Chat

Kirjoittaja Aihe: Suurkuhan verkkokalastus  (Luettu 23911 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fisherman1

• Profiili
Suurkuhan verkkokalastus
« : Helmikuu 02, 2013, 07:58:57 »
Tervehdys verkkomiehet!

Olisin tiedustellut minkälaisia kokemuksia teillä on suurkuhan (5 kg+) verkkopyynnistä kesäaikaan (kudun jälkeen). Yleisestihän kuha-ajaksi verkkomiehen näkökulmasta määritellään syksy ja talvi, mutta kesä lämpimine vesineen aktivoi kuhankin liikkumaan aktiivisemmin. Toki alue missä liikkuu on suurempi, mutta liikettäkin on enemmän kuin kylmän veden aikaan.

Eli kokemuksia tulemaan paikoista, verkkotyypeistä, silmökoosta jne.

Moralistit voi sitten mun puolesta mennä vaikka pilkille tai hiihtämään. Tarkoitus ei ole pyytää kalaa kutuaikaan eikä ennen sitä. Ja mikäli verkkoon yksi osuu, pyynti siltä kesältä loppuu siihen. Ja niin, pyyntialueellani kuhakanta on todella runsas, kohta jopa liian runsas. Tiedän, että isot kuhat ovat parhaita tuottamaan jälkeläisiä, mutta tässä tapauksessa en tiedä onko se hyvä asia.

ED

• Duracell pupu
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Suurkuhan verkkokalastus
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2013, 14:18:00 »
Isäni sai aika kauan sitten 7,5kg kuhan lohiverkkoon. aikamoinen körmy oli.  :-) ite en ossaa neuvoo sen enempää.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : Helmikuu 02, 2013, 17:41:21 »
Enpä noita suurkuhia oikein aina punninnut ole; vasta fileenä sitten vaakaan.
Kuhaahan pitäisi pyytää tuommoisilla 65mm ja yli sen, silloin pikkukuhat eivät kuole verkonsilmiin.
Minä kalastelen tuommoisilla, 65x o,12x4, 3-5m korkeita 60m pitkiä. Liinana multimonofil. Lahnankudun jälkeen nostetaan silmäkoko 85mm ja pystyriimuverkkoihin.
Kookkaimmat kuhat olen yleensä saanut syksyaikaan ja alkutalvesta.
Se on tuo multimonofil siitä hyvä, että se kestää ison hauenkin ja kuitenkin se on todella pehmeä liina.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #3 : Helmikuu 02, 2013, 21:14:08 »
Itsellä tähän mennessä osunut kaksi suurehkoa, noin 5 ja 6 kg kalat. Kumpikin syksyllä pohjasta, verkkona 70 mm pystyriimu. Kummankin osalta havaitsin, että 70 mm verkko on kovin pieni tuon kokoisille kaloille. Juuri ja juuri pää mahtui silmään. Itse olen kaavaillut, että hankkisi ison pyyntiin joko 90 tai 100 mm verkon. Samalla voisi jahdata sitten syksyllä lohta ja taimenta.

Kesän ja oikeastaan kesäloman (luultavasti heinäkuu) olen valinnut saalistusajankohdaksi ihan sen takia, että silloin on 4 viikkoa aikaa keskittyä pyyntiin. Verkot voi käydä katsomassa vaikka aamuin illoin ja todennäköisyys tietysti paranee kun pyyntitunteja tulee enemmän. Syksyllä tietysti kuha pohjaa on helpompi löytää, mutta huonot kelit ja muut kiireet rajoittaa panostamista juuri kuhaan. Lisäksi lokakuun loppu ja marraskuu on varattu lähinnä lohikaloille.

Varmaa toki on, että todellisen suurkuhan saanti ei koskaan millään menetelmillä ole kovin helppoa, mutta sitäkin haastavampaa ja mielenkiintoista. Aika moni on sanonut, että kesällä voi kuhan verkkokalastuksen unohtaa, mutta itse olen eri mieltä. Kesällä lämpimän veden aikaanhan kuha juuri liikkuu ja on aktiivinen. Pitää vaan olla mahdollisuus kokea verkot tarpeeksi usein, ettei kuha ehdi kuolla ja pilaantua.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : Helmikuu 03, 2013, 03:11:51 »
Kyllähän oikeassa olet siinä, että kuhankalastus keskikesällä voisi olla tuottoisaa; toisaalta taas minulla rajoittaa se, että silloin keskityn tuon särkikalan pyyntiin ja valmistukseen. Toinen asia sitten on se, että ko ajankohtana verkoilla on käytävä aamuin illoin ja kalan uintisyvyys ei ole mitenkään vakio vuodenaikaan nähden, kaikuluotain on hyvä apuvälinen pintalämpötilan seurannassa. Kuha pilaantuu lämpimän veden aikana jo kuudessa tunnissa, ei saa verestettyä. Varsinainen kesäaika on pintapyyntiverkkojen aikaa, heti kun pintavesi jäähtyy tuonne alle 20 astetta, silloin verkot väliveteen.
Noita yli kymmenkiloisiakin kuhia (punnittuja), olen sillointällöin saanut, harvinaisuus kuitenkin. Normaali suurkuha on noilla 70mm verkoilla tuo 5-6kg. Kuhan saaliskoon säätely/silmäkoko, on melko hyvin toimivaa. 55mm verkolla tulee pääsääntöisesti 1-1,5kg kalaa, 65mm, nostaa jo keskikokoa yli 2kg.
Pyydän tarkoituksella tuommoista keskikoko 2kg, sentähden, että siitä fileeraussaanto nousee jo yli 55% ja kun otetaan evälihat ja poskilihat ja keskiruodon jäämät omaan käyttöön; jalostusarvo on melko mukava.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2013, 03:14:43 kirjoittanut Ammattikalastaja »

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2013, 16:29:00 »
Sen takia valitsenki juuri oman lomakauden ison kuhan pyyntiajankohdaksi, kun verkkopaikka sijaitsee muutaman minuutin venematkan päässä mökiltä. Näin ollen verkot helppo kokea aamuin illoin. Omilla vesillä suurikaan kuhaa ei pintaa juuri ollenkaan vaikka se olisi miten lämmintä. Vasta elokuun pimeinä öinä uistelijat ovat saaneet niitä pinnasta. Muuten majailevat noin 10 m syvyydessä. Tämä selittynee suurelta osin kirkkaaalla vedellä ja muikun käyttäytymisellä. Muikkuakin saa heinäkuussa syvimmän montun pohjalta, muttei juuri koskaan pinnasta. Kaikuluotain on kyllä loistava kalakaveri sen suhteen, että sillä näkee hyvin missä muikkuparvit milloinkin luuraa.

Itse olen havainnut, että 55 mm verkot pyytävät aivan liian paljon kalaa noin lukumääräisesti. Sama oikeastaan vaivaa myös 65 mm verkkoja. Vasta 70 mm verkko korjaa tilanteen, tosin siitäkin olen saanut alle 2 kg:n todella tukevia kuhia. Tuota silmäkoon nostoa jopa 100 mm:iin motivoi myös suuret lahnat, joita jostain syystä aina viihtyy samoissa paikoissa kuin kuhiakin. Jostain luin, että kun löytää lahnat, niin niiden alapuolelta löytyy usein myös kuhia. Pari kertaa on 60 mm verkostä päässyt todellä suuria lahnoja irti. Jos ne 100 mm pystyriimuun jäisi.

daiwa2

• HERRA puheenjohtaja
  • Global Moderator
    • MSN Messenger  - joonasmantere988@hotmail.com
    • Profiili
    • Ammattikalastajan Arkea
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : Helmikuu 03, 2013, 16:41:50 »
Se on kyllä jännä kun kesäkuukausina nuo isot kuhat tahtoo osata väistää verkot pelottavankin hyvin, vaikka niitä yrittäisi mistä. Syksyllä ja alkutalvesta niitä tosin sitten taas sattuu tulla.

Mutta verkkoliinaksi voin kyllä vahvasti suositella tuota Ironsilkin-liinaa. On meinaan sen verran kestävää ettei siitä iso kala ihan heti riuhdo irti, mutta silti silkkisen pehmeää käsitellä eikä ole jäykkää.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #7 : Helmikuu 03, 2013, 17:18:59 »
Joo, niin olen ymmärtänyt, että suurkuha kesällä ei ole maailman helpoin kala pyytää. Uskon, että kuitenkin taidolla ja oikein tehdyillä verkoilla kuitenkin mahdollista. Ja pitää sitä haasteita olla. Normaalin ruokakuhan 1-2 kg saanti on ollut viime vuosina muutamalla pohjaverkolla jo lähes automaatio.

Itsekin olen kokeillut IronSilk-liinoja, mutta jotenkin eivät ole mulla tuottaneet ihan hirveän hyvin tulosta. Nipponin verkon tuotteilla olen samalla verkolla saanut siikaa, kuhaa, taimenta ja jopa muikun. Nipponin 21k-liinat ovat olleet pyytäviä, joista hyvä osoitus kesähelteellä 1,5 kg siika montun pohjalta. Toki pelkkä liina ei ratkaise, vaan pauloitus pitää myös olla herkkä. Tämä pauloituksen herkkyys on varmasti erittäin suuressa roolissa kesäisen suurkuhan pyynnissä. Luultavasti myös pystyriimutan verkon. Nipponverkolta löytyisi myös 7F liina 14k-lanagalla, joka olisi vielä parempi kuhalle. Kestää tutkitusti 6 kg hauen, joten 10 kg kuha ei ole ongelma. Yksi mutta siinä kuitenkin on, sitä ei taida saada 90 tai 100 mm silmäkoolla ja koska tarkoitus on myös pyytää syksyllä taimenta ja lohta, niin etenkin lohi luultavasti tekee siihen pintaan viritettynä reiän.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : Helmikuu 03, 2013, 17:34:26 »
On se ironsilk kieltämättä hyvä liina, valitettavasti Eestin puolelta sitä ei saa, Suomessa liian kallis. Tuo 0,12x4 on kyllä ironsilkin veroinen mutta Saarenmaan miesten pauloitussysteemi voittaa hieman pyytävyydessä/hinnassa ylivoimainen.
Ironsilk-verkkoja minulla muutamia ja kokemusta siis molemmista.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #9 : Helmikuu 04, 2013, 07:30:37 »
Uskoisin, en siis tiedä, että pauloituksella ja pystyriimutuksella on suurin yksittäinen vaikutus kuhan kalastukseen. Toki ohutlankainen liina parantaa kalastavuutta.

Hankin vuosia sitten Kivikankaan "kuhaverkon" , jossa liinana oli 0,17 mm x 55 mm. Verkko oli ihan ok laskea vaikka oli 5 m korkea, mutta paulat olivat aivan älyttömän painavat ja sen takia saaliskin oli aika huonoa. Sen jälkeen kun viritin siihen pystyriimuja noin 3 m välein, parani saalistavuuskin. Sain siitä jopa muutaman isohkon siian, joita en ennen riimutusta ollut saanut yhtään.

Ehdottoamsti pyytävimmät "suorat" pystyriimuttamattomat verkot ovat olleet Väinö-verkon 3 m korkeat 60 mm silmällä ja 0,17 mm langalla olevat verkot. Ne ovat pyytäneet välillä aivan maagisen hvyin siikaa ja kuhaa, mutta niiden laskettavuus on kyllä aivan surkea. Mutta jos ne järveen saa, niin erittäin kevyet paulat kyllä pitävät huolta pyytävyydestä.

Jos jotain pitäisi veikata, niin tulevaisuudessa multimonofiilit, 3 x 0,12 ja 3 x 0,15, tulevat poistumaan markkinoilta Kivikankaan ja Nipponverkon erikoisliinojen tieltä. Erikoisliinojen kesto ja pehmeys siian, kuhan ja lohikalojen pyynnissä on todella korkealla tasolla ja pyytävyys aivan loistava.

Toki ne ovat hieman kalliimpiakin, mutta ei kuitenkaan mielestäni ratkaisevan paljoa.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : Helmikuu 04, 2013, 10:50:05 »
Nämä Kivikankaan ja muiden 0,12x3 ja 0,15x3, ovat aivan eri liinaa kuin Saarenmaaverkkojen kiinalaiset multimonofil-liinat. Lisäksi erittäin ammattitaitoinen pauloitus ja myöskin pauloitus tilaustyönä/hinta. Vastaavankokoinen 7F maksaa Suomessa puolet enemmän kuin Viitanetin vastaavankokoinen verkko. Minulle sillä on merkitystä.
Muokkaanpa vielä hieman tuota hinta/hinta-asettelua. Saaremaa multimonofil on 75m pitkä vastaan 7f-verkkoja, esim pesäverkon asettaminen on tehokkaampaa.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2013, 15:49:22 kirjoittanut Ammattikalastaja »

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #11 : Helmikuu 04, 2013, 14:41:34 »
"Ammattikalastajalla". ymmärrän toki pointtisi alan ammattilaisena, kustannukset on minimoitava. Verkkokalastukseen kuitenkin vakavasti suhtautuvana harrastelijana haluan kuitenkin vermeiden olevan kunnossa ja niihin menevä raha tällä tasolla on aika pientä.

Mistähän Kivikangas omat multimonofiilinsa hommaavat? Minusta ne on aika jäykkiä ja 0,15 x 3 pintaverkosta meni lohi läpi että heilahti.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : Helmikuu 04, 2013, 15:57:05 »
Suurin osa tehdään Viitanetin tehtaalla Viimsissä. Siellä niitä olen nähnyt tehtaalla käydessäni pitkät rivit ja hyllymetrejä.
Ovat vaan jakaneet markkinat siten, että kumpikin myy vähän eri tuotteita, tosin samojakin löytyy. Viitanet mm ei myy verkkokaupassaan Suomeen tuotteitaan; toki ja auliisti myymälästä haettuna. Tallinna on muuten Kiinantuotteiden suhteen paljon halvempi tullauspaikka kuin Suomessa, tätähän hyödyntävät monet suomalaiset firmat; tytäryhtiö Tallinnassa.
Toisaalta, molempiin firmoihin olen tyytyväinen, niin palveluun kuin toimituksiinkin.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #13 : Helmikuu 05, 2013, 17:46:15 »
Ok, kiva tietää.

Itse olen pikkuhiljaa kääntymässä siihen, että pauloitan ainakin osan verkoista itse. Saa optimoitua verkoista juuri sellaiset kuin haluaa, ainakin yrittäen maksimoida haluttu saalis. Mitä tulee kuhan verkkopyyntiin soisi silmäkokorajoitusten kiristyvän, ainakin vapaa-ajan kalastajilla. Itsekin pidin aluksi esim 55 mm alarajaa kovin suurena ja epäilin saako kuhaa ollenkaan. Mutta nykyisin kaikki 55 ja 60 mm verkot lasken lähinnä siikojen ja ahventen toivossa.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : Helmikuu 05, 2013, 18:48:37 »
Oikeassa olet mutta pitäisi myös ammattikalastajienkin jo pikkuhiljaa siirtyä tuonne 55-60mm silmäkokoon, sisävesillä se on jo lähes arkea; tutkimustietoa on saalismäärästä/kg.
On jotenkin hölmön tuntuista, että mm rannikkokalastuksessa on poikkeuslupa 40mm silmäkokoon vai oliko se jopa alempikin; siis pyydetään kalaa, joka on pelkästään tai ainakin suurelta osin istutusten varassa, siis verovaroin kustannettua, kuitenkin verotetaan kantaa, joka ei ole ehtinyt edes kerran kutea. En hyväksy.
Siitä itsepauloituksesta; Viitanet tekee minulle erikoisverkot ihan omien toivomusteni mukaisesti. Minulla muuten ei ole Viitanettiin mitään "myyntimiessidonnaisuutta", kunhan yritän esittää muitakin mahdollisuutta pyydyskalastajien tiedoksi. Toisaalta, jos haluat/joku haluaa, minun kyydissäni tulee ja ihan Viitanetin kuitilla ostokset Tammelaan. Ainut edellytys on se, että hakee tuotteet omatoimisesti tai maksaa esim Matkahuollon rahdin vastaanottaessaan.                                                                                                                 Pauloittanut olen paljonkin lohi-, silakka- ja siikaverkkoja merialueella toimimiseni aikoihin, myöhemminkin.

vtt

• Profiili
« Vastaus #15 : Lokakuu 18, 2013, 21:18:59 »
Tervehdys Ammattikalastaja ja muutkin tietäjät.
Ajattelin kokeilla parantaa lämpimän veden  kuha ja siikasaaliita oikein korkeilla verkoilla, joilla pääsisin syvänteiden välivedessä uiviin kohdekaloihin paremmin käsiksi. Tällaisia vaihtoehtoja löysin Viitanetin nettikaupasta:

Kuhalle
kiinalainen 65x10.0x0.17/70-75m  €22.00
Saarenmaalainen 65x6.0x0.17/75 Premium KAMPAANIA €55.00
Saarenmaalainen pystyriimu 65x10,0/8,0*0,17/60m €92

Tekeekö noilla kiinalaisilla mitään vai otanko suosiolla saarenmaalaisen vai teetätän kiinalaiseen liinaan kaksoispaulaverkon suomalaisilla spekseillä saarenmaalaisella ammattitaidolla. Jos viimeinen, niin millä spekseillä mennään kuha ja siikaverkkoihin. Järvi on normi pohjoissavolainen suht kirkasvetinen ja puhdas. Kalastelen normaalisti rinteitä 6-25 m, syvänteissä vettä aina 40 m asti.

vtt

• Profiili
« Vastaus #16 : Lokakuu 20, 2013, 12:18:26 »
Tässä neuvoja odotellessa olenkin itse päätynyt seuraavanlaisiin virityksiin lämpimän veden saaliita parantamaan

Kuhalle etsin 5 m korkeat 65 mm (multi)monofiilit ja siialle 8-10 m korkeat 0,12-0,15 mm monofiilit 40-45 mm.

Viitanetistä ei tuollaisia suoraan löydy, saakohan teetettyä?

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #17 : Lokakuu 20, 2013, 15:39:08 »
Kuhalle suosittelisin lämpimästi pystyriimutettuja verkkoja.

Silmäkokosi kuhalle, 65 mm, on ihan hyvä, eipähän tule ihan pulikoita. Noista Viron ja Kiinan  verkoista minulla ei ole mitään kokemusta, joten niihin en osaa kommentteja antaa.

Mikäli budjettisi antaa periksi, mielestäni parhaat kuhaverkot saat hankittua Nippon-verkosta Tampereelta.

Kuhalle en suosittelisi ainakaan syksy ja talvipyyntiä, sillä kuhan tulo paranee kun lanka on ohut.

Nippon verkolta löytyy ns. 7F-liinoja, joiden lanka koostuu useista hiuksen hienoista säkeistä. 14k-liinat ovat erinomaisia kuhalle ja siialle, 21k-liinat toimivat myös hyvin. Kannattaa käydä tutustumassa heidän kotisivuillaa.

vtt

• Profiili
« Vastaus #18 : Lokakuu 20, 2013, 19:05:42 »
Mulla on jo 2 Nipponin tuplapitkää pystyriimua 5/3 m 7f-liinoista. Pakko oli laittaa, kun hauet rei'ittivät viime talvena normi monofiilit. Ihan hyvin pyytävät, mutta jotenkin tykkään monofiilistä enemmän. Monofiilistä kalan irrotus on selkeesti nopeampaa. Tietyssä vaiheessa loppukesää 3 m korkeat ovat liian matalat, kohdekalat huitelee yli ja ne jotka jää ovat yläainassa.

Oisko jollain kokemuksia kiinalaisista 0,17 mm verkoista, soveltuvatko siialle tai ylipäätään verkkokalastukseen.

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : Lokakuu 22, 2013, 06:21:16 »
Nuo kiinalaiset verkot ovat kalastavuudeltaan pääsääntöisesti hyviä, jopa erittäin hyviäkin. Painopiste niissä on selkeästi siellä kalastavuudessa ja herkkyydessä, ei niinkään kestävyydessä. Kokemusta on kertynyt niistäkin. Haukipitoisiin vesiin eivät oikein sovellu juurikin edellämainitusta syystä.
Verkkohan on aina kompromissi kalastavuuden ja kestävyyden välillä.
Tuosta verkon korkeudesta sanoisin; kyllä kolmemetrinen ihan hyvä korkeus on, sitä korkeammat, 5-6m verkot ovat käypäsiä nimenomaan pesäverkkoina. Alle kolmemetriset sitten ovat lähinnä rantaverkkoja mataliin vesiin.
Siika muuten käyttää paljon planktonia ravinnokseen ja silloin on tärkeätä tietää missä syvyydessä kulloinkin plankton esiintyy. Valkoinen puuvillalanka konon avulla ja painoa käyttäen yön ajaksi veteen ja oikea syvyys on se tummaksi värjäytynyt alue. Sinne sitten kohoverkot oikeaan syvyyteen.

vtt

• Profiili
« Vastaus #20 : Lokakuu 22, 2013, 21:18:44 »
Tullut tuota puuvillalankaa joskus koetettuakin, taisin vain pitää sitä liian vähän aikaa.
Jotenkin usko loppuu kun 3m verkoilla pyytää välivedestä kun vettä 15-25 m.
Sen vuoksi ajattelin kokeilla lämpimän veden aikaan siikaa syvänteistä pohjalta/(välivedestä) tosi korkeilla verkoilla, mitä mieltä olet toimiiko kiinalaiset tai saaremaalaiset?
Sanoit, että korkeammmilla pesäverkko onnistuu paremmin. Teetko verkon loppuun jonkin mutkan vai toisen verkon poikittain vai miten se pitää tehdä?

Ammattikalastaja

• Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : Lokakuu 23, 2013, 06:41:45 »
Joo, kyllä se lanka yön yli pitää olla. Muikunpyynnissä käytän juuri tuota konstia.
Se pesäverkko on minun käytössäni sellainen, että teen n 60-90m jadan päähän 75m verkosta ikäänkuin nuolen kärjen. Molemmat siivet sitten vielä taitan pari metriä sisällepäin. Systeemi toimii. Aitaverkko on yleensä 60mm ja pesä 70mm silmällä.
Suurkuhaa kun aiot pyytää; 70mm lienee hyvä silmäkoko. 60mm silmällä tulee pääsääntöisesti 1,5-3kg kuhaa ja sitä pienenpää tietenkin. 70mm alkaa sitten olemaan sellainen silmäkoko, että yli 5-kiloiset eivät mitään harvinaisuuksia ole.
Tuo 1,5-3kg koko on myynnillisesti täkäläisittäin paras; siitä kun saa fileeraussaannoksi jopa 60%, kun tarkasti työskentelee.
Saarenmaalaisen ja kiinalaisen paremmuus on vähän sellainen kaksipiippuinen juttu. Saarenmaalainen verkko vielä 4x0,12 multimonofiilina pyytää hyvin pehmeän liinansa ja hyvän pauloituksensa ansiosta. Hyvän pesän saa myöskin ajoverkosta 70x3x0,15/4x75, siis vihreä pintaverkko. Periaatteessa saat saarenmaalaista verkkoa millä formaatilla haluat, siis tilaustyönä, näin minä menettelen.              Viitanet myy myöskin näitä kiinalaisia verkkoja ja ainoa ongelma on siinä, että ne pitää itse hakea Tallinnan myymälästä. Kiinalaisten verkkojen pauloitustarkkuus ei ole niin hyvä ja paulat eivät kovin laadukkaita; kierteisyyttäkin pauloituksessa esiintyy kovin yleisesti, siis tulee pujoksia käsitellessä. Kiinalaisen vahvuus on herkkä monofil-liina ja hyvä mitoitus pauloituksessa. Kiinalainen siis häviää paulojen ja työn laadussa.
Vielä senverran tuosta pyyntisyvyydestä; kalastan 10-25m:n syvyysalueella. Enin osa kuhista on tullut tuosta 1,5-2,5m:n syvyydestä. Pyydän siis kohoverkoilla tähän vuodenaikaan. Pohjasta en edes yritä ennen isompia pakkasia.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2013, 06:49:33 kirjoittanut Ammattikalastaja »

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #22 : Lokakuu 23, 2013, 07:22:11 »
En ollenkaan epäile Ammattikalastajan kuhanpyyntisyvyyksiä, mutta uskoisin, että kuhan pyyntisyvyys vaihtelee kyllä voimakkaasti järvittäin.

Omalla alueellani kohtalaisen  kirkkaalla vesialueella kuha on jo ollut vähän aikaan aika tukevasti syvänteiden reunoilla ja pohjassa. Tosin kuhaa voi vesilläni pyytää menestyksekkäästi syvästä ja pohjasta myös kesähelteellä.

vtt

• Profiili
« Vastaus #23 : Lokakuu 23, 2013, 10:33:43 »
Tervehdys taas

Monta kertaa meinannyt kokeilla kuhaa välivedestä, mutta kun sitä tulee ihan hyvin pohjastakin rinteistä. Jossakin vaiheessa kesää kuhat nousevat väliveteen ja huitelevat pääosin yli. Ajattelin ensi kesänä sen vuoksi kokeilla 5 m verkkoja ekaksi pohjasta ja sitten muikkujen syvyydeltä välivedestä.

Kysyn vielä siian syvänneverkotuksesta  :-D. Toimiiko tosi korkeat verkot syvänteessä harppauskerroksen alapuolella lämpimän veden aikaan siialle. Esim.Kiinalainen verkko 45x6.0x0.18/90, pitääkö olla vielä korkeampi. Minkalaisen verkon teettäisit tuohon tarkoitukseen.

Tein jo kyselyn Viitanetille, kaveri on menossa käymään Tallinnassa muutaman viikon päästä.

Fisherman1

• Profiili
« Vastaus #24 : Lokakuu 23, 2013, 12:48:10 »
Tervehdys taas

Monta kertaa meinannyt kokeilla kuhaa välivedestä, mutta kun sitä tulee ihan hyvin pohjastakin rinteistä. Jossakin vaiheessa kesää kuhat nousevat väliveteen ja huitelevat pääosin yli. Ajattelin ensi kesänä sen vuoksi kokeilla 5 m verkkoja ekaksi pohjasta ja sitten muikkujen syvyydeltä välivedestä.

Kysyn vielä siian syvänneverkotuksesta  :-D. Toimiiko tosi korkeat verkot syvänteessä harppauskerroksen alapuolella lämpimän veden aikaan siialle. Esim.Kiinalainen verkko 45x6.0x0.18/90, pitääkö olla vielä korkeampi. Minkalaisen verkon teettäisit tuohon tarkoitukseen.

Tein jo kyselyn Viitanetille, kaveri on menossa käymään Tallinnassa muutaman viikon päästä.

Siikaa voi pyytää vallan mainiosta syvanteessä esim kohoverkoilla juuri harppauskerroksen kohdalta tai juuri sen alapuolelta. Tämä onnistuu parhaiten heinä/elokuussa kun syvänteisiin on muodostunut selkeä ja aika terävä harppauskerros. Tänä kesänä harppauskerros oli omilla vesillä noin 10-12 m heinä/elokuussa. Oikein kuumana kesänä voi olla jopa 20 metrissä.

Mitä tulee noihin siian välivesiverkkoihin, niin ne pitää olla pauloitettu todella kevytpaulaisiksi. Ne pitää pysyä juuri ja juuri pystyssä. Lanka saa olla maksimissaan 0,15 mm, mielellään 0,12 mm. 0,12 mm pyytää paremmin mutta on tietysti aika herkkä repeytymään jos vesissä on haukia tai taimenia. Monin paikoin siiat ja lohet/taimenet viihtyy juuri samassa harppauskerroksessa. Itse sain tänä vuonna yli 1,5 kg siian 75 mm taimenverkosta. Syvyyttää taisi olla 40 m, verkot 10 m tapsilla. Veikkaisin että 6 m korkea verkko on ihan riittävä. Omiin kokemuksiin perustuen harppauskerros ei ole kuin 2-3 m syvä. Lisäksi mitä korkeampi verkko on, se menettää aina vähän pyyntiherkkyyttä, mikä on hellesiian pyynnissä erittäin tärkeää.

Kirjaudu sisään palveluiden tunnuksilla

center>