Chat

Kirjoittaja Aihe: peruke kuhan uistelussa  (Luettu 16319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-JJ-

• MSN Messenger  - juhojokinen@windowslive.com
    • Profiili
    • Sähköposti
peruke kuhan uistelussa
« : Kesäkuu 27, 2012, 21:07:59 »
Eli kysyisin että vaikuttaako mahdollisesti perukkeen käyttö kuhan tuloon. Uistelualueellani liikkuu aika paljon haukia jonka takia perukkeitä käytän. Käyttämäni perukkeet ovat fishermanin 23cm teräsperukkeita.
Vaikuttaako peruke kenties esim merimetsojen uintiin???

jannu8989

• Profiili
Vs: peruke kuhan uistelussa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2012, 21:24:07 »
itse en ainakaan ole eroa huomannut  onko peruketta vai ei..ja itse kyllä kanssa käytän koska lähes aina sitä haukea nousee kuhan vedon lomassa.
Amerikan miehet on kävelly kuussa, mutta ryynäs topi on maannu auringossa

Nileksi

• Munamaito
  • Toimittaja
    • MSN Messenger  - aksu191@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2012, 00:42:01 »
Itsellä on vähän negatiivisia kokemuksia perukkeesta. Viime kesän alussa laitettiin monofiilisiiman päähän n. 30 cm jotain perukesiimaa (sisällä jotain metallilankaa/kevlar-kuitua, en muista aivan varmasti kumpaa siinä oli, ja sen päällä oli jotain siimakuitua) ja siihen sitten avoimella lenkkisolmulla (kaippa se unisolmu oli, nyt pätkii muisti :D) viehe kiinni. Kalaa ei tullut ihan entiseen malliin, joten vaihdettiin kahteen vapaan perukkeen tilalle fluorocarbon monofiilisiimaa, ja pariin jätettiin sitä perukesiimaa.

Kalaa (nimenomaan kuhaa) tuli paremmin fluorocarbonilla varustetuilla siimoilla. Fluorocarbonhan siis ei ole peruketta, eikä näin ollen vaikuta ratkaisevasti vieheen uintiin, vaan käsittääkseni sillä on vain parempi hankaus-/puremakestävyys. Tämän jälkeen vaihdettiin kaikkiin vapoihin fluorocarbonia, koska ei kertaakaan kuhanuistelureissulla ole hauki siimaa purrut poikki, eikä niitä ihan hirveästi kuhien seassa ole tullut. Eri asia totta kai jos vesistössä on paljon suuria haukia, jotka aiheuttavat viehemenetyksiä. Silloinhan peruketta on lähes pakko käyttää jos haluaa pitää vieheensä.

Ei kuitenkaan kovin pitkäjaksoista ollut tuo perukkeen ja fluorocarbonin välisten erojen testailu, joten satavarma en voi olla, mutta silti panin merkille että perukkeella varustetut vieheet eivät antaneet ihan yhtähyvin kalaa.

kalastin

• Profiili
« Vastaus #3 : Kesäkuu 28, 2012, 11:39:42 »
Vesillä joilla vetelen on melkosesti isojakin haukia. Olen käyttänyt muutaman vuoden pahimpaan haukiaikaan Predatoria perukkeina. Eipä ole pahemmin vaikuttanut kuhien tuloon.

Fluorocarbonia kokeilin yhden kesän. Toimi ihan OK,  tosin jotta sillä olis käytännön merkitystä haukien suhteen sen tulis olla melko paksua (0,4mm). Viime kesänä raksissa ollut fluorocarboni petti viimosilla metreillä isomman hauen kanssa: vaikka tuo materiaali on suht kovaa, se napsahtaa aika helposti pokki hampaan viillosta

Kesäiltaisin kuhajahdissa olen käyttänyt joko vähän isompaa vaappua (14cm Jesse, Karikko Sepe... ei haittaa vaikka kasvattaa vähän saaliskalan kokoakin) tai Monni kevlarperukkeita pyöreäpohjaisella lukolla (ei siis lukkoleikari). Perukkeen vavan puoleiseen päähän olen laittanut leikarin, nopeuttaa paikalleen napsauttamista eikä siima kierry vaikka välillä vetelis peltejäkin. Pelkkä kevyt lukko ei vie pienemmänkään kuhauistimen herkkää uintia.

Termis

• Rehumakkaran muiluttaja
    • MSN Messenger  - joonas.pysays@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Kesäkuu 28, 2012, 19:51:56 »
Silloin, kun ite olen kuhaa ollut uistelemassa niin aina ollut vaijeriperuke, eikä kalan tuloon ole vaikuttanut, tai ainakin kalaa on tullut omiksi tarpeiksi hyvin. :-)
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä."

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>