakaan konstia tuu mieleen...

Edestakaisin nitkutellen>kiinni>auki jne.. liuottimen/rost offin kera ja pikku napaus vasaralla pultin päähän sillon tällön ,jotta saadaan kierteelle tilaa+ pultti lähes punahehkuun jäähtytys ja se irrotusöljy wd tai vastaava jos ei muuten tokene ja se pihti kiinni kunnolla ,jotta ei nuljata "mulkeron pääksi" koko tappia :-P.....toivottavasti antautuu....jos katkee hitsaa mutterin jos mahdollista/poraa pultin pois joka varsin haastavaa useimmiten epäonnistuu? ja helicoil kierre tilalle jne... siinäpä näkemättä tilannetta jotain ajatuksia...kerran on jo lähteny liikkeelle niin pikkuhiljaa edes takas nytkytellen öljyn kera ,ettei tekis sitä pattia kierteeseen kuten usein käy "likaista"/ruosteista ruuvia koko ajan yhteen suuntaan ruuvatessa>lämpee leikkaa kiinni tekee patin ja jumissa on 8-).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2012, 21:05:20 kirjoittanut KÖSTER »

harr1

  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #14 : Toukokuu 14, 2012, 20:31:59 »
Pultti lähti sunnuntaina irti tarpeeksi järeillä pihdeillä nytkyttämällä.
Tänään laiteltiin uusi kansipahvi ja vesikannenpahvi paikalleen. Nyt on ainakin puhtaat kanavat ja ei kansikaan pitäs vuotaa.

Pitänee yrittää pudottaa vene trailerilta järveen lähipäivinä, ei ole siitäkään kokemusta.

harr1

  • Viestejä: 103
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suzuki DT20 vedenkierto
« Vastaus #15 : Toukokuu 17, 2012, 19:10:15 »
Vene laskettiin järveen, lähti tokalla vedolla käyntiin ja vesi alkoi pulppuamaan perästä.
En tiedä oliko siinä alunperin mikään vikana vai johtuiko vaan liian pienestä vesiastiasta.
Nyt on kuitenkin kanavat puhtaat ja kannentiiviste ei varmasti vuoda.

Käyntiääni on vaan harvinaisen rasittava tyhjäkäynnillä, sellainen nakutus mikä kantaa vettä pitkin aika hyvin.
Nyt ymmärsin miksi sitä narua oli pako"putkeen" työnnetty.

Pitäskö sinne taas työnnellä jotain mikä ei pala vai onko tuohon jotain muuta äänenvaimennin ratkaisua?


Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

 



center>