Kalastuslajit > Perhokalastus

Juttua Pupista ja Larvoista

(1/2) > >>

Anonymous:
Tanne voi sitten laittaa juttua pupista ja larvoista, sekä kaikista toukeroista... Ajattelin tehdä topicin, koska on jo monta topiccia esim, larvoista, niin saataisiin kaikki jutut samaan topicciin, mutta jos tämä on turha niin voi poistaa... Sitten asiaani, koskien pupia ja larvoja...

Kannattaako painottaa, jos kannattaa niin mihin kohtaan runkoa tulee painotus? Jos olen oikein ymmärtänyt niin larvat elävät pohjassa ja pupat siinä välivedessä, eikö?
Kummat on mieletänne tehokkaampia ja minä vuoden aikoina niitä kannataa käyttää?  Tänne saa myös lisätä minun puolestani reseptejä pupista ja larvoista kuvineen... onkos tuommoiselle idealle kannatusta?
Kiitos vastauksista jo etukäteen...

-Jeppe89-

Aleksi:
Larvoissa painotus tehdään yleensä joko kiertämällä lyijylankaa koko rungon pituudelle tai yksinkertaisesti kuulapäällä - tai näiden yhdistelmällä. Kumpi on sitten parempi tapa on pitkälle makuasia. Kuulapää ´pilaa´ perhon profiilia jossain määrin, jolloin hyperkriittiset kalat saattavat jättää sen suosiolla rauhaan. Toisaalta kuulapää tekee kimallus-efektin, joka houkuttelee jossain määrin kaloja. Lyijylanka puolestaan tekee alkuperäisen tehtävänsä eikä muuta. Makuasia.

Larvat elävät tosiaan pohjassa, mutta pupat eivät varsinaisesti asu välivedessä vaan ne ovat kuoriutumaan nousevia larvoja eli ne ovat vain ohikulkumatkalla välivedessä. Pintaan pyrkiessään se on kuitenkin helppoa saalista kaloille.

Larvat ovat tehokkaita läpi vuoden, pupat ovat tehokkaita silloin kuin oikeita pupia kuoriutuu eli kesällä illanhämärässä ja yöllä. Kumpi näistä sitten olisi tehokkaampi on varmasti ikuisuuskysymys, johon vaikuttavat lukemattomat muuttuvat tekijät.
Helpommin kalaa saa kuitenki omasta mielestäni larvoilla, mutta sehän ei vähennä pupien tehokkuutta.

--- Lainaus ---onkos tuommoiselle idealle kannatusta?
--- Lainaus päättyy ---
Reseptit kuvineen tahtovat vain hukkua aika helposti tänne foorumille, joten suosittelisin lähettämään perhoreseptejä mieluummin Kalassa.netin perhoreseptejä osioon tai perhorekisteriin.

Anonymous:
Kiitti tiedoista, oli tärkeää tietoa ainakin minulle, joka ei vielä juuri perhostelusta tiedä. Mitäs eroa pupilla ja larvoilla varsinaisesti on? Larvoissa on selässä jotain muovia, mutta harvemmin pupissa. Onko niillä muuten muuta eroa?

Hota:
Minä olen painottanut nuo larvat jo 20 vuotta sillain että koukunvarren suuntaisesti molemmille puolin lyijylankaa.
Etu tuossa on se että samalla saa "litteä" runkon helpommin tehtyä.
No isompitöitähän tuo on mutta sitojan silmään ainakin "luonollisempi" tulee tuolla tekniikalla ja on noillakin kaloja tullut.

Larvathan aseutelevat pohjassa ja ajeeseen joutuessaan virran vietäväksi niin kalastus syvyydellä ei ole kovin suurta merkitys jos ei osaa lukea koskea.
Kosken lukeminen on yksi tärkeimmistä taidoista koskikalastuksessa.
Onhan tietenkin helppoja koskialueita missä vedenvirtaus on aika stapiili.

Sukeltelemalla virtavesissä oppii tolee paljon veden käyttäytymisestä. Erillaisia kalojen huilipaikkoja löytyy yllättävistä paikoista mitä ei huomaa pinnaläpuolelta katsoessa.

Esim. Isoharjus tarvitsee yllättävän pienen kiven mikä takana oleskella. Noin nyrkinkokoisen kivien takana olen nähnyt kiloluokan harjuksia erittäin kovassa virrassa syömässä.

Anonymous:
JepJep...

Jeppe89 sanoi:
"Mitäs eroa pupilla ja larvoilla varsinaisesti on? Larvoissa on selässä jotain muovia, mutta harvemmin pupissa. Onko niillä muuten muuta eroa?"

Ja tähän haluaisin itsekkin vähän tarkentavan vastauksen. Varmaan löytyis kirjastosta tai kaupasta kirja, jossa kerrottais kaikki fakta hyönteisistä, mutta kun ennemmin kuulis niitä pääpiirteisiä eroja toisilta sitojilta.

Tuntuu meinaan välillä ihan siltä, että kun yrittää larvaa tehdä niin tulee pupa, ja sama juttu toisinpäin.

Heittäkääpä oi suuret tietävät vähän faktaa kehiin,
ja vaikka muutama valaiseva kuva meille tietämättömille
(eli minulle), jotta asiaan saisi selkeyttä.

T:Fly-Fisher

edit. F-F:n pyynnöstä

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta